Tom Rør Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Her er kanskje noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 18.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 (redigert) Trondheim er nok obligatorisk pga av familie besøk... Ellers er ikke tanken å gjøre unna dette på 15 dager, men i ca. 15 forflytninger. Vi har 7 uker på oss, tur retur. Vi bruker noen dager i hvert område, og har mulighet til å vente på vær når det er nødvendig. Tipset om kysten Ålesund - Hitra tar vi med oss! Takk også for linken Tom, den posten skal vi gå igjennom. Redigert 18.Desember.2021 av svendmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Denne har mye informasjon om havner fra Helgeland til Tromsø http://turliv.no/ Trykk på kartbildet så kommer det opp punkter med mulige havner. Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Jeg gikk tur retur Tromsø Farsund/Lindesnes vår-sommeren 2014. Kombinerte turen med skrivearbeid ombord alene på tur nedover i mai. Brukte da 11 dager nedover. Ferierte om sommeren på Sørlandet og Vestlandet sammen med kona, før jeg alene på sensommeren brukte 4 dager fra Bergen til Tromsø. Siste etappen var fra Lovund til Tromsø. Dersom det er nødvendig kan en gå lange strekk. Økonomifart (Viknes 930) på turen var ca 20 knop med da et forbruk på 2,1 l per nautisk mil. For å oppleve mest mulig er det bra å bruke lengre tid, men en kommer langt i 15-20 knop om nødvendig. Enig med andre, bruk tid på Helgeland, mange fine steder. Om været er bra er Myken en spesiell øy å oppleve, ikke så langt fra Rødøy. Jeg hadde stor nytte i å planlegge etappene på iPad dagen før (Navionics Boating). Kan om ønskelig ta utgangspunkt i autorouting, for så å justere etterpå. På tur nedover måtte jeg vente litt før passering Stadt, ellers var været ikke problem. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Når jeg greide Kristiansand - Tromsø på 4 dager i mai i en 24 fots åpen båt. Greier du denne turen helt fint :-) Peis på og tilbring mest tid nordpå, det er mitt råtips! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Gabi Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 (redigert) Følger spent med på denne tråden! Har så lyst til samme tur i vår Bavaria 35 sport 2007-model. Isåfall blir det Tønsberg-Lofoten. Vurderer å tenke på om frakt sjøveien den ene veien opp til Lofoten er et alternativ som skal vurderes. Det for å spare tid, vi vil kanskje tenke oss 5-6 uker avhengig av hva vi vil få disponibelt. For å få mest tid tenker i sånn helt umiddelbart å ikke bruke så særlig tif sør for Bergen for det vil være greit å ta som egen tur senere en gang og for å få flest mulige dager lenger nord. Det vi ser litt på er daglig antall nautiske mil som må legges tilbake. Generelt har vi funnet ut at for oss passer det med en kjøredag og så en ligge stille dag. Så røfflig 1200nm en tur minus (gjetter bare på) ca 200 i fratrekk fra Bergen og hjem, blir røfflig ca 1000nm på si 5 uker. Det vil bli i snitt 1000/35= ca 30 nm daglig i snitt. Kjører vi annen hver dag blir det da 60nm osv. Generelt er vi obs på å skulle bruke mye tid til å finne steder, legge til, utforske etc lokalt. Så kan det også sies at vi har tøffet Tønsberg-Kristiansand på 5 timer, så kan fort legge unna en del nautiske ved fint vær. Men har veldig respekt for vær og bølger og det skal være en koselig tur så farta må tilpasses. Drivstoff er ca 2,5 l per nautisk i ca 25-32 knop. 1200 nautiske ganget med 2,5 blir ca 3000 liter en vei. Er dieselprisen ca 12 kr/liter blir det total kostnad på ca 36000 kr. Leste et sted Ulving transport kan være aktuelt, men vet ikke hva de skal ha. En betalte 40000kr i 2015 for 37 fot FB, vurderes å sjekkes