slapoe Startet 7.August.2021 Link til dette innlegget Startet 7.August.2021 Hei, Båten har etter utlån stått med strømmen på selvlensing lukket samt med strømbryter på dørken/i vann. Båten har noen tegn til overflate korrosjon, og det var strøm igjen på batteriet. Bør jeg være bekymret? Noe jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Ligger den hovedbryteren løs, eller er den skrudd fast der nede i dørken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PolarLi Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Det du kan (må) gjøre er å umiddelbart flytte den strømbryteren langt unna bunnen i den kassen, for det hjelper veldig lite å skru bryteren av når kabelen som fører strøm inn i bryteren ligger akkurat like dypt som kabelen som går ut av bryteren, samt at minus mest sannsynlig har forbindelse med skroget via motor. Ikke bra den kombinasjonen Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 De bildene av dørken er det jo veldig ut som det har ligget en kjetting som har avgitt noe rustvann? Alu ruster jo ikke på den måten... Eller er det andre steder i bildet du mener det er korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
slapoe Svart 7.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Bryter ligger normalt på batterikassen. Har ikke villet borre hull i kassen for å feste bryter permanent. Enig i at det er en dårlig løsning, men har ikke vært problem med det før. Det jeg lurer på er om det er sannsynlig at det er problematisk mtp skroget? Sitér dette innlegget Link to post
slapoe Svart 7.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Ikke noe kjetting nei, tampen på et nylon tau og ellers bare blader, rusk og alger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Jeg kan ikke se noe tæring, bare søl og møkk. Du må finne en annen plass til bryteren slik at den er permanent skrudd fast over skvalpenivået. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Du må også sørge for at hele det elektriske anlegget er to-polet slik at både minus og pluss er helt isolert fra skroget. Det anbefales også å ha et lekkasjemeter. Min OVNI har et slik som hele tiden måler om det er strøm på avveie. Alt elektrisk er isolert fra skroget. Elektrolytisk korrosjon kan lett ødelegge en Al-båt. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hulda Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Denne båten antar jeg er ei jolle med påhenger som har el-start. Noe særlig krav til instrumentering kan neppe tillempes. Sitér dette innlegget Link to post
slapoe Svart 7.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Eventuelt er det gammelt rust som jeg først oppdager nå. Båten er 17 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.