Jump to content

Brukbar batteri-lader??


rogeri

Recommended Posts

Til dere som har peiling på ladere!

 

Har 2x150 ah batterier ombord og har planer om ett mindre til start ca. 75 ah.

Vil denne laderen være ok i forhold til dette?

 

Eller finnes det andre innenfor samme prissjikt ca. 2000+/-?

 

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=20...um=3&Catg=11335

Jeg har denne laderen og den fungerer i allefall bra på min bank som er 2x150 og 2x200, eneste ulempen er at den durer en del. Vet ikke om alle ladere durer like mye, men denne høres ut som en gammel høspenttrafo. Jeg kommer til å flytte min god ned under dørken slik at jeg haver innenfor det som i dag er støydempet i båten. Jeg håper da støyen blir redusert inne i båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjøpte heller en Ctek XS25000 etter å ha studert innleggene om dette emnet her på dette eminente forum.

Det eneste man evnt. kunne ønske i tillegg var muligheten for 2 separate ladekretser.

Får heller ta startbatteriet for seg selv, når det en sjelden gang trenger lading.

 

Denne laderen kan jo med hell også brukes på min L200 Pick-up som er utstyrt med 2x75 Ah batterier!!

 

Lett og enkel å transportere er den også!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte heller en Ctek XS25000 etter å ha studert innleggene om dette emnet her på dette eminente forum.

 

Mulig det var smart.. Laderen på QXL er av tilsvarende type som tok fyr i min båt - se her.

 

Har ikke fått noen tilbakemelding på hva som var grunnen til dette, men selger stilte opp og gav meg en Ladac lader som erstatning - som jeg er veldig godt fornøyd med! (Forøvrig en annen selger en den på QXL)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte heller en Ctek XS25000 etter å ha studert innleggene om dette emnet her på dette eminente forum.

Det eneste man evnt. kunne ønske i tillegg var muligheten for 2 separate ladekretser.

Får heller ta startbatteriet for seg selv, når det en sjelden gang trenger lading.

Denne laderen kan jo med hell også brukes på min L200 Pick-up som er utstyrt med 2x75 Ah/t batterier!!

Lett og enkel å transportere er den også!

Kjøpte en CTEK 7-amp. 5-trinns lader til 800 kr. Kjæmpefornøyd!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Flere kroner sier du, ja men hvis jeg kjøper en Ctek 3600XS i tillegg for startbatteriet, blir det ikke så ille likevel.!!!!

 

Jeg fulgte spent med da jeg satte Ctek XS25000 i drift i går kveld.

Den gikk rimelig raskt i gang og skiftet modus til mykladning, for så etter 3-4 mitutter å gå over til bulklading, der sto den ca. 30 minutter før den gikk over til absorbsjonslading.

I dag tidlig var jeg å sjekka igjen og da sto den på vedlikeholdslading (pulslading) og her kan den vel stå i månedsvis.

Stussa litt over at rekondisjoneringsmodus tok så kort tid, men det var vel fordi at den "senset" dette som unødvendig?

 

Sånn sett ser det jo ut til at dette ene batteriet (Exide-Sønnak Heavy Duty 140 Ah) var i rimelig bra stand!

Det andre av samme type er ombord og senere skal disse to utgjøre min forbruksbank.

 

Regner med å supplere med et 75 Ah til start batteri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...