Jump to content

Flatt batteri for andre gang - kan det være noe galt med hovedstrømsbryter?


Shaug

Recommended Posts

19 fot skrev 39 minutter siden:

Enkleste måten å sjekke om hovedstrømbryteten faktisk er av når man har skrudd den av er å slå på lanterner eller annet som bruker strøm (og er koblet via jovedstrømbryter) og se om de lyser.

 

Hos meg er alt unntatt lensepumpe ja i hovedstrømbryter på startbatteriet, mens forbruksbatteriet kan brukes litt ute om hovedstrømvryter.

 

Også har jeg ikke mer enn 100 hk, så da kan jeg jo dra i snora om jeg skulle gå tom for strøm.

Det som er rart er at alle forbrukere er koblet riktig, altså uten strøm. Får se hvordan det utvikler seg:)

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 5 timer siden:

 

Jeg la også merke til den karakteristiske grønnfarga der.  Om det ikke er hovedproblemet så kan det likevel bidra til problemet , feks ved at batteriet ikke blir skikkelig toppladet.

Har en kjenning med DF140 som heldigvis ikke har lest manualen. Der er motor helt strømløs når hovedbryter slås av.  Og batteriet er like godt etter mer enn 10 år :giggle:

Ser på noen tunge Suzuki forum på interwebben at det er flere som sliter. White wire Suzuki kan man søke på.

Link to post
Share on other sites

Skremt av denne tråden måtte jeg ned å sjekke i min båt (ny av året for meg så jeg kjenner sen ikke) med 2018 Suzuki 140 som nå hadde ligget i over 3 uker urørt...

 

Riktig så var det en hvit ledning som gikk direkte på plusspolen.

 

Men hvilespenningen på batteriet var fortsatt - etter 3 uker - 12.78, så hos meg forsvinner det ikke nevneverdig strøm igjennom ledningen. 

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Skremt av denne tråden måtte jeg ned å sjekke i min båt (ny av året for meg så jeg kjenner sen ikke) med 2018 Suzuki 140 som nå hadde ligget i over 3 uker urørt...

 

Riktig så var det en hvit ledning som gikk direkte på plusspolen.

 

Men hvilespenningen på batteriet var fortsatt - etter 3 uker - 12.78, så hos meg forsvinner det ikke nevneverdig strøm igjennom ledningen. 

Det er keyless go på motoren. Lurer på om jeg har glemt å skru av tenning. Altså vri på knappen etter å ha stoppet den. Men tenker jo at hovedstrøm uansett stopper dette. Men kanskje det har noe med den lille hvite kabelen å gjøre. Mulig det tapper strøm dersom man bare stopper, og ikke skrur av tenning. Jeg vet ikke… Hva pleier du å gjøre?

Redigert av Shaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Batteriet ditt kan være gåånt også. Eller lenesepumpe som forrige innlegg foreslår

 

ECUen på motoren skal ikke kunne tappe et batteri slik det beskrives. 

Batteriet er 4 uker gammelt, og har aldri vært utladet før nå. Ikke noe annet koblet til enn den hvite kabelen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg toppladet batteri. Pusset alle kabelsko, byttet hovedstrømsbryter. Målte i går og i dag med et 60ah reservebatteri jeg har hatt i båten. Ikke noe trekk på 14 timer. 
 

får bare observere og måle ofte. Men å gå fra spenning på 12,9v til 9,6 på 5 dager er jo en del forbruk på et 120 ah batteri.

Link to post
Share on other sites

5 dager er jo 120 timer. Med kun 9,6V er atteriet dit på 120Ah helt tomt, noe som tilsier at det i gjennomsnitt i den perioden har vært noe som har trukket 1A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

5 dager er jo 120 timer. Med kun 9,6V er atteriet dit på 120Ah helt tomt, noe som tilsier at det i gjennomsnitt i den perioden har vært noe som har trukket 1A.

Ja, det er det… det eneste som har vært koblet til er den hvite kabelen til motoren… 

10 watt i 120 timer. Blir ikke det rett🤔

 

merkelige greier det der. Nå skal båten ligge to dager, så ser jeg om spenningen har sunket etter de grep jeg gjorde. I praksis skal jo batteriet bruke 48 ah da. Halvfullt da altså.

Link to post
Share on other sites

Da er problemet løst. Snakket med Suzuki mverksted i dag.

På nye Suzukimotorer leveres det keyless-go. Båten startes ved å ha nøkkel i lomma, og vri på startknapp, så trykke. For å slå av må man trykke på knappen. 
 

MEN, her er det lett å gjøre feil. Man må vri på knappen også for å slå av tenning. Dersom man glemmer det, står tenning konstant på, og trekker strøm.

Dette har jeg glemt et par ganger nå, og har bare slått av hovedstrøm. 

 

Den lille hvite kabelen trekker da strøm.

Dette er et ledd som er lett å glemme, og forhandler hadde hatt flere som glemte dette og tappet strøm. Jeg fikk ikke beskjed om dette.

 

Takk for alle som engasjerte seg. Kanskje dette kan hjelpe andre i samme situasjon😁

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 29 minutter siden:

Flott at feilen er klarlagt.  Å denne gangen var det jo en billig feil. Flott du følger opp tråden på denne måten. Lærerikt for alle:flag_bp:

Ja, det var jo en bf. Men forhandler hadde byttet en del batterier før de fant det ut. 
 

fikk tatt en gjennomgang av det elektriske anlegget da😂

Link to post
Share on other sites

Flott du fant ut av det! Får håpe at ikke det nye batteriet ditt har tatt skade av utladningen da. 

 

Hadde det vært meg hadde jeg vurdert å kople bort hele keyless greia. Høres ut til at det lett blir feil, og da kommer det til å skje igjen. Og igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 1 time siden:

Er det ikke bare å flytte den hvite kabelen over på andre siden av bryteren da?

Skulle visst ha konstant strøm i følge Suzuki. Men skal trekke ubetydelig, med mindre man gjør som meg og glemmer å slå av tenning. Var flere med disse motorene og keyless som gjorde denne feilen til å begynne med. Det burde jo stå på første side i instruksjonsbok, og verkstedet bør informere tydelig om dette😂

Link to post
Share on other sites

Shaug skrev 5 minutter siden:

Skulle visst ha konstant strøm i følge Suzuki. Men skal trekke ubetydelig, med mindre man gjør som meg og glemmer å slå av tenning. Var flere med disse motorene og keyless som gjorde denne feilen til å begynne med. Det burde jo stå på første side i instruksjonsbok, og verkstedet bør informere tydelig om dette😂

Skjønner. Du får sette en post-it på konsollen :)

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...