Magnify Startet 6.August.2021 Del på Facebook Startet 6.August.2021 Hei! Jeg driver å pusser opp/restaurerer en gammel merkelig 13-foter, av ukjent opphav/type, men liker skroget, og har trua på at dette kan bli en fin, liten, spesiell båt, med et nytt liv. Bilde av båten rett etter den ble dratt fram bak en gammel låve, før restaurering begynte: Jeg har liten erfaring med oppussing av båt, men jeg er ganske handy, og vurderer det som at det er endel som må gjøres med båten. Blant annet vurderer jeg det som at hele dørken må skjæres opp og byttes. Den er ikke lenger stiv, mest sannsynlig fordi gammel finerplate under har råtnet, og noen lag med glassfiber er egentlig bare det eneste som holder/fungerer som en dørk for øyeblikket. Dørken har masse delaminering i området nærmere baugen også. Jeg kan dra av store flak.. Inni, alt av interiør og råttent gulvbelegg (oppå dørk) etc er revet ut: Har siktet meg fram til at jeg da må fjerne alt, minus kanskje 5-10cm av kantene som møter skroget, skjære til ny kryssfinerplate og støpe ny glassfiber. Jeg har noen konkrete spørsmål: - Har jeg tenkt riktig sålangt? - Om så, legger man glassfiber både på under og oversiden av ny finerplate? - Må man belegge platen med glassfiber "ferdig" på undersiden først isåfall? Noe annet ville vel vært vanskelig? - Er det problematisk å legge ny glassfiber/polyester mot den gamle "kanten" og få dette til å feste? - Hvor tykk, og hva slags kryssfiner bør dørkplaten lages av? - Bør det legges nye "bjelker"/stendere noe sted, som kanskje også et av tre, eller er det sannsynlig at disse er i glassfiber, og dermed kanskje bare "er der" og ikke trenger å gjøres noe med? Alle båter er vel forskjellige under dørk, og det er vel uansett fint med en tur under der, for å se hvordan det "står til". Beklager, men dette var mange spørsmål, og jeg har sikkert 1000 til, om andre ting som må gjøres, men skal prøve å begrense meg. Jeg har som sagt aldri gjort dette før, men suger til meg all kunnskap og diverse metoder dette kan/bør gjøres på. Om noen har peiling og vil gi meg en pekepinn på om jeg er på riktig vei tankemessig er jeg veldig, veldig takknemlig! Her er noen bilder av båten, all nedsliping snart ferdig, og masse Jotun Epoxy Repair her og der (som skal slipes da.) Planen er forøvrig å lakke båten i mørk, mørk blå Jotun Shipolin (med Vinyl Primer først selvfølgelig), og hvitt bunnstoff. Kom gjerne med innvendinger her. Skal forsterke akterspeil og lage nye side"finner" og trimflaps av aluminium. Takk for alle svar! Også om hva slags båt dette egentlig er! (Om den ikke er hjemmelaget da..) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Hei @Magnify, og velkommen til baatplassen (Legg gjerne inn bostedskommune i profilen din, da ser vi hvor du holder til). Dette blir et morsomt prosjekt å følge med på. Håper du poster mye bilder underveis Det er mange måter å angripe dette på, og du finner flere tråder her inne som beskriver lignende utskifting av dørk. Her er en tråd som er veldig relevant for deg, skrevet av ingen ringere enn forumets gründer: Og her kan du lese om hvordan jeg laget ny dørk (bunn) da jeg bygde om en gammel Draco 20 til åpen jolle: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Glem Shipolin, blir ikke bra... Anbefaler denne: https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 7.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2021 larshans1 skrev for 5 timer siden: Glem Shipolin, blir ikke bra... Anbefaler denne: https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html Har nå fått tydelig beskjed på Fargerike at Shipolin blir nesten like godt, og blankt som full to-komponent topcoat etc. Har du dårlige erfaringer med Shipolin altså? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Shipolin er myk og lite slitesterk. God til treskrog, ikke så mye annet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
