Okkaby Startet 1.August.2021 Del på Facebook Startet 1.August.2021 Mure på om jeg skal importere en nye 2t påhengsmotor fra kina til zodiaken. Men går det å få den gjennom tollen når det ikke er lov å selge disse i Europa lengre? Dette er jo til eget bruk å ikke salg. Grunn for 2t er vekt når den skal av og på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2021 Del på Facebook Svart 1.August.2021 Nei. Det er importforbud. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jcberg Svart 1.August.2021 Del på Facebook Svart 1.August.2021 Jeg kjenner en som har en slik Hidea Tohatsu 9.8 kopi, så det er ihvertfall mulig å få de igjennom fortolling, selv om det ikke er lov. Men blir den tatt ut til kontroll og en toller med litt peiling ser på den kan det bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 jcberg skrev for 20 timer siden: Jeg kjenner en som har en slik Hidea Tohatsu 9.8 kopi, så det er ihvertfall mulig å få de igjennom fortolling, selv om det ikke er lov. Men blir den tatt ut til kontroll og en toller med litt peiling ser på den kan det bli dyrt. Spørs er da hvor stor sjangs det er at feil toller sjekker pakken. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
olla Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Jeg har en Hidea 9.8hp, har hatt den på vel tredje sesongen nå, helt topp den. Kjøpt på AliExpress og levert på døra hjemme på ca en ukes tid var det vel, speditør var TNT. Enklere for de å sende den til helt frem til mottaker enn å stresse med retur tilbake til Kina tenker jeg. Tipper det fortsatt går fint, men vet noen av kineserne er litt forsiktige med å sende dette til Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jcberg Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 1 hour ago, Okkaby said: Spørs er da hvor stor sjangs det er at feil toller sjekker pakken. Det tror jeg er veldig usannsynlig. Hovedfokus er vel på å stoppe piller, våpen og slikt, og det er hunder og gjennomlysing de bruker for å fange opp sånt. Kommer det en enkelt påhenger igjennom og moms og alt ser ut til å være i orden tror jeg sannsynligheten for at det sjekkes mer nøye er så langt nær null man kan komme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 olla skrev for 2 timer siden: Jeg har en Hidea 9.8hp, har hatt den på vel tredje sesongen nå, helt topp den. Kjøpt på AliExpress og levert på døra hjemme på ca en ukes tid var det vel, speditør var TNT. Enklere for de å sende den til helt frem til mottaker enn å stresse med retur tilbake til Kina tenker jeg. Tipper det fortsatt går fint, men vet noen av kineserne er litt forsiktige med å sende dette til Norge. Har set på disse Hidea. Ser jo greie ut. Er det ren Yamaha kopi? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
olla Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Yamaha og/eller Tohatsu tror jeg som hadde denne modellen tidligere tror jeg. Hidea er et svært og anerkjent selskap med et stort antall påhengsmotorer i porteføljen, så ikke noen dårlig bakgårdskopi dette, 6 lag lakk og syrefaste bolter rund baut m.v. Tipper patentet eller rettighetene til Yamaha har utgått og derfor produseres de nå av Hidea. Se mer om selskapet her forøvrig https://www.hideaoutboardmotors.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Jeg kjenner jeg har litt lyst til dette, men man risikerer å kjøpe en en kopi, og man får lite hjelp hvis det viser seg at det er noe feil på den når den ankommer eller senere. (Det er vel bla. en tråd her om nettopp en temmelig ny Hidea som sliter med å starte.) I tillegg risikerer man jo at den stoppes i tollen og dermed taper en god slump penger. Dersom det er en motor som er like bra som en Yamaha, så er det jo en fordel at den ikke er like attraktiv (inntil man eventuelt vil selge den). Alternativt går det kanskje å få sendt en Yamaha 2-takt fra en butikk i utlandet, men da blir prisen kanskje fort veldig høy, gjetter på minst 30K inkl. frakt, toll og mva, dvs en god del dyrere enn en 4-takt kjøpt i Norge og uten de fordelaktige forbruker-rettighetene vi har her.