NEil ryan Startet 31.Juli.2021 Del på Facebook Startet 31.Juli.2021 (redigert) Jeg har overnevnt påhengsmotor ny i 2013 på en 22ft seilbåt. Motoren er ikke kjørt mange timer før jeg overtok den, kanskje 20-30 timer sier forrige eieren. Motoren starter lett men etter feks 20-30 minuter kjøring så dør den ut og det virker som det er mangle på bensin, at motoren ikke klarer å opprettholde den trykk den trenger for å få nok bensin. Bensin håndpumpe blir ganske slapp og mister trykket og hvis jeg pumper den hard igjen så klarer jeg å holde motoren igang, men jeg må pumpe bensin pumpe ofte. Bensinslange fra kanne til motor er sirka 1,5meter. Merkelig nok Hvis jeg tar av dekselet på motoren så er problemet mye mindre, da kan motoren kan kjøre lenge selv om det er ikke så mye trykk i bensin pumpe. Motoren starter alltid lett opp igjen med en gang etter den dør ut hvis jeg bare pumpe bensin pumpe hard igjen og kanskje gi det litt choke. Kjøling virker ok, det er en sterk vannstråle fra telltail. Jeg lurer på om jeg kan få hjelp med hvor jeg begynner å feilsøke. Det er en fin motor, så håper det noe enkelt jeg kan fikse. er der for lang bensin slange, defekt handpumpe, blir motoren for varme, luft lekkaskje i bensin slange system...håper noen kan hjelpe, jeg har ikke så mye kunnskap om påhengsmotor. Redigert 31.Juli.2021 av NEil ryan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mrmartin123 Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 visst det er biltema tank kan det være problemet, var det på min. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 1.August.2021 Del på Facebook Svart 1.August.2021 Er luftingen på tanken i orden ? Lån en bensintank av noen andre og prøv om den eliminerer problemer. Det er den første og enkleste testen jeg ville startet med, før du begynner å skru på motoren. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Jamaica2 Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 (redigert) Jeg hadde samme problem som trådstarter når bensintanken lå nedi cockpit-luka. Dette løste seg for øvrig fint når jeg satt tanken på ene benken i cockpiten. Aldri opplevd lignende problem igjen. Vet ikke om du har flyttet lokasjon på den... men det virket ikke ut som motoren klarte å suge til seg bensinen når tanken lå "langt nede" i skroget. Redigert 6.November.2021 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 Lufting som nevnt over her er mulig årsak. Har du slange og blære/pumpe av bra kvalitet? Jeg har erfaring med at dårlige slanger fra Biltema som delaminerer og suger seg flate. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Luske_Ludvig Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 Har samme motor og samme problem. Over 50% pådrag ok. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 Ser ikke ut som trådstarter er så aktiv her inne, så spørs om vi får noe svar på hva som er utprøvet av de forslagene som har kommet, eller av hva han eventuelt har funnet ut siden spørsmålet ble postet. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Krimart Svart 7.November.2021 Del på Facebook Svart 7.November.2021 Sjekk impeller/kjøling. Hadde samme problem på min Honda 8HK, Gikk en stund men impelleren var ikke bra så den fikk ikke god nok kjøling og etterhvert stoppet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.