Jump to content

Hvordan definerer man hva marsjfart er?


Ny båtmann

Recommended Posts

Jeg leser meg stadig opp på div båtrelaterte ting og tang, men nå lurer jeg fælt på hva/hvordan defineres marsjfart? Max fart er jo grei, plan fart har jeg forståelse for er min fart for at båten reiser seg i plan. Men, marsjfart er et begrep jeg ikke helt klarer å forstå hva eksakt betyr... er det noe man selv synser om? Hvis jeg selv foretrekker å ligge i 20knop er det da 20knop som er marsjfart?? Eller har det noe å si for drivstofforbruk, marsjfart er den farten motoren bruker minst drivstoff gjennom sjøen?? Eller er det noe helt annet??

Regner med det finnes noen godt erfarne sjøfolk som kan forklare dette begrepet for meg 😊

 

Link to post

Det kan sikkert defineres på mange måter, men jeg anser marsjfart å være det området der du kan ligge i timesvis med effektiv framdrift og fornuftig forbruk. 
Båten vår planer i 18, maxer i 27 og har marsjfart på 21-22 knop.

 

Edit: marsjer da ca 400rpm under max.

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Marsjfart er sikkert det mest misbrukte uttrykket om båt så det kan bety hva som helst. Vanligvis et tall brukeren drar opp av synsehatten. Iflg store norske leksikon så er det mest økonomiske hastighet. Dog er ikkje det heilt korrekt da de fleste båter da vil ende opp i 5 knop eller så kontra feks 24 eller 16 elns.  Ville holdt en knapp på høyeste kontinuerlige hastighet. I manualen til de fleste motorer er den definert 2-500 under maks oppnådd turtall. 

Link to post
6 minutes ago, Cerberus said:

Ville holdt en knapp på høyeste kontinuerlige hastighet. I manualen til de fleste motorer er den definert 2-500 under maks oppnådd turtall. 

... og det er så så den maksimale marchfart ... Jeg holder normalt en marchfart, som ligger yderligere 300 omdrejninger under maksimum, fordi båden da er mere behagelig at være i. Marchfart kan være mange ting, kun den maksimale marchfart kan man sætte tal på som Cerberus antyder.

Link to post

I instruksjonboken for motoren og sågar på skiltet på motoren jeg har er det skrevet 2 forskjellige turtall:

Maksturtall og maks kontinuerlig.

Volvo hadde tidligere et skilt som ble spikret opp ombord som sa sånn fritt etter husken.

Marsj 200 omdreininger under maks oppnådd turtall.

 

Men så spørs det og med støy ombord. Noen kan kanskje være mer behagelig i 300 under maks..

Link to post

Jeg trives best i 30 knop, da ligger jeg 2400 omdreininger under maks turtall. Vil si at marsfart på den båten er mellom 20 og 40 knop. Men hva er som er korrekt marsfart vil jeg nok aldri forstå.

På seilbåten et det mye enklere, den begynner å lage bølger på 7 knop. Skulle jeg gått 10% under maks turtall blir bølgene, støyen og forbruket for høyt. 

Link to post

Her ble jeg litt overrasket. Men bra jeg lærer noe nytt. :clap: Og trodde det var helt klart definert. 

Jeg trodde det var ihht til f.eks Store Norske Leksikon som sier "den mest økonomiske hastigheten over lange avstander." Men når jeg googler det kommer det også opp "høyeste hastighet motor kan gå kontinuerlig".  

 

Så jeg trodde det var der båten brukte minst liter per nautisk mil (i plan eller øvre fartregister). I mitt tilfelle bruker jeg det samme fra 25 til 29 knop. Fra 2.5 til 5 knop bruker jeg ca 40% mindre per Nm, men går ikke ofte i den farten. Fra 5 til 25 og videre fra 30 til 40 bruker den en del mer. 

 

På jobben regner vi marsjfart ut også med tanke på kostnaden med skipet og mannskapet. Det vil si, det er ikke økonomisk å gå i 4 knop hvis du tar med de fulle kostnadene. For å forhindre forvirring har vi der også "Economical Speed" som da kun tar høyde for minst drivstoff på distansen. 

Link to post

Hva som er korrekt eller aktuell marsjfart vil variere med motortype, båtstørrelse, motorisering i forhold til båtstørrelse, samt vær og vind. Og hvor travelt skipperen har det :giggle:

For større skip har naturligvis ikke være og vind så stor innvirkning.

 

For oss med stor nok påhengsmotor med lean-burn teknologi ligger fornuftig marsjfart gjerne rundt 3500-4000 rpm.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du velger marsjfarten din selv. Marsjfart er den hastigheten du selv har valgt å gå i kontinuerlig på en viss strekning. Den kan selvfølgelig da også variere fra gang til gang. Noe annet er det med høeste anbefalte, mest økonomiske, mest behagelige marsjfart, høyste lovlige, osv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har en undermotorisert tung halvplaner. Max turtall er 3600. Jeg marsjer aldri med mer enn 2000 o/min. Da gjør den rundt 6 knop og bruker 4 -5 liter diesel i timen (målt forbruk). Ved 3600 o/min gjør den max 10 knop og bruker 35 liter i timen (forbruk i følge boka). Det har jeg ikke råd til.

