Shaug Startet 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2021 (redigert) Hei. Prøver meg i denne gruppen igjen, da jeg har fått masse hjelp her. Kom ned til båten med flatt batteri i dag. Den har stått 6 dager. Er andre gang dette skjer. Forrige gang trodde jeg at jeg hadde glemt å slå av tenning og hovedstrøm, men nå mistenker noe annet, da jeg er helt sikker på at dette var slått av. Byttet motor for en måned siden til ny Suzuki df140, og verksted har koblet hovedstrømsbryter slik. Den hvite ledningen skal tydeligvis ha konstant strøm på Suzuki Df140. Batteriet er et 1 mnd gammelt 125ah batteri som ble kjøpt forrige gang dette skjedde. noe som har vært ute for liknende? kan det være noe galt med hovedstrømsbryter? Den ser jo ut til å kutte all strøm.. Redigert 31.Juli.2021 av Shaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Beste mulighet til å finne ut av om den er gåen, er å ohme den med et multimeter. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Sikker på at batteriet er tomt for strøm? Prøv å kortslutte hovedstrømbryter. Det er ikke uvanlig at disse svikter, tror jeg har skiftet fem i min båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Shaug skrev On 31.7.2021 at 0.03: Den hvite ledningen skal tydeligvis ha konstant strøm på Suzuki Df140. Vis hele sitatet Det burde stå i manualen, og spør verkstedet om hvorfor. Lader den? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Ja, den lader. Og den konstanter står at går til ecu, eller datatamaskinen i motor. Skal ha konstant spenning. Sett det i manual. Roger jo skrev On 31.7.2021 at 6.17: Det burde stå i manualen, og spør verkstedet om hvorfor. Lader den? Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Ja, batteriet hadde 9,6 volt når jeg kom ned. Men kan defekt bryter lage overledning eller noe, slik at batteriet blir tappet? index skrev On 31.7.2021 at 6.15: Sikker på at batteriet er tomt for strøm? Prøv å kortslutte hovedstrømbryter. Det er ikke uvanlig at disse svikter, tror jeg har skiftet fem i min båt. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Det meste er mulig innenfor elektriske komponenter. Jeg har sett hovedstrømsbryter som har smeltet innvendig, utvendig så den helt ok ut. Mål ohm i åpen og lukket stilling. Det er en måte. Du kan også måle spenning på den kontakten som kommer direkte fra batteri. Den skal jo ha lik, spenning som på batteripol. Når hovedstrømbryter er avslått skal du ikke måle spenning på den andre kontakten. Har du spenning der og, så er bryter kortsluttet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Må sjekke det nå. Hvordan ohmer man med miltimeter? Bjørn Løvjomås skrev On 31.7.2021 at 6.03: Beste mulighet til å finne ut av om den er gåen, er å ohme den med et multimeter. ? Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Shaug skrev On 31.7.2021 at 7.15: Ja, batteriet hadde 9,6 volt når jeg kom ned. Vis hele sitatet Uansett om hovedbryter er defekt eller ei, så er det ikke den som har brukt strømmen. Da ville den ha vært smeltet. Jeg mistenker at de som har montert motoren har gjort noe feil, slik at det er en krypstrøm et sted som ligger og tapper uavhengig av bryteren. Alternativt på batterilader av bryter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Bjørn Løvjomås skrev On 31.7.2021 at 7.27: Det meste er mulig innenfor elektriske komponenter. Jeg har sett hovedstrømsbryter som har smeltet innvendig, utvendig så den helt ok ut. Mål ohm i åpen og lukket stilling. Det er en måte. Du kan også måle spenning på den kontakten som kommer direkte fra batteri. Den skal jo ha lik, spenning som på batteripol. Når hovedstrømbryter er avslått skal du ikke måle spenning på den andre kontakten. Har du spenning der og, så er bryter kortsluttet. Vis hele sitatet Takker så mye for hjelp. Får kjøpe meg et multimeter og sjekke litt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Jeg ville målt hvor mye strøm som faktisk går i den hvite ledningen der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Shaug skrev On 31.7.2021 at 7.32: Hvordan ohmer man med miltimeter? Vis hele sitatet Det første du gjør er å bruke Multimeteret i ohm mode. Vises på bildet under Fører du pinnene sammen da, skal det være ubetydelig motstand(ohm) som vist på bildet under Det du da gjør, er å sette disse to pinnene på hvert sitt kontaktpunkt på hovedstrømbryteren din. I sammenkoblet modus, eller på, skal det ikke være motstand i bryteren. Slik som bildet over viser. 