Jump to content

Skikkelig dårlig dag på jobben for noen: Lasteskipet Crimson Polaris knekker i to.

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Mouche skrev 16 minutter siden:

Nei, den gikk meg hus forbi. Tar en titt på den også :thumbsup:

Lagt til:

Hovedkonklusjonen i den linken er vel (i tillegg til det som er nevnt over) at de brukte stål med dårlig kvalitet i Liberty skipene. Faktisk hadde skip bygd rundt 1920 stål med høyere slagseighet ved lave temperaturer. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Det var vel det jeg skrev innledningsvis. Jobbet sammen med en fyr på Frigg som hadde seilt i Atlanterhavsfart med en Liberty-båt. Dekksplatene sprakk i sikk-sakk både her og der. Sprekker i dekket ut fra dekkshus, sprekker i bjelkeskjøter og så videre. Han var redd da han var om bord. En del av disse båtene hadde tydeligvis stål som kjeks. Jobbet også sammen med folk på Statfjord som hadde seilt med disse båtene. På 80-tallet var disse gutta fremdeles i før-pensjonist-alder. Og tanten min hadde en tur, for å transportere seg fra en plass til en annen, møkkabåt var dommen. Før hun mønstret på en tanker som het 'Savannah', av typen med styrehus midt på. Der var hun noen år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...