Kurten1 Startet 28.Juli.2021 Del på Facebook Startet 28.Juli.2021 (redigert) Vi vurderer å kjøpe båt men en av oss har en ryggmargskade og ønsker finne den båten som ligger best i vannet. Vi tenker på en båt på mellom 20 og 25 fot. Har dere noen forslag? Redigert 28.Juli.2021 av Kurten1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Seil eller motor? Ønsket fart? Sitér dette innlegget Link to post
Kurten1 Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Motor. Ikke for sakte fart. Har et stykke fra elva og ut i fjorden. Fra Porsgrunn Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Det betyr kanskje ikke så mye slag som en eventuelt planende båt har? Eller har det med mobilitet å gjøre? Tre alternativer som alle er litt forskjellige: QuickSilver/Arvor har båter i ønsket størrelse. De med innenbordsmotor og strak aksling cruiser fint på 15knop som de halvplanenerne de er. Ibiza 24 kjent for å gå godt i sjøen, praktisk innredning med mulighet får å overnatte og eget lite toalettrom. Men fartspotensiale opp mot 45-50knop. WhiteShark skjærgårdsjeep. Tungbygde (for størrelsen) og går støtt, men åpen båt. De litt større med toalett/lagerrom i styrekonsoll. Få litt mer info om ønsker og tenkt bruk, evt fysiske begrensninger, så tenker jeg det er mange her som kommer med gode innspill. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Et lite innspill: Kanskje dere kan finne en båt som tilfredsstiller brukskrav, og bytte stolsøylen på den ene stolen til en med gassfjær. Det burde kunne ta av for dunk og slag i sjø. Stolsøyler Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Vi får vite litt lite informasjon om hva du er på jakt etter. Med så lite informasjon får du all slags svar både relevante og urelevante. Båt som ikke slår og går mykt i sjøen, jo Rafnar er svaret der. Den har et spesielt skrog som ikke vil slå hardt i bølger. Les mer her: https://www.proboat.com/2018/01/ok-hull/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Kurten1 Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Takk for gode svar. Det som er utfordringen er slag, ikke noe problem å komme seg til og fra båten. tar gjerne imot flere tips. Fikk høre at fjordterne er et godt alternativ, men den er ganske dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Alternativt har du halvplanende båt slik som Biam 660. Men da bør du ha en av dem med et større motoralternativ. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fjordland Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 TG Alfa. Skarpt v bunn skrog, dempet stoler forran. Finnes ingen fasiliteter uten om sitteplasser. Krever en del motor... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 På sjøen og ikke tåle slag er en litt vanskelig kombo GP 700 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Er det vesentlig at det skal gå an å stå oppreist under kalesjen? I så fall, Glem Fjordterne. Om det ikke er vesentlig, Fjordterne er nok en av de beste. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Bella Falcon har ett rått italiensk racing-skrog men er usikker på hvor mye den slår i motsjø. Jeg ville nok prøvekjørt båtene dere vurderer i litt bølger før dere kjøper. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 min erfaring med planende båter er at i krapp, rotete fjordsjø så blir det alltids et og annet slag selv med kvass v-bunn. Jeg tenker derfor at om det velges en planende båt, så bør man velge noe med minimal planingsterskel, slik at man kan dra av på gassen og avpasse farten etter forholdene ved å gå i halvplan Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Kurten1 skrev for 15 timer siden: Fikk høre at fjordterne er et godt alternativ, men den er ganske dyr. Fjordterne bør så absolutt være et godt alternativ som du beskriver dine ønsker/behov! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Ville kjøpt en kurant båt med førerstol montert på søyle, og bytta de ut med fulldempa proffstoler! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fantino Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 enslagsgjest skrev for 13 timer siden: Bella Falcon har ett rått italiensk racing-skrog men er usikker på hvor mye den slår i motsjø. Jeg ville nok prøvekjørt båtene dere vurderer i litt bølger før dere kjøper. Har hatt denne og den er rask og god opp til en viss bølgehøyde, men over dette er den for lett og vil slå en del, spesielt fordi den er smal og har litt lite bæring bak som gjør det vanskelig/umulig å gå i ‘sakte plan’ (i praksis håpløst å få den under 18-19 knop med KAD43 baki). Ville tenkt rask halvplaner eller en liten Targa/Nord Star/Minor/tilsvarende om jeg var trådstarter. Det er litt mer ‘mat’ og bæring bak i disse som gir muligheten for en litt roligere ferd. En skikkelig fjærende stol er nok også et veldig godt alternativ, gjerne en slik ‘ståstol’ slik at en kan variere og avlaste om det er litt kvapsete forhold innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Flipper 760. Den går som varm kniv i bløtt smør. Tror faktisk jeg ikke opplevde at den slo en eneste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.