 

Egentlig kan man kanskje heller si at båten er overmotorisert når vi aldri har hastverk på sjøen . . . ?

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hulda er vel i kategorien til NilsPils. Bare at Hulda er grovt overmotorisert. Skulle Hulda gå på marsjfart, ville det vel gått unna 60 liter i timen (140 hk) og hastigheten ville vært svimlende 9 knop. Når Hulda pusler av gårde i marsjfart er forbruket 4- til 5 liter i timen og farten er 5- til 6 knop. Motoren kan gå opp til 3600 rpm, og marsjturtall er 15- til 1800 rpm. 

Link to post

På vår deplasementbåt (seilbåt), vil jeg si det er det området der man får best balanse mellom forbruk og fart. For vår del er det omtrent 2000 rpm (max er ca 3300).

Da ligger forbruket på 2,5 l/t og farten er 6,5 knop.

Gir man mer på, stiger forbruket mye raskere enn farten. Skal vi gå veldig langt, legger jeg meg heller på 1700 rpm. Da er forbruket under 2 l/t, men farten nesten en knop mindre.

Jeg kan selvsagt gi "full pinne", men det skjærer i både hjertet og lommeboka. Selv om jeg sikkert får 8-9 knop eller deromkring.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Jeg synes å huske at Båtmagasinet for veldig mange år siden "grublet" over dette. Jeg tror at sjefsredaktør den gangen, Ingvar Johnsen mente at marsjfart var når man hadde dratt gassen ca. 25 - 30% tilbake fra maks turtall. Synes også å huske at han kombinerte dette med vær, strøm og vind - for å få en mest mulig behagelig båtopplevelse for mannskap/familie og skipper.

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Ser ut for at de aller fleste her eniges om at marsjfart er en kombinasjon av mest mulig bekvemt motorturtal og drivstofforbruk.

Min gamle balje (kavaler 510dc) planer ved 16knop og makser på 27knop med en eldre yamaha 75hk 2-takt. Turtall aner jeg ikke siden den ikke er utstyrt med slikt (blir nok montert i vinter) men på relativt stille vann så ligger jeg på mellom 20 og 22knop mest pga støynivået da er mest komfortabelt. Så da blir vel min marsjfart på 21+/÷ knop. Drivstofforbruk har jeg ikke tatt med i beregningen da jeg helst skulle vært direkte tilkoblet en bensinstasjon 😂 

Link to post
Swingswong skrev for 3 timer siden:

Jeg ligger stort sett på 3000rpm, maks er 3800rpm.

da har jeg 22-23 knop. Maks er 34. 
Forbruket ligger da på 85L / 100km

 

Km er litt vanskelig å relatere båtmessig. Kanskje du kan endre oppsettet i instrumentene til knop/nm? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Mouche skrev 22 minutter siden:

Å snakke om økonomisk fart når tidselementet ikke har en pris/verdi blir meningsløst. I praksis blir det som å hevde at den mest økonomiske farten trolig er dorgefart. 

Det er det jo, men du må skille nyttetrafikk og fritid. Mange er nok på tur for turen i seg selv. Da har ikke tidselementet så mye å si annet enn fort nok. Kos og komfort og en teskje økonomi. 

Link to post
Mouche skrev 39 minutter siden:

Å snakke om økonomisk fart når tidselementet ikke har en pris/verdi blir meningsløst. I praksis blir det som å hevde at den mest økonomiske farten trolig er dorgefart. 

Jeg skulle akkurat til å poste. Vi bruker 2 forskjellige marsjfart - en god tid/tur fart på 1000-1200rpm/5kn og en vi skal frem på 1800-2000rpm/7,5kn. Det er mer behagelig lydmessig å ligge på 1000-1200rpm

Link to post

En gammel tommelfingeregel med diesel er at motoren er optimalisert for ca 80% belastnig. Da går motoren "mest økonomisk", men dette er veldig avhengig av båttype motoren står i.

Eksempelvis vår Viknes 880 har en relativt flat kurve for forbruk på fart mellom 14,5 kn - 19 kn. Ca  1,9 L/nm. Øker farten eller senkes farten under dette går forbruket ( L/nm) opp. Turtallet er da ca 3000-3500 ( 3800 max) Dette blir da vårt naturlige marsjfartområde for vår båt ( eller innenfor skrogfart i lav hastighet)

Har man planede båt er må man nesten prøve seg frem, eller se produsentens målinger i div hastigheter med tilsvarende motor ( nb viktig å vite at disse testene er tatt med ny tom båt uten bunntoff etc) Det kan bli stor forskell i forbruk til din ferielastede båt med ørten lag bunnstoff.

 

Link to post

Dette er fin marsjfart :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...