index Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Dette høres bare merkelig ut! Hvordan er det i det hele tatt mulig å dekke et rundt skrog som Goldfishen med kryssfiner? Uansett om det er gjort under bygging eller etterpå virker det som en nesten umulig oppgave. Samt unødvendig. Disse skrogene er mer enn solide nok som det er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) Her er noen bilder av taket i akterkabinen Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 17 minutes ago, index said: Dette høres bare merkelig ut! Hvordan er det i det hele tatt mulig å dekke et rundt skrog som Goldfishen med kryssfiner? Uansett om det er gjort under bygging eller etterpå virker det som en nesten umulig oppgave. Samt unødvendig. Disse skrogene er mer enn solide nok som det er. La ut noen bilder over her. Jeg har hele tiden tenkt at det man ser inni der er treverk. Jeg har borret inn i det i forpiggen og funnet det jeg mente var trespon. Når jeg har boret inn i noe fra utsiden, akterdekket eller overbygget generelt har jeg kommet til en hard kjerne som begynner ryke som tre av en dremel og blir svart. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Aldri sett i Viksund før. Hvor gammel skal denne være? Skulle nesten tro det var pluggen til forma. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Dette er nok ikke gjort hos Viksund. Det finnes originalt ulike innplastrede avstivere i motorrommet, samt to kraftige langsgående til motorfeste. Det som vises på de andre bildene har jeg ikke sett før. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 2 minutes ago, W27 said: Dette er nok ikke gjort hos Viksund. Det finnes originalt ulike innplastrede avstivere i motorrommet, samt to kraftige langsgående til motorfeste. Det som vises på de andre bildene har jeg ikke sett før. Dette har jaggu vært litt av en nyhetsdag for meg. Takker så mye for kunnskapen du har delt. Skal kanskje nevnes at motorfestene ser ut til å ha blitt litt modifisert en gang i tiden, med en del kapping rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 I tillegg har de jeg har vært borti, hatt topcoat innvendig nesten opp til fenderlist. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Hvor tykt er overbygget der du mener det er laminert inn kryssfiner? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 1 hour ago, Gullfisk said: I tillegg har de jeg har vært borti, hatt topcoat innvendig nesten opp til fenderlist. Det er noe slags maling på ene siden nedi motorrommet og nedi kjølen, men ellers er det kun naken glassfiber. 1 hour ago, index said: Hvor tykt er overbygget der du mener det er laminert inn kryssfiner? Kan ikke svare deg helt sikkert her, men kanskje 10-15 mm med topcoaten. Glassfiberlaget som er over denne hardere, mulige tre-kjernen er tynt. Redigert 9.August.2021 av Marii Skrivebom på mm og cm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 1 hour ago, index said: Hvor tykt er overbygget der du mener det er laminert inn kryssfiner? Trekker tilbake tidligere utsagn. Der jeg kan se kanten på overbygget ved vinduene i akterkabinen er det omtrent 7 mm med det som jeg tror er finér. Redigert 9.August.2021 av Marii Skrivebom på mm og cm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Da vil jeg tro at han har isolert skroget med noe, og dekket det med kryssfiner og plastret det inn. Ingen ulempe, så lenge det er tett og tørt. Der det er vått må det nesten åpnes og fikses. Men prøv å begrense reparasjonene mest mulig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Originalt vil du her kun ha tykkelsen på overbyggets skall, dvs 8-10 mm. Vindusrammene klemmer skrogtrekket mot innsiden av overbygget, dermed er totaltykkelsen omtrent den samme som avstanden mellom inner- og ytterdelen av vindusrammen. Syv centimeter tykkelse betyr at det må være laget en form for innerliner av innplastret kryssfiner etter at båten ble skrudd sammen. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 34 minutes ago, W27 said: Originalt vil du her kun ha tykkelsen på overbyggets skall, dvs 8-10 mm. Vindusrammene klemmer skrogtrekket mot innsiden av overbygget, dermed er totaltykkelsen omtrent den samme som avstanden mellom inner- og ytterdelen av vindusrammen. Syv centimeter tykkelse betyr at det må være laget en form for innerliner av innplastret kryssfiner etter at båten ble skrudd sammen. Kjenner det har vært en lang dag. Mente selvfølgelig 7mm, og alt annet i mm, ikke cm. 8 til 10 mm kan nok stemme ganske bra, jeg måtte fremme med målestokken nå. