Jump to content

Plan om båtkjøp til høsten, vanskelig å velge rett båt. Ca 21 fot.


Blouberg

Recommended Posts

Hei, vi har bestemt oss for å kjøpe båt før neste sesong.  Budsjettet er ca 300k.  Har skaffet oss hund så ferie i Norge er ekstra aktuelt, en båt gir jo mange muligheter. Har ikke eid båt selv, men vært en del i store og små båter. Tidligere fly erfaring gir i alle fall grei generell navigasjons kompetanse.

Bruksområdet vil være ferskvann som hjemmebase, men skal settes i sjøen for å ta med på ferie. Typisk gå fra Oslo området til området Kragerø – Arendal.

 

Trodde det skulle være greit å bestemme seg for type båt, men du verden for et utvalg (:  Som utgangspunkt tenkte vi en 21 fot DC med innenbords motor.  Nå heller vi kanskje mer mot en Bowrider, fortsatt i 21 fot området. Er ikke glad i utenbordsmotor, synes det er lite estetisk, mindre badeplattform, mer støy (?) osv, men ser jo at mange anbefaler sterkt å gå for utenbordsmotor, så er nok litt i tenkeboks på det.

Båten vi i hovedsak bli brukt på dagsturer, men helgeturer vil også være aktuelt.  2 til 4 pax + hund(er). I tilfelle overnatting vil det sannsynligvis kun være 2 pax. 

 

Har lest mange av trådene her inne om ditt vs datt, men blir nesten mer usikker jo mer man leser.

 

Hva ville folket valgt for 300k? (Høstpris)

 

Det store utvalget i denne prisklassen er jo ganske gamle båter, mye 2000 – 2010, hva er det viktigste man går glipp av på såpass gamle båter? Det åpenbare er vel på elektronikk fronten, men dette er vel også det enkleste å oppgradere.  Ser f.eks  ganske få 21 fot er utstyrt med plotter og radio.  På grunn av ønske om å bruke i sjøen i ferie vil vi ha en god plotter med ekkolodd  og VHF med DCS og gjerne AIS mottaker. Er dette greit å ettermontere i denne klassen båt.?

 

-blouberg

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

skal du ha campingvogn eller båt må du også tenke på, arendal fra oslo er ofte litt humpete og da er det flott med båt, skal du ligge lenge i havner, er campingvogn egenskapene viktigere. 

 

Etter å ha feilsøkt, og prøvd få hjelp til inboard motor i fellesferien, og generelt, innser du hvorfor folk vil ha påhengs. 

 

jeg ser på ny 37 foter med påhengs... 

 

de siste 11 årene har jeg hatt 1 båt med inboard, og en med outboard, den med outboard kostet en brøkdel i drift og fuel, faktisk kostet det å kjøpe nye motorer til den, mindre enn servicen på den andre båten! 

Link to post
Share on other sites

Har i de siste åra sakt at neste båt skal ha innenbords diesel, men etter å ha hatt relativt moderne 4t påhenger noen år, så har jeg endret mening om at jeg også skal ha påhenger på neste båt! helt vanlig på båter opp til 25 fot, men også på større båter er det marked. Nå ser jeg etter 22fots båt med 150hk.  Hadde aldri kjøpt en eldre båt med innenbords og hekkagregat.  Leser til stadighet om problemer med agregat, problemer med styresylyndre belger som er en pine.

Vet ikke om du snakker om innenbords bensin eller diesel, men en moderne påhenger med litt volum støyer egentlig ikke veldig mye. på tomgang er den knapt hørbar, veldig lite vibrasjoner!

Ettermontering kan være både og. Noen båtprodusenter lager båter uten noen form for tanke på oppgradering eller bytting av hovedkomponenter! andre støper inn trekkrør og gjerne ledningsopplegg til ekstrautstyr også pre instalert! her er det store forskjeller!  For meg er det tre kriterier som må oppfylles på båt. 1 noenlunde greie sjøegenskaper 2. bra utnyttelse av plassen ombord/gog bevegelighet 3. Ikke undermotorisert.

selfølgelig utseendet teller for meg også!

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Finnes vel få, svært få, daycruisere/bowridere på rundt 21 fot med innenbordsmotor og kanskje ikke helt uten grunn? Kan heller ikke huske at noen tester har anbefalt en slik kombinasjon, tvert derimot!

I farten mener jeg å huske at det ble gjort en test/sammenligning mellom en 20 fots Ibiza daycruiser med utenbordsmotor og samme skroget (kalt Ibiza 21) med en innenbordsmotor (mercruiser diesel) og valget var meeeeget tydelig at man velger utenbordsmotor. 

Badeplattform på en båt av denne størrelsen er vel ikke så viktig så lenge man har en grei badetrapp som kan benyttes?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt (: Skjønner det er lurt å revurdere litt rundt motortype.  Heller nok også mer og mer til bowrider, ser det er mange med smarte løsninger.  Blir spennende å se hva som kommer for salg mot slutten av sesongen (:   

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Om du tenker helgeturer med overnatting er vel bowrider dårlig egnet. Jeg ville heller gått for noe med kabin, både for overnatting og for å kunne låse inn ting på et tørt sted når du ikke er i båten. Bowrider gir egentlig ikke noe mer enn et par dårlige sitteplasser foran vindskjermen.

