Jump to content

Dramatisk grunnstøting på Vesterøy, Hvaler


Komodo

Recommended Posts

https://www.f-b.no/to-personer-reddet-i-land-etter-grunnstoting-pa-hvaler/s/5-59-2314702 

 

Denne båten blir nok kondemnert. Ser ut til å ha gått bra med folkene ombord.

 

En fritidsbåt gikk lørdag på grunn ved Vesterøy. To personer karret seg i land på et skjær og ble senere reddet på land.

Det var mye sjø og vind i området da båten grunnstøtte. To menn måtte forlate båten sin etter en grunnstøting og klarte å komme seg opp på et skjær. Redningsmannskaper tok seg bort til skvalpeskjæret og svømte deretter i land med de to personene.

Begge to er i god behold, opplyser Redningsselskapet.

Det var redningsskøyta RS 172 som rykket ut til stedet.

Redningsselskapet opplyste om hendelsen ved 13-tiden lørdag ettermiddag.

 

223780620_GrunnsttingVestery.png.f19379262a6b195180e10dd207e17a76.png

 

Jeg klarer ikke å se hvor dette er ut fra bildet, men ut fra hvor mye sjø det er så tipper jeg strekningen Utgårdskilen-Nordbåane.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser jeg tippet ganske riktig, artikkelen er nå oppdatert med kart. Dette er altså ved Vauerbrottet utenfor Utgårdskilen. Nærmere bestemt Grytvika, syd for Guttormsvauven. 

 

2021-07-31_14-19-12.jpg.ba75dff523a1340eebccabf68df64ef1.jpg

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://www.tv2.no/nyheter/14141147/

 

 Punkt 1.0 etter å ha kjøpt båt. Man passer på at man har diesel for turen. Punkt 1.2 Oppstår det problem der, sjekker man grundig og får orden på det, før drømmebåten blir et mareritt.

Punkt 2.0 Feiler man på de to forrige, holder man lav profil i media etterpå...

 

Hentet båt i Mai i fjor, visste det hadde vært utfordring med vann i diesel. Hadde med 4xbyttefilte, fylte tanken til max ved første anledning og sjekket filtre underveis. Turen gikk helt fint, heldigvis uten filterbytte...

 

For mange kjører båten hjem og parkerer den. Men det funker ikke slik. Stopper den kan man ikke dytte den til nærmeste busslomme og vente på Viking...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bra det gikk bra med folka. Synd med båten Neptim 8000. Det er en solid båt, men å bli liggende å slå mot skjæra er den ikke laget for...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det kunne like godt vært meg første gangen jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor. Den gangen kunne jeg lite om dieselmotorer, lite om dieselproblematikk og i alle fall ikke noe om forurenset diesel og vann i diesel. Jeg visste at man skulle bytte dieselfilter hver vår. Men der stoppet min kunnskap om dieselmotorer.  For jeg hadde vokst opp med ganske nye båter, og dessuten var det min far som tok seg av eventuelle driftsproblemer.

 

Så jeg var opplært i å manøvrere båtene, og som 14 åring var det ofte jeg som håndterte 30" når vi skulle legge til eller gå. Som 16 åring dro jeg på egne turer sammen med venner med samme båt. (Concorde 9000) Jeg kunne både skrevne og uskrevne regler på sjøen. Men jeg var ikke opplært i dieselmotor.

 

Da jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor krysset jeg fra Fredrikstad til Stavern, og videre til Kragerø og hjem. Det var flere meters bølger, men oppvokst i og med båt og med lang erfarging fra fisking i 14" i mye vær, så tenkte jeg ikke engang på at dette kunne være dumt vær. Men det var en del rulling. Mener det var ca 5 meter utenfor Rakkebåene (offisielt). Slake gamle dønninger, men med litt nytt vær oppå.

Et par uker etter fikk vi motorstopp utenfor Ulvøysund en dag det var frisk bris og vi hadde "hyppig rulling". Dieselfilteret var tett, og motoren gikk "dieseltørt". Heldigvis med gustig vindretning og jeg kunne dregge meg inn til en brygge. Byttet dieselfilter og prøvekjørte motoren i 1 time, og la ut på Kvåsefjorden etter å ha avtalt med en hytteboer om å følge med på meg og hente meg hvis jeg begynte å drive.

Kom ut på Kvåsefjorden og motoren stoppet igjen. Fikk slep inn til Ulvøysund, og etter bratt læringskurve fant jeg at stigrøret var tettet. Det var mye grums i tanken.

 

Hadde motorstoppen skjedd på jomfruturen da vi rundet bøyen ved Rakkebåene kunne vi endt opp på samme vis som denne Neptimen. Pga uvitenhet.