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Ok. Er det mm, så er det ikke finer inni der. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 30 minutes ago, index said: Ok. Er det mm, så er det ikke finer inni der. Enkelt og greit. Ca 12 mm Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Er bildene av et vindu? Ser ut som finer med tynt glassfiber lag, og vindu utenpå.... Er det rundt nedre vindu over fenderlist? Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 1 minute ago, Gullfisk said: Er bildene av et vindu? Ser ut som finer med tynt glassfiber lag, og vindu utenpå.... Er det rundt nedre vindu over fenderlist? Ja, dette er aktervinduer og nederste vinudusrekken i salongen over fenderlist. Er akkurat det jeg tenker at det ser ut som, finér kapslet inn i et tynt lag glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Basert på bildene må jeg si at det er stadig mindre som tyder på at denne båten er bygget av Viksund. Dersom du har mulighet for å legge ut litt bedre/klarere bilder som viser hvordan dette er bygget opp blir det enklere å slå fast hva du har kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Da er det jo bare finer med glassfiberskall. Dette er en skikkelig bastard hvertfall. Kan vel ikke se slik ut i skrog under fenderlist. Så du hadde nye gjennomføringer i bunn. Har du byttet de, og hvordan så godset ut i hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Jeg synes det er litt vanskelig å se hva du viser på bildene. Hvis du tar et bilde på avstand, og et bilde zoomet inn, blir det lettere å forstå hva du viser fram. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 13 minutes ago, W27 said: Basert på bildene må jeg si at det er stadig mindre som tyder på at denne båten er bygget av Viksund. Dersom du har mulighet for å legge ut litt bedre/klarere bilder som viser hvordan dette er bygget opp blir det enklere å slå fast hva du har kjøpt. Skal definitivt få tatt bedre og klarere bilder i dagslys i morgen. Takk for at du har hengt på og titt gjerne innom tråden igjen i morgen. 9 minutes ago, Komodo said: Jeg synes det er litt vanskelig å se hva du viser på bildene. Hvis du tar et bilde på avstand, og et bilde zoomet inn, blir det lettere å forstå hva du viser fram. Skal få gjort dette i morgen i dagslys, heng gjerne på videre. 10 minutes ago, Gullfisk said: Da er det jo bare finer med glassfiberskall. Dette er en skikkelig bastard hvertfall. Kan vel ikke se slik ut i skrog under fenderlist. Så du hadde nye gjennomføringer i bunn. Har du byttet de, og hvordan så godset ut i hullet? Jeg hadde hjelp til å bytte gjennomføringene, og så ikke så mye av det. Mener å huske det ikke var stort mye mer tykkelse en bastard er nok helt riktig. Tar kvelden og kommer tilbake med flere bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Ser ut til at du har kjøpt deg en trebåt i forkledning. Hvordan nå det kan ha gått for seg. Jeg trodde ikke at Viksund lånte ut former for selvbygg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Hvis det er den jeg har sett på finn tidligere, så mener jeg den ble annonsert som 33 fot med overbygg i kryssfiner. Har aldri hørt at Viksund lånte ut former heller, og derimot har jeg blitt fortalt at formene ble destruert. Får heller ikke helt høyde, linjer og nedgang akterkabin helt til å stemme med hukommelsen, men hverken bildene eller hukommelsen er så god Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 index skrev for 1 time siden: Ser ut til at du har kjøpt deg en trebåt i forkledning. Hvordan nå det kan ha gått for seg. Jeg trodde ikke at Viksund lånte ut former for selvbygg? Å jo, kom mye rart derfra på 70 tallet... Vet om folk som kjøpte/fikk "plugger " av 31 gold fish, og innredet den....flyter faktisk ennå...? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Om det faktisk er finer i skroget også, så må det vel være en plugg trådstarter har da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.