Jump to content

Tyskerskjøte, hvordan?

SY Johanne

Recommended Posts

Når jeg seiler alene (tur) er det autopiloten som styrer, da trimmer jeg storseilskjøte på hyttetaket. I baneregatta så bør du nok ha tyskerskjøte. Min bavaria har plass til et par vinsjer til på cockpitkarmene. Antar bavaria Match er rigget på annen måte en cruisingbåtene. Med løygangen på hyttetaket er det 6:1 utveksling. Tyskerskjøte har typisk løygang i cockpit og 2:1 utveksling. Med 2:1 utveksling på hyttetaket trenger du større vinsj og kreftene på bommen  konsentreres. Mulig du kan kjøre enden som er gjort fast tilbake, har ikke sett den løsningen.

Redigert av Code0 (see edit history)

Tyskerskjøte er vel vanligst å rigge slik:

gallery_main7.jpegevt slik: gallery_main8.jpeg

Skal forøvrig sies at båten min ble levert med tyskerskjøte fra værft og jeg syntes det var noe tøys.

Skiftet til en kulelagret 6:1 treskåren blokk med feste i bomnokken. Mye mer fornøyd med den løsningen når jeg seiler alene. (32 fot tupperware)

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Hulda skrev 37 minutter siden:

Kan noen fortelle meg hvorfor bilder nå har begynt å legge seg over på siden? Slik var det ikke før. 

Har opplevd det noen ganger, har måtte åpne bilde i et annet program og lagre det på nytt, for å få det rett vei i Baatplassen , vet ikke hvorfor.  

huldra.JPG.eb1ba78c20242548e077a77aebe7dc3a.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

SYC34 skrev On 9.8.2021 at 15.50:

Lukter på Bavaria, men har forstått at skal du seile tysker singlehanded, må du ha såkalt tyskerskjøte med to skjøter til storseilet. Er det noen som kan tegne og fortelle hvordan dette rigges?

Her er riggingen av skjøte på min båt; Vi starter ved vinsjen på babord side, som står rett bak genoavinsjen. Skjøtet følger dekk langs hytta frem til vi er på høyde med masta, her er en blokk som fører skjøtet opp til fremkant på bommen, ny blokk, og skjøtet følger bommen bakover, til enden på bommen, hvor det er ny blokk, skjøtet går så ned til blokk på løygangen og opp igjen til bommen, så framover osv, nå på styrbord side, tilsvarende babord. Kan da vinsje det på begge sider, det er kanskje det du mener med dobbelt skjøte. Den enkle varianten er da kanskje slik at vinsjen, som det bare er en av, står på hyttetaket? Har aldri prøvd denne varianten men kan vanskelig forestille meg det er noe stort problem å håndtere singlehanded i moderat vind, man "må" uansett ha hjelp av autopiloten, det er som regel fokkeskjøtene som er utfordringen når man slår. Men hvis det blåser mye og man vil slippe storseilet pga broach så duger det jo ikke helt optimalt tror jeg, da tar det mer tid. Samtidig; med dette oppsettet har man sikkert også rullestor og har alt revet tilstrekkelig til å unngå broach?

Jeg ville heller spurt meg selv om jeg ville hatt en båt med løygang eller fast skjøtepunkt på hyttetaket vs løygang i cockpit. 

Jepp jeg skjønner tyskerskjøte-tanken når alt står på hyttetaket, men når man har løygang, eller skjøtepunkt, i cockpit lurer jeg på om noe sånt kanskje hadde vært like greit, det burde gå an å få til også med litt utveksling. Vanlig "klassisk" storseilskjøting er også et alternativ, men når man seiler alene og sitter på ripa, så er det lettere (dvs. raskere v. broach) å slippe ut skjøtet fra winch'en syns jeg. 

Storseilskjøteskjøte på vinsj er noe ræl når man seiler alene, synes jeg. Med "klassisk" storseilskjøting vipper jeg ut skjøte av klemma uansett hvor jeg sitter og behøver aldri å slippe rattet. Blåser det mye bruker jeg foten til å løsne skjøtet. Ingen autopilot nødvendig! (Har selvskjøter)

Fordommen min er at tyskerskjøte er installert på tupperwarebåter fordi de kule gutta har dem installert på regattabåtene sine. På samme måte som doble ratt, knekkspant og fathead storseil er "chick" på sidrompa campingseilere. Kjør debatt! ;)

Nå så jeg nettopp en Bav Vision 42 i havna, det så faktisk ut som den hadde to separate skjøter. Ikke løygang, men ett skjøtepunkt på hver side av hyttetaket, med skjøter (separate liner) som ble ført fram til masta og tilbake til cockpit. Det er kanskje ikke så dumt som et litt simplere alternativ til løygang. Men det blir nok ikke enklere når man skal seile singlehanded på den måten ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
quantumduck skrev for 17 timer siden:

Godnatt!

Javel :-) Da er mitt argument at noen av de "kule regattagreiene" er nyttige for turseilere også. Hvis man er opptatt av seilerglede på tur da. Og komfort selvsagt. 

Typisk tupperwarebåt har minimal uteplass til fordel for plass under dekk. Men er dét det man egentlig trenger da? Joda, når det øser ned på en såkalt typisk norsk sommer så ... men jeg ser likevel at flertallet foretrekker cockpittelt i slikt vær, og da er det jo en fordel med romslig cockpit?

Skrogfasongen til tupperwatebåtene tar ofte etter regattakonstruksjonene, når det er noe å hente. Brei rompe og knekkspant gir stabilitet, romslig cockpit og romslige akterlugarer. What's not to like? 

Redigert av quantumduck (see edit history)

(ser vekk fra forsøk på oppfyring av debatten)

Jeg har Bavaria 36, tyskerskjøte der det jeg har to skjøter, ett for babord, ett for styrbord, hvert festet godt ute på sidene av hyttetaket nederst. Skjøtet fra cockpit-tak er ført opp i mast, så til bom og så i ned og oppgien til hver sin trinse mot fra feste i hyttetaket.

Dette fungere utmerket, kan dra storseil opp i lo når det trengs, bruke le som en skal mini-preventer når det trengs på slør/lens.

Redigert av tomcat (see edit history)

Takk for svar. Har alltid tidligere seilt med løygsng i båten og full kontroll på storseilskjøtet, men nå skal vi kjøpe en litt mer ferievennlig «hytte på sjøen». Ser jo at jeg vil miste mye av seilgleden, men en løsning med storseilskjøte på hyttetaket virker direkte uforsvarlig, synes jeg. Løsningen til Grønnskollingen ser jo ikke så dum ut, og det ser ikke ut som om det et noe i veien for å sette på flere blokker får å få bedre utveksling.

32 fot tupperware, som nevnt.  Har også brukt blokker fra bomnokken til løygang på en Beneteau 375. Da brukte vi en blokk med endeløs line og to utvekslinger (4:1 og 8:1) Fungerte knallbra!

HAR383.jpg

Fortell gjerne mer om hvor mye Hulda veier, Hulda.  For jeg antar det er det du/De helst ser at jeg legger opp til? :thumbsup:

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...