Jump to content

Går det å Importere 2 takts påhengsmotor fra kina?


Okkaby

Recommended Posts

Swingswong skrev On 11.6.2022 at 14.57:

En 2 takt 15hp veier mer enn en 15hp 4 takt. 
 

Hva veier en gammel 15hk 2T Yamaha? En ny 4T honda veier ca 47kg med kort stamme. Kan ikke huske at en gammel 15hk var like tung. Eller var jeg bare jævla sterke i ungdommen 🤔🤔

I tillegg er ofte 4T en del breiere enn 2T å vil ikke passe bra i brønna på gammel båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby min '99 johnson 9.9 veier 34kg. 15hesteren har identisk vekt. Denne er solid bygget, og jeg tror ikke den er spesielt lett sammenliknet med annet fra samme tid. Så vidt jeg vet var denne motoren så og si uendret fra 60-tallet og til 2004 ca når dem forsvant, så jeg tipper +-35kg er "normal" vekt for en 15hp 2takter.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 23 timer siden:

 

Så må en huske å justere for om en 15hk egentlig er en 20hk blokk når en sammenligner. Men generelt er 2T lettere enn 4T

Produksjonsmessig kan det nok om man skal lage både 15 og 20 hk være billigere å klage dem med samme utgangspunkt og så bare endre litt på den så fra den ene får bare 15 hk. Men hvis alt det dyre (blokka) er nesten likt og forskjellene stort sett består av platebiter med ulik åpning og noen andre små detaljer (som neppe skiller mye i pris), hva er da vitsen med å produsere 15 hk?

 

Når man skal kjøpe en motor så vil man gjerne ha mest mulig effekt, men så vil jo pris og vekt gjøre at ikke velger de største motorene. Hvis man så lager en motor med blokka osv til 20 hk, men den får en effekt på bare 15 hk så har man jo klart å lage ne yr motor med liten effekt, det er litt rart om det skal være salgbart.

 

None få tilfeller kan det jo være greit med mindre effekt, som feks 9,9 så unger kan kjøre lovlig og om man har en båt som er godkjent for feks maks 15 hk. Men elelrs så blir det jo bortkastet å lage slike motorer skulle man tro.

 

Produsenten kan riktignok ved å begrense effekten få litt mindre slitasje og belastninger fra 15 hk enn 20 hk så det blir færre reklamasjoner.

 

Hvor mye forskjell er det på motorer med ulike hk på samme blokk, og hvor mye kan produsenten spare på å levere bare 15 hk når motoren i stor grad er en 20 hk med produksjonskostnadene til en 20 hk?

 

Ville det ikke vært mer lønnsomt å bare selge største motorvarianten av hver blokk og droppe de under, med unntak av motorer tilpasset sær-regler (som nok er ulike i ulike land) som feks 9,9 hk som blir sprekere idet ungen fyller 16 (eller litt før, mens en formelt er en 9,9 hk).

 

Kan den norske hk-avgiften (som for noen år siden ble fjernet, men som kanskje har eksistert i flere land) være en grunn til at man ønsker å ta ut færre hk av en motor?

Link to post
Share on other sites

@19 fot

Har blitt produsert en goe del motorer hvor samme blokk har hatt forskjellige hk.

Du må huske på at ofte, så er der en begrensning på hvor mye hk en båt er godkjent for. Så dette spiller også inn.

 

Om Yamaha bruker samme blokk på feks 40-50-60hk, så ville de miste en goe del kunder, om de ga faen i å produsere 40 å 50 utgaven, da denne vil bli brukt på en del båter, som ikke er godkjent for 60hk, å folk ville da kjøpe hos andre. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot dette er helt vanlig markedsførings-strategi. Du ser akkurat det samme med prosessorer i datamaskiner. Du kan ha 10 forskjellige prosessorer i en serie der alle har nesten identisk innmat. Det er veldig vanlig at standard klokkehastighet er programmert ned og/eller at kjerner er deaktivert (og noen smartinger klarer også å få de i gang igjen og/eller klokke de opp)

Noen bilmerker har også samme motor i forskjellige prisklasser av samme bil - eneste forskjell er hvilken software ECU er programmert med.

Jeg har også vært borti det på store effektforsterkere - det er et merke der du kan betale for en firmwareoppdateringer som dobler, 3dobler og 4dobler hvor mange watt forsterkeren yter. Samme innmat, forskjellig firmware.

Det handler om å dekke alle markedssegmenter. I forhold til bil og båt handler det også om avgiftsklasser og sånt.

Link to post
Share on other sites

Er samme på innebords motorer. min motor på 270 kan fås fra 180hk til 270. ECU programeres til det den skal yte, å sikkert noe med den variable turbo, som jeg ikke har så mye peiling på. Men prisen er stort set like.

Men en må ha rett gir i forhold til hk

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at større volum lønner seg framfor å produsere flere fysisk ulike varianter med tilhørende utviklingskostnader og produksjonsutstyr.

 

Når det gjelder totaktere, så hadde jeg ikke nølt med å ta med en om jeg var på noe så usannsynlig som en seiltur til et land disse selges. Å få en tilsendt her er nok heller risikosport, men hvor stor sannsynligheten er for å få det inn uten trøbbel skal jeg ikke mene noe om. Jeg hadde da heller sett på bruktmarkedet, selv om det også kan kalles risikosport:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...