Jump to content

En ekte hardhaus og eventyrer


Rolf

Recommended Posts

 

Bjarte Vestøl er en kar som liker å dra på tur og utfordre seg selv.  I tillegg er han dykker og klatrer. De siste to årene har han lagt ut på flere ekspedisjoner, som ikke får de store overskriftene men i seg selv er tøffe nok. Nå er han i ferd med å ro den siste sjarmøretappen hjem til Kristiansand etter å nok en gang ha vært noen måneder på tur i en oselver. Jeg tillater meg å sakse bilder og tekst fra Fædrelandsvennen https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/8B0gz2/her-kommer-han-i-maal-det-toeffeste-jeg-har-gjort


DC67DDE0-F8F8-4D3D-A70B-BE1D4A6FED73.jpeg.22525fd603c370d7f54919bbbaf79d92.jpeg

 

C6556BAF-20FA-4D15-90CA-9C9C6FBB2233.jpeg.14d7ff4525ca86289e11f241df724cc8.jpeg

 

I mai dro Bjarte Vestøl ut på en to måneders rotur rundt Skagerak. Bølger, regn og vind gjorde innspurten til et rent mareritt, men kristiansanderen kom torsdag kveld helskinnet hjem fra Hirtshals. 

 

 

LILLESAND: – Dette er det tøffeste jeg har gjort hittil. De siste to døgnene har jeg virkelig befunnet meg på bunnen av Maslows behovspyramide, sier Bjarte Vestøl idet han går i land torsdag kveld.

Det er to og ett halvt døgn siden han sist hadde beina på bakken. Litt sjanglete, men kristiansanderen er absolutt ved godt mot. 

Siste etappe av den to måneder lange turen har tatt ham fra Hirtshals til Brekkestø med ren muskelkraft. Tordenvær, vind og regn har preget innspurten, men Vestøl har holdt kursen og kroppen i båten. 

– I natt gikk den ene lykta, og det var svært grov sjø og mye vind. Det var på med redningsvest, frem med nødraketter og en sjokolade i lomma. Jeg kunne ikke se noe, så jeg måtte ro etter hvordan vinden traff kinnet mitt, sier Vestøl.

Ikke redd for å dø

I 2020 rodde Bjarte Vestøl fra Kristiansand til Nordkapp. Samme året prøvde han å gå fra Lindesnes til Nordkapp på ski. 

Mai 2021 begynte han å ro langs norskekysten i retning øst. Alene i en robåt. 

Så fulgte han kysten langs Sverige, ned mot København, så opp igjen langs det danske fastlandet og over til Aarhus. 

Siste etappe har ført 63-åringen fra Hirtshals til Brekkestø. Rett over Skagerak.

– Nå har jeg ikke sovet på så lenge jeg kan huske. Siste etappe har gitt meg like mange inntrykk som hele turen til sammen, forteller han. 

– Er du noen gang redd for å dø?

– Nei, ikke for å dø. Jeg er god på risikovurdering, og har trent meg opp til dette, sier han. 

Så hvordan feirer man en gjennomført ekspedisjon? Med søvn og mat, svarer Vestøl kort tid etter han er kommet i mål.

Noen minutter senere lyder svaret litt annerledes:

– Hvis været slår til håper jeg at det kan bli en rotur til Grønningen fyr i morgen. Det er så lenge siden jeg har vært der, forteller han. 

– Så båten blir ikke brent etter denne turen? 

– Nei. Det hadde jeg aldri gjort. Dette er beviset på hvordan en 2000 år gammel tradisjon fortsatt kan være bæredyktig, sier Vestøl. 

– Og neste ekspedisjon, hvor går den?

– Det får tiden vise. Nå skal jeg sykle Rallarvegen med noen kompiser først, så får vi se, sier han. 


Bjartes Facebook profil:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009286390769

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bjarte er en meget spesiell kar, som er laget av et annet stoff enn oss vanlige mennesker. Ble kjent med Bjarte på slutten av nittitallet i forbindelse med dykking, og kan nevne at han står bak noen prestasjoner som neppe kommer til å bli kopiert. Har noen historier der :diving:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Har hørt noen rykter ja, ikke for folk flest å prøve seg på de greiene.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

For å si det pent hadde de fleste strøket med hvis de hadde forsøkt seg på de tingene han har gjort. Og på verdensbasis er det faktisk mange som har omkommet i forsøk på å sette rekorder på området. Så vidt jeg vet har han i allefall en verdensrekord som står ennå.

 

Mannen kan virke gal, men han har en fysikk og psyke av de helt sjeldne, og vurderer alle situasjoner helt og holdent ut fra seg selv, ikke hvor andre legger lista.

Link to post
Share on other sites

“Jeg er god på risikovurdering…», helt sikkert men han bruker en annen skala enn de fleste andre.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...