ut. Bare greit å ha noen overordnede tanker i hodet før man setter avgårde! Vi var i Lofoten i fjor, tenkte da at det hadde vært fantastisk å hatt egen båt der oppe og utforske omgivelsene! Lykke til videre med planleggingen! Redigert 19.Desember.2021 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 svendmb skrev On 17.12.2021 at 23.18: Koser oss med planlegging mens vi med skrekk ser strøm måleren løper av gårde med sparepengene våre... Vi har laget en liten plan på hvordan vi skal ta kysten oppover i "jafs". Vil heller forflytte oss i litt lengre etapper enn å kjøre litt hver dag. Trives vi et sted blir vi noen dager og utforsker området. Noen havner er naturlige å legge inn for å vente på været før litt trøblete strekninger. Tenker type Lista-Jæren, Stadt, og Hustadvika. Er det andre strekk vi må være obs på? Hva tenker dere om ruta under? Noen steder er lagt inn på grunn av besøk hos familie og venner... Når vi kommer til Bodø tar vi en status på hvordan vi ligger an med tid og dieselbudsjett. Mulig vi tar båten helt opp til Lofoten, mulig vi leier bil og tar landveien fatt. Det ser vi an. Tenker også at returen planlegges når vi kommer opp. Da vet vi mer om hva vi føler vi har gått glipp av, eller hvilke steder vi vil tilbake til på returen. Start Destinasjon Skjeløy Marina Kristiansand Kristiansand Flekkefjord Flekkefjord Skudeneshavn Skudeneshavn Bukkøya Bukkøya Bergen Bergen Bulandet Bulandet Selje Selje Ålesund Ålesund Hitra Hitra Trondheim Trondheim Stokkøya Stokkøya Nordøyan Nordøyan Dønna Dønna Sleneset Sleneset Bodø Om du ikke får kuling hele veien er denne strekningen med din båt på 15 dager fullt oppnåelig på sommeren. Da har du nesten 6 uker til å komme deg hjem på. Du har da full kontroll på tiden du trenger på returen selv om du skulle møte litt drittvær underveis. Men selv da må du prioritere nøye hvilke steder du vil besøke. For det kryr av fantastiske steder å besøke langs kysten. Og du rekker ikke alle de fineste stedene engang på bare 6 uker. Og en ting til. Dropp de lange fjordene. For gjør du ikke det kommer du ikke så langt nord for Sognefjorden før du må snu. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Brigg skrev On 9.8.2021 at 22.51: [....] Dette medfører ofte også drittvær sørpå landet slik at nyhetssendingene fylles med reportasjer om hvor dårlig været er i Norge. Man kan mistenke at hovedstadsjournalistene definer "Norge" som arealet innenfor ring 3, men det er nok effekten av Clickbait som er årsaken til at overskrifter som "snøkaos", "drittvær", "glatt føre" etc. har får økt hyppighet de siste årene. Vær er jo noe folk er opptatt av, men ingenting er så morsomt som når det er "snøkaos" i Oslo med 2-3 cm snø.... så da klikker folk på den artikkelen da . og så kan man klikke på artikkelen om Nordlendingen som gjør narr av Oslofolk etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Er vel ikke båten det skal stå på her, men jeg stusser også litt over det å kjøre så langt. Frakt til Trondheim og tatt turen derfra og opp, med tid til å utforske mer av naturen, er kanskje noe jeg også vill vurdert. Har en bekjent som har "sommer-seiler" liggende i Bodø. De bor i denne sommerstid. De kan i hverfall ikke få nok av helgelandskysten. Et eldorado av kriker og kroker med tilhørende fiskevær etc. Mye hyggeligere å møte folk også. Som de sier, Lofoten, der tenker alle turisme når du går i land, så man er kun en turist blant alle andre turister. Man bør også ta høyde for at noe kan skje med båten på en slik tur, så hvis 1 eller 2 uker blir borte pga reperasjoner, så er plutselig ikke 7 uker så mye allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Vi gikk Bergen-Lofoten-Bergen i 2020. hadde 8-9 uker på oss. Bare å slå til, en opplevelse! I 2020 gikk det med 4500 liter diesel. Vel verdt pengene, ca 42 000 kroner. Er jo ikke mere enn to uker i syden det. Her er ruten som vi gikk i fjor. https://kart.gulesider.no/m/tLlOJ I år gjorde vi det litt anderledes. Sendte båten med lastebåt opp til Bodø med Ulvan Rederi. Helt topp, tok fly opp tre dager senere og tok imot båten i Bodø. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