W27 Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Jeg er enig i advarslene. Shipolin er ikke egnet til din bruk her, det er primært en elastisk og myk maling - noe som trengs når underlaget er tre med mye bevegelighet. Til et glassfiberskrog er tokomponent polyuretan mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 index skrev 46 minutter siden: Shipolin er myk og lite slitesterk. God til treskrog, ikke så mye annet. Egner seg på trebåter, hagemøbler o.l. W27 skrev 32 minutter siden: Til et glassfiberskrog er tokomponent polyuretan mye bedre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
89rrc Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 hei, var gjennom det samme i vår med ein gamal askeladden 16 der dørken var dårleg. Det eg gjorde i grove trekk - er berre glad amatør - nokre vil sikkert gjere det annleis, bedre eller meir omstendeleg. Generellt om støyping, mattetyper, epoksy vs polyester mm er det mange vettuge folk som har skrive mykje om her inne og andre plasser. Lurt å lese litt fyst. På min Askeladden var den gamle innplastra finerdørken ca 74 cm brei på det breiaste inni. Den følger ei naturleg linje i støypen, så lett å sjå kor denne gjekk. Plata var mykje mindre råtten i ytterkantane enn midt under der den var frostsprengt (etter at førre eigar lot båten overvintre uten på land uten å åpne botnproppen ). Redd for å skjære for djupt og inn i skroget slissa eg først den råtne dørken med ein håndsirkelsag nokre cm innafor avslutninga. Då var det lett å løfte ut store deler av det råtne, og eg stod igjen med ein kant som eg fant ut var lettast å få ut med multikutter - då tørte eg gå nærmare innpå, hoggjern og hammer tok og mykje. Renska ut av av den gamle plata. Tilpassa ei ny plate av vanleg kryssfiner slik at denne fulgte skroget sånn høveleg. Hos meg blei det 3 delt. Innstøypinga gjorde eg som følger: i "senga" der plata skulle ligge la eg først ned ei godt dynka remse med glassfiber (brukte polyester), så la eg vått i vått ei ny remse som blei lagt sånn at denne kunne brettes rundt platekanten. SÅ la eg ned kryssfinerplata, bretta remse nr2 rundt og over kanten, brukte myke polyester og prøvde så godt eg kunne å få all luft ut. Der det blei litt gliper mellom plata og skroget fyllte eg i med polyester med avklipp av glassfibermatte som "sparkel". Neste steg var å legge ei brei remse med glassfibermatte slilk at denne låg dels på skroget og dels oppå fineren og den oppbretta remsa frå istad. Gjentok dette, og så la eg oppå der igjen duk som dekka heile kryssfineren og brukte godt med polyester for å mette dette. Neste gong klarer eg sikkert å få finishen bedre, men styrken ser ut til å vere god, har kjørt båten i ein del sjø med god fart, ser ingen teikn til noko svikt pr no. Det eg tenkte mest på undervegs - dette strakk seg over dagar - er å støype "kvar dag" - slik at (viss eg har forstått det rett) at den nye laget glassfiber og polyester også kjemisk kan binde seg til det gamle - venter ein for lenge er forrige lag gjennomherda og neste lag vil aldri oppnå ein kjemisk binding til det som allerede er gjort. Håper dette er til hjelp, lykke til med prosjektet ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Komodo skrev for 14 timer siden: Egner seg på trebåter, hagemøbler o.l. Jeg malte et sett hagemøbler med Shipolin en gang, og det fungerte ja. Malte først med Drygolin dør og vindu, men den smittet av på alt som kom i nærheten. Shipolin var bedre, men desverre så tett at møblene råtnet innefra. Så egentlig ikke optimal til det heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Magnify Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Takk for alle svar! Jeg lener mot å kjøre på med 2-komponent lakk, og droppe Shipolinen. Båten er nå pusset så mye ned at det er mer synlig glassfiber enn