Jump to content

Feil motor på båten? Galia 515-honda bf115


Tomss

Recommended Posts

Har en galia med en honda bf115 02 mod (tyngste 4t motoren på markedet sikkert)

Påmontert sålpropell BALLISTIC 13 3/8 x15p

5500/5400rpm

Den klarer da

31knop med en mann oppi. 

 

Med orginal propellen alu 13 1/5 x17

Ca 4900rpm og 30knop.

 

med 3 folk i båten. Og med tube bak. Full tank .gjør båten 29knop. (Stål propell)

 

Så det jeg spekulerer litt på: hvorfor blir det ikke mer fart med kun 1 i båten?

 

Er det  at motoren rettogslett blir for tung for båten. så hele båten kommer forlangt ned i vannet.

Men motoren er sterknokk til å klare 30knop 🤔

 

Link to post

Kjenner ikke til -02 utgaven av BF115, men dagens BF115 deler samme blokk som BF150 og veier godt over 200kg. Det sagt: Når båten er kommet opp i god planefart, burde ikke vekten av motoren i seg selv bremse mange knop da farten i seg selv gir god bæring i skroget.

 

Normalt skulle man kanskje tro at en 115 på et 17-fots skrog skulle gjøre mer opp mot 40 knop, og ikke ligge å slure rundt 30.

 

Ergo: Jeg ville først forsikret meg om at motoren yter og virker 100%. Tror du har noe muffens eller spøkelser i motoren din... Altså: Ikke feil motor, men feil i motor. ...men så er den 19 år gammel også. Tipper du er dau på en sylinder.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

tenker også i utgangspunktet at dette høres litt slapt ut, selv om motoren er tung så burde den jo ha rikelig med moment med sine 2.3 liter og ikke havne under 5000 med 17".

Finner på nett at den har anbefalt turtall 5000-6000 og 2.0 gearing ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

tenker også i utgangspunktet at dette høres litt slapt ut, selv om motoren er tung så burde den jo ha rikelig med moment med sine 2.3 liter og ikke havne under 5000 med 17".

Finner på nett at den har anbefalt turtall 5000-6000 og 2.0 gearing ..?

Det stemmer bra. 🙂 ifølge specs på båten så veier den 650kg eller noe

Link to post
Solseng skrev for 1 time siden:

Kjenner ikke til -02 utgaven av BF115, men dagens BF115 deler samme blokk som BF150 og veier godt over 200kg. Det sagt: Når båten er kommet opp i god planefart, burde ikke vekten av motoren i seg selv bremse mange knop da farten i seg selv gir god bæring i skroget.

 

Normalt skulle man kanskje tro at en 115 på et 17-fots skrog skulle gjøre mer opp mot 40 knop, og ikke ligge å slure rundt 30.

 

Ergo: Jeg ville først forsikret meg om at motoren yter og virker 100%. Tror du har noe muffens eller spøkelser i motoren din... Altså: Ikke feil motor, men feil i motor. ...men så er den 19 år gammel også. Tipper du er dau på en sylinder.

Ja det kan jo være det. Får sjekke gnist og ta en komptest kansjhe.

 

Men motoren var inne på merkeverksted og fikk byttet hele bensinsystemet på tilbakekaldings  kampanje for 3uker siden. Litt imponerende av honda at gjør sånt på en så gammel motor.  Start relee be byttet de  å😄

Link to post
Eika skrev 15 minutter siden:

Den veier mer enn en 150-200 etec/mercury, det sier igrunn sitt 

 

Men nå er det vel ikke så mange 4taktere som er så glade i saltvann. De fleste tærer istykker med div påfølgende problemer. 4takter som er eldre enn 10år er ett sjangsespill 

Det har du vel rett i. De motorene er vel 180kg eller noe.. 

Link to post
Tomss skrev 1 minutt siden:

Ja det kan jo være det. Får sjekke gnist og ta en komptest kansjhe.

 

Men motoren var inne på merkeverksted og fikk byttet hele bensinsystemet på tilbakekaldings  kampanje for 3uker siden. Litt imponerende av honda at gjør sånt på en så gammel motor.  Start relee be byttet de  å😄

 

Det er faktisk ganske mye mer enn litt imponerende, det er jo helt sykt :) vet ikke om noen andre merker som hadde gjort det, Suzuki krangler jo på garrantien selv om motoren bare er 3uker 

Link to post
Eika skrev 17 minutter siden:

 

Det er faktisk ganske mye mer enn litt imponerende, det er jo helt sykt :) vet ikke om noen andre merker som hadde gjort det, Suzuki krangler jo på garrantien selv om motoren bare er 3uker 

Motoren ser faktisk veldig bra ut. Ikke tegn ti iring eller noe. Starter med engang ..

