Jump to content

Båt til ryggutfordring

Kurten1

Recommended Posts

Det betyr kanskje ikke så mye slag som en eventuelt planende båt har? Eller har det med mobilitet å gjøre?

Tre alternativer som alle er litt forskjellige:

QuickSilver/Arvor har båter i ønsket størrelse. De med innenbordsmotor og strak aksling cruiser fint på 15knop som de halvplanenerne de er.

Ibiza 24 kjent for å gå godt i sjøen, praktisk innredning med mulighet får å overnatte og eget lite toalettrom. 

Men fartspotensiale opp mot 45-50knop. 

WhiteShark skjærgårdsjeep. Tungbygde (for størrelsen) og går støtt, men åpen båt. De litt større med toalett/lagerrom i styrekonsoll. 

Få litt mer info om ønsker og tenkt bruk, evt fysiske begrensninger, så tenker jeg det er mange her som kommer med gode innspill.

Mvh

Tor Arild

min erfaring med planende båter er at i krapp, rotete fjordsjø så blir det alltids et og annet slag selv med kvass v-bunn.

Jeg tenker derfor at om det velges en planende båt, så bør man velge noe med minimal planingsterskel, slik at man kan dra av på gassen og avpasse farten etter forholdene ved å gå i halvplan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

Bella Falcon har ett rått italiensk racing-skrog men er usikker på hvor mye den slår i motsjø. Jeg ville nok prøvekjørt båtene dere vurderer i litt bølger før dere kjøper.

tale Velkjent etter skolen bella falcon 26 test - ozelegitimforumu.com

Har hatt denne og den er rask og god opp til en viss bølgehøyde, men over dette er den for lett og vil slå en del, spesielt fordi den er smal og har litt lite bæring bak som gjør det vanskelig/umulig å gå i ‘sakte plan’ (i praksis håpløst å få den under 18-19 knop med KAD43 baki).

Ville tenkt rask halvplaner eller en liten Targa/Nord Star/Minor/tilsvarende om jeg var trådstarter. Det er litt mer ‘mat’ og bæring bak i disse som gir muligheten for en litt roligere ferd. En skikkelig fjærende stol er nok også et veldig godt alternativ, gjerne en slik ‘ståstol’ slik at en kan variere og avlaste om det er litt kvapsete forhold innimellom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...