Mex Startet 12.August.2021 Link til dette innlegget Startet 12.August.2021 (redigert) Hei, La meg starte med å si at jeg har ingen erfaring med å kjøre båt, men bor ved kysten og har lenge hatt drømmer om å kunne dra ut i min egen båt. Har skjønt at høsten mest sannsynlig er den beste tiden å handle på så jeg snuser litt på mulighetene. Tanker og behov: Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn (7, 10) som gjerne bare skal ut på dagsturer, fiske o.l. Budsjettmessig så hadde jeg håpet å starte lavt, helst under 50 000 kr for båt, motor og henger Vil helst ha noe med kabin/kalesje så man kan være ute i kaldere vær, type daycruiser. Har sett på båter som Askeladden 15 3050, Wester 18, With Dromedille, Skibsplast 490 o.l som ser ut som de kan dekke behovet, men har naturlig nok ingen erfaring. Har litt erfaring med elektronikk, men ikke med motor, så noe som enten er robust eller relativt enkelt å få reparert/erstattet er å foretrekke (utenbords motor?). Så noen spørsmål: Er 15-18 fot stort nok for vårt behov? Er det andre båter jeg burde se på eller holde meg langt unna? Kommer antakeligvis ikke til å få til båtplass med det samme, så er det kurant å ta en 15-18 fot av og på henger etter hver tur? Reality-check: Burde jeg heller slå fra meg hele greia og heller leie båt for å bygge erfaring? Edit: Og hvor mange HK burde jeg se etter for denne klassen båt? Redigert 12.August.2021 av Mex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 18 fot er stort nok, så ikke kjøp noe under 18 fot hvis du kan unngå det. Veldig stor forskjell på 15 fot og 18 fot i praktisk bruk hvis man har noen stykker med seg på tur. Til en 18-foter bør du normalt ha 75-80 hk, men 60 hk kan også funke greit hvis man ikke har så store krav til fart. Eller om båten er 17 fot. Men hvis budsjettet ditt er 50k for alt inkl. henger så blir det jo litt begrenset kanskje. Eller det blir litt gammelt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sveinh04 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Du må nok belage deg på at det blir en noe eldre båt for den prisen. Pass på at du ikke kjøper en båt som er skummet innvendig og som har blitt blytung grunnet vann i dobbeltbunnen. En del eldre båter med dette problemet blir blytunge. Jeg ville også prøvd å finne en båt med litt nyere motor. Det kan bli både dyrt og kjedelig med havari midt ferien osv.... Dersom du satser på båt som skal gå i plan osv så tenk på at båten blir tyngre og vanskeligere å få i plan med flere ombord. Bedre med 10 hester for mye enn for lite. Og sist men ikke minst så bør du prøve båten. Håper du finner et godt høstkupp! Svein Håkon Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Trond123 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Mex skrev for 12 timer siden: Har sett på båter som Askeladden 15 3050, Wester 18, With Dromedille, Skibsplast 490 o.l som ser ut som de kan dekke behovet, men har naturlig nok ingen erfaring. Så noen spørsmål: Er 15-18 fot stort nok for vårt behov? Er det andre båter jeg burde se på eller holde meg langt unna? Kommer antakeligvis ikke til å få til båtplass med det samme, så er det kurant å ta en 15-18 fot av og på henger etter hver tur? Reality-check: Burde jeg heller slå fra meg hele greia og heller leie båt for å bygge erfaring? Kjøp helst så stor motor som mulig innenfor det båten er designet for. Mye bedre å kjøre en stor motor på redusert turtall, enn en mindre motor som må kjøres på maks for å holde båten i plan. Da har du også litt kraftreserver som kan være kjekk å ha i røff sjø, eller når dere er mange i båten. (Og det gir gjerne lavere drivstofforbruk også) Av båtene du nevner, er Askeladden en gammel klassiker. Men favoritten min ville nok uten tvil vært Skibsplast 490 (16 fot) eventuelt modellen over: Skibsplast 550ht (18 fot). Fikk testet 490-modellen noen ganger på midten av 90-tallet, og den gikk godt i bølger. Mener å huske den båten hadde 60hk. Mine foreldre hadde Ørnvik 565ht (19ft). Også en god båt som kan sammenlignes med Skibsplast 550ht. Fungerte helt fint for 2 voksne og 3 tenåringer. Vær obs på at Askeladden 3050 (og også Dromedille om jeg husker rett) er ganske så flatbunnet, mens Skibsplast har V-skrog. Det gjør at Askeladden vil slå og riste mye mer i bølger enn båter med V-skrog gjør. V-skrog, som nesten alle planende båter leveres med nå for tiden, skjærer mer gjennom bølgene og gir en mykere gange. Alle disse båtene (og tilsvarende båter), er helt kurante som første båt og grei for å bygge erfaring. De er glimrende som dagsturbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Mex skrev for 13 timer siden: Er 15-18 fot stort nok for vårt