Jump to content

Utenbordsmotor Tohatsu MFS 9.9E går ikke rent, forslag?

176-671

Recommended Posts

Vår Tohatsu MFS 9.9E er ikke helt frisk. Er det noen som kan bidra med gode forslag?

Motoren snurret og gikk fint inntil jr. fikk sitt eget fortøyningstau i propellen. Da ble det også klart at han hadde behandlet startbatteriet mindre skånsomt, så jeg byttet dette til et nytt, i håp om at alle problemer skulle være løst.

Men, neida. Noen problemer løses, andre oppstår: motoren starter og stopper. Hoster, spytter, ryker og tenner stundom rødlampa. Fra tid til annen går den fint og maler som en lykkelig katt, men enhver belastning eller rask endring av turtall medfører nytt hosteanfall og den sikre død.

Oljenivået ser fint ut. Jeg byttet bensinslange, i den tro at det kunne være noen sprekker og at det ble sugd inn luft, men dette var heller ikke årsaken til problemet. Drivstoffilter (grovfilter i tanken) er rent og pent, drivstoffet er ren bensin og intet vann i tanken.

Vannutskiller på motor får klattvis påfyll av bensin når motoren går (ikke jevnt tilsig, men det er muligens slik det skal være. Utskilleren tømmes ikke, nivået synker med 1-2 cm før det sprutes inn en ny ladning bensin). Min første tanke er at det er noe galt med blanding bensin/luft, enten for mye/for lite av det ene eller det andre.

Finnes det noen gode forslag der ute? Kan det være en tilfeldighet at dette fungerte helt fint inntil tauet viklet seg inn i propellen, eller kan det være en sammenheng?

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...