 

Men syns kansjhe at den har litt ugjevn gange.. men har jo ikke noe å sammenligne med 🙂

Screenshot_20210727-232603_Gallery.jpg

Screenshot_20210727-232716_Gallery.jpg

Link to post
Solseng skrev 3 minutter siden:

Den yter uansett ikke som 115hk på 17-fot.

 

Det kommer ann på båten og hvor dau 115hesteren er det da. Hondaene har vel aldri vært kjent for og være spreke også veier båten ca det samme som offshore båtene mine på 23-25fot 

 

Men turtall, utveksling og propell juger sjeldent. 

Link to post

Selg motoren til noen med større/tyngre båt som ikke er så opptatt av fart :smiley:

Den motoren veier over 230 kg kjøreklar :eek:

En moderne 80/90/100/115 hk veier 160-170 kg kjøreklar. 60-70 kg differanse!

E-tec 90 er enda lettere.

Du får nok mere fart med en 80 eller 90 hk på hekken.

 

https://hondanews.com/en-US/honda-marine/releases/release-b07963a3465276ca3fe586004c34c710-honda-bf115-bf130-specifications

 

Hvis det er en slik båt du har så er den faktisk godkjent for 130 hk og veier snaut 400 kg. Vet ikke helt om dette er korrekt da...  Det blir isåfall et fartsmonster uten like :giggle:

 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=58788&mid=104544#

 

Mens ifølge brosjyren som antagelig er mere korrekt, er max. motor 90 hk og og den veier hele 680 kg.

Men tipper minst 35 knop med 90 hk da.

 

galia515.jpg.6796dea988bb0af0266a5727021c5d15.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
paxo skrev 4 minutter siden:

115hk på 17 fot og 31 knop? Det kommer an på skrog og vekt selvfølgelig. Når man får 7% propellslipp med en i og ca. 9% med tre i pluss slep høres det veldig riktig ut på meg. Hadde han luntet rundt med defekt motor, hadde du sett noe helt annet ved belastning.

 

Jeg fikk 30 knop med en dau Suzuki DF70 2002-modell på en oldtids og tung Mørebas 17 :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 4 minutter siden:

Selg motoren til noen med større/tyngre båt som ikke er så opptatt av fart :-)

Den motoren veier over 230 kg kjøreklar :eek:

En moderne 80/90/100/115 hk veier 160-170 kg kjøreklar. 60-70 kg differanse!

E-tec 90 er enda lettere.

Du får nok mere fart med en 80 eller 90 hk på hekken.

 

https://hondanews.com/en-US/honda-marine/releases/release-b07963a3465276ca3fe586004c34c710-honda-bf115-bf130-specifications

 

Hvis det er en slik båt du har så er den faktisk godkjent for 130 hk og veier snaut 400 kg. Vet ikke helt om dette er korrekt da...  Det blir isåfall et fartsmonster uten like :giggle:

 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=58788&mid=104544#

 

Mens ifølge brosjyren som antagelig er mere korrekt, er max. motor 90 hk og og den veier hele 680 kg.

Men tipper minst 35 knop med 90 hk da.

 

galia515.jpg.6796dea988bb0af0266a5727021c5d15.jpg

Ja finner mye div info om båten på nettet.. var vel ei sie som sa den kunne ta 135hk også

 

Her er det som står i manualen til båten. 

 

20210728_000857.jpg

Link to post
Eika skrev 1 minutt siden:

Men hva med skrog utforming ?  Hva med feil tyngdepunkt ? Hva med kjørestil og trimming av motor? 

 

Det er så mange faktorer som spiller inn. 3a båtene er jo 20fot og gjør ca 65knop med 115hk

Den har 40cm v-bun. Har trimmet opp og ned. Det utgjør nesten ingenting samme hvor høyt/lavt  motoren står. Den skal også være montert rett.. nettopp bunnsmurt å..

 

Hva med forlite fuel på top rpm?

Link to post
Eika skrev 3 minutter siden:

@Solseng

hva med skrog utforming ?  Hva med feil tyngdepunkt ? Hva med kjørestil og trimming av motor? 

 

Det er så mange faktorer som spiller inn. 3a båtene er jo 20fot og gjør ca 65knop med 115hk

...men Galia 515 er jo bare en nokså plain 17-fots v-bunner, og ikke en pontoon eller hjemmelaget partybåt. Selvsagt vet jeg ikke eksagt, men jeg tipper tvilen kommer meg til gode her.

 

Link to post
Solseng skrev 9 minutter siden:

...men Galia 515 er jo bare en nokså plain 17-fots v-bunner, og ikke en pontoon eller hjemmelaget partybåt. Selvsagt vet jeg ikke eksagt, men jeg tipper tvilen kommer meg til gode her.

 

 

Men jeg tipper tallene forteller sannheten. Uansett om det er 500 hester i den motoren, så juger ikke de tallene under, for det eneste de bryr seg om er rpm, utv, pitch og slipp. 

Screenshot_20210728-003134.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...