Jump to content

Dynamo kutter ?


Stjernen !

Recommended Posts

Hei

Når jeg var utpå stoppet plutselig dynamo og lade etter en stund,og turteller datt til 0.Jeg åpnet opp og ga ett lite kakk med hammer så slo den igjen.

Men etter en stund kuttet den igjen,fiklet da litt med ledningene bak på dynamo og den begynte virke igjen.

Men nå har den stoppet og lade totalt,og turteller står på 0.

Jeg har ett enkelt oppsett med 2 batteri banker ett start og ett forbruk.

Så til det jeg ikke forstår helt ladelampa har sluttet lyse når jeg setter på tenning.

Jeg har målt 12,4v når jeg tok ut pære og sjekket,jeg har også 12,4v inn på D+.

Hva kan være feil,turteller er vel loddet før likeretter ? Hva kan gjøre att dynamo ikke slår inn og pæra ikke lyser men har 12.4v.

Pæra er i orden har testet den 5,5w lyser fint ellers.Men når dynamo kutter slutter ladelys og virke når jeg setter på tenning og turtall ligger på 0.

Dynamo er en iskra 70 amp.

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev for 5 timer siden:

Når jeg var utpå stoppet plutselig dynamo og lade etter en stund,og turteller datt til 0.

 

Har du målt spenning på utgangen av dynamoen slik at du er sikker på at ikke dynamoen lader selv om turteller ikke virker?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Utslitte kullbørster er vel det en tenker først på når et ‘kakk’ gir lading en stund igjen.

Jeg tenker det samme. Eller at børstestøv og korrosjon gjør at børstene ikke glir i børsteholderne. Jeg hadde samme problem for noen år siden. Demonterte dynamoen og gjorde rent, etter det har det ikke vært noe problem. Behøvde ikke å bytte børster. De lever lenge. Om jeg fikk lys i ladelampa husker jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

Utfra dine opplysninger så tyder alle solemerker på at du har et brudd i dynamoens feltkrets.

Som Fantino skriver så kan dette skyldes børstebrudd, men kan også være dårlige forbindelser og/eller defekt regulator.

Hvis du har en Iskra 2 polet dynamo, som vist på bildet nedenfor:

 

Iskra_2pol_70A.jpg.c8a12d98441729b2d4fe771c67fcca30.jpg

 

Så sjekk Minustilkoblingen som vist i rød ring i bildet  nedenfor:

 

Minustilkobling.jpg.761bded0f55c8d2e30a3d0652bb13952.jpg

 

Sjekk samtidig Kablingen fra denne koblingsbolten til batteriminus/motorblokk hvis en-polet motorsystem.

Kontroller at den grå ledningen til regulatoren har god kontakt til denne koblingsbolten!

 

Lykke til !

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tror dynamo er er enpolet og minusregulert.

Når dynamo slår inn får jeg 14,3v og ca 30 amp lading.

Det rare er jo att turteller kutter og dynamo slutter helt og lade speninga detter ned.

Og når jeg da stopper motor,lyser ikke ladalampa mere,den pleier jo lyse med tenning på.

Og hvorfor måler jeg 12,6v inn på D+ uten att lampa lyser.pæra er testet og virker.

Minus fra dynamo er koblet til blokk på motor.

Hva er denne lasken som går fra B- ?

Kan overgang til jord være så dårlig i dynamo att selv om jeg måler 12,6 inn på D+ så lyser ikke pæra pga strøm trekket ?

100_0799.JPG.c6aa3c6a3bc8fd87ea36323108ca6900.JPG100_0767.JPG.592f79cb5f5cbfb62fa2fe111f7632ee.JPG

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke D+ og W hentet ut før likeretteren ?

Merkelig problem,men skal se om en prøvelampe vil lyse mellom D+ og + rett fra batteri.

Må vel ta ut dynamo og gå over børster og regulator.

Sitter børstene bak den plata øverst som er festet med 2 spesielle skruer ?

Hva er di vite klossene i bunn,kan ligne kondensatore ?

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

W er vekselspenning og hentes ut før diodene. D+ er likespenning og hentes ut via 3 små dioder som skal gi strøm til feltviklingene.

 

Her hvordan det er med positiv regulering, regulator mellom D+ og DF+. Børstene er mellom rotor og DF+ og rotor og DF-.   W for turteller er rett fra stator.

 

dynamo_posreg.jpg.cc5fa9fb47cb6a0f0db5ba06b61bab8a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være diodebroen som er gåen da.Da vil den jo miste minus så ladelampe ikke lyser og lading vil ikke starte.

 

Men rart jeg måler batteri spenning inn på D+ uten att pæra lyser.Det ikke helt forstår.

Tar jeg ut pæra måler jeg også batterispenning i pæreholder, pæra er hel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som å måle spenningen på B+.
Sjekke jord/minus.
Sett ledningen til lade lampe til gods med renning på.Den skal da lyse.
Hvis dette er i orden så kjøp deg en ny dynamo.
Disse Iskra dynamoene er billige,koster kr 2500-3000.
Dynamo er en slite del så etter mitt syn er det bare tull å koste på en gammel dynamo i denne prisklassen.

Den kan nok gå litt lenger men faren for at man står med lade problemer om en stund er for stor til att jeg gidder.
Det passer jo aldri å stå der uten lading så muligheten er stor for att du angrer på att du ikke byttet dynamoen forrige gang.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...