Familiesnekke Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 Swingswong skrev 32 minutter siden: En 2 takt 15hp veier mer enn en 15hp 4 takt. Slik jeg leser produktdataark, så veier 15hp 2T 36kg (se linken min over), mens 15hp 4T veier 54kg (se link under). https://www.yamaha-outboardsale.com/15hp-outboard-motoryamaha-4-stroke-15-shaft-sale-f15seha-p-726.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 Ja, min feil. 20hk Yamaha 2T 48kg, 20 hi Suzuki 4T 44kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 Lurer på om den siden er seriøs. En Yamaha 425hp koster under $17.000. I Norge koster den 600.000kr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 (redigert) Tja..om noe virker for godt til å være sant, er det gjerne det. Jeg skal ikke bruke 170 000,- å finne det ut ihvertfall😉 Redigert 11.Juni.2022 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 hvis man skal gjøre noe sånt er nok beste måten å sende den i fler deler og fler forsendelser. Da er alt deler (tiltenkt reparasjon) så får du heller skru den sammen selv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Virker være bluff: https://www.scamnet.wa.gov.au/scamnet/Scam_types-Buying_or_selling-Online_shopping_scams-Fake_Outboard_Motor_Websites.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Swingswong skrev On 11.6.2022 at 14.57: En 2 takt 15hp veier mer enn en 15hp 4 takt. Hva veier en gammel 15hk 2T Yamaha? En ny 4T honda veier ca 47kg med kort stamme. Kan ikke huske at en gammel 15hk var like tung. Eller var jeg bare jævla sterke i ungdommen 🤔🤔 I tillegg er ofte 4T en del breiere enn 2T å vil ikke passe bra i brønna på gammel båt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Okkaby skrev 29 minutter siden: Hva veier en gammel 15hk 2T Yamaha? Min totakts 15-hester Yamaha (2005-mod, kortstammet) veier 36kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 @Okkaby min '99 johnson 9.9 veier 34kg. 15hesteren har identisk vekt. Denne er solid bygget, og jeg tror ikke den er spesielt lett sammenliknet med annet fra samme tid. Så vidt jeg vet var denne motoren så og si uendret fra 60-tallet og til 2004 ca når dem forsvant, så jeg tipper +-35kg er "normal" vekt for en 15hp 2takter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Nettopp. Gammel 2T er lettere enn nye 4T Så må en huske å justere for om en 15hk egentlig er en 20hk blokk når en sammenligner. Men generelt er 2T lettere enn 4T Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Okkaby skrev for 23 timer siden: Så må en huske å justere for om en 15hk egentlig er en 20hk blokk når en sammenligner. Men generelt er 2T lettere enn 4T Produksjonsmessig kan det nok om man skal lage både 15 og 20 hk være billigere å klage dem med samme utgangspunkt og så bare endre litt på den så fra den ene får bare 15 hk. Men hvis alt det dyre (blokka) er nesten likt og forskjellene stort sett består av platebiter med ulik åpning og noen andre små detaljer (som neppe skiller mye i pris), hva er da vitsen med å produsere 15 hk? Når man skal kjøpe en motor så vil man gjerne ha mest mulig effekt, men så vil jo pris og vekt gjøre at ikke velger de største motorene. Hvis man så lager en motor med blokka osv til 20 hk, men den får en effekt på bare 15 hk så har man jo klart å lage ne yr motor med liten effekt, det er litt rart om det skal være salgbart. None få tilfeller kan det jo være greit med mindre effekt, som feks 9,9 så unger kan kjøre lovlig og om man har en båt som er godkjent for feks maks 15 hk. Men elelrs så blir det jo bortkastet å lage slike motorer skulle man tro. Produsenten kan riktignok ved å begrense effekten få litt mindre slitasje og belastninger fra 15 hk enn 20 hk så det blir færre reklamasjoner. Hvor mye forskjell er det på motorer med ulike hk på samme blokk, og hvor mye kan produsenten spare på å levere bare 15 hk når motoren i stor grad er en 20 hk med produksjonskostnadene til en 20 hk? Ville det ikke vært mer lønnsomt å bare selge største motorvarianten av hver blokk og droppe de under, med unntak av motorer tilpasset sær-regler (som nok er ulike i ulike land) som feks 9,9 hk som blir sprekere idet ungen fyller 16 (eller litt før, mens en formelt er en 9,9 hk). Kan den norske hk-avgiften (som for noen år siden ble fjernet, men som kanskje har eksistert i flere land) være en grunn til at man ønsker å ta ut færre hk av en motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 @19 fot Har blitt produsert en goe del motorer hvor samme blokk har hatt forskjellige hk. Du må huske på at ofte, så er der en begrensning på hvor mye hk en båt er godkjent for. Så dette spiller også inn. Om Yamaha bruker samme blokk på feks 40-50-60hk, så ville de miste en goe del kunder, om de ga faen i å produsere 40 å 50 utgaven, da denne vil bli brukt på en del båter, som ikke er godkjent for 60hk, å folk ville da kjøpe hos andre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 @19 fot dette er helt vanlig markedsførings-strategi. Du ser akkurat det samme med prosessorer i datamaskiner. Du kan ha 10 forskjellige prosessorer i en serie der alle har nesten identisk innmat. Det er veldig vanlig at standard klokkehastighet er programmert ned og/eller at kjerner er deaktivert (og noen smartinger klarer også å få de i gang igjen og/eller klokke de opp) Noen bilmerker har også samme motor i forskjellige prisklasser av samme bil - eneste forskjell er hvilken software ECU er programmert med. Jeg har også vært borti det på store effektforsterkere - det er et merke der du kan betale for en firmwareoppdateringer som dobler, 3dobler og 4dobler hvor mange watt forsterkeren yter. Samme innmat, forskjellig firmware. Det handler om å dekke alle markedssegmenter. I forhold til bil og båt handler det også om avgiftsklasser og sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Er samme på innebords motorer. min motor på 270 kan fås fra 180hk til 270. ECU programeres til det den skal yte, å sikkert noe med den variable turbo, som jeg ikke har så mye peiling på. Men prisen er stort set like. Men en må ha rett gir i forhold til hk Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 Det er vel så enkelt som at større volum lønner seg framfor å produsere flere fysisk ulike varianter med tilhørende utviklingskostnader og produksjonsutstyr. Når det gjelder totaktere, så hadde jeg ikke nølt med å ta med en om jeg var på noe så usannsynlig som en seiltur til et land disse selges. Å få en tilsendt her er nok heller risikosport, men hvor stor sannsynligheten er for å få det inn uten trøbbel skal jeg ikke mene noe om. Jeg hadde da heller sett på bruktmarkedet, selv om det også kan kalles risikosport Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.