0.00. Slår du av hovedstrømbryteren, så skal Multimeteret vise O.L Da kan du fastslå at hovedstrømbryteren gjør den jobben den er satt til å gjøre Men du har, antakelig som nevnt over her, en annen feil, som tapper ned batteriene dine. Men begynn med hovedstrømbryteren. Virker den, så burde det være mulig å stoppe batteriet fra å bli utladet. Dog med forbehold om at den hvite ledningen din, som kan se ut som er koblet direkte mot batteriet ikke tapper ned batteriene dine. Gjør den hvite det, så har du kommet ett steg videre i feilsøking ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Og obs, når du skal måle motstand må systemet være strømløst ved feks. å koble fra polskoen på batteri pluss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Hvis det er nyinstallasjon er det for dårlig at kabelsko har irret. Neppe problemet, men skjær av krympehylsen og kikk på kabelen. Rengjør, smør og sett på ny krymp. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Lars H. skrev On 31.7.2021 at 8.45: Og obs, når du skal måle motstand må systemet være strømløst ved feks. å koble fra polskoen på batteri pluss. Vis hele sitatet Takker. Ohmet nå, og bryteren gjør jobben. Da er det den lille hvite kabelen som gjør dette…. Tror jeg. Hvordan måler jeg strømtrekk med multimeter på en forbruker? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Den enkleste måten er å bruke et tangamperemeter. Den åpner du i tangenden. Legger den hvite ledningen inni. Da kan du lese av hvor mye strøm som går i ledningen. Det får du ut i ampere Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 mons skrev On 31.7.2021 at 9.11: Hvis det er nyinstallasjon er det for dårlig at kabelsko har irret. Neppe problemet, men skjær av krympehylsen og kikk på kabelen. Rengjør, smør og sett på ny krymp. Vis hele sitatet Jeg la også merke til den karakteristiske grønnfarga der. Om det ikke er hovedproblemet så kan det likevel bidra til problemet , feks ved at batteriet ikke blir skikkelig toppladet. Har en kjenning med DF140 som heldigvis ikke har lest manualen. Der er motor helt strømløs når hovedbryter slås av. Og batteriet er like godt etter mer enn 10 år Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 @Shaug Har du målt at dynamoen faktisk lader batteriet når motoren går? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Bjørn Løvjomås skrev On 31.7.2021 at 9.19: Den enkleste måten er å bruke et tangamperemeter. Den åpner du i tangenden. Legger den hvite ledningen inni. Da kan du lese av hvor mye strøm som går i ledningen. Det får du ut i ampere Vis hele sitatet Jepp. Får sjekke det? Sitér dette innlegget Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Brigg skrev On 31.7.2021 at 9.28: @Shaug Har du målt at dynamoen faktisk lader batteriet når motoren går? Vis hele sitatet Ja, spenningen går opp når motor sviver. Sitér dette innlegget Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Nå byttet jeg hovedstrømsbryter og tar kontakt med verksted på mandag. Det kan jo ikke være annet enn den hvite kabelen som trekker strøm. vedrørende irr er den kabelen som er irret gammel. Den nye er den til venstre. tar uansett mons skrev On 31.7.2021 at 9.11: Hvis det er nyinstallasjon er det for dårlig at kabelsko har irret. Neppe problemet, men skjær av krympehylsen og kikk på kabelen. Rengjør, smør og sett på ny krymp. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Hvor gammelt er batteriet? Har du flere? Prøvde og lese tråden men så ikke noe info om det. Kan jo evnt være at batteriet er deffekt. Den kableskoen til bryteren bør du pusse med en stålbørste. Evnt skrape bort ir? det kan skape ukontakt på sik og varmgang Sitér dette innlegget Link to post
Shaug Svart 31.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Tomss skrev On 31.7.2021 at 12.22: Hvor gammelt er batteriet? Har du flere? Prøvde og lese tråden men så ikke noe info om det. Kan jo evnt være at batteriet er deffekt. Den kableskoen til bryteren bør du pusse med en stålbørste. Evnt skrape bort ir? det kan skape ukontakt på sik og varmgang Vis hele sitatet Batteriet er 5 uker gammelt, og har hatt bra spenning hele tiden, og ikke tidligere blitt utlader. Kabelsko er pusset og hovedstrømsbryter er byttet. Får se om den trekker mere nå… Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Enkleste måten å sjekke om hovedstrømbryteten faktisk er av når man har skrudd den av er å slå på lanterner eller annet som bruker strøm (og er koblet via jovedstrømbryter) og se om de lyser. Hos meg er alt unntatt lensepumpe ja i hovedstrømbryter på startbatteriet, mens forbruksbatteriet kan brukes litt ute om hovedstrømvryter. Også har jeg ikke mer enn 100 hk, så da kan jeg jo dra i snora om jeg skulle gå tom for strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.