Okkaby Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Grand Banks jr skrev for 6 timer siden: @Okkaby, har du erfaring med konforing ? Jmfr samtalen med @index over så vurderer jeg en brukt propell som ser ut til å være for stor i navet for min aksling. Eller endte du opp med å kjøpe ny propell fra Winrace? Ser du spurte om det her: Kjøpte en konforing ja. Men den ble aldrig brukt mer enn 20min. Propell jeg kjøpte brukt, var helt ute av balanse. Så den gikk i trasjen. Så har en konforing til 40/35 liggende hjemme i kjelleren en plass. Den kan du gjerne kjøpe billig Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Det er noe av grunnen til at jeg er skeptisk til å kjøpe brukt: jeg vet ikke om den er i bra nok stand. Kjøper jeg ny fra feks Winrace så har jeg garanti, samt at jeg tviler på om de vil slippe en ny propell ut av huset uten at de vet at den er i topp stand. Samt at jeg kan levere den til dem for fin-tuning innen 6 måneder. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Det er noe av grunnen til at jeg er skeptisk til å kjøpe brukt: jeg vet ikke om den er i bra nok stand. Kjøper jeg ny fra feks Winrace så har jeg garanti, samt at jeg tviler på om de vil slippe en ny propell ut av huset uten at de vet at den er i topp stand. Samt at jeg kan levere den til dem for fin-tuning innen 6 måneder. Best med nye ja Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Dersom du kjøper brukt så kan du senda propellen til Winrace for justering og ballansering Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 For å oppdatere: Kjøpte i dag en ubrukt propell Radice 4 bladers 18 x 16 med 40mm kon. Pris: 700 Kjøpt av en som eier et lager der Scand holdt til i perioder, og det er nok en propell som passet Scand Baltic. Overraskende skarp i eggen. Min treblader er ganske butt, men denne er slipt ganske skarp. Så nå skal båten opp til uka, og da vil jeg ha av propellen så fort jeg får det til så jeg kan måle konen på akslingen. Bosvik kan lage adapter /kon foring til meg. Alternativt kan jeg bruke standard foring dersom det er 1:10 kon. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Er dette en avtrekker som er ok for å dra av en propell? Propellen er 18" https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-2000023303 @Komodo og @Okkaby, dere har vel litt erfaring med dette? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Andora Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Den kan fungere, alt etter hvor godt den gamle sitter,spenn den godt opp å varm propell bosset,min slapp på den måten. Hadde egentlig ikke noen tro på at det ville gå, men prøvte. Var egentlig innstilt på å lage en solid avtrekkeren som kunne brukes sammen med enerpac jekk, men slapp det. @komodo har en fin avtrekker han har laget👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Det kommer helt an på hvor hardt den sitter. BT avtrekkerne har ikke akkurat Kukko kvalitet for å si det sånn, men du kan jo ha flaks. Et alternativ er å lage seg en avtrekker av to flenser som du skrur mot hverandre med gjengestenger. Flere tråder her inne hvor det er beskrevet. Jeg har laget meg en egen avtrekker til vår båt, spesialtilpasset for 40mm aksel og firebladers propell. Med den så kommer propellen av uansett hvor hardt den sitter. Hvis du har problemer med å få av propellen er varme løsningen. Du bør i så tilfelle få lånt deg en skjærebrenner, og sette på den største dysa. Det er viktig at du bruker varme med så høy energi som mulig, og kun varmer på propellbosset. Poenget er at bosset skal bli varmt og utvide seg, uten at akselen inni blir varm. Lagt til: Og der kom @Andora i forkjøpet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Grand Banks jr skrev for 19 timer siden: På dette bildet ser det ut som om du har en sprekk i overgangen mellom propellbladet og bosset. Kanskje derfor du fikk den så billig?? I så tilfelle må du få levert den inn til sveising før du monterer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 (redigert) Takk foe svar begge @Komodo, jeg oppdaget den sprekken etterpå. Tenker å levere propell til Winrace, som jo er rett her jeg bor, og få dem til å gå over det som bør gås over. Sjekke balanse, sprekk og evt hva annet som de mener bør sjekkes. Jeg kjenner ingen med skjærebrenner, men kanskje det går an å bruke feks 3 stk propanbrennere, alternativt den andre gassen som brenner varmere. Husker ikke hva gassen heter. Brukes mye til sølvlodding... Redigert 28.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Hvis du har gassgrill kan du kjøpe en sånn en + slange og adapter: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/gassbrenner-218203/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Okkaby Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Alt går om ike det sitter jævli fast ja. Har lånt på båt sjappa jeg, å den er av typen som de bruker på ennå støre propeller enn min 18". Holdt med litt propan når jeg skulle ha av første gang. Neste gang var det enkelt å få den av. Husk å kjøpe nytt låseblikk(blikkskive) til å låse mutter. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Goddis77 Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Jeg fikk av min ved å bruke en slik avtrekker som du linket til. Gikk fint det 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 I går ble båten tatt opp (og fiskebåten skal snart ut). Her er bilder fra propellen som skal byttes: I år er det faktisk rustmerker rundt akselanoden, noe jeg ikke har sett før. Skal jeg bare skru ut låseskruen, og så skru opp mutter? Denne ser links ut... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Skal jeg bare skru ut låseskruen, og så skru opp mutter? Denne ser links ut... Vanskelig å se på bildet, men jeg synes ikke det ser ut som om den har links gjenger. Og ja, bare å skru ut set-skruer og løsne på mutter. Det kan være lurt å ikke skru mutteren helt av. Hvis propellen kommer med et smell, er det lurt at mutteren sitter der og stopper propellen så du ikke får deg en blåveis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Takk for det tipset @Komodo. Jeg måtte ut og se på akslingen igjen, og det er ikke links. Jeg blir bare lurt av perspektivet i bildet. Bolten ser egentlig ganske rød ut, så når den er skrudd av og jeg får renset den litt opp så får jeg spørre dere om den også burde byttes. Mulig det er kobber som har blitt avsinket. Mye rødere enn propellen. Evt så er det kanskje bronse? For øvrig ser det ut som det er mye pittings på propellen (på bildet), men det er bare sorte prikker fra bunnstoffet etter at jeg kjørte hardt på med høyttrykksvasker i går kveld i skumringen. Ville ha av alt av slimlag. I voksen alder har jeg begynt å sette pris på skikkelig verktøy, så kjøpte meg en AVA P90 V6 høyttrykksvasker med ekstra lang og fleksibel lanse på supertilbud da den ble lansert, og den gjør jobben godt. Har ikke angret på det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Andora Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Bolten ser egentlig ganske rød ut, så når den er skrudd av og jeg får renset den litt opp så får jeg spørre dere om den også burde byttes. Mulig det er kobber som har blitt avsinket. Mye rødere enn Det er vel mutteren du mener som er litt rød? hva som er riktig kvalitet på mutter har ikke jeg rett kunnskap til å vurdere.men på min båt er den i a4 kvalitet. Sett skruen er vel en gjennomgangs bolt, synes jeg ser den er låst med kontramutter, da blir det å skru av mutterene å slå ut bolten med en dor.et triks er å bevege forsiktig på bolten så den løsner fra irret så du ikke klinker bolten når du slår den ut, hvis den sitter litt, dette fikser du 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Jonnen536 Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 (redigert) Hanto 24 med en BMC 60 Hk. Noen som aner hvilke propell som skal der ? Redigert 6.April.2022 av Jonnen536 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Svart 8.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2022 Hvordan gikk historien herfra? Fikk du av propellen greit og ikke minst - hvordan gikk båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.