svendmb Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Vi har sjekket opp priser på frakt oppover, og det synes vi blir for dyrt. Fikk pris fra blant annet Ulvan, og de skal ha drøyt 46k for transporten. Så kommer reise for hele familien oppover, pluss eventuelt overnatting i påvente av at båten skal ankomme og eventuelle utgifter til å møte transporten i åpnet hav i begge "ender". Da bruker vi heller de pengene på diesel til egen båt... Vi har nok en del større forbruk en deg, Gabi. Regner et snitt på 3 liter pr NM. Vi liker også å ta litt lange kjøredager, for så å ligge i ro en stund. Vi har planlagt med forflytninger på i snitt 65 NM pr etappe, men to skikkelig lange dager på godt over 100 NM. Vi marsjer i 24-25 knop, men erfaringsmessig så blir det også mye i desplasement fart. Vi har regnet med en snittfart på 15 knop når vi har beregnet etappene. Turen opp til Bodø er beregnet til rett i overkant av 1060 NM. Så kan vi selvfølgelig ikke utelukke reprasjoner underveis, men gjør det vi kan for å unngå det. Er pinlig nøye med vedlikehold og gjør også litt ekstra i gjennom denne vinteren. Vi bruker båten ganske mye på en normal sesong også, og har foreløpig ikke hatt problemer så alvorlige at det har stoppet ferien. Har også bra med reservedeler i båten. Turen oppover blir litt utforsking, og blir førende for hvordan returen blir. Vi har også et par alternative "nødhavner" hvor vi i verste fall kan legge igjen båten over litt tid, for så å hente den igjen senere hvis alt skjærer seg. Dette blir uansett spennende og jeg skal prøve å oppdatere her etter hvert som det nærmer seg. Vi har også ais i båten, så når vi kommer så langt så får vi gjøre om dette til en reise tråd! Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 På Hustadvika kan du gå mye innaskjærs. 8-9 nm i mer eller mindre åpent hav til å begynne med fra Bud, så er det innaskjørs resten til Kristiansund. Delle timelapse videoen er andre veien fra nord. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
svendmb Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Tommy_H. skrev 4 minutter siden: På Hustadvika kan du gå mye innaskjærs Ser fantastisk ut! Trangt enkelte steder... Husker du minste dybde? Jeg stikker 125 cm dypt Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Ingen problem. Jeg stikker selv 1,15 meter. Går fint med båter opp til 45 fot og 6 meter høyde. Her er ruten! https://webapp.navionics.com/maps/#show/kml/https://social-sharing.navionics.io/upload/1590012470291/1590012470291.kml Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Vi gikk indre lei på Hustadvika med MTB I 30 knop, ikke under broene da så klart! ikke noe problem med lystbåt. Bare å planlegge bra og hold fokus Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Oggiwara'en Svart 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 svendmb skrev On 20.12.2021 at 22.40: Ser fantastisk ut! Trangt enkelte steder... Husker du minste dybde? Jeg stikker 125 cm dypt Leia med de trangeste sundene mellom holmer og skjær i skjærgården gir ofte de beste opplevelsene med mulig nærkontakt med fugle og dyrelivet. Bare husk å kjøre i snekkefart og ikke i halvplaner fart der du graver rumpa ned en halvmeter og baugen opp så du ikke ser