Jump to content

Flatt batteri for andre gang - kan det være noe galt med hovedstrømsbryter?


Shaug

Recommended Posts

Hei. 

Prøver meg i denne gruppen igjen, da jeg har fått masse hjelp her.

 

Kom ned til båten med flatt batteri i dag. Den har stått 6 dager. Er andre gang dette skjer. Forrige gang trodde jeg at jeg hadde glemt å slå av tenning og hovedstrøm, men nå mistenker noe annet, da jeg er helt sikker på at dette var slått av.

 

Byttet motor for en måned siden til ny Suzuki df140, og verksted har koblet hovedstrømsbryter slik. Den hvite ledningen skal tydeligvis ha konstant strøm på Suzuki Df140.
 

Batteriet er et 1 mnd gammelt 125ah batteri som ble kjøpt forrige gang dette skjedde. 
 

noe som har vært ute for liknende?

 

kan det være noe galt med hovedstrømsbryter? Den ser jo ut til å kutte all strøm..

EDFB7B1A-992D-47D8-BF8F-CD9BA9A097AB.jpeg

Redigert av Shaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, batteriet hadde 9,6 volt når jeg kom ned. Men kan defekt bryter lage overledning eller noe, slik at batteriet blir tappet?

index skrev 1 time siden:

Sikker på at batteriet er tomt for strøm? Prøv å kortslutte hovedstrømbryter. Det er ikke uvanlig at disse svikter, tror jeg har skiftet fem i min båt.

 

Link to post
Share on other sites

Det meste er mulig innenfor elektriske komponenter.  Jeg har sett hovedstrømsbryter som har smeltet innvendig,  utvendig så den helt ok ut. Mål ohm i åpen og lukket stilling.  Det er en måte.

Du kan også måle spenning på den kontakten som kommer direkte fra batteri.  Den skal jo ha lik, spenning som på batteripol.  Når hovedstrømbryter er avslått skal du ikke måle spenning på den andre kontakten. Har du spenning der og, så er bryter kortsluttet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Shaug skrev 12 minutter siden:

Ja, batteriet hadde 9,6 volt når jeg kom ned. 

 

Uansett om hovedbryter er defekt eller ei, så er det ikke den som har brukt strømmen. Da ville den ha vært smeltet. Jeg mistenker at de som har montert motoren har gjort noe feil, slik at det er en krypstrøm et sted som ligger og tapper uavhengig av bryteren.  Alternativt på batterilader av bryter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 7 minutter siden:

Det meste er mulig innenfor elektriske komponenter.  Jeg har sett hovedstrømsbryter som har smeltet innvendig,  utvendig så den helt ok ut. Mål ohm i åpen og lukket stilling.  Det er en måte.

Du kan også måle spenning på den kontakten som kommer direkte fra batteri.  Den skal jo ha lik, spenning som på batteripol.  Når hovedstrømbryter er avslått skal du ikke måle spenning på den andre kontakten. Har du spenning der og, så er bryter kortsluttet. 

Takker så mye for hjelp. Får kjøpe meg et multimeter og sjekke litt👍

Link to post
Share on other sites

Shaug skrev 47 minutter siden:

Hvordan ohmer man med miltimeter?

Det første du gjør er å bruke Multimeteret i ohm mode. Vises på bildet under 20210731_101952.jpg.9fd74f10d5ed6135518d2e798bdcb997.jpg

 

Fører du pinnene sammen da, skal det være ubetydelig motstand(ohm) som vist på bildet under

20210731_102033.jpg.de6940402eb7e7cd44476d768f22c1ae.jpg

 

Det du da gjør, er å sette disse to pinnene på hvert sitt kontaktpunkt på hovedstrømbryteren din. I sammenkoblet modus, eller på,  skal det ikke være motstand i bryteren.  Slik som bildet over viser. 0.00.

Slår du av hovedstrømbryteren,  så skal Multimeteret vise O.L 

 

Da kan du fastslå at hovedstrømbryteren gjør den jobben den er satt til å gjøre  

 

Men du har, antakelig som nevnt over her, en annen feil, som tapper ned batteriene dine. 

