Jump to content

Seilbåt: Hvilke havner i ytre Oslofjords østside oppfyller mine ønsker?


lr-80

Recommended Posts

Hei. 
Har forsøkt å søke litt, men det er gamle tråder og litt vanskelig å få oversikt med tanke på våre behov/ønsker. 

Etter et par sesonger i indre Oslofjord, kommer ønske om båtplass der transporten kan tas med bil. Vi har en 36-fots seilbåt, og drar sjelden ut på ettermiddagstur. Det blir mest TUR i helg og ferie. Siden vi har en veldig fin plass på Padda, forhaster vi oss ikke og vil gjøre et veloverveid valg. 

 

Vi ønsker oss erfaringer og råd vedr. våre preferanser:

* havna bør være trivelig slik at en kan nyte kvelden med middag i cockpit om en kommer ned for sent til å gå ut #naturskjønt #rolig

* fasiliteter i nærområdet en fordel men ikke et must: kolonial, badeplass, annet?

* innseiling (avstand med seilbåt til perlene - som i vårt tilfelle er gode ankringsplasser)

* transport ut fra Oslo med bil - fredagsrush ut fra Oslo er vi kjent med, men er det forhold lokalt som bør påvirke valg av båtplass?

* parkering

* havnas egenskaper generelt som beskyttelse for vær, manøvrering av båt uten baugpropell, tilgang til løft og evt verkstedstjenester. 


Håper på gode innspill etter årets fantastiske sommerferie på Bolærne, Tjøme og det som ble favoritten: Hvaler. 
Utgårdskilen Blåbøye
Utgårdskilen Blåbøye i måneskinn 2021

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv båten i Son, og er helt enig med Bitteliten. Men om det er noen ledig plass, er noe annet. Store deler er kommunal med plasser for kommunens egne innboere. For de andre plassene, de beste (der jeg har plass) kan du kontakte Sonskilen båthavn.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 1 time siden:

og det som ble favoritten: Hvaler.

Sand Marina tilfredsstiller vel de fleste av de kravene du ramser opp. Proft drevet anlegg med fasiliteter på land, men ikke kranløft og verksted. Det får du imidlertid i Skjelsbusund av samme eiere. Det er flere av baatplassens medlemmer som har båtplass på Sand, så de kan sikkert gi deg litt erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Skjebergkilen Marina. 5 minutter fra E6 ved avkjøring Solbergtånet. 

 

Skjeberg Marinesenter - Båtplass

 

Bra videoovervåking av havna Skjeberg Marinesenter - Web kamera RS har redningsskøyte stasjonert der. 

 

 

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei. 
Statusoppdatering. 
Har nå fått plass hos Sarpsborg seilforening. Dette er vis a vis Grimsøy Marine. Siden jeg tenker å flytte ved første anledning med seilforhold de 65 nm fra Oslo, så rekker jeg nok ikke vårpussen under vannlinja først (mye minusgrader om natta nå). Så til spørsmålet: Grimsøy Marine er vel et åpenbart valg for løft, men det er kanskje andre jeg kan velge som har gode fasiliteter og pris (Grimsøy er faktisk hakket dyrere enn vinterhavna i indre Oslofjord for vår 36 fot seilbåt). Takknemlig for erfaringer. 903A8CA8-7BDA-49BB-B0AB-0764734E2967.jpeg.9248d0345bc3d472af6a26eb3af93d14.jpeg
Sesongen har startet, putler rundt i 2 knop 👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...