noe. Og så vidt jeg husker, har vel @Tommy_H. kartlagt det meste av kysten du skal gå med sine flotte time-laps videoer på YouTube. Så da er det bare å planlegge, forberede seg og så kjøre på! Gleder meg til å lese om turen her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 (redigert) On 12/21/2021 at 12:02 AM, Tommy_H. said: Ingen problem. Jeg stikker selv 1,15 meter. Går fint med båter opp til 45 fot og 6 meter høyde. Her er ruten! https://webapp.navionics.com/maps/#show/kml/https://social-sharing.navionics.io/upload/1590012470291/1590012470291.kml Hei er det noen gevinst i å gå innom Skomakaren kontra Stople leden? Har gått Stopleleden med MTB. takk for at du delte ruta! jeg bruker bestandig Navionics på Ipad når jeg planlegger! Redigert 22.Desember.2021 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arne Henriksen Svart 24.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2021 On 12/18/2021 at 12:11 AM, enslagsgjest said: Med ett hopp fra Ålesund til Hitra går dere glipp av mye kyst. Her kommer perlene i fleng. Ona, Bjørnsund, Bud, Hustadvika, Håholmen og mye mere. Grip, Veiholmen, Sula, Bogøyvær, Mausundvær, Halten.. Skal ikke si noe rundt å besøke Trondheim på egen båt som sikkert kan være gøy nok, men som en som bor inni området - gudbedre den fjorden er lang og kjedelig fra du passerer Agdenes. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
sap_2000 Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 On 12/20/2021 at 10:35 PM, Tommy_H. said: På Hustadvika kan du gå mye innaskjærs. 8-9 nm i mer eller mindre åpent hav til å begynne med fra Bud, så er det innaskjørs resten til Kristiansund. Delle timelapse videoen er andre veien fra nord. Flott timelapse, og for en nydelig dag å gå inne i fjæra på Tar jeg feil, eller er den siste biten ikke med på videoen. Trodde det var den biten som ble kalt Stopleleia, dvs fra Bud til og med Haugneset/ Askevågen? Har dessverre i gått der selv (ennå), Jeg og @Bjørn Løvjomås vurderte den i 2017 på vei til trondheim med NS 47/49, men valgte å avstå da det var tung sjø inn fra V-NV og 20+ msek. Var redd det skulle bli jaccuzi der inne, og man skal ikke ta feil side av noe et eneste sted inne i fjæra der. Så, gikk et stykke ut i havet fra Bud, men når vi kikket østover inn ytre lei på hustadvika som vi hadde tenkt til å gå og så brytninger på 6-8 meters grunner, ble det vendereis med halen mellom beina helt inn til Elnesvågen. Better safe the sorry @svendmb For en tur dere planlegger. Kommer til å bli et minne for livet Men det er langt og kommer til å bli mye kjøring om dere skal holde timeplanen sånn noenlunde. Er det fint og stille sommervær store deler av turen så er det ikke noe problem, men været kan fort sette en midlertidig stopper endel steder som kan forsinke dere. På familietur hadde jeg ikke strekt strikken for langt værmessig. Blir fort utrivelig. Ser dere droppet vurderingen av frakt nordover. Dyrt, ja. Men tenk litt på det hvor deilig det vil være å ha dobbelt så lang tid til gode. Mulighet for flere og lengre avstikkere. Bonus blir et lavere fuelforbruk med halve distansen og dere kan gå mye mer i @Tom Rør -fart nedover. God tur Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 28.