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Kanskje man skal tenke litt over hvorfor det er importforbud av 2-takt påhenger? Vi båtfolk er allerede i fokus mpt. forurensning, og små 2-taktere er noen værstinger til å grise til miljøet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Maika skrev for 3 timer siden: Dersom det er en motor som er like bra som en Yamaha, Altså at en motor er en konstruksjonskopi betyr på ingen måte at produkta har noe til felles annet enn akkurat det. Eg skjønna det mange lar seg rive med av alsken såkalte yamaha kopier men de har ingenting til felles med Yamaha kvalitetsmessig noen av de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Har du vurdert tilgang på deler og annenhåndsverdien for en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Cerberus skrev for 1 time siden: Altså at en motor er en konstruksjonskopi betyr på ingen måte at produkta har noe til felles annet enn akkurat det. Eg skjønna det mange lar seg rive med av alsken såkalte yamaha kopier men de har ingenting til felles med Yamaha kvalitetsmessig noen av de. Helt riktig... Det er et kvante sprang fra Japansk kvalitet til kinesisk junk.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Man kan også si det er et kvantesprang mellom kinesisk kvalitet og kinesisk junk. Mange high-end produsenter får førsteklasses varer fra Kina, det er bare vanskelig for menigmann å vite hva man får siden man ikke kjenner til kvalitetskontrollen. kineserne er dyktige handelsfolk, og de gir deg aldri mer enn du betaler for, men gjerne mindre. Same-same, but diffelent… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2021 Del på Facebook Svart 3.August.2021 Og i mange av de fantastiske produktene av japansk, tysk eller norsk kvalitet så finnes det sikkert ikke noen komponenter fra Kina? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Bitteliten skrev On 1.8.2021 at 22.08: Nei. Det er importforbud. Jeg hadde på planen å kjøpe en ny tohatsu 9,8 2-takt neste vinter på budgetmarine, det er altså ikke lov for meg å ta denne med meg hjem etter noen år i bruk ? Har du noen link til lovdata på denne ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Det er ikkje at det er to takt som er forbudt. Det er eksosutslipp som ikkje oppfyller gjeldende krav. Enkelt og greit. Men man får fortsatt kjøpt til non recreational use som det heter på eu språk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 (redigert) Enzo skrev 53 minutter siden: Jeg hadde på planen å kjøpe en ny tohatsu 9,8 2-takt neste vinter på budgetmarine, det er altså ikke lov for meg å ta denne med meg hjem etter noen år i bruk ? Har du noen link til lovdata på denne ? Det er EU regel. Importforbud pga utslippskrav i 2006 om jeg husker rett. men kan være jeg tar feil. Her diskuteres det og gis dokumentasjon. https://forums.ybw.com/index.php?threads/2-stroke-outboards-in-channel-islands.476453/ Utfordringen er å momse den inn i Norge vil jeg tro. Eller går den som flyttegods etter noen år på tur? Redigert 4.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 nomen skrev for 21 timer siden: Kanskje man skal tenke litt over hvorfor det er importforbud av 2-takt påhenger? Vi båtfolk er allerede i fokus mpt. forurensning, og små 2-taktere er noen værstinger til å grise til miljøet. Jeg seiler, kjører elbilen av og til når jeg ikke sykler, har byttet ut oljefyren med bergvarme, stumpen røyken for mange år siden og stemmer på partier med høyt miljøfokus (men fiser kanskje noe mer etterhvert som jeg blir eldre). Det lille vi kjører med jollemotoren ila ett år forurenser vel omtrent like mye som en som kjører moped til jobben i en uke, så jeg har ikke dårlig samvittighet for den bruken. (Jeg skulle absolutt helst hatt en el-påhenger, men prisen for en som er stor nok koster ca.100 000,- pluss batterier. Og for å lade dem når vi er ute på 5 ukers sommerferie uten å være i havn, så måtte jeg kjørt motor..) Norge har importforbud fordi EU bestemte det. Et slikt forbud er bla. også med på å aksellerere utvikling av alternativene, og det har nok hjulpet bra på for å forbedre mange av 4-takterne. Dessverre er de med lav effekt fortsatt mye tyngre enn tilsvarende 2-taktere, så for oss som seiler er det 2-taktere som i mange tilfeller er den absolutt beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 nomen skrev for 21 timer siden: Kanskje man skal tenke litt over hvorfor det er importforbud