Blant annet pga denne erfaringen har jeg montert Racor filter med gjennomsiktig glass i nåværende båt, og jeg kommer til å ha tilsvarende i alle fremtidige båter.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@MoucheDet vet de vel ikke. Iflg teksten hadde de kjørt tom for diesel. Fylt på. Etter hvert stoppet motoren. Nærliggende å anta luft, møkk, vann. 

 

Vanligvis virker det som at man går på grunnet feilnavigering. Da Hulda var på land nå, kom det vel opp fire båter som hadde gått på rundt Koster.

 

@Grand Banks jrDet kan ikke gjentas for ofte hvor risikabelt det er å ikke ha styr på dieselen. Dvs, at motoren blir forsynt med tilstrekkelig strøm av ren diesel. Og hvor mye uren diesel som blir pumpet om bord. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

@MoucheDet vet de vel ikke. Iflg teksten hadde de kjørt tom for diesel. Fylt på. Etter hvert stoppet motoren. Nærliggende å anta luft, møkk, vann. 

 

Ja, var denne kommentaren jeg reagerte på:

 

– Det viste seg heldigvis at vi bare hadde kjørt dieseltørt, sier Aabech til TV 2.

 

Det er i mine øyne en absolutt no,no! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Mouche, og det er den kommentaren som får meg til å tenke på første gang jeg kjørte "dieseltom" som nevnt over. Jeg tenkte "Heldigvis er det bare dieseltomt, og ikke at motoren er ødelagt."

 

Den gangen fikk jeg orden på det, trodde jeg. Kjørte motoren i en times tid uten problemer. Men så viste det seg at enten brukte den motoren så lite diesel at den kunne kjøre en time på det som var i dieselfilteret, eller at den uten belastning kunne svive fint på det som motoren klarte å suge gjennom stigrøret.

 

Så uten kunnskap er det lett å bli lurt av "bagateller" som viser seg å være de virkelig store problemene.

 

Enig i at det er viktig å informere om viktigheten av godt dieselsystem, og god dieselhygiene.

 

Aller helst vil jeg bygge om mitt nåværende system til å bli 2 tanker med 2 separate filtersystemer og med stengekraner for å dirigere dieselen dit jeg vil. Eller dagtank system. Men foreløpig er det polering med Racor og visuell inspeksjon. 

 

Samt fylling på stasjoner jeg forventer har god diesel, året rundt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Mouche, og det er den kommentaren som får meg til å tenke på første gang jeg kjørte "dieseltom" som nevnt over. Jeg tenkte "Heldigvis er det bare dieseltomt, og ikke at motoren er ødelagt."

 

Den gangen fikk jeg orden på det, trodde jeg. Kjørte motoren i en times tid uten problemer. Men så viste det seg at enten brukte den motoren så lite diesel at den kunne kjøre en time på det som var i dieselfilteret, eller at den uten belastning kunne svive fint på det som motoren klarte å suge gjennom stigrøret.

 

Så uten kunnskap er det lett å bli lurt av "bagateller" som viser seg å være de virkelig store problemene.

 

Enig i at det er viktig å informere om viktigheten av godt dieselsystem, og god dieselhygiene.

 

Aller helst vil jeg bygge om mitt nåværende system til å bli 2 tanker med 2 separate filtersystemer og med stengekraner for å dirigere dieselen dit jeg vil. Eller dagtank system. Men foreløpig er det polering med Racor og visuell inspeksjon. 

 

Samt fylling på stasjoner jeg forventer har god diesel, året rundt.

Har man inspeksjonsluke hjelper det også.😊

Jeg har to runde tanker uten inspeksjonluke, og det ikke bare-bare å kutte hull. 

 

Jeg har montert et enkelt poleringsystem, dog er jeg klar over at dette ikke er en garanti. Skulle det gå galt håper jeg at 70m med blytau og dregg tar tak før det blir ille 😊

 

Jeg har gått tom for diesel en gang, dette var i fiskebåten hvor vi benyttet oss av tommestokk metoden. Dette ble forøvrig ikke gjort hver gang vi gikk ut, men det har mest sannsynlig vært noen å stjålet diesel, dette ble ikke  før vi gikk utpå.

 

Med dregg, pålandsvind og 180m med teinetau klarte vi elegant å komme oss inn til Flekkerøy.

Link to post
Share on other sites

 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Det kunne like godt vært meg første gangen jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor.