behov? Ja. Men bedre med 18 enn 15. Mex skrev for 13 timer siden: Er det andre båter jeg burde se på eller holde meg langt unna? Sjekk Skibsplast 17, GH17/Rana 510 og With 1700 i tillegg til de andre som er nevnt. Noen kan he teppe på dørk, det er ikke noe å fiske fra... Mex skrev for 13 timer siden: Kommer antakeligvis ikke til å få til båtplass med det samme, så er det kurant å ta en 15-18 fot av og på henger etter hver tur? Det går nok fint. Når du har gjort det noen ganger tenker jeg det går som en lek. Mex skrev for 13 timer siden: Reality-check: Burde jeg heller slå fra meg hele greia og heller leie båt for å bygge erfaring? Nei, kjøp og prøv. Kjøper du anerkjente merker, så får du solgt til en ok pris hvis båtlivet ikke passet dere. Mex skrev for 13 timer siden: Edit: Og hvor mange HK burde jeg se etter for denne klassen båt? Båten bør ha max av det den er godkjent/anbefalt for. Du har noe stramt budsjett, men det er nok mulig å finne eldre godt vedlikeholdte båter. Hver oppmerksom på at eldre båter kan ha råte i innstøypt treverk i dørk og akterspeil. Ta med en med kompetanse på båt når du skal se på. Askeladden 16-4400 kan være et godt alternativ, relativt rimelige, helst med 40hk, hardtop og kalesje. Båten er solid bygget, fungerer godt i alle hastigheter. Vil du ha mere fartspreget skrog tenker jeg wesling 16 eller GH17. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Vil anbefale eldre båt med nyere motor. Sjekk gjerne ut: Hansvik 16,5 og 18 HT, Rana 530 og 17, Herwa 16 Family, Nor-Dan 16, og Vestfjord 17. Ellers har du fått flere gode tips allerede! Vil også anbefale å heller gå for en mindre 4-takt som ikke er eldre enn 10 år, enn en større 2-takt mtp. budsjettet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Kan en snekke være et alternativ ? Noe slikt ? (ikke jeg eller kjente som selger) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184210129 Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Mort1 skrev for 2 timer siden: Askeladden 16-4400 kan være et godt alternativ, relativt rimelige, helst med 40hk, hardtop og kalesje. Båten er solid bygget, fungerer godt i alle hastigheter. Har ca ti års erfaring med 16-4400 som familiebåt med tre små barn. Ga oss utallige gode og enkle opplevelser, til og med overnattingsturer. Båten er innredet på en måte som gir mange sitteplasser og man føler seg godt beskyttet framme under kalesjen. Ungene sov mange nautiske mil frammi der ? Vi hadde en sliten 30hk på vår, det holdt akkurat såvidt. En litt nyere 40hk ville vært perfekt for den båten. Hadde den på henger og dro den med oss på kryss og tvers av landet uten problemer. Anbefales som en enkel og trygg start på karrieren som båteier! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
happy Sailor Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 omhI skrev 1 time siden: Kan en snekke være et alternativ ? Noe slikt ? (ikke jeg eller kjente som selger) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184210129 Er vel litt vond å få på hengeren etter hver tur, som var et av ønskene fra OP? Personlig tror jeg OP kommer til mislike den hengeren etterhvert. Den gjør ihvertfall dørstokkmila ekstra lang. Fordelen med en trailbar båt er at man kan dra den med seg overalt. Det er lassevis av campingplasser, rorbuer, hoteller og andre overnattingssteder langs kysten vår. Langtur med liten båt kan være helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Mex Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Tusen takk for masse gode innspill og forslag! Veldig informativt og nyttig :) omhI skrev for 2 timer siden: Kan en snekke være et alternativ ? Selv om det sikkert hadde vært kjekt med noe større med flere fasiliteter så tror jeg nok det er greit å starte lite/billig i starten og heller se hvordan båtlivet er. sveinh04 skrev for 6 timer siden: Pass på at du ikke kjøper en båt som er skummet innvendig og som har blitt blytung grunnet vann i dobbeltbunnen. Det hørtes ikke bra ut, men hvordan ser jeg etter dette? Noen som har noen eksempler? Kjøttmeis skrev for 3 timer siden: Vil også anbefale å heller gå for en mindre 4-takt som ikke er eldre enn 10 år, enn en større 2-takt mtp. budsjettet ditt. Hva er egentlig forskjellen? Yter 4-takt bedre, eller er det bare det at de ikke lages 2-takt lengre? Vet heller ikke hvor mye bensin/diesel og 2/4-takt påvirker opplevelsen med f.eks støy. