Jump to content

Finst det hovudlykter av god kvalitet?


Ask

Recommended Posts

Hei 

 

Det er utruleg praktisk å ha eit par gode hovudlykter i båten. 

 

Dei siste 20 åra har eg hatt utallige lykter. Dette frå dei heilt billige, til lykter til eit par tre tusen. Felles for alle er at dei er av dårleg kvalitet. 

 

Dei simplaste har ramla frå kvarandre (og deler fall sjølvsagt i vatn), stadige kontaktfeil, oppladbare batterier sluttar å ta lading, eller den dyraste som rett og slett slutta å virka. 

 

Mange lykter har òg den fordøm.. blinkefunksjonen. 

 

(Kvem f. vil ha ei blinkende lykt på hovudet?) 

 

Er det einkvan som har tips til gode  hovudlykter som virkar i årevis? 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også dritt lei disse billiglyktene som enten blinker til man blir gal, har dårlig kontakt i batteriet, har feil fokus på lyskjeglen, eller man ikke får vinklet lyset opp/ned som man ønsker, og de kommer gjerne med et oppladbart batteri av elendig kvalitet.

 

Kjøpte derfor ei Led-Lenser lykt til kona, hun ønsket seg ei god lykt som er lett å ha på hodet, og man får justert lyset som man vil. 

 

Tror det var denne jeg kjøpte

https://prisguiden.no/produkt/led-lenser-mh10-312820

 

Link to post
Share on other sites

Ledlenser har fungert bra for meg. 

De har også inntil 7 års garanti, forutsatt at lykt registreres i systemet deres. 

 

Hadde tidligere en H14.R2, som feilet etter 5år. Brudd i ledning mellom batteri og lykt.

Fikk den erstattet med helt ny H15R core lykt etter kontakt med kundeservice til Ledlenser.

 

Den funger bra for min del. Ingen blink. Kun av og på, og styrke justeres ved å vri på av/på knappen. 

Lades med usb, men med spesialkabel mot lykt. 

 

Redigert av to-vid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du på jakt etter en lykt for nærlys eller fjernlys? Jeg har en Petzl-lykt for nærlys som har fulgt meg i båten og på hytteturer i ca 20 år, og som lyser passe sterkt til å lyse opp det jeg holder på med og kanskje 3-4 meter foran meg. Ikke noe å gå på ski eller løpe i skogen med. Drives av 3 AAA-batterier, mens dagens modeller nok har LED og drives av et 18650-batteri.

 

Kona har en tilsvarende gammel Petzl-lykt med kraftigere lys og ekstern batteripakke, men den brukes nesten aldri fordi batteripakka alltid er i veien. Så en avveining der…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev for 3 timer siden:

Denne har vært min faste følgesvenn i halvannet år, og brukes daglig på gården gjennom vinteren. Ikke dyr, ikke noe blink:

https://eu.nkon.nl/nitecore-hc60.html?gclid=CjwKCAjwr56IBhAvEiwA1fuqGvanY4tHNiFUvVAlNPlPZgr2Uvk8g8dXwQdZma-1An0QgN5VMRRTPhoChjUQAvD_BwE

Kan absolutt anbefale denne fra Nitecore. Har den selv.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 1 minutt siden:

Kan absolutt anbefale denne fra Nitecore. Har den selv.


Jeg ser det står at den er «USB rechargeable», men er det mulig å bytte batteriet på en enkel måte? Det er endel tilfeller hvor det er enklere å ha med et par ekstra 18650-batterier fremfor å lade via USB. Jeg har også andre lykter med 18650, og ved å ha med 1-2 ekstra batterier kan jeg bytte der det er behov for å bytte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har forløperen Nitecore HC-50, og med den må man ta ut batteriene for å lade de i en egen lader. Har 5 slike batterier.

At det er en eksponert USB-port på utsiden av lykta, ser jeg ikke på som en positiv egenskap. Hva skjer når det kommer noen dråper saltvann inn i den porten?

HC-50 er forseglet med en skrutopp med grease og pakninger, så man må fysisk åpne den for å skifte batteriet. Ingen elektronikk er eksponert.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, S/Y Emma said:

Jeg har forløperen Nitecore HC-50, og med den må man ta ut batteriene for å lade de i en egen lader. Har 5 slike batterier.

At det er en eksponert USB-port på utsiden av lykta, ser jeg ikke på som en positiv egenskap. Hva skjer når det kommer noen dråper saltvann inn i den porten?

HC-50 er forseglet med en skrutopp med grease og pakninger, så man må fysisk åpne den for å skifte batteriet. Ingen elektronikk er eksponert.

Ingen eksponert usb port. Du må skru det ene lokket delvis ut for å få tilgang til usb porten. Når lokket er skrus igjen er usb porten beskyttet av o-ring. Har snorklet en del med denne lykten ned til 7 meter, og har ikke vist tegn til vannintregning.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Popeye70 said:


Jeg ser det står at den er «USB rechargeable», men er det mulig å bytte batteriet på en enkel måte? Det er endel tilfeller hvor det er enklere å ha med et par ekstra 18650-batterier fremfor å lade via USB. Jeg har også andre lykter med 18650, og ved å ha med 1-2 ekstra batterier kan jeg bytte der det er behov for å bytte.

Ja, bare å skru av lokket på andre siden av der lokket til usb porten er, så har kan du bytte batteriet.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 2 timer siden:


Jeg ser det står at den er «USB rechargeable», men er det mulig å bytte batteriet på en enkel måte? Det er endel tilfeller hvor det er enklere å ha med et par ekstra 18650-batterier fremfor å lade via USB. Jeg har også andre lykter med 18650, og ved å ha med 1-2 ekstra batterier kan jeg bytte der det er behov for å bytte.

Veldig enkelt å bytte batteri. Skru av deksel, ta ut batteriet og sett inn nytt.

USB ladeport skjult under eget deksel på motsatt ende.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se litt i sykkelbutikk. Vi bruker mye lys både på hodet og sykkel..

Lupine er Rolls Royce, selv bruker jeg kinamodellen, Gemeni. 

Mye lys, oppladbar og solid. 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Anbefaler Nitecore HC65 i stedet for HC60. Dette er en oppgradering som har en stor bryter på siden i stedet for en knøttliten på fronten. Fronten er i aluminum i stedet for plast, HC65 har rødt lys og et veldig godt leselys i tilegg til hovedlyset. Jeg har to HC65 og en HC60. 

 

Det jeg ikke liker med HC60 og HC65 er at stroppene er så glatte at de glir i justeringsspennene, jeg har tapet fast stroppene på den lykta jeg bruker mest. 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...