Jump to content

Skadelig for en diesel motor å ikke brukes ett år?


goggen000

Recommended Posts

Hulda skrev 8 minutter siden:

Kan stå i 30 år.

Det kan de sikkert ved riktig luftfuktighet men er det ikke det er det sylindrene som ruster først.
Tror faktisk jeg ville startet opp motoren hvis båten står ute.
Kjør den varm og sprut inn fog oil så er det ikke så farlig om den ikke blir brukt neste år.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Mye man kan gjøre. Veldig lite som er nødvendig å gjøre. Stort sett kan man dille så mye at motoren tar skade av det. 

Jeg er med i Tønsberg Automobil klubb så jeg kan forsikre deg om att jeg har sett mange motorer som sitter dønn fast som har stått vesentlig kortere tid en 30 år.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å ikke vri om nøkkelen i min md21a etter at den ikke hadde vært tørnet rundt på 23 år, men bortsett fra tett kjølesystem var det ikke noe som kunne tilsi at den ikke skulle tålt det, det var riktignok et lett rustbrunt belegg i en av sylinderene, men det var så tynt at det kunne dras av med fingeren og ville ikke gjort noe skade ved oppstart.

 

Link to post
Share on other sites

1-2 år, ingen problemer. Hvis båten ikke står i fjæra da.

5-10 år: Da bør man nok gjøre noen tiltak før man starter opp, og før man lar den stå.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så må du passe på å ikke tørrkjøre impelleren. Og hvis du kobler på vann, la oljen komme opp i minst 70 grader. Eller spar motoren for ubehaget du påfører den, og la den stå. Jeg har hatt så mange motorer som har væt lagret lenge. Kan ikke huske ett eneste konkret problem. Vi har hatt overliggere fra fabrikk, kunder som ikke skulle bruk båten på et år, osv, osv. Motoren til Hulda har vel corona-stått et års tid. Samme med BMW'en. Kunne ikke forestille meg å fikle med noen av dem. Mer skade enn gavn. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en bil med dieselmotor, da jeg trengte motoren til båten. Den hadde da stått ute under et tre  i fire fem år uten å bli rørt. Startet den opp med startkabler, kjørte den 65 mil hjem og parkerte.  Motoren oppførte seg flott, en av få ting som virket på bilen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om man leser litt instruksjonsbøker for motorer finnes det to "skoler" for langtids-lagring, d.v.s. mer enn 6 måneder.

Ene sier normal konservering med oljeskift og tetting av luft-inntak og eksos for å hindre at fuktig luft kommer inn i sylindere.

Andre sier at man skal ta ut injektorer og ha i en spiseskje motorolje i sylinderne. Deretter kjøre motor på starter ca 10 sekunder uten at den starter og så sette den bort. Sylindere skal da være satt inn med olje.

 

Hva som er best eller riktig vet jeg ikke. Prosedyre med olje i sylinder ser ut til å være beskrevet for eldre motorer.

Svært mange motorer går i normalt vinteropplag ca. 8 måneder uten annen konservering av sylindere enn at motor stoppes på normal måte i september/oktober og startes igjen i mai. Ingen betenkeligheter med det.

 

Jeg er andre generasjon båteier med dieselmotor og det har i løpet av 60 år aldri vært et problem at våre motorer har satt seg i løpet av 8 måneder normalt vinteropplag.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Jeg er andre generasjon båteier med dieselmotor og det har i løpet av 60 år aldri vært et problem at våre motorer har satt seg i løpet av 8 måneder normalt vinteropplag.

 

Jeg har heller aldri opplevd at dieselmotorer har satt seg. Bensinmotorer derimot har jeg opplevd det med flere ganger, så der er rutinen ut med pluggene og olje i hver sylinder om den skal stå en stund. Alternativt kvele den med 6-66 i innsuget om det må gjøres kjapt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, når det gjelder eldre motorer. Hulda sin motor, som eksempel, har ikke slik lagringsprosedyre som å plukke ut dyser for å helle olje ned i sylindrene. Om man plukker ut dyser, kan det være litt jobb, avhengig av motor. Greia kan bli at pakninger/kobberskiver/hylser må skiftes. 'Mating surface' i topplokk må freses om det har blitt dårlig anlegg der. Motorens datasystem må informeres om at jobben er gjort, pass på at dysene havner på samme plass, for de kan være logget etter nummer i motorens datasystem. På Hulda er det greit, for den 1985-motoren er dum som et brød. Bare tenk på alle skurtreskere og andre sesongmaskiner som går hva remmer og tøy kan holde 1 mnd/år. Blir parkert og forventes å kjøre full spiker neste sesong. 

 

Ofte er det dem som gir litt faen, som får mest 'bang for the buck'. 

Link to post
Share on other sites

Kan vel sprute litt greier ned i glødeplugghullene, eller som i mitt tilfelle blindplugger siden den ikke har gløding.

 

Ellers for motorer som har satt seg, eller man har mistanke om det så er vel et godt kjærringråd å tømme på en blanding av ATF-olje og Aceton i sylindrene og la det stå og godgjøre seg lenge.

Skal vel også hjelpe på litt hvis ringene har satt seg pga. sot.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...