Jump to content

Dramatisk grunnstøting på Vesterøy, Hvaler


Komodo

Recommended Posts

Det der er den store skrekken ja. Hadde selv et nesten uhell i fjor sommer. Kjøpt "ny båt", og ble fortalt at diesel og alt var tipp topp. Problemet var at noen hadde lagt luftingen for lavt, og at båten i noen hastigheter trakk inn vann via dieselluftingen. I relativt grov sjø rundt Marsteinen hørte jeg et ørlite turtallsfall før vi kom oss innaskjærs. Når jeg kom til land, kunne jeg tappe enorme mengder grums og vann....

 

Nå er jeg i motorrommet og inspiserer hver time.

Link to post
Share on other sites

Uten å vite noe om denne hendelsen, jeg snakker nå generelt, har jeg merket meg at mange gir seg selv dårlig tid hvis uhellet skulle være fremme. Hvis man går litt lenger ut fra en lekyst har man større mulighet å få rettet opp i et problem. Rekker vel ikke å rense drivstoffsystemet, men kanskje man får tid å få feste med anker, kalle opp båter i nærheten på VHF eller kanskje få opp et seil. Det er ikke mange minutter man taper på å holde godt ut av land og det vil som regel være litt roligere sjø lenger ut. Ser mange som runder odder med noen få båtlengders avstand selv når det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Uten å vite noe om denne hendelsen, jeg snakker nå generelt, har jeg merket meg at mange gir seg selv dårlig tid hvis uhellet skulle være fremme. Hvis man går litt lenger ut fra en lekyst har man større mulighet å få rettet opp i et problem. Rekker vel ikke å rense drivstoffsystemet, men kanskje man får tid å få feste med anker, kalle opp båter i nærheten på VHF eller kanskje få opp et seil. Det er ikke mange minutter man taper på å holde godt ut av land og det vil som regel være litt roligere sjø lenger ut. Ser mange som runder odder med noen få båtlengders avstand selv når det blåser litt.

Nettopp det som reddet meg. Går som regel slik at jeg har litt tid NÅR det skjer noe. Men som urutinert er det ikke like lett. Mange kjører båt som de kjører bil.

Link to post
Share on other sites

On 8/1/2021 at 5:29 PM, Landcrab said:

Ikke nødvendigvis så veldig bra dessverre. Har du først fått noe drit på tanken så er problemet gjerne ikke løst med kun et filtebytte.

Samme jeg kom til, et par år etter at jeg monterte ny dieseltank hadde dieseldyra formert seg i den nye, og det var så mye guffe at det stoppet seg til FØR filteret og motoren stoppet. Greit med seil.. selv om det er situasjoner man ikke nødvendigvis har plass og tid til å redde seg ut av selv med seil om motoren plutselig dør.

Så i vinter ble det montert dagtank så nå filtreres alt før det kommer dit. 
http://www.tiarora.no/dagtank/

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...