 

Og til en slik båt ville jeg heller gått for påhenger enn innenbords med drev. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt poeng å kunne låse inn ting.  

Har sett en del på Yamarin 21 fot, ligger noen av de ute i 300-400k området.  Blir nok til å øke budsjettet litt for å få en litt nyere båt.  

Synd det ikke finnes noe oversikt over oppnådd salgspris på båter slik som det gjør med biler.

Mer vrient enn jeg tente meg dette (:

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 29.7.2021 at 12.55:

Finnes vel få, svært få, daycruisere/bowridere på rundt 21 fot med innenbordsmotor og kanskje ikke helt uten grunn?

Det er 258 daycrusere på 20-22 fot til salgs med innenbords motor på finn.no mens det er 458 stk med påhengere.
Så svært få er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev On 29.7.2021 at 13.36:

Skjønner det er lurt å revurdere litt rundt motortype. 

Jeg ville ikke hørt så mye på de konservative tullebukkene her inne som svartmaler det å eie innenbordsmotor og drev på småbåter.
Styr unna de minste dieselmotorene på 120-130 hk men velg gjerne en bensin v6 eller v8.
Disse motorene er skuddsikre og holder svært lenge.
Delene til disse er svært billige mens deler til påhengere er gjerne i andre enden av prisskalaen.
Bortsett i fra att man må passe på å bytte manifolder/reisere etter ca 15 år.
Disse koster ca 15 båtlapper i innkjøp.
Så kjøp en båt dette er gjort på eller prut det inn i prisen.
Bensinforbruket er bare marginalt høyere og ikke noe å snakke om på en sommerbåt som går typisk 50 timer,

Drev på småbåter på 21 fot er også ganske problemfritt.
Kostnaden er noen liter olje og noen sink anoder som skal byttes årlig.
Vært 5 år så bytter man mansjetter.ikke store kostnadene der heller for dette gjør man fint selv.

Generelt så syntes påhenger og motorbrønn på en 21 båt stjeler mye av verdifull uteplass.
Nå er det riktig nok noen produsenter som har skjønt det så nyere båter kan være bedre.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innspill @pipe , kommer til å bruke litt tid utover til å se på ulike varianter og oppsett.  Skal titte på en Yamarin 21 med 225 OB i helga.  Har også funnet noen bra med IB motor, så blir morsomt å sammenlikne.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 2 timer siden:

kommer til å bruke litt tid utover til å se på ulike varianter og oppsett.  Skal titte på en Yamarin 21 med 225 OB i helga.  Har også funnet noen bra med IB motor, så blir morsomt å sammenlikne.

 

Det er alltid lurt.
Drev båter med v6 og v8 er tung solgte så by godt under prisantydning så kan du få mye båt for pengene.
Da har du litt å gå på selv også når du skal selge.
Er selv på jakt etter en liknende båt men skal ha noen fot større slik at man får ett egent rom til dassen.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 12 timer siden:

Det er 258 daycrusere på 20-22 fot til salgs med innenbords motor på finn.no mens det er 458 stk med påhengere.
Så svært få er det ikke.

 

Ja, mange som gjerne vil bli kvitt de (daycruisere med innenbordsmotor)! Hvor mange av de to type båter tror du selges i dag i Norge som nye, og hvorfor? Av nye båter på finn så er det tre (3) nye i kategorien med innenbordsmotor og 140 med utenbordsmotor!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 6 timer siden:

Ja, mange som gjerne vil bli kvitt de (daycruisere med innenbordsmotor)! Hvor mange av de to type båter tror du selges i dag i Norge som nye, og hvorfor? Av nye båter på finn så er det tre (3) nye i kategorien med innenbordsmotor og 140 med utenbordsmotor!

Det er vel som med mye annet som var bra og har forsvunnet att produsentene velger billigste måte å produsere på.
Det var jo derfor biler med bak hjulstrekk nesten forsvant.
Samtidig ser jeg også att folk med DC bruker båten som ett transportmiddel ut til øya for så å komme seg fortest mulig ut av båten når målet er nådd.
Det skjønner jeg godt når man ser designet på de fleste små DC med påhenger.
På mange båter rundt 21 for går jo 1/4 del av båtens lenge bort i en diger motorbrønn som er reine hinder løpa å forsere hvis man ønsker å bade.
Men ser att noen produsenter på helt nye båter prøver å åpne hekken så mye som mulig så noe er på gang.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutter siden:

Mens de som har en 21 fots daycruiser gjør hva når målet er nådd?

Er vel like greit du slutter med alle spørsmålene dine.
Jeg har skrevet det jeg mener så kan du gjerne mene noe annet men det kan du gjøre uten å stille meg 100 spørsmål.

