Jump to content

Tæring på yamaha 40hk, normalt med kun 6års levetid?

Shl89

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte en ny yamaha 40hk seint i 2015, for noen månder siden begynte den og lekke litt olje nede ved stammen.

Forhandler fant ut at motoren har fått tæring mellom blokka og pakninga der blokka møter stammen. 

Er det virklig bare 6års levetid på en såpass (skulle en tro) kvalitets motor?

Yamaha tar ingen goodwill/garanti heller.

Motoren skal nå selges, går over til suzuki.

Motoren har gått rundt 1100t, og fulgt de aller fleste servicer på merkeverksted, men vi har tatt noen oljeskift selv. Senest for 2mnd siden ble reg.reim,impeller, alle oljer og filter byttet. 

Noen som kan tenke seg hva motoren er verdt?  Motoren går helt fint, ingen problemer bortsett fra den tæringa. Alle kabler osv osv følger med. 

20210613_164753.jpg

16290341031016161490571580188315.jpg

16290341429448035476255788639545.jpg

Redigert av Shl89
Leif (see edit history)

Ett skudd i blinde men kan det være slik att selv om du merket problemet nå i år på det sjette året så kvalifiserer skaden til reklamasjon etter kjøpsloven da tæringen begynte lenge før slik att det var en mangel allerede før 5 år.
Hør med båtadvokaten her inne.

Norsk Leca fikk jo svi kraftig når noen grunnmurer gikk i oppløsning etter 20-30 år selv om de prøvde alt hva reimer å tøy holdt for å gjemme seg bak 5 års reklamasjon regelen.
Noen burde holde båtmotor produsenter som lager motorer som tærer vekk på 6-10 år ansvarlig for shiten de lager.

pipe skrev 52 minutter siden:

Ett skudd i blinde men kan det være slik att selv om du merket problemet nå i år på det sjette året så kvalifiserer skaden til reklamasjon etter kjøpsloven da tæringen begynte lenge før slik att det var en mangel allerede før 5 år.

Tror du på en slik rettighet selv? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 5 timer siden:

Tror du på en slik rettighet selv? 

Nei det finnes ikke en rettighet men under vise forutsetninger kan retten "sette til side" forbrukerkjøpsloven og legge mer vekt på andre ting  ref sakene mot Norsk Leca som måtte erstatte 20-30 år gamle grunnmurer.

Det kan jo hende Yamaha ikke ønsker den dårlige reklamen og oppmerksomheten en slik rettsak fører med seg slik att saken finner sin løsning når stevningen dukker opp.
Blir jo bare spekulasjoner men mange firmaer ser det ikke er lønt verdt å krangle med kundene sine om små beløp for dem i retten.

både suzuki og yamaha har jo hatt problemer med tæring, men det sies jo at det har endret seg og blitt bedre på de nyere modellene, men tydeligvis ikke.

litt trist at den er finfin mekanisk på 1100 timer, men ha tæret bort. 

en 4 takt bør ikke tæres bort etter 6 år. men høye timetallet bidrar vel, uansett trist. 

Redigert av andersb (see edit history)

.. og leser man i yamaha brukermanualen så står det gjerne at motoren skal flushes med ferskvann etter hver tur i saltvann.  

Dvs, da sliter man om man ikke har tilgang til vannslange på båtplassen  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

andk skrev for 3 timer siden:

Dette er skader en båtmekaniker som jeg kjenner ser vanlig. Et stort problem på 4 taktsmotorer. Han sier man lå skrive ned verdien på motorene etter 5 år, for havari etter 5 år er mer og mer vanlig. 

Dette høres veldig rart ut og er ikke noe jeg tror er standard. I så fall er det noe som har kommet de senere årene. Hvis man går i en båthavn og ser hvor mange 15 år gamle 4-takt motorer som er i bruk og fungerer utmerket vil jeg si det er lett å avkrefte en slik påstand. 

29 minutes ago, abbor said:

De som har støyproblemer med Suzuki på ekkoloddet har gjort feil med hvordan strømforsyningen til ekkoloddet er utført eller har ført svingerkabelen langs kabelen mellom batteri og motor. 

Jeg har hatt Suzuki i 15 år på en båt og i 11 år på den andre, og jeg har flere og mer følsomme ekkolodd enn de fleste, og har ikke problemer. 

Det var jo betryggende. Har ikke førstehåndskunnskap til problemstillingen (har mercury og vp innenbords) men dette er da en ganske vanlig misforståelse som er ute og går. Vet du har peiling, stort sett du som dukker opp når jeg googler hvilke givere jeg bør ha for et gitt fiske og budsjett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...