av 2-takt påhenger? Vi båtfolk er allerede i fokus mpt. forurensning, og små 2-taktere er noen værstinger til å grise til miljøet. Importforbudet er der fordi noen vil at vi skal kutte mest mulig på utslippene, uten å tenke helhetlig og om det faktisk kutter mer om man forbyr det de vil. Jeg har lurt litt på å ha en reservemotor (dorgemotor) på båten sånn at det blir lettere å komme seg hjem (eller holde imot bølgene ved pålandsvind) hvis den store motoren svikter. Jeg har årer, men de gir en toppfart på 2-3 km/t målt med bil-gps, og vil nok ikke duge i litt bølger og motvind. Om man dobler utslippet ved å ha 2-takter så har et liten betydning da motoren forhåpentligvis blir lite brukt. Men er en tung så øker vekta på båten og dermed også bensinforbruket på den store motoren, så det blir nok mindre utslipp med en lett totakter enn med en tung 4-takter. En 4-takter må ofte byttes registerreim og slikt på, noe som er ugunstig økonomisk. Ellers så ser jeg at utifra det du skriver så er jeg ikke blant verstingene utslippsmessig da jeg ikke har noen liten 2-takter. Og skulle jeg få noen miljøvernere etter meg så burde jeg klare å komme meg unna med min 100 hk 2-takter som er nesten et kvart århundre gammel. Og reint miljømessig så er det jo verre om man stadig må kassere utstyr og kjøpe nytt fordi det er feil man ikke finner ut av eller det ikke er økonomisk å reparere. Og moderne 4-taktere er jo mr kompliserte enn gamle 2-taktere Men akkurat bensinforbruket er jo litt større på 2-taktere, så jeg ville nok spart noen hundre liter pr år om jeg hadde gått over til 4-takter. Og forbruket av olje blir mindre om det bare er et årlig oljeskift på noen få liter i forhold til å fylle 10-15 liter 2-taktolje på bensintanken hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 (redigert) Bitteliten skrev for 3 timer siden: Det er EU regel. Importforbud pga utslippskrav i 2006 om jeg husker rett. men kan være jeg tar feil. Her diskuteres det og gis dokumentasjon. https://forums.ybw.com/index.php?threads/2-stroke-outboards-in-channel-islands.476453/ Utfordringen er å momse den inn i Norge vil jeg tro. Eller går den som flyttegods etter noen år på tur? Takktakk. Tror vel for at den skal gå som flyttegods så må man vel flytte utenlands, vi kommer jo ikke til å ha noen adresse utenfor Norge selv om vi er ute i 4-10år som er planen så det går nok ikke men spennende lell. Jeg tror kanskje jeg er villig til å ta en råsjans og bare kjøpe og kjøre og ta det som det kommer. Å betale 1900usd for en kliss ny eller betale 10-12000.- for en 20år gammel motor i Norge, det gjør det interessant å da bare ta sjansen. Vi har El-påhenger nå men tror jeg må ha en bensin i tillegg Redigert 4.August.2021 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enslagsgjest Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Hvordan vet tollerne at det ikke er en 2005 modell Tohatsu 9.8 som du kjøpte på finn.no før du dro? Hadde ikke vært redd. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Mouche skrev On 2021-8-3 at 19.20: Og i mange av de fantastiske produktene av japansk, tysk eller norsk kvalitet så finnes det sikkert ikke noen komponenter fra Kina? Det er ikke noe problem med å produsere i Kina hvis en har kompetanse og vilje til å gjøre skikkelig kvalitetskontroll. Det betyr som regel å ha egne folk tilstede på fabrikken. Kinesiske firmaer som eksempelvis Huawei har selvfølgelig kontroll på kvaliteten, men kinesiske firmaer som ikke har et varemerke å forsvare eller et varemerke som de er i ferd med bygge opp har ikke nødvendigvis kontroll på kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 (redigert) Hei; er det noen som har forsøkt å kjøpe og importere en fabrikkny Yamaha herfra? https://www.yamaha-outboardsale.com/yamaha-15fmhs-15hp-2-stroke-outboard-saleshort-shaft-motor-p-750.html Det ser da ut som originale Yamaha-motorer, eller er det bare kopi og lureri? 16-17000kr ink. mva. og «free shipping worldwide»! F r i s t e n d e ! Redigert 10.Juni.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 Okkaby skrev On 1.8.2021 at 14.55: Grunn for 2t er vekt når den skal av og på. En 2 takt 15hp veier mer enn en 15hp 4 takt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.