Men begynn med hovedstrømbryteren.  Virker den, så burde det være mulig å stoppe batteriet fra å bli utladet. 

Dog med forbehold om at den hvite ledningen din, som kan se ut som er koblet direkte mot batteriet ikke tapper ned batteriene dine. Gjør den hvite det, så har du kommet ett steg videre i feilsøking 👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Og obs, når du skal måle motstand må systemet være strømløst ved feks. å koble fra polskoen på batteri pluss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 26 minutter siden:

Og obs, når du skal måle motstand må systemet være strømløst ved feks. å koble fra polskoen på batteri pluss.

Takker. Ohmet nå, og bryteren gjør jobben. Da er det den lille hvite kabelen som gjør dette…. Tror jeg. Hvordan måler jeg strømtrekk med multimeter på en forbruker?

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 7 minutter siden:

Hvis det er nyinstallasjon er det for dårlig at kabelsko har irret. Neppe problemet, men skjær av krympehylsen og kikk på kabelen.

Rengjør, smør og sett på ny krymp.

 

Jeg la også merke til den karakteristiske grønnfarga der.  Om det ikke er hovedproblemet så kan det likevel bidra til problemet , feks ved at batteriet ikke blir skikkelig toppladet.

Har en kjenning med DF140 som heldigvis ikke har lest manualen. Der er motor helt strømløs når hovedbryter slås av.  Og batteriet er like godt etter mer enn 10 år :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Den enkleste måten er å bruke et tangamperemeter. 20210731_111709.jpg.e7826b2567d3e5198fa50a6a6154fcd4.jpg

Den åpner du i tangenden. Legger den hvite ledningen inni.  Da kan du lese av hvor mye strøm som går i ledningen. Det får du ut i ampere 

Jepp. Får sjekke det👍

Link to post
Share on other sites

Nå byttet jeg hovedstrømsbryter og tar kontakt med verksted på mandag. Det kan jo ikke være annet enn den hvite kabelen som trekker strøm.

 

vedrørende irr er den kabelen som er irret gammel. Den nye er den til venstre.

 

tar uansett 

mons skrev for 2 timer siden:

Hvis det er nyinstallasjon er det for dårlig at kabelsko har irret. Neppe problemet, men skjær av krympehylsen og kikk på kabelen.

Rengjør, smør og sett på ny krymp.

 

Link to post
Share on other sites

Hvor gammelt er batteriet? Har du flere? Prøvde og lese tråden men så ikke noe info om det. 

 

Kan jo evnt være at batteriet er deffekt. 

Den kableskoen til bryteren bør du pusse med en stålbørste. Evnt skrape bort ir👌 det kan skape ukontakt på sik og varmgang 

 

Link to post
Share on other sites

Tomss skrev 10 minutter siden:

Hvor gammelt er batteriet? Har du flere? Prøvde og lese tråden men så ikke noe info om det. 

 

Kan jo evnt være at batteriet er deffekt. 

Den kableskoen til bryteren bør du pusse med en stålbørste. Evnt skrape bort ir👌 det kan skape ukontakt på sik og varmgang 

 

Batteriet er 5 uker gammelt, og har hatt bra spenning hele tiden, og ikke tidligere blitt utlader. Kabelsko er pusset og hovedstrømsbryter er byttet. Får se om den trekker mere nå…

Link to post
Share on other sites

Enkleste måten å sjekke om hovedstrømbryteten faktisk er av når man har skrudd den av er å slå på lanterner eller annet som bruker strøm (og er koblet via jovedstrømbryter) og se om de lyser.

 

Hos meg er alt unntatt lensepumpe ja i hovedstrømbryter på startbatteriet, mens forbruksbatteriet kan brukes litt ute om hovedstrømvryter.

 

Også har jeg ikke mer enn 100 hk, så da kan jeg jo dra i snora om jeg skulle gå tom for strøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...