Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 HTM skrev 6 minutter siden: Hadde samme motor (noen år nyere) på en litt større båt (AMT 185BR) og den klarte 38 knop med to voksne og to barn (+20 kg sand i baugen for å utligne all vekten bak 😂). 39 med kun meg. Standard alu-propell (vet ikke størrelse/stigning). Motoren opplevdes heller overhodet ikke som «dau», men merket den var tung når man gikk under planefart. Dersom du bare oppnår 30 knop kan jeg ikke forstå annet enn at noe må være galt med enten båt eller motor…? Med std propellen får jeg knapt 4900rpm 17p aulu med kun meg oppi. Samt mye dårligere ax enn med stål. Den drar fint opp i plan egentlig🙂 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Ser fra denne videoen at skroget er skarpt V-bunnet. Det vil si at mer vekt raskt fører til at båten ligger dypere i vannet. Derfor mer motstand, Jo mer v-bunn. jo mer fart skal til for å plane også. Passbåter fra 60-tallet var nesten helt flate i bunnen bak, og plante lett med mindre motor (og gikk fort). Det fantes ikke påhengere over ca.135hk den gangen og folk hadde dårligere økonomi. Selboy, Select og Selsport kunne kjøre raskt rundt med 25-30 hk. De minste med 18-20hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Tomss skrev for 1 time siden: Motoren er jo 'ny' påbåten og den er ny for meg. så aner ikke om noe er uttafor 😏 dvs, du har kjøpt "pakken" brukt, og det er selger som har montert motoren på båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 ivar skrev 6 minutter siden: dvs, du har kjøpt "pakken" brukt, og det er selger som har montert motoren på båten? Neij er jeg som har montert Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 hvor dyp vbunn har den? og ca vekt båt? burde klare mer fart imho jeg klarer 28 med 60hk 2takt på en 490 yamarin, med 50 liter bensin og 2 personer med basic alu propell Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 andersb skrev 17 minutter siden: hvor dyp vbunn har den? og ca vekt båt? burde klare mer fart imho jeg klarer 28 med 60hk 2takt på en 490 yamarin, med 50 liter bensin og 2 personer med basic alu propell 40cm . 680kg Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Bare litt høyttenking: Kan det være at gasswiren ikke er justert riktig, og at man ikke får fullt gasspådrag? Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Solseng skrev 14 minutter siden: Bare litt høyttenking: Kan det være at gasswiren ikke er justert riktig, og at man ikke får fullt gasspådrag? Max pådrag her Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Tomss skrev 20 minutter siden: Max pådrag her Plugg 1 0g 4 satt nesten ikke. Virka litt løs. De er også godt brukt... syns jeg. Men plugg 3 vil ikke ut. Får løsnet 2 omdreininger så møter den motstand. Har ikke så lyst til og rive gjengene heller Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 (redigert) 18-foter med Honda BF90D, 37-38 knop med 18P Powertech RXB4 stålpropell (tror den tilsvarte 19-20P stigning i aluverdenen). Bildet er 8 år gammelt, så mulig jeg senket motoren et hull igjen etter denne testen. Men husker ikke helt på sparket. 4-blads stålpropellen hadde iallefall veldig godt grep. Redigert 28.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tomss Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Teerex skrev 43 minutter siden: 18-foter med Honda BF90D, 37-38 knop med 18P Powertech RXB4 stålpropell (tror den tilsvarte 19-20P stigning i aluverdenen). Bildet er 8 år gammelt, så mulig jeg senket motoren et hull igjen etter denne testen. Men husker ikke helt på sparket. 4-blads stålpropellen hadde iallefall veldig godt grep. 4 blads skal jo være litt tyngre å drairundt å Hva var ca vekta på den 18fotern da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 (redigert) Hvis motoren er montert høyt så er det en stor fordel med 4-blads for å ikke miste grepet i vannet i sving og når man trimmer ut. Med høyt montert motor blir motstanden fra girhuset i vannet mindre, så det går kanskje opp i opp sånn sett. 4-blads har jo div. andre fordeler også da. Prøvde også 4-blads aluminium (Mercury Spitfire) med gode resultater. Vekta er oppgitt til 550 kg tom uten motor. Redigert 28.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tomss Svart 29.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Konklusjonen er vel endelig Kombinasjonen galia 515 med honda 115 er ikke heldig. Da motoren er for tung. Båten klarer vekta men motoren presser bakenden ned formye.og det er ikke heldig for toppfarten Den 100l alu bensintanken er også plassert i bakre del av båten Prøver jeg og trimme motoren Ut så starter baugen og slå med engang. Og rpm er fremdeles 5500 Tenker jeg må skaffe meg en nyere støysvak 115hk 2t motor som veier mindre. Er veldig fornøyd med selve båten den passer oss veldig bra 🙂 Så det kommer vel en honda 115hk tilsalgs snart 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 (redigert) Det er jo et move til minst 50 høvdinger + at kombinasjonen ny motor med en litt tung kompis i baksetet vil offsette hele innsatsen? Da ville jeg heller bare byttet hele greia/båten. For å si som Yoda: A shitty boat you have. A boat from a mainly innland country with low wages and low expectation. Bare ikke be meg om å formulere annonseteksten på Finn... Da ville det sett slik ut: "Galia, made in Poland. Moves forward and aft. Polish engeneering since yesterday or latest possible imaginable". Redigert 29.Juli.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 En 2-takt 115 hk er ikke nødvendigvis noe lettere enn en 4-takt da. De eneste "støysvake" 2-takt 115 hk er Optimax og E-tec som begge veier ca 170 kg, men de hadde nok funket greit. E-tec 90 på 145 kg er det letteste "moderne" alternativet, men kanskje ikke den sterkeste i klassen. Suzuki DF90A på 155 kg og den relativt nye DF100B på 157 kg hadde passet fint (men sistnevnte blir vel noe dyr). Den Honda BF90D jeg hadde er heller ingen tungvekter, ca. samme vekt som min nåværende Mercury F115 med 165 kg tørrvekt. Hondaen finnes også i 100 hk-utgave. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Tomss skrev On 7/28/2021 at 13.35: Men plugg 3 vil ikke ut. Får løsnet 2 omdreininger så møter den motstand. Har ikke så lyst til og rive gjengene heller Hmm... Det høres faktisk ut som om man har brukt plugg med langt gjengeparti på en topp med korte gjenger. Da legger det seg koks på gjengene på innsiden. Har du målt at gjenger i topp og på plugg stemmer overens? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 ZFR7F er korrekt plugg, så hvis den siste også er en slik så kan det neppe være koks på innsiden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tomss Svart 30.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Teerex skrev for 1 time siden: ZFR7F er korrekt plugg, så hvis den siste også er en slik så kan det neppe være koks på innsiden. index skrev for 8 timer siden: Hmm... Det høres faktisk ut som om man har brukt plugg med langt gjengeparti på en topp med korte gjenger. Da legger det seg koks på gjengene på innsiden. Har du målt at gjenger i topp og på plugg stemmer overens? Pluggene stemtem fikk ut den siste. Den var bare veldig treig. Fikk renset gjengene og byttet til nye👌 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Tomss skrev 6 minutter siden: Pluggene stemtem fikk ut den siste. Den var bare veldig treig. Fikk renset gjengene og byttet til nye👌 Så bra! Husker fra ungdommen at det ble satt i litt av hvert av plugger, og med koks på gjengene på innsiden var det ikke lett å få ut pluggene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.