Jump to content

Går det å Importere 2 takts påhengsmotor fra kina?


Okkaby

Recommended Posts

Mure på om jeg skal importere en nye 2t påhengsmotor fra kina til zodiaken.

Men går det å få den gjennom tollen når det ikke er lov å selge disse i Europa lengre?

Dette er jo til eget bruk å ikke salg.

 

Grunn for 2t er vekt når den skal av og på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

jcberg skrev for 20 timer siden:

Jeg kjenner en som har en slik Hidea Tohatsu 9.8 kopi, så det er ihvertfall mulig å få de igjennom fortolling, selv om det ikke er lov. Men blir den tatt ut til kontroll og en toller med litt peiling ser på den kan det bli dyrt. 

Spørs er da hvor stor sjangs det er at feil toller sjekker pakken.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Hidea 9.8hp, har hatt den på vel tredje sesongen nå, helt topp den. Kjøpt på AliExpress og levert på døra hjemme på ca en ukes tid var det vel, speditør var TNT. Enklere for de å sende den til helt frem til mottaker enn å stresse med retur tilbake til Kina tenker jeg. Tipper det fortsatt går fint, men vet noen av kineserne er litt forsiktige med å sende dette til Norge. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Okkaby said:

Spørs er da hvor stor sjangs det er at feil toller sjekker pakken.


Det tror jeg er veldig usannsynlig. Hovedfokus er vel på å stoppe piller, våpen og slikt, og det er hunder og gjennomlysing de bruker for å fange opp sånt. Kommer det en enkelt påhenger igjennom og moms og alt ser ut til å være i orden tror jeg sannsynligheten for at det sjekkes mer nøye er så langt nær null man kan komme. 

Link to post
Share on other sites

 

olla skrev for 2 timer siden:

Jeg har en Hidea 9.8hp, har hatt den på vel tredje sesongen nå, helt topp den. Kjøpt på AliExpress og levert på døra hjemme på ca en ukes tid var det vel, speditør var TNT. Enklere for de å sende den til helt frem til mottaker enn å stresse med retur tilbake til Kina tenker jeg. Tipper det fortsatt går fint, men vet noen av kineserne er litt forsiktige med å sende dette til Norge. 

Har set på disse Hidea. Ser jo greie ut.

Er det ren Yamaha kopi?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Yamaha og/eller Tohatsu tror jeg som hadde denne modellen tidligere tror jeg. Hidea er et svært og anerkjent selskap med et stort antall påhengsmotorer i porteføljen, så ikke noen dårlig bakgårdskopi dette, 6 lag lakk og syrefaste bolter rund baut m.v. Tipper patentet eller rettighetene til Yamaha har utgått og derfor produseres de nå av Hidea. Se mer om selskapet her forøvrig https://www.hideaoutboardmotors.com

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner jeg har litt lyst til dette, men man risikerer å kjøpe en en kopi, og man får lite hjelp hvis det viser seg at det er noe feil på den når den ankommer eller senere. (Det er vel bla. en tråd her om nettopp en temmelig ny Hidea som sliter med å starte.) I tillegg risikerer man jo at den stoppes i tollen og dermed taper en god slump penger.

Dersom det er en motor som er like bra som en Yamaha, så er det jo en fordel at den ikke er like attraktiv (inntil man eventuelt vil selge den).

Alternativt går det kanskje å få sendt en Yamaha 2-takt fra en butikk i utlandet, men da blir prisen kanskje fort veldig høy, gjetter på minst 30K inkl. frakt, toll og mva, dvs en god del dyrere enn en 4-takt kjøpt i Norge og uten de fordelaktige forbruker-rettighetene vi har her..

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

 

Dersom det er en motor som er like bra som en Yamaha,  

Altså at en motor er en konstruksjonskopi betyr på ingen måte at produkta har noe til felles annet enn akkurat det.  Eg skjønna det mange lar seg rive med av alsken såkalte yamaha kopier men de har ingenting til felles med Yamaha kvalitetsmessig noen av de. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 1 time siden:

Altså at en motor er en konstruksjonskopi betyr på ingen måte at produkta har noe til felles annet enn akkurat det.  Eg skjønna det mange lar seg rive med av alsken såkalte yamaha kopier men de har ingenting til felles med Yamaha kvalitetsmessig noen av de. 

 

Helt riktig...

Det er et kvante sprang fra Japansk kvalitet til kinesisk junk....

Link to post
Share on other sites

Man kan også si det er et kvantesprang mellom kinesisk kvalitet og kinesisk junk. Mange high-end produsenter får førsteklasses varer fra Kina, det er bare vanskelig for menigmann å vite hva man får siden man ikke kjenner til kvalitetskontrollen. 
kineserne er dyktige handelsfolk, og de gir deg aldri mer enn du betaler for, men gjerne mindre. 
Same-same, but diffelent…

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev 53 minutter siden:

Jeg hadde på planen å kjøpe en ny tohatsu 9,8 2-takt neste vinter på budgetmarine, det er altså ikke lov for meg å ta denne med meg hjem etter noen år i bruk ?
Har du noen link til lovdata på denne ?

Det er EU regel. Importforbud pga utslippskrav i 2006 om jeg husker rett. 
 

men kan være jeg tar feil. Her diskuteres det og gis dokumentasjon. 

https://forums.ybw.com/index.php?threads/2-stroke-outboards-in-channel-islands.476453/


Utfordringen er å momse den inn i Norge vil jeg tro. Eller går den som flyttegods etter noen år på tur?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 21 timer siden:

Kanskje man skal tenke litt over hvorfor det er importforbud av 2-takt påhenger?

