Jump to content

Hjelp ønskes: Beregning av propell til halvplaner ca 4 tonn


Grand Banks jr

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

@Okkaby, har du erfaring med konforing ? Jmfr samtalen med @index over så vurderer jeg en brukt propell som ser ut til å være for stor i navet for min aksling.

 

Eller endte du opp med å kjøpe ny propell fra Winrace?

 

Ser du spurte om det her:

 

Kjøpte en konforing ja. Men den ble aldrig brukt mer enn 20min. Propell jeg kjøpte brukt, var helt ute av balanse. Så den gikk i trasjen. Så har en konforing til 40/35 liggende hjemme i kjelleren en plass. Den kan du gjerne kjøpe billig

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det er noe av grunnen til at jeg er skeptisk til å kjøpe brukt: jeg vet ikke om den er i bra nok stand. 

 

Kjøper jeg ny fra feks Winrace så har jeg garanti, samt at jeg tviler på om de vil slippe en ny propell ut av huset uten at de vet at den er i topp stand. Samt at jeg kan levere den til dem for fin-tuning innen 6 måneder.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Det er noe av grunnen til at jeg er skeptisk til å kjøpe brukt: jeg vet ikke om den er i bra nok stand. 

 

Kjøper jeg ny fra feks Winrace så har jeg garanti, samt at jeg tviler på om de vil slippe en ny propell ut av huset uten at de vet at den er i topp stand. Samt at jeg kan levere den til dem for fin-tuning innen 6 måneder.

Best med nye ja

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 2 uker senere...

For å oppdatere:

 

Kjøpte i dag en ubrukt propell Radice 4 bladers 18 x 16 med 40mm kon. 

 

Pris: 700

 

Kjøpt av en som eier et lager der Scand holdt til i perioder, og det er nok en propell som passet Scand Baltic.

 

20210827_140032.jpg.71d8d2c09f2e1ad5d39b2b38c729b65a.jpg

 

20210827_140037.jpg.dbc608bf19e53105a013e0c885cb5c05.jpg

 

20210827_140049.jpg.7f37094ab69635be685724bab1ea848a.jpg

 

20210827_140129.jpg.c44c8d4a98956cc8265a2a72a78429cf.jpg

 

Overraskende skarp i eggen. Min treblader er ganske butt, men denne er slipt ganske skarp.

 

Så nå skal båten opp til uka, og da vil jeg ha av propellen så fort jeg får det til så jeg kan måle konen på akslingen.

 

Bosvik kan lage adapter /kon foring til meg. Alternativt kan jeg bruke standard foring dersom det er 1:10 kon.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det kommer helt an på hvor hardt den sitter. BT avtrekkerne har ikke akkurat Kukko kvalitet for å si det sånn, men du kan jo ha flaks. Et alternativ er å lage seg en avtrekker av to flenser som du skrur mot hverandre med gjengestenger. Flere tråder her inne hvor det er beskrevet. Jeg har laget meg en egen avtrekker til vår båt, spesialtilpasset for 40mm aksel og firebladers propell. Med den så kommer propellen av uansett hvor hardt den sitter. Hvis du har problemer med å få av propellen er varme løsningen. Du bør i så tilfelle få lånt deg en skjærebrenner, og sette på den største dysa. Det er viktig at du bruker varme med så høy energi som mulig, og kun varmer på propellbosset. Poenget er at bosset skal bli varmt og utvide seg, uten at akselen inni blir varm. 

 

Lagt til:

Og der kom @Andora i forkjøpet :giggle:

Link to post

Takk foe svar begge :thumbsup:

 

@Komodo, jeg oppdaget den sprekken etterpå. Tenker å levere propell til Winrace, som jo er rett her jeg bor, og få dem til å gå over det som bør gås over. Sjekke balanse, sprekk og evt hva annet som de mener bør sjekkes. 

 

Jeg kjenner ingen med skjærebrenner, men kanskje det går an å bruke feks 3 stk propanbrennere, alternativt den andre gassen som brenner varmere. Husker ikke hva gassen heter. Brukes mye til sølvlodding...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Alt går om ike det sitter jævli fast ja.

Har lånt på båt sjappa jeg, å den er av typen som de bruker på ennå støre propeller enn min 18".

Holdt med litt propan når jeg skulle ha av første gang. Neste gang var det enkelt å få den av.

Husk å kjøpe nytt låseblikk(blikkskive) til å låse mutter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

I går ble båten tatt opp (og fiskebåten skal snart ut). Her er bilder fra propellen som skal byttes:

 

20210902_071424.jpg.7a4217c7b898a7d2cc68e1979790090d.jpg

 

20210902_071430.jpg.37f7f70623877eff29edc695b05be1a8.jpg

 

20210902_071422.jpg.63f88acf54a867cf2da1c3c614b0d2d8.jpg

 

I år er det faktisk rustmerker rundt akselanoden, noe jeg ikke har sett før. 

 

Skal jeg bare skru ut låseskruen, og så skru opp mutter? Denne ser links ut...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Skal jeg bare skru ut låseskruen, og så skru opp mutter? Denne ser links ut...

Vanskelig å se på bildet, men jeg synes ikke det ser ut som om den har links gjenger. Og ja, bare å skru ut set-skruer og løsne på mutter. Det kan være lurt å ikke skru mutteren helt av. Hvis propellen kommer med et smell, er det lurt at mutteren sitter der og stopper propellen så du ikke får deg en blåveis. 

Link to post

Takk for det tipset @Komodo. Jeg måtte ut og se på akslingen igjen, og det er ikke links. Jeg blir bare lurt av perspektivet i bildet.

 

Bolten ser egentlig ganske rød ut, så når den er skrudd av og jeg får renset den litt opp så får jeg spørre dere om den også burde byttes. Mulig det er kobber som har blitt avsinket. Mye rødere enn propellen. Evt så er det kanskje bronse?

 

For øvrig ser det ut som det er mye pittings på propellen (på bildet), men det er bare sorte prikker fra bunnstoffet etter at jeg kjørte hardt på med høyttrykksvasker i går kveld i skumringen. Ville ha av alt av slimlag. I voksen alder har jeg begynt å sette pris på skikkelig verktøy, så kjøpte meg en AVA P90 V6 høyttrykksvasker med ekstra lang og fleksibel lanse på supertilbud da den ble lansert, og den gjør jobben godt. Har ikke angret på det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Bolten ser egentlig ganske rød ut, så når den er skrudd av og jeg får renset den litt opp så får jeg spørre dere om den også burde byttes. Mulig det er kobber som har blitt avsinket. Mye rødere enn

Det er vel mutteren du mener som er litt rød? hva som er riktig kvalitet på mutter har ikke jeg rett kunnskap til å vurdere.men på min båt er den i a4 kvalitet. Sett skruen er vel en gjennomgangs bolt, synes jeg ser den er låst med kontramutter, da blir det å skru av mutterene å slå ut bolten med en dor.et triks er å bevege forsiktig på bolten så den løsner fra irret så du ikke klinker bolten når du slår den ut, hvis den sitter litt, dette fikser du 👍

Link to post
  • 7 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...