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 (redigert) Mex skrev 26 minutter siden: Hva er egentlig forskjellen? Yter 4-takt bedre, eller er det bare det at de ikke lages 2-takt lengre? Vet heller ikke hvor mye bensin/diesel og 2/4-takt påvirker opplevelsen med f.eks støy. Vanlig 2-taktsmotor ble ikke tillatt solgt etter 2006. Støyer, lukter og bruker mere bensin. Egentlig best å holde seg unna slike, det er mere for spesielt interesserte (lavtflyging) eller sporadisk bruk. Enkelt vedlikehold er vel eneste fordel med disse. Men bra at noen tar vare på tradisjonene også Derimot finnes det "smarte" 2-taktere som var i salg helt fram for få år siden. Mercury Optimax (fra 75 hk og opp) og Evinrude E-tec i alle mulige størrelser (samt Tohatsu TLDI men de er vel litt mere sjeldne). Disse ble lansert på slutten av 90-tallet som et alternativ til datidens noe tunge 4-taktere som begynte å dukke opp på markedet (E-tec kom i 2004). Disse bruker ikke noe mere bensin enn 4-taktere i snitt, og de støyer og lukter mindre enn de gamle 2-takterne. Litt enklere vedlikehold syns noen, men jeg er ikke helt enig i det da. Men uansett et greit alternativ. 4-takteren er på en måte enklere (for mekanikeren som skal feilsøke iallefall) enn disse relativt avanserte 2-takterne som gjerne har dyrere deler også. Bl.a. helt spesielle injektorer. Idag er 4-takteren enerådende på nymarkedet. Liker man å putre nærmest lydløst og luktløst rundt omkring i sakte fart innimellom så er det 4-takt som gjelder. Redigert 13.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teresa Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Mex skrev On 2021-8-12 at 22.29: Har litt erfaring med elektronikk, men ikke med motor, så noe som enten er robust eller relativt enkelt å få reparert/erstattet er å foretrekke (utenbords motor?). Mex skrev for 5 timer siden: Hva er egentlig forskjellen? Yter 4-takt bedre, eller er det bare det at de ikke lages 2-takt lengre? Vet heller ikke hvor mye bensin/diesel og 2/4-takt påvirker opplevelsen med f.eks støy. Forskjellen er at en klassisk 2-takter er på overtid mtp. levetid, og ettersom du ikke kan motor, så vil en nyere 4-takter være et tryggere kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Mex Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Tusen takk igjen for flotte svar, da vet jeg mer om hva jeg skal se etter! Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Tja. Med det begrensede budsjettet (for båt, motor og henger), noe manglende kunnskap om (2-t) motor og bruksmønsteret som skisseres ville jeg spart til jeg i hvertfall hadde 100k i budsjett. Er redd risikoen for at du og din familie kan få noen uheldige og dyre opplevelser med gammal båt, el-opplegg og motor som fusker som kan ta bort en del av båtgleden. Antar at alderen på båt/motor da blir +20 år. Og det kan funke fint om alt er godt vedlikeholdt, men det krever også godt vedlikehold fremover for å fortsette å være pålitelig. Og vedlikehold selv om man gjør mye av jobben selv er heller ikke gratis. Bare mine tanker… Redigert 14.August.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Uten å komme med direkte anbefaling på båt, men bare for å komme med et lite innspill. Vi er en familie på 4, to voksne og to barn, 7 og 9 år. Så da er det sammenlignbart med dere. Vi suser rundt i en gammel (men ganske fin) GH14 med 15 hk. Det går ikke så fort, men vi kommer oss rundt, i alla fall innaskjærs på fine dager. Båten er jo lettplanende og fin til det meste. Den bruker vi til å hoppe i bølgene fra de store båtene, drar på båttur, fiske- og badetur! Det er plass til alle samt bagasje. Kroneverdien på båt og motor er nok ikke mer enn 10.000,- Da innkludert hengeren som tilhører... Poenget mitt er at skal du ha en båt for å teste ut sjølivet, så trenger du ikke veldig stort og dyrt. 14 fot er kanskje i minste laget, men er du oppe i 15-17 fot så har du en båt du kan gjøre det aller aller meste med! Hadde jeg stått i situasjonen der jeg skulle handle min første båt så hadde fokuset vært på motoren. Man kan leve med en båt som ikke fyller alle kriteriene, men en motor som ikke starter når du skal på tur er totalt ødeleggende. Dessuten, du vil ikke ha en upålitelig motor når du er på fjorden med barn i båten... Været kan skifte fort og da må båt og motor fungere slik at dere kommer trygt i havn. Personlig ville jeg satt fokuset på motoren, og vært litt fleksibel på båten, så lenge det er et begrenset budsjett. P.S. Du farter på samme havet og bader i de samme badevikene som de som har svære cabincruisere. Det viktigste er rett og slett å komme seg på sjøen! Livet er best der :) Sitér dette innlegget Link to post
Mex Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Gode innspill, jeg skal nok være ekstra obs på motor. Blir nok uansett noen turer uten barn i starten for å bli kjent med båt og motor når jeg kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.