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2021 Var selv delvis i disse traktene i sommer, fra Nesodden og til Bud. Har skummet gjennom tråden så langt, og har et par erfaringer jeg gjerne deler. Selv syntes jeg å dra inn Geirangerfjorden var verdt det, selv om jeg ser at noen fraråder det. Særlig når du kommer til selve Geirangerfjiorden så er det en opplevelse. Og jeg tøffet ut og inn av den i rundt 10 knop, dere kan gjøre turen unna mye raskere. Også Romsdalsfjorden inn til Åndalsnes og en tur med gondolen der kan anbefales. Hjørundfjorden er nevnt, å legge til ved Øye og ta en kaffe og eplekake på det unike hotellet der var en opplevelse. Christian Gaard i Trandal også. Urke var ikke så spennende, Sæbø OK. Sognefjorden droppet jeg på grunn av tiden, men har tenkt å ta en tur inn dit neste gang, dog ikke helt inn. Været er en veldig viktig faktor. Jeg var på tur i over fire måneder, og seks uker gikk bort i å ligge og vente på bedre vær (jeg har en 29 fots Tresfjord) - det var det dobbelte av hva jeg hadde regnet med. Du bør også følge med på strekket fra Haugesund og nordover - Sletta - det kan gi deg noen ubehagelige overraskelser hvis du er uheldig. Ellers er vel tommelfingerregelen å dra nordover ganske så radig, og ta seg god tid på returen og besøke steder du dro forbi på veien nordover. Det var det som var planen min, men jeg fikk flere ukers "stopp" allerede i starten av toktet på grunn av dårlig vær, så jeg kom skjevt ut fra start... Dermed ble både Vestland, Hardanger/Rogaland dratt over med en kam på returen... Ser også at du har tenkt deg inn til Flekkefjord - som jo er en liten omvei - men jeg var der i fjor og koste meg, så for meg var det verdt den lille avstikkeren. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gabi Svart 28.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2021 Hvis man skal på en 6-8 ukers tur når på året er værvinduet og sjøen tradisjonelt "best"? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2021 Om sommeren. Er i alle fall lengst mellom uværene da. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kanalkapteinen Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Hvordan går det med planlegginga her @svendmb? Får vil følge dere på reisen i sommer via reisebrev her? ? For en såpass lang reise har jo dieselbudsjettet fått seg en real vekst de siste mnd Redigert 27.April.2022 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
svendmb Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden: Hvordan går det med planlegginga her @svendmb? Får vil følge dere på reisen i sommer via reisebrev her? ? For en såpass lang reise har jo dieselbudsjettet fått seg en real vekst de siste mnd Ja, diesel utgiftene har kastet sand i maskinet for denne turen. I tillegg har det dukket opp noen andre utfordringer som gjør akkurat denne turen ekstra utfordrene akkurat i år. Så vi måtte til slutt innse realitetene å legge disse planene på vent. Men langtur blir det uansett! Vi setter kursen sør/øst over og krysser nabolandet på tvers. Sverige fra Gøteborg til Stockholm er en del kortere, så vi satser på 4 uker i kanaler i sommer. Må kanskje lage nytt innlegg da?? Eller blir vel tittelen feil... Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 28.April.2022 Link til dette innlegget Svart 28.April.2022 svendmb skrev for 16 timer siden: Ja, diesel utgiftene har kastet sand i maskinet for denne turen. I tillegg har det dukket opp noen andre utfordringer som gjør akkurat denne turen ekstra utfordrene akkurat i år. Så vi måtte til slutt innse realitetene å legge disse planene på vent. Men langtur blir det uansett! Vi setter kursen sør/øst over og krysser nabolandet på tvers. Sverige fra Gøteborg til Stockholm er en del kortere, så vi satser på 4 uker i kanaler i sommer. Må kanskje lage nytt innlegg da?? Eller blir vel tittelen feil... Oi! Så spennende! Lag en ny tråd ja :) -Så fortsetter du heller på denne når muligheten kommer til å gjennomføre Lofotseilasen. Vi snakka faktisk om det etter vi kjøpte Nimbusen nå, at det hadde vært moro å reist på kanalene i Sverige eller Europa med den en gang. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.