Jump to content

Hentetråd Norden i Tyskland til Fredrikstad


Chilli Solbris

Recommended Posts

Takk for at dere følger!😃😃😃 Det er en trygghet å vite st dere er der ute! Alt går veldig fint!

Lite dekning og mye sjø har gjort at det ikke har blitt rapportering på overfarten. 
Et anslag av sjøsyke gjorde at undertegnede fant køya en stund også. 
Båten har ikke hatt antydning til trøbbel. 
Vi fyller diesel her på Öckerö og finner ruter videre. Det er ønske om innaskjærs seilas for å få sett den vakre svenske skjærgården. Eller Bestkusten som @Lars H. så riktig sier. 
02CA7B81-E2BC-4456-8BDF-089F16ADEFB7.jpeg.fe28f31ea8cfa913412b18faffede8e2.jpeg

Stor og fin havn!

59F7DA1F-B4CA-44AF-93C6-6068092C23F5.jpeg.385a1694c77572b2b03c8c4a3e7a8a5d.jpeg

Ikke noe problem med plass. 

C25677B9-7B4A-4DD0-81C6-DBCFC80D200B.jpeg.b1e0cd45f998f1060f995f06c219b343.jpeg

Utsikt til veldig mye fint!

AC78D299-14DE-4E34-BAD8-04A89C42E29C.jpeg.788356df56ce75a715d305924b5a53a5.jpeg

Seilskuten Gunilla har hjemmehavn her. 

B1F654D8-DC57-4865-B5B3-C72C23E0A6AE.jpeg.b94f6c106bb5fd44237f8720159219d0.jpeg

Venter på diesel

2B74FDF9-6531-4069-8328-B7A00C2464A6.jpeg.2af02af6a1858215bbd3a0f6e1c8672f.jpeg

Gammel

D184889C-4A33-4A7F-943F-009439F695C7.jpeg.889992e9ee6b3a6d156e544af5c1e9ea.jpeg

B262DBF4-1009-4CBA-9BEF-FCDF7B715A40.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Husker da jeg som 17-åring hadde sommerjobb på hurtigruten (Sanct Svithun) som radiooperatør og spydde som en gris på den første turen over Folla. Styrmannen kom innom og halte med ned i byssa. Der ble jeg servert en diger tallerken med mange speilegg og en haug stekt flesk. Jeg var aldri mer sjøsyk den sommeren!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fint å følge dere ja :smiley:

 

Hvor mye diesel forbruker dere i marsjfart, og hva er marsjfart når dere ikke må tilpasse dere bølger?

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Styrmannen kom innom og halte med ned i byssa. Der ble jeg servert en diger tallerken med mange speilegg og en haug stekt flesk. Jeg var aldri mer sjøsyk den sommeren!

Hjelper speilegg og flesk mot sjøsyke?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

Fint å følge dere ja :smiley:

 

Hvor mye diesel forbruker dere i marsjfart, og hva er marsjfart når dere ikke må tilpasse dere bølger?

Forbruk er 4,7 pr nautisk ca 50 l/time. 
Fart er ca 10 knop i snitt

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 53 minutter siden:

Hjelper speilegg og flesk mot sjøsyke?

 

Ja bare tanken på en slik behandling når en er dausjuk av kvalme gjør at en klarer hva som helst.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var 16 år og var på et 11 ukers tokt med SS Christian Radich i 1965 hadde vi skikkelig ruskevær over til Scotland/Glasgow. Jeg synes å huske at det ble sagt at vi hadde storm, men det er kanskje en overdrivelse. Det husket i alle fall veldig mye opp og ned og sjøen skyllet over dekk. Vi gikk med livline. Nå har jeg aldri vært verken sjøsyk, bil eller flysyk - takk og pris. Men gutta ombord som ikke var like heldige som meg hang over rekka og matet krabbene. :diving: De få av oss som ikke ble sjøsyke fikk et stykke glinsende flesk/fett fra et baconstykke, kokken gliste og ba oss stikke et hull i stykket, tre en hyssing i gjennom og knyte fast. Så skulle vi si til gutta som var ferdig med en tørn over rekka at de kunne svelge fettbiten og trekke den fram og tilbake over drøvelen med snora. Da ble det enda mer mat til krabbene :lol:. Og hjalp ikke det fikk vi kjøpt (taxfritt) store sjokoladeplater ombord. Å by de som hang over rekka en bit ga samme reaksjon som fettbiten :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Husker da jeg som 17-åring hadde sommerjobb på hurtigruten (Sanct Svithun) som radiooperatør og spydde som en gris på den første turen over Folla. Styrmannen kom innom og halte med ned i byssa. Der ble jeg servert en diger tallerken med mange speilegg og en haug stekt flesk. Jeg var aldri mer sjøsyk den sommeren!

Hmmm. St Svithun og Folla.. Godt det ble med bare sjøsyken!

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var den siste sommeren for den båten, jeg var blitt godt kjent med mange av mannskapet som kom bort under forliset.

 

Det var en nydelig båt. Her et bilde jeg tok et eller annet sted, husker ikke hvor.

 

svithun.jpg.38e433efe48c6b97bff803fd131a16e4.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder fra Albrektsund 👍
( nå er dere i mine hjemmefarvann)

 

det røde huset (Högvakten) du har på bild 4-5, der tok man opp kanalavgiften/gebyret før i tiden.

 

Nils Ericsson var ingeniøren som stod bak Albrektsunds kanal…Dalslands kanal, Säffle kanal mm

 

hans storebror John Ericsson (som emigrerte til Amerika) blev enn mer kjennt…..for propellern og Monitor, som hjelpte Nordstatene å vinne borgerkrigen ! 
 

http://kmsnordon.se/wp-content/uploads/2015/12/Blad2016_3.pdf

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 13 minutter siden:

Jeg har nevnt det tidligere............. :smiley: ......................til neste år - hvis nrk skal ha en ny sommerskute :rolleyes: kan ikke du da mønstre på som tv-fotograf :thumbsup: Det du lager er veldig bra :thumbsup:

Tusen takk!😃😃😃

Redigert veldig fort og gæli!😊😊😊

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...