gammel, gul farge(gammel gelcoat/lakk/Gudvethva). Derfor et det ikke noe særlig "gelcoat"/topcoat-lag å snakke om her. Ståa blir da nå: Hva er best måte å få en ny farge og overflate på båten - sett at det er ren glassfiber direkte under. Er det litt sånn at 2-komp lakk (og sikkert en primer under?) kan erstatte gelcoat/topcoat ganske greit og være nesten vel så godt, eller "må" en båt ha gelcoat/topcoat for å i det hele tatt være tett og brukbar "som glassfiberbåt"? Og hva med tredje alternativ - Vinyl Primer og Shipolin rett på glassfiber, blir det "båt" av det eller mangler det lissom en "ekte" overflate for at det ikke skal lekke og bare bli tull. ..For det å legge "ekte" gelcoat/topcoat virker som noe ordentlig styr, og egentlig noe som allerede er for sent, da det jo vel gjøres "innenfra og ut" i støpeprosessen av båten. Jeg vil bare ha en blank og fin, solid overflate som "kjennes" ut som, og tåler omtrent det samme som en hvilken som helst annen nyere glassfiberbåt. Hva skal jeg gjøre..? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Jeg ville lagt på 2k epoxyprimer og deretter 2-3 strøk 2k lakk i ønsket farge. Gelcoat trenger du ikke styre med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Magnify Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 index skrev for 17 timer siden: Jeg ville lagt på 2k epoxyprimer og deretter 2-3 strøk 2k lakk i ønsket farge. Gelcoat trenger du ikke styre med. - 2k Polyuretan-lakk vil funke bra med 2k epoxyprimer? F.eks Biltema sine. - Og 2k epoxyprimer må ikke nødvendigvis ha dønn rent underlag ? (skitt og støv må bort seff, ja - men annen maling/tidligere lakk?) - Og hva slags korning bør jeg stoppe på med pussinga? Får ikke egentlig primer dårligere og dårligere feste jo finere korning jeg har? - Bør jeg pusse primeren før lakk? Korning? Takk, begynner å nærme med en fremgangsmåte nå! Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Mange gode tips om lakkering på denne kanalen (6) De IJssel Coatings Sverige - YouTube Skal til med en mindre jobb selv og slik jeg har forstått så må man bruke epoxygrunning og epoxylakk under vannlinjen, over vannlinjen anbefales en 2-komponent polyuretanlakk på epoxygrunning. Dette gjelder uansett produsent etter hva jeg har forstått. Hold deg unna en-komponent. Stilfull liten båt du har fått deg, synes den ser litt "svensk" ut? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Magnify skrev for 5 timer siden: - 2k Polyuretan-lakk vil funke bra med 2k epoxyprimer? F.eks Biltema sine. - Og 2k epoxyprimer må ikke nødvendigvis ha dønn rent underlag ? (skitt og støv må bort seff, ja - men annen maling/tidligere lakk?) - Og hva slags korning bør jeg stoppe på med pussinga? Får ikke egentlig primer dårligere og dårligere feste jo finere korning jeg har? - Bør jeg pusse primeren før lakk? Korning? Takk, begynner å nærme med en fremgangsmåte nå! Biltema sine produkter funker bra ja. 2K oppå gammel 1K går også oftest bra. Du må nesten prøve og se. Jeg ville stoppet på 120 med eksentersliper. Med mindre du skal ha en mørk farge. Sliping mellom strøkene er normalt ikke nødvendig, med mindre du venter lenge. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Catosan Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Jeg lakket skroget på båten min med de ijssel coatings/ double coat i våres. La kun på med rulle, og er kjempefornøyd. Jeg la to lag med jotun sin nye epoxyprimer først, så to lag med double coat. Du trenger jevn temperatur, og jobben er mest av alt pussing og evt sparkling før du lakkerer😉 testet også shipolin på overbygget der tidligere eier har brukt enkomponent, og det var langt i fra like lett å få pent. dycas.no er også helt fantastiske å forholde seg til, de gir tips og råd og ordrer pakkes og leveres på postkontoret samme dag👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.