Lillo59 Startet 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2021 Jeg fikk for et år siden denne Pioner 14 sport, jeg vet ikke årsmodellen. Den har hatt et relativt hardt liv, reparasjoner og vedlikehold har blitt gjort relativt røft. Båten har ligget i fjæresteinene og det er noen små slitasje hull i bunnen. Blitt påkjørt med snøskuff bak. I tillegg har deler av hekke blitt sagd av for, slik man kunne bruke en motor med kort stamme. Jeg har ikke noe erfaring med oppussing av båt, men har hatt litt jobbing med prepping av biler for lakkering, litt sveising, sparkling, grunning og selvfølgelig pussing. Gikk for dette prosjektet fordi jeg ønsket meg en båt, hadde lyst på å prøve litt glassfiber arbeid og jeg fikk den gratis ? Er det noen som har brosjyrer eller bilder av hvordan den så ut som ny? + Nå har jeg fått slipt av alt det blå, ned til gelcoaten noen steder og til glasset andre steder. Fjernet platen på hekken, oppdaget at kryssfiner kjernen er råtten, senere bilde vil vise utskjæringen til motoren. Har laminert CSM og polyester resin i hullene, sparklet med glasfiber sparkel i de verste hakk og slipespor, 2 omganger, skal gå over bunnen en gang til med en vanlig polyester basert sparkel. Glemte å ta bilde før jeg snudde båten på rett kjøl, har ikke sett den innvendig før nå (ganske tung denne). Jeg har kjøpt en henger uten bremser som passer fint til denne. Meningen er å ha den stående på henger innendørs, når den ikke brukes. Skal være en fiskebåt for familien, og bare brukes i ferskvann. Motoren vil være en el motor, ønsker meg på sikt en bensin motor, vi får se hvordan det går med el. Her er båten snudd, sparklet et par strøk bunn og sider, og slipt med 80 papir. + Det mangler feste i fronten, til å dra den opp på hengeren, kryssfiner kjernen i hekken er råtten (det er jeg som har utvidet det gamle kuttet), det er noen gamle reparasjoner i gulvet som må gjøres om og forsterkes. Besluttet derfor å dele båten i 2, indre og ytre 'skall' eller hva det nå heter. Har tatt av fenderlisten, borret ut popnaglene i samling og skjære i fugen. Dette er ikke så lett som jeg trodde, antok at båten egentlig var ment og kunne deles på en relativ enkel måte, men det er som om det er brukt polyesterresin. Uansett det er ikke lett, nå brukes jeg en tigersag, hvor jeg har kappet bladet kort, så skjærer jeg midt i 'fugen'. Er det noen som vet om dette egentlig er ment å deles? og hvordan er det smartest å samle det igjen? Tenker også å plugge det selvlensende hullet. Jeg trenger ikke dette siden båten kommer å oppbevares inne. + Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Tror jeg ville ha beholdt selvlensingen. Plutselig blir båten liggende ute noen uker. Ingen grunn til å redusere båtens gode egenskaper. Når den skal brukes til fiske er det også greit å kunne vaske bort blodsøl uten å måtte øse alt ut igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teresa Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Her har du en tråd som kan være til hjelp i forbindelse med å dele båten. Slenger også med et par bilder som kan være til inspirasjon. Fant de i en gammel annonse på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Lillo59 Svart 30.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Takk for svarene, lærer noe nytt hver dag, inliner, tofte Den selvlensingen som er sitter oppe i det lille 'badekaret' foran motorfestet, lurer på om funksjonen har vært å tømme regnvann fra en tidligere kalesje e.l., for den hjelper ikke på vann i selve båten (altså på 'gulvet'). Uansett var den ikke foret (tett) så det har løpt vann inn mellom laminant og kryssfiner, som nå er helt råtten. Skar opp resten av samlingen inliner/skrog idag, det var ingen enkel jobb. Brukte tigersag og det gikk med 6 blad i prosessen. Uansett slapp ikke inlineren taket i skroget, etter å ha tittet inn i sprekken, ser det ut som gulvet er limt til to langsgående spant (vet ikke hva det heter), skal se om jeg kan få en bit ut og se hvilket materiale det er. Tenkte om man kan skjære det med en tråd/wire som brukes til å 'sage' limet