Jump to content

Plan om båtkjøp til høsten, vanskelig å velge rett båt. Ca 21 fot.


Blouberg

Recommended Posts

Solseng skrev for 22 timer siden:

Ibiza 22T var kanskje et godt forsøk, men er den stor nok?

Den er eller var stor nok for meg  men mer om det senere.
Dette er en båt med påhenger jeg likte og som har godt under radaren min da jeg ikke viste om solsengen.
Trenger bare en god værs båt med fokus på bade og soling.
Ser de billigste ligger på ca 350 k.
Det er 80-100k mer en prisforlangende enn på favoritt båten min som er en US produsert drev båt på 23 fot med V8 bensin.
Med STOR solseng og DIGER badeplattform.
Regner med det er lettere å prute på US båter enn den populære Ibiza.
Så vi for se.
 

Det  kan se ut som det kan bli forandring i planene da flere har meldt sin interesse i å bruke familiehytta.
Det er bare koselig og i samsvar med bestefar sine siste ønsker som var att de kommende generasjoner også skulle få oppleve stedet og idylen.
Det betyr att jeg vil ha samme type båt bare noen fot større slik at to stykker kan bruke den til sporadisk overnatting ute på skjæra.
Da er det viktig att dassen er bak en dør(sier sjefen) og det betyr båter på 24-28 fot som er aktuelle for oss.(sier han som skal holde det vedlike)

Men markedet er nesten helt støvsuget for min type båt men det kan også være att dette markedet i bare liten grad finnes.

Vi er ferdig med den delen av båtlivet der vi dro land og strand rundt på ferier og helgeturer i nesten all slags vær.
Vi for se men jeg er i kjøps modus om dagen så mye tyder på det dukker opp en båt til nå i høst bare folk for tatt seg sammen etter sommerferien og får lagt ut skuta til salgs.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 1 time siden:

Kanskje en Yamarin 65DC med en 200-225 HK er den perfekte for oss.. 

Det tror jeg kan være et meget godt valg. Vær oppmerksom på at de nyere 200 hk er stort sett rekke-4, mens 225 hk er V6 med et helt annet ganglag.

 

Det er lov å prute en del til høsten, og blir båtene som ligger ute til stiv pris faktisk solgt? og evt til hvilken pris?

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 22 minutter siden:

Det tror jeg kan være et meget godt valg. Vær oppmerksom på at de nyere 200 hk er stort sett rekke-4, mens 225 hk er V6 med et helt annet ganglag.

 

Det er lov å prute en del til høsten, og blir båtene som ligger ute til stiv pris faktisk solgt? og evt til hvilken pris?

 

Så på en ny båt ville du valgt en 225 fremfor 200 fordi det er en V6er? 

Ser noen blir markert solgt, men flere ligger ute lenge.  Ser på en Yamarin 65DC, her ligger en 2019 ute for 575.000 (225) og en 2021 for 550.00 (200)

 

hmmm, hva er det med båt, "mye vil ha mer" følelsen kommer jo før første båt....

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 6 timer siden:

Så på en ny båt ville du valgt en 225 fremfor 200 fordi det er en V6er? 

Ja, jeg ville gjort det. 225 hk gir 5 knop høyere fart, som i seg selv ikke trenger å være viktig, men du vil få en del lavere støy i marsjfart, som for meg er særdeles viktig. I tillegg har v6ere generelt et mye mer behagelig støybilde enn rekke-4.  Ekstra toppfart blir bare bonus....

 

Når det er sagt så har jeg kjørt 64dc, nesten samme skroget, med både rekke-4 og v6, og synest begge motorer passer båten meget godt.

Link to post
Share on other sites

Alt annet noenlunde likt, ville jeg også gått for 225hk/V6. Men som jeg og "pipe"  diskuterte litt: Enkel adkomst til badeplattform/stige er ofte litt undervurdert. En ting er å komme seg enkelt ut og opp fra vannet når man skal ha seg en dukkert, men også veldig praktisk/hendig/sikkert når man skal fortøye til kai/flytebrygge og må finne frem tauverk og fendere, eller dregge for å ligge i uthavn eller på svai.

 

U-sofaen i Yamarin DC-65 ser sikkert innbydende ut - men det er når man kjører. Man ser ofte i reklamebildene at familien sitter samlet rundt bordet og nyter en frisk og delikat lunch - men sannheten er nok mer at det er trangt og at hver gang en person skal flytte seg eller komme seg frem/bak i båten, så blir det en øvelse hvor alle må reise seg med andakt og flytte seg.

 

Så ville brukt litt tid på å faktisk være ombord i aktuelle båter (enten på sjøen eller land) og prøvd ulike scenarioer i praksis med hele familien.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 1.8.2021 at 19.37:

Det  kan se ut som det kan bli forandring i planene da flere har meldt sin interesse i å bruke familiehytta.
Det er bare koselig og i samsvar med bestefar sine siste ønsker som var att de kommende generasjoner også skulle få oppleve stedet og idylen.
Det betyr att jeg vil ha samme type båt bare noen fot større slik at to stykker kan bruke den til sporadisk overnatting ute på skjæra.
Da er det viktig att dassen er bak en dør(sier sjefen) og det betyr båter på 24-28 fot som er aktuelle for oss.(sier han som skal holde det vedlike)

Men markedet er nesten helt støvsuget for min type båt men det kan også være att dette markedet i bare liten grad finnes.

Ja, da blir det fort en litt annen type båt og innenbordsbåter mer opplagte valg. Da er det også kandidater med bredde over 255cm tilgjengelig, noe som gir flere muligheter på layout. Kjenner ikke så godt til dette segmentet da overnatting hittil ikke har vært et kriterie.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 3 timer siden:

U-sofaen i Yamarin DC-65 ser sikkert innbydende ut - men det er når man kjører. Man ser ofte i reklamebildene at familien sitter samlet rundt bordet og nyter en frisk og delikat lunch - men sannheten er nok mer at det er trangt og at hver gang en person skal flytte seg eller komme seg frem/bak i båten, så blir det en øvelse hvor alle må reise seg med andakt og flytte seg.

Helt enig.
En L sofa er bedre og det gir også mulighet for fri gangvei til badeplattform.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å tenke at båten er min egentlige balkong. Å utvide en balkong er vrient. Å utvide en terrasse går som regel greit. En meter ekstra terrasse koster gjerne 10K + litt egeninnsats. Dog er gjerne en terrasse mulig der det ikke er mye trykk og interesse. En meter ekstra på båt koster fort 500K hvis vi sammenliger nytt mot nytt. Vil man ha den meteren i bredden, blir det fort 1M.

 

Båt er premium eiendom hvis det skal være nytt og elegant, så tenk balkong - ikke terrasse. ...og hvis 1m koster mellom 500K og 1M, så er utnyttelsen av grunnflaten vel verdt å stydere nøye.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som et godt valg. 68DC er nok et hakk opp fra de fleste "20-foterne" både størrelse, tyngde og utstyrsmessig = komfort. Den er vel også 2,50m bred - noe som merkes selv om det ikke høres mye ut. Tipper alle i familien vil synes det var et godt valg når dere skal ut på tur.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 9 minutter siden:

hvor mye feil og gammelt utstyr kan det være på en 2018? :p 

Tenkte ikke på fikse på båten, men til båten.. 

 

Solseng skrev 6 minutter siden:

Den er vel også 2,50m bred - noe som merkes selv om det ikke høres mye ut. Tipper alle i familien vil synes det var et godt valg når dere skal ut på tur.

Ja, plassen og utstyr ble tungen på vektskåla.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...