Olb123 Startet 11.August.2021 Link til dette innlegget Startet 11.August.2021 Hjelp! Er det noen som vet hva dette heter evt hvor jeg kan få kjøpt slike nagler? Har sjekket med busterforhandler, men de greide ikke å skaffe. Har googlet endel, men med min kompetanse har jeg dessverre ikke kommet lengre. Alle tips og triks tas imot med kjempe takk! Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Tror ikke dette er nagler. Er vel det man kaller vognbolt/låseskrue/mastermann skrue. I aluminium burde disse også ideelt sett være av aluminium pga korrosjon, men det kan kanskje være vanskelig å få fatt i. Vet at slike blir brukt i forbindelse med alutakrenner/stup. Event. bruke slike i rustfritt/syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Hva er diameteren til disse? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olb123 Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Takk for svar POL og Grand Banks! Fra innsiden er de også "flate" ser ut som de er klinket. Derfor jeg skriver klinket. Diameteren på disse er ca 6 mm. Skal sjekke. Det nærmeste jeg kommer er disse https://tingstad.no/produkter/festemidler/blindnagler-og-blindmuttere/nagle-med-rundt-hode/nagle-med-rundt-hode-din-660-aluminium men er som sagt meget usikker.. Har funnet noen eldre tråder inne her, men linkene de refererer til finnes ikke lenger dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Dersom naglene også er "flate" på innsiden, er det nok ikke den typen jeg refererte til, trodde det var mutter på innsiden. Da ligner de veldig på aluminiumsnaglene du refererte til fra Tingstad. Dersom de er klinket, vil du vel se merker etter dette både på innsiden og utsiden. En Buster forhandler må vel kunne si hvilken type nagler som er brukt, selv om de sier at de ikke kan levere disse. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hvis det er så smått så kan de kanskje erstattes med popnagler i aluminium? Hva er festet med disse naglene? Hvor tykt er det der de sitter? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Popnagler i skroget er fyfy. Om stiften faller ut har du hull i båten. Den typen fra Tingstad ser rette ut, bare sjekk at aluminiumen er sjøvannsbestandig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 @index derav mitt spørsmål om hva den fester. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Pop i monel og tette hullet går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Olb123 skrev for 14 timer siden: Det nærmeste jeg kommer er disse https://tingstad.no/produkter/festemidler/blindnagler-og-blindmuttere/nagle-med-rundt-hode/nagle-med-rundt-hode-din-660-aluminium men er som sagt meget usikker.. Dette er den typen du skal ha. Men sjekk som Index nevner at de er i sjøvannsbestandig aluminium (eks. 57S). Hvis ikke kan du også lage slike selv ved å kjøpe tråd i 57S som du klipper opp og klinker på plass. Det er ikke viktig at hodet ser helt fabrikkprodusert ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Allan E Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Det finnes tette popnagler. Sitér dette innlegget Link to post
Olb123 Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Takker for alle innspill! Jeg har snakket med div fagpersoner og kommet fram til at det er rundnagle som er rett. Hvis noen andre skulle haven innom tråden her er det nærmeste jeg fant https://eshop.wuerth-industrie.com/Produktkategorier/DIN-660-aluminium/15433513060204.cyid/1543.cgid/no/NO/EUR/?CampaignName=CS002&RecoId=box1@modelldetailpageA. Finnes også andre grossister som har dette i sortimentet sitt. Slik jeg forstår det er popnagel en quik fix som ikke vil holde over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Olb123 Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Slenger også på denne om nagling linkenhttp://www.ansatt.hig.no/henningj/materialteknologi/joining-al-andre.htm Og så tenkte jeg å bruke kjemisk metall/ pasta i hullene der jeg skal nagle/klinke. Takk for bekreftelse på at jeg havnet på rett spor Komodo! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Popnagler er ingen quick-fix. Fullstendig misforstått. Det finnes knapt på verdensbasis en eneste aluminiumsrigg som ikke er satt sammen med bruk av popnagler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 I et båtskrog må vel popnagler kunne sies å være en quick fix... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.