Sjøvind Startet 18.August.2021 Link til dette innlegget Startet 18.August.2021 (redigert) Hva slags plast tror dere denne bensintanken er laget av? Det er en integrert tank fra en eldre 2hk Yamaha (modell 2A). Det lekker rundt slangenippelen under tanken. Ikke helt inne med nippelen, men i utkanten av det blanke firkantede feltet (se piler): Usikker på hvordan jeg skal reparere dette, kan jeg f.eks smøre på araldit eller annet epoksylim, muligens armert med glassfiber? Redigert 18.August.2021 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 (redigert) Du lastet opp bilde uten piler (edit: der ble bilder pilene lastet opp... ) Du kan prøve en lim-test. Jeg er kanskje mer skeptisk til om limet tåler bensin. Mulig det er bedre å smelte på plast. Redigert 18.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Er det sprekt opp? Klarer ikke å se hvorfor det lekker. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøvind Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Nei, ikke lett å se. Kan virke som nippelen er «smeltet på» etter at selve tanken var produsert. Altså som en nippel med en firkantet flens eller flate (det blanke feltet). Det lekker ut i overgangen mellom det blanke feltet og selve tanken Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Da tror jeg at jeg hadde først vært helt sikker på at det ikke er noe bensin eller bensingass igjen i tanken, og deretter prøvd å smelte plasten mellom "firkant nippelen" og tanken med en loddebolt. Ikke igjennom, men i overflaten. Forsøkt å smelte på plast også. Men måtte gjort en test for å se at det smelter sammen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Tipper dette er PE. Ikke limbar, men sveisbar. Jeg ville også prøvd med loddebolten, har hatt suksess med det tidligere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Om du kjenner noen som behersker sveiseteknikken for gulvbelegg så har de rette utstyret. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Krimart Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 (redigert) Jeg tipper også at det er polyethylen. Det er ikke noe du kan lime med epoxy etc, men som andre har sagt er sveising metoden. Alternativt kan du muligens prøve med slike pinner man bruker til å reparere ski-såler med. Har aldri reparet drivstofftanker, men har reparert en del skisåler med dette :-D https://www.vpg.no/swix/298120/swix-p-stick-4pk-black?channable=0164ab696400323938313230f2&utm_source=daisycon&utm_medium=gshopping&utm_campaign=dcgs Redigert 18.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Takk for alle innspill! Det heller mot å prøve seg på plastsveis da. Jeg har også vurdert å fjerne nippelen og sette inn en messingnippel, men vet ikke helt hvor jeg skal få tak i noe som egner seg. Overflaten på tanken minner om kanner som brukes til kjemikalier. Kan jeg bruke en bit av en spylervæskekanne og smelte over skjøten med? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Sjøvind skrev for 5 timer siden: Det er en integrert tank fra en eldre 2hk Yamaha (modell 2A). Det kom vel etterhvert krav om at slike plastdeler skal merkes med type, men mistenker denne er for gammel til det .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 (redigert) Husk å være sikker på at du har fått ut bensindampen før du sveiser/smelter :-) Redigert 26.August.2021 av bjorn.bjerke@online.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Sjøvind skrev On 18.8.2021 at 23.30: Kan jeg bruke en bit av en spylervæskekanne og smelte over skjøten med? Hvis tanken (som jeg mistenker) er av PE så kan du det, men jeg er ikke så sikker på at det er så lurt. Jeg tror plasten i spylevæskekannene er dårlig UV-resistent. Anbefaler at du finner deg ei kanne av litt bedre kvalitet, f.eks. de dunkene man får kjøpt til å ha vann på. ivar skrev On 18.8.2021 at 23.58: Det kom vel etterhvert krav om at slike plastdeler skal merkes med type, men mistenker denne er for gammel til det .. Det er alltid lurt å se etter et slikt merke. Det aller meste av plastgjenstander har innstøpt noen bokstaver som røper materialet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 26.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Fikk lappet tanken i forrige uke (luftet godt ut av den først, den var helt tørr inni). Øvde litt på en plastkanne på forhånd, men fikk ikke helt dreisen på varmluftspistolen. Endte med å bruke en taukutter til å smelte med. Tanken er ikke merket med noe, så tok sjansen på at det var polyetylen. Kannene jeg øvde med var merket PEHD (high density). Brukte biter av en zaloflaske til å lappe med. Varmet først med varmluftspistolen og glattet over med taukutteren. Motsto fristelsen til å prøve å gjøre det pent. En rask trykksetting og sjekk med leakfinder indikerer at det ble tett. UV-resistens håper jeg ikke har så mye å si, er under dekselet. Generalprøve i helga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.