 

Vi båtfolk er allerede i fokus mpt. forurensning, og små 2-taktere er noen værstinger til å grise til miljøet.

Jeg seiler, kjører elbilen av og til når jeg ikke sykler, har byttet ut oljefyren med bergvarme, stumpen røyken for mange år siden og stemmer på partier med høyt miljøfokus (men fiser kanskje noe mer etterhvert som jeg blir eldre).

Det lille vi kjører med jollemotoren ila ett år forurenser vel omtrent like mye som en som kjører moped til jobben i en uke, så jeg har ikke dårlig samvittighet for den bruken.

(Jeg skulle absolutt helst hatt en el-påhenger, men prisen for en som er stor nok koster ca.100 000,- pluss batterier. Og for å lade dem når vi er ute på 5 ukers sommerferie uten å være i havn, så måtte jeg kjørt motor..)

Norge har importforbud fordi EU bestemte det. Et slikt forbud er bla. også med på å aksellerere utvikling av alternativene, og det har nok hjulpet bra på for å forbedre mange av 4-takterne. Dessverre er de med lav effekt fortsatt mye tyngre enn tilsvarende 2-taktere, så for oss som seiler er det 2-taktere som i mange tilfeller er den absolutt beste løsningen.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 21 timer siden:

Kanskje man skal tenke litt over hvorfor det er importforbud av 2-takt påhenger?

 

Vi båtfolk er allerede i fokus mpt. forurensning, og små 2-taktere er noen værstinger til å grise til miljøet.

Importforbudet er der fordi noen vil at vi skal kutte mest mulig på utslippene, uten å tenke helhetlig og om det faktisk kutter mer om man forbyr det de vil.

 

Jeg har lurt litt på å ha en reservemotor (dorgemotor) på båten sånn at det blir lettere å komme seg hjem (eller holde imot bølgene ved pålandsvind) hvis den store motoren svikter. Jeg har årer, men de gir en toppfart på 2-3 km/t målt med bil-gps, og vil nok ikke duge i litt bølger og motvind.

 

Om man dobler utslippet ved å ha 2-takter så har et liten betydning da motoren forhåpentligvis blir lite brukt. Men er en tung så øker vekta på båten og dermed også bensinforbruket på den store motoren, så det blir nok mindre utslipp med en lett totakter enn med en tung 4-takter.

 

En 4-takter må ofte byttes registerreim og slikt på, noe som er ugunstig økonomisk.

 

Ellers så ser jeg at utifra det du skriver så er jeg ikke blant verstingene utslippsmessig da jeg ikke har noen liten 2-takter. Og skulle jeg få noen miljøvernere etter meg så burde jeg klare å komme meg unna med min 100 hk 2-takter som er nesten et kvart århundre gammel.

 

Og reint miljømessig så er det jo verre om man stadig må kassere utstyr og kjøpe nytt fordi det er feil man ikke finner ut av eller det ikke er økonomisk å reparere. Og moderne 4-taktere er jo mr kompliserte enn gamle 2-taktere

 

Men akkurat bensinforbruket er jo litt større på 2-taktere, så jeg ville nok spart noen hundre liter pr år om jeg hadde gått over til 4-takter. Og forbruket av olje blir mindre om det bare er et årlig oljeskift på noen få liter i forhold til å fylle 10-15 liter 2-taktolje på bensintanken hvert år.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Det er EU regel. Importforbud pga utslippskrav i 2006 om jeg husker rett. 
 

men kan være jeg tar feil. Her diskuteres det og gis dokumentasjon. 

https://forums.ybw.com/index.php?threads/2-stroke-outboards-in-channel-islands.476453/


Utfordringen er å momse den inn i Norge vil jeg tro. Eller går den som flyttegods etter noen år på tur?

 

Takktakk.

Tror vel for at den skal gå som flyttegods så må man vel flytte utenlands, vi kommer jo ikke til å ha noen adresse utenfor Norge selv om vi er ute i 4-10år som er planen så det går nok ikke men spennende lell.
Jeg tror kanskje jeg er villig til å ta en råsjans og bare kjøpe og kjøre og ta det som det kommer.

Å betale 1900usd for en kliss ny eller betale 10-12000.- for en 20år gammel motor i Norge, det gjør det interessant å da bare ta sjansen.

Vi har El-påhenger nå men tror jeg må ha en bensin i tillegg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 2021-8-3 at 19.20:

Og i mange av de fantastiske produktene av japansk, tysk eller norsk kvalitet så finnes det sikkert ikke noen komponenter fra Kina?:giggle:

Det er ikke noe problem med å produsere i Kina hvis en har kompetanse og vilje til å gjøre skikkelig kvalitetskontroll. Det betyr som regel å ha egne folk tilstede på fabrikken. Kinesiske firmaer som eksempelvis Huawei har selvfølgelig kontroll på kvaliteten, men kinesiske firmaer som ikke har et varemerke å forsvare eller et varemerke som de er i ferd med bygge opp har ikke nødvendigvis kontroll på kvaliteten. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei; er det noen som har forsøkt å kjøpe og importere en fabrikkny Yamaha herfra?

https://www.yamaha-outboardsale.com/yamaha-15fmhs-15hp-2-stroke-outboard-saleshort-shaft-motor-p-750.html


Det ser da ut som originale Yamaha-motorer, eller er det bare kopi og lureri?

 

16-17000kr ink. mva. og «free shipping worldwide»!

 

F r i s t e n d e !

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...