som holder bilruter. Det brakte også en tanke om at man kanskje kan brukes rutelim til å samle de 2 deler senere. Rutelim herder ikke til steinhardt, men sterkt, så man kan evt. skjære det med en rutekniv, hvis jeg trenger tilgang ved en senere anledning. Hva mener dere om den tanken? Antar at inlineren må være limt til bunnen (på de der 'spatene') utifra en styrkemessig betraktning? Hvis det ikke må sitte hardt, kan jeg tenke meg å lage en pølse med lim, på spantene, som jeg lar herde uten belastning, slik de fungerer som en gummilist bare, så er det enkelt senere å evt. åpne båten igjen. Tenker at jeg åpner opp hekken litt mer, for å få sjekket lim materialet og evt. prøve skjære metoden. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 mistenker at det ikke er tenkt på at båter med dobbelt skrog skal være enkelt å dele. Har hørt at folk har brukt løfteputer med trykkluft for å få ting fra hverandre. (det er jo heller ikke alltid tenkt på at vannet finner sine veier inn de fleste steder, spesielt i innstøpte kryssfineravstivinger...) Innerskrog limt til langsgående spant - eller stringers som det kalles gjør konstruksjonen mye stivere. Ellers, et annet trikt jeg har sett i en tråd her for å skifte innstøpt finer i hekken er å frese ut ovenfra med motorsag, for så å preparere en ny plate og sette ned samme veien, godt innsauset i polyester eller epoxy. Og for gjennomføringer ala den i motorbrønnen, så kan man sage ut med hullsag, fylle i med feks glassfibersparkel , og så bore opp hullet på nytt. Da vil det ikke kunne suge vann der iallefall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Selvlensingen går vel fra den lille brønnen i dørken og ut. Hvis den virkelig er selvlensende da. Motorbrønnen må selvsagt ha drenering, bare upraktisk å fjerne denne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillo59 Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Da er den nok ikke selvlensende, det er ikke noe avløp fra dørken og ut. Trodde det var selvlensende, det lille som var Lærer stadig noe nytt Over helgen blir det å prøve å få løsnet den innerste delen. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Lillo59 Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Har fått delt båten nå Skar hullet i hekken litt større, så jeg kunne undersøke litt mer. Det viste seg at stringerne ikke satt fast i ytterdelen, de var delvis løse. Men satt fast i innedelen. Lim materialet var lagt på i tykke pølser og var herdet helt hardt, tror det er polyester eller epoxy. Uansett, løsningen ble å sette noen kiler i sagsporet mellom ytter- og innerdelen. Satte et godt spenn på og brukte et spett som en lang meisel. Satte spettet mot fugen mellom stringers og innerdelen, ga det en smell med en hammer og det løsnet. Fortsatte langs hele fugen. Det skal sies at det ikke var selve fugematerialet som ga seg det var glasfiberen i innerdelen, ikke store skader, uansett har jeg tenkt å forsterke gulvet med mer glass. Det er mange små sprekker i gelcoaten i gulvet, så noe må gjøres her. + Som man ser stringers festet meget rudimentært (ser ut som de bare har sølt ut litt løse fibre ut over) , og det er ingen gelcoat eller noe behandling av overflaten. Er ikke det pussig når det kommer vann inn her til stadighet? Tenkte å bytte finerplaten i hekken og laminere nytt på både utside og innside, stringerne må vel også festes, men det glass som finnes fra før er dårlig det ser ut som det bulker ut fra skummaterialet som er under og det er ikke mye styrke her. Det ser ut som det gamle øye som brukes til å dra opp båten på henger har blitt dratt ut og hullene tettet fra utsiden. Jeg må ha et slikt øye, men det må forsterkes på innsiden noen ideer til en god og sterk løsning? Skal jeg bruke finer i hekken igjen? eller anbefales det noe annet, planlegger med å laminere det helt inn. Jeg har redigert bildene til 200x267 pix, slik det ikke skal være for stort. Hvordan zoomer man inn på bildet etterpå, hvis man skal granske detaljer? Redigert 14.August.2021 av Lillo59 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.