Jump to content

Tyskerskjøte, hvordan?


SY Johanne

Recommended Posts

Ja, ikke sant?

 

Her er et grusomt eksempel på det motsatte:

 

Dufour-310-02-1200x800.jpg

 

Ingen løygang, skjøtet plassert utenfor rekkevidde av roreren, null akterstag for seiltrim, null cunningham.

 

Designeren (Felci) kaller det for "Dynamic Sailing"

Jeg tror det han prøver å beskrive er følelsen man får etter å ha blitt truffet av et vindkast med et storseil formet som en utvasket julegenser.

 

Moderne Dufur der altså. (Nå skal det sies at om man foretrekker å seile slør i middelvind og ellers gå for motor er dette en fin løsning som hindrer at det blir for mye irriterende tauverk i cockpit) Jeg skal innrømme at med kone og barn er jeg solid plassert i den sistnevnte kategorien for tiden. Men ikke F om jeg ville kjøpt en båt som er designet for å være grovt hemmet fra start.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev On 11.8.2021 at 19.07:

Typisk tupperwarebåt har minimal uteplass

Eh.. da forstår ikke jeg hva en tupperwarebåt er? Hvis der er ment som en nedsettende betegnelse på masseproduserte plastbåter hovedsaklig for cruising fra havn til havn er det vel god plass til uteliv i varme strøk (på charterbåt) som gjerne er foretrukket? Men ja, diger cockpit som en regattabåt er det jo ikke. 
 

Uansett: det er ikke alle bavariaer som har tyskerskjøte, og det er enkelt å rigge om fra eller til tyskerskjøte. For enkel cruising i stabil vind er det ikke nødvendig å trimme skjøtet aktivt og er det mye kastevind kan man heller reve tidlig enn å måtte trimme skjøtet hele tiden, så da funker det med skjøtet på vinsj på hyttetaket også for soloseilas. Men en god autopilot er gull for soloseilas. Etter min mening er storseil med single line slab reef og lazy bag/lazy jacks (dvs  to reveliner du styrer fra cockpit og «bag» for lagring av seil festet oppå bom´en) enklere og bedre for soloseilas enn rullestorseil. Særlig hvis det blåser mye bør man være to for å håndtere rullestor. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel egentlig dønn enig med @Krimart

Greia med den slags diskusjoner som er her, er at de som ikke er helt enig, er noen tullinger som ikke har peiling. I og med at jeg er i Strömstad nå, tok jeg en titt på naboene, for å se om det var noen med tyskerskjøte med ett skjøte til cockpit og løygang på taket. Resultatet ble:

Bavaria 42 Cruiser

First 45

Jeanneu 49

Bavaria 39 Hollday

Hanse 38

Så er det en Hanse 405 som har tyskerskjøte med uten løygang, men to taljer på hyttetaket og endeløst skjøte til cockpit. Disse naboene hadde et Bavaria 38 før. Den seilte bedre. Hanse'n har selvslående kryssfokk på rull. Trenger mye vind for å røre noe særlig på seg. Lite morsom i medvind. Ikke vidunderlig på kryss. Var dommen.

Dernest er det noen med 'guiljotine'-skjøter. Det vil si løygang foran nedgangen. Hadde det før, aldri mer. Konstant redd for at noen skulle stikke hodet ut når skjøtet kom farende i frisk vind.

 

Så, dagens bilde av Hulda:

20210815_130056.jpg.20fe15fd432a0aceae5e781b102b675a.jpg

Slik funker det her:

Bak rormannen kommer genoaskjøtene inn på wincher, Lewmar 650.

Storseilskjøtet kommer inn på SB, Lewmar El Evo et eller annet. Her kommer også rev 2 inn.

Storseilfall og rev 1 kommer inn BB, Hansen (eller Nilsen eller hva f. den heter) 58 El. Vi bruker aldri rev 1. Går rett til rev 2. Rev 1 er så lite reduksjon av seilareal at det nesten bare er for å flate ut seilet. Vi valgte, til UK Syversens store bestyrtelse, ikke å ha Cunningham. Har hatt det før, brukte det i praksis aldri.

Løygangen til Hulda sitter på hyttetaket foran luka og er vel omtrent 1,5 meter. Den brukes nokså aktivt. Fra tid til annen. Må bruke winch for å trekke løygangen mot lo. Vi krysser ikke gjennom Bohusläns indre skjærgård. Da går vi enten for motor, eller krysser langt ute, der vi har tid til å rote med tauene.

 

Så finnes det en haug andre varianter for å få en båt til å seile. Noen har 20 stk mannskap, andre seiler alene. Jeg seiler alene. Og Hulda seiler best når det ikke krenger mer enn 15 grader. Da kan damen ligge i 8 knop time etter time.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har holdt meg til klassisk stil, rorpinn og storseilskjøting med uendelig lang line i mange tørn. Byttet til ny båt med tyskerskjøt (og ratt). Storseilvinsjene ligger slik at når jeg sitter i lo har jeg en hand på rattet og en på vinsjsveiven. Overraskende mye enklere enn det gamle 

Link to post
Share on other sites

skagenekspressen skrev for 11 timer siden:

Har holdt meg til klassisk stil, rorpinn og storseilskjøting med uendelig lang line i mange tørn. Byttet til ny båt med tyskerskjøt (og ratt). Storseilvinsjene ligger slik at når jeg sitter i lo har jeg en hand på rattet og en på vinsjsveiven. Overraskende mye enklere enn det gamle 

 

Det er vel omtrent min erfaring også. På den gamle båten var det litt fiklete å få skjøtet ut av klemma når jeg skulle slippe ut, men det var nok mer en egenskap ved skjøteblokka enn systemet som helhet. Dog - det er litt interessant at jeg ofte heller slipper ut på løygangen enn skjøtet i vindkast, det er så lettvint å dra inn igjen. Vinsje inn storseilskjøtet er marginalt mer tungvint. Alt i alt er det det siste jeg ville brydd meg om i valg av eventuell ny båt, tror jeg.

 

Når man seiler alene, som jo er det det spørres ett her, så er det genoa/fokkeskjøtene som er styrete når man slår uansett, storseilet klarer seg jo stort sett av seg selv. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

Det er en liiiiten forskjell på å seile en 500 kg jolle, en 5 tonn båt og en 20 tonn båt. Teknikken blir forskjellig, det samme gjør utstyret.

 

ja. Slik ser det ut hos meg. Den ene skjøtevinsjen er elektrisk og har betjening på begge rattpidestallene. Storseilskjøtet er endeløst, så jeg kan slakke skjøtet og kjøre inn uavhengig av hvilken side jeg sitter på. Vogna har god utveksling og jeg kan stramme/slippe vogna når jeg sitter på cockpitkarmen. Det er som dere vil se cleats også på vogna, men de er ikke lengre i bruk.

 

 

 

 

tysker1.JPG

tysker2.JPG

tysker3.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...