Kanskje den beste kommentaren i denne tråden :thumbsup:

Det heter tross alt fritidsfartøy og ikke yrkesfartøy. Det betyr at det ofte er amatører ombord med ymse erfaring, og de som ikke har fått opplæring av flinke folk har måttet lære underveis. Vi har alle gjort feil, og det er i mange tilfeller tilfeldigheter som har bestemt utfallet av alvorlighetsgraden på feilene man har gjort, så ikke døm andre for hardt :)

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Det kunne like godt vært meg første gangen jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor. Den gangen kunne jeg lite om dieselmotorer, lite om dieselproblematikk og i alle fall ikke noe om forurenset diesel og vann i diesel.

 

Maika skrev 29 minutter siden:

Kanskje den beste kommentaren i denne tråden :thumbsup:

 

Ja, ikke sant! Vi har alle begynt et sted, og hvis vi tenker oss om har vi sikkert alle gjort ting vi ikke ville gjort i dag. Ingen av oss er født ekspert på alle områder. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Det kunne like godt vært meg første gangen jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor.

Samme her. Vi fikk faktisk dieselproblemer på en av våre første turer. Heldigvis hadde jo vi seil, så det gikk fint - tok bare veldig lang tid. Hvis ikke kunne vi ha endt på samme måte.

 

Nå har vi dobbelt racor og mer kontroll. Men helt trygg føler jeg meg aldri.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 55 minutter siden:

Dersom man har filter/vannutskiller som på bilde her og motor stopper grunnet vann/urent drivstoff,vil man da få start ved å koble om til det andre filteret?  Om ja,så må jo et slikt system være veldig bra.

image.png

Ikke nødvendigvis så veldig bra dessverre. Har du først fått noe drit på tanken så er problemet gjerne ikke løst med kun et filtebytte.

Link to post
Share on other sites

Man kjøper seg tid, så sant ikke problemet er at stigrøret er tett. 

 

Men det er nettopp den tiden som kan bety en stor forskjell dersom man får dieselproblemer på et kritisk sted. 

 

Jeg kunne vurdert å ha en løsning der jeg har en reservetank på kanskje 10-20 liter med eget Racor filter. Ved å skru over fra Racor 1 til Racor 2, og kjøre retur til reservetank, så burde jeg klare de aller fleste situasjoner. Da kan jeg redde meg både ved dieseldyr, tett stigrør etc.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Synes kanskje det er litt raskt å slå fast hva og hvorfor her. 

Kan jo være flere detaljer i dette som ikke er kommet fram.

Vi vet ingenting om hva selger opplyste ved overtagelsen av båten eller hva de hadde sjekket ut på forhånd.

 

En ting er at mange av oss har lært hvor viktig det er å sjekke diesel og filter og vet og kan masse. Men derfra til å konkludere så raskt synes jeg ikke er riktig.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Har fått tett dieseltilførsel selv. Ny båt og første tur i litt grovt vær. Sa til samboer at vi fikk gå nord for noen skjær da det blåste fra sør i tilfelle det skulle skje noe. I det jeg var ferdig å si den setningen kutta motoren. Reddet oss inn til havn med seil, blåste vel ca 10ms.

 

Lufta, byttet filter, hadde bekjent båtmekaniker ombord som sjekket og godkjente. Motor gikk fint på tomgang. Dro ut fra havna etter to dager. 50 meter utafor moloen stoppa motoren igjen😑 blåste heldigvis samme retning, så vi blåste hjem i frisk vind. Bukserte oss inn i havna med gummijolle med 2hk midtskips.

 

Viste seg at en eller annen mellom 1978 og 2012 hadde satt inn en rist type kjøkkenvask i stigerøret i tanken. Der lå det gugge tett som fy. Kunne heldigvis ta ut hele tanken og rense skikkelig. 

 

Uten seil hadde dette blitt mer spennende og mulig skikkelig havari. Så å drite seg ut med tett diesel har jeg gjort med ny båt selv. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har konkludert, men heller spekulert rundt eiers noe fragmenterte forklaring. Som sikkert har bakgrunn i sviktende innsikt. Hva som virkert som nogenlunde sikkert er at motoren ikke fikk diesel. Sikkert mange som kan hente læring fra spekulasjonene.

 

Hulda har installert dagtank som komfertabelt holder motoren i sving 20 timer. Kunne vært mindre, men tanken var et slakteoffer fra Najad. Derfor ble det slik. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Det er vel ingen som har konkludert, men heller spekulert rundt eiers noe fragmenterte forklaring. Som sikkert har bakgrunn i sviktende innsikt. Hva som virkert som nogenlunde sikkert er at motoren ikke fikk diesel. Sikkert mange som kan hente læring fra spekulasjonene.

 

Hulda har installert dagtank som komfertabelt holder motoren i sving 20 timer. Kunne vært mindre, men tanken var et slakteoffer fra Najad. Derfor ble det slik. 

Du har jo seil også. I verstefall er det vel bare å heise seil og blåse?:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...