De vet en dåre kan stille flere spørsmål en ti vise kan svare på.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 9 minutter siden:

Er vel like greit du slutter med alle spørsmålene dine.

 

Det var i mine øyne et helt naturlig spørsmål siden du gikk høyt på banen ved å hevde hva de som har en 21 fots daycruiser med innenbordsmotor gjør og diskusjonen gikk på hvorfor velge det ene fremfor det andre, men skjønner at det ble litt "ubehagelig" for deg, ser den.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uten å gå inn i inn/utenbordsdebatten, er jeg enig i at designet av akterenden har mye å si for hvor praktisk båten er i daglig bruk. Jeg har selv en Ibiza 20 Touring hvor akterenden er åpen og tilkomst akter er enkel. Denne cockpitløsningen ble lansert av Ibiza og Askeladden tidlig på -90tallet, men tror designkonseptet ble "ødelagt" av finnene (Yamarin, Bella, Flipper) og svenskene (Ryds, Uttern) da deres 20-fotere hadde benk med tilhørende rygg akter (enten tverrbenk, U-benk eller L-benk). Man fikk riktignok kanskje plass til et par personer ekstra der bak, men tilkomsten bak ble jo helt ødelagt.

 

Ser man på dagens Askeladden C61/BR61, har man i mitt hode en helt perfekt løsning. Mulig disse ligger litt over budsjett for trådstarter, men studer bildene av disse modellene. Helt perfekt. Når det gjelder å bli sittende ombord, handler det like mye om lengde/bredde, som inn/utenbordsmotor. 20-fot gir noen begrensninger.

Askeladden-C61-Cuiser_-1-2.jpg.d8b96a44f117b0f39a791eb260338769.jpg

 

 

c61.jpg

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 1 time siden:

er jeg enig i at designet av akterenden har mye å si for hvor praktisk båten er i daglig bruk.

For meg har det nesten alt å si utifra det jeg bruker min DC til.
Båten på bilde hadde en fin badeplattform og god adkomst til den.
Ett stort pluss i min bok men jeg vil også ha en god solseng.
Skjønner att det ikke er lett å få til på båter opptil 23 fot men over bør det være potensiale.
Så spørsmålet er om det er mulig å få en DC  med påhenger og "åpen løsning" bak kombinert med en god solseng ?
Jeg spør fordi jeg er i kjøps modus og jeg kan fint leve med å ha påhenger.
Har trålet finn men ender gjerne opp med ett knippe drev båter made in USA.

Fint hvis noen kan utvide min horisont.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jo nicket mitt "Solseng" - tror vi er enige om mye her...:thumbsup:

 

...og er enig at det er litt problematisk da gjerne det vi ønsker ofte ikke finnes før vi kommer opp på store båter. Vel, jeg er litt i samme modus.

 

Jeg kan faktisk få strekke meg ut (192cm) i Ibiza20T på de nedfellbare benkene - d.v.s. at fottuppene dingler litt utenfor, men ingen krise. Dytter inn puter og tar gjerne en middagslur på magen her. Det var vel en tråd om en custom-løsning her på båtplassen også.

Tror faktisk en god, gammel Ibiza20T har potensialet med litt egeninnsats. Ibiza 22T var kanskje et godt forsøk, men er den stor nok?

ibiza22.jpg.221b9ac4522c592bdb83776492f5ee4d.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Innenbords motor har fordel av bedre vektfordeling, og mulighet til varmtvann. utenbords motor har fordel av færre/ingen hull i båten og hvis motor dør og må byttes så er det lettere og billigere å bytte en utenbordsmotor.

 

Det har  vært en del episoder med båter med hekkaggregat som har sunket i havn. Derfor er det mange som vegrer seg over å kjøpe båt med innenbords motor. Det gjenspeiles i bruktprisene.

 

Videre får du tiltet en utenbords motor helt opp av vannet når den ligger i havn. Det får du ikke gjort med et hekkaggregat.

Link to post
Share on other sites

Har sett på 2 båter i dag. EN ibiza 22T (2008) med 225, Suzuki og Yamarin 64DC med Yamaha 225. (2011) 
Begge har helt grei adkomst til badeplattform, men er kanskje mer knotete enn en båt med inboard. 

Begge båtene imponerte! Ganske lik layout, Begge var veldig godt holdt. 

Hvor mye betyr disse 3 åra i alder? Er en motor fra 2011 langt bedre enn en fra 2008, tenker løsninger og ikke slitasje.

 

 

  

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Årstall og timer (08 vs 11) betyr lite hvis motorene er regelmessig servet. Kikk litt ekstra godt på praktikalitet. Motoren bytter du etthvert (den varer/svarer seg ikke evig - jeg ville sagt 10 år til, og så bytte. Mindre deal med utenbords, enn innborad). Båten kan bli ved livet ut om så er. Velg riktig båt.

 

Jeg kjøpte min -96mod båt/motor i 2008. Skiftet motor i 2017. Fungerer helt knall i forhold til å lete etter gammelt motordritt fra 2005-2010 på omtrent samme båt. Puter og kalesjer blir mindre småplukk uansett.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...