SixPence Startet 12.August.2021 Del på Facebook Startet 12.August.2021 (redigert) Det vi bruker båten mest til er å ligge til ankers eller i naturhavner, ikke så mye småbåtplasser eller byer. Båten blir hovedsakelig brukt som hytte for å komme seg litt unna, og vi kjører ikke de veldig store strekkene lengre. Vi tenker å bytte ut til en større båt og har brukt litt tid til å finne ut hva vi ville ha forandret på den gamle. Hovedpunktene er trapp opp til flybridge ikke stige, strømgenerator, behagelig møbler og senger ikke benker, autopilot og mulighet til og hekte på gummibåt på snapdaviter eller lignende. Størrelses orden har vi havnet mellom 37-42 fot, helst ikke noe større da det blir problem med opplagsplass. Av merker liker vi godt Princess, Fairline, Azimut og Sealine. Selvfølgelig andre merker også, men faller ofte tilbake til disse. Vi håper og holde oss innom 2 mill, så vi snakker om båter som er noen år gamle. Det jeg lurer på, er det noen som har noen erfaringer med båter i dette segmentet som kan gi meg noen gode tips? Noen som har byttet mellom merkene av en eller annen grunn? Er det ene merket bedre enn det andre på spesielle ting som kjøre komfort, boforhold, kvalitet, støy, bevegelser i sjøen etc? Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på med tanke på noen av merkene? Vi er båtvante og trives på sjøen, men vi er helt ukjente med disse merkene. Er det noen som har gode tips blir jeg glad for det Redigert 13.August.2021 av SixPence (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Tror ikke du trår feil med noen av disse merkene. Har du blitt vant til engelsk så går man vel skjeldent tilbake til nordiske ;) Selv har jeg hatt to engelske siste 10år, Sunseeker og Princess. Det er gjennomført kvalitet på "alle" engelske båter, Sealine har vel hatt et par modeller som de skulle vært foruten.. Fairline har litt mer samvittightesfull bygg enn feks Princess når du begynner åpne luker og skott, hos Fairline er det toppcot/maling i alle rom. Dette har ikke så mye å si i praktisk bruk, men litt irriternde enkelte ganger. Princess har vel best rykte i Norge og den som er enklest å selge igjen, gjevnt over. Selv gikk jeg til Italienske Cranchi etter de to engelske, fant den like samvittighetsfullt bygget som Fairline, og forbilledlig teknisk installasjon og løsninger, høyere kvalitet på innreding enn jeg hadde vært vant til, og ikke minst skapplass, noe jeg synes faktisk er viktig når jeg bor i båten 60 døgn i året, vil ha klær i skap og ikke bagger på ferie. Utfra hva du skriver ville jeg siktet meg inn på Fairline 40 2003-2008 modeller, er vel priset endel over 2mill nå, men før "corona tid" fikk du tidlige versjoner ned på 1,8mill. Ligger også en vanvittig fin Fairline Phantom 42 nå på finn.no til under 2mill. Og bare et tips, dropp snappdavit på en slik båt ;) Plattform er stor nok til å legge jolla i krybbe og du slipper å ta av å på påhenger og ikke minst hindrer utsikt bakover under gange og de gangene i havn som du ikke kan slippe den den. Liker best fly løsinger på engelske over italienske, men dette er vel smak og behag. Svært gode sjøegenskaper på de engelske (og Italienske) båtene i dette segmentet. Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 Førstefender skrev for 3 timer siden: Tror ikke du trår feil med noen av disse merkene. Har du blitt vant til engelsk så går man vel skjeldent tilbake til nordiske ;) Selv har jeg hatt to engelske siste 10år, Sunseeker og Princess. Det er gjennomført kvalitet på "alle" engelske båter, Sealine har vel hatt et par modeller som de skulle vært foruten.. Fairline har litt mer samvittightesfull bygg enn feks Princess når du begynner åpne luker og skott, hos Fairline er det toppcot/maling i alle rom. Dette har ikke så mye å si i praktisk bruk, men litt irriternde enkelte ganger. Princess har vel best rykte i Norge og den som er enklest å selge igjen, gjevnt over. Selv gikk jeg til Italienske Cranchi etter de to engelske, fant den like samvittighetsfullt bygget som Fairline, og forbilledlig teknisk installasjon og løsninger, høyere kvalitet på innreding enn jeg hadde vært vant til, og ikke minst skapplass, noe jeg synes faktisk er viktig når jeg bor i båten 60 døgn i året, vil ha klær i skap og ikke bagger på ferie. Utfra hva du skriver ville jeg siktet meg inn på Fairline 40 2003-2008 modeller, er vel priset endel over 2mill nå, men før "corona tid" fikk du tidlige versjoner ned på 1,8mill. Ligger også en vanvittig fin Fairline Phantom 42 nå på finn.no til under 2mill. Og bare et tips, dropp snappdavit på en slik båt ;) Plattform er stor nok til å legge jolla i krybbe og du slipper å ta av å på påhenger og ikke minst hindrer utsikt bakover under gange og de gangene i havn som du ikke kan slippe den den. Liker best fly løsinger på engelske over italienske, men dette er vel smak og behag. Svært gode sjøegenskaper på de engelske (og Italienske) båtene i dette segmentet. Tusen takk for tips, verdifull informasjon du gir meg her. Har sett et par Fairline som har kommet på finn.no og de inneholder veldig mye av det vi ønsker oss og må innrømme at det er det vi har mest lyst på så langt. Er ute på jobb nå, men når jeg kommer meg hjem skal jeg melde meg på visninger hvis det ligger båter ute til salgs slik at jeg får sett litt nærmere på de. Krybbe blir og foretrekke ja, er det som har vært mest vanlig også ser jeg. Igjen, takk for informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.