jrewing Startet 18.August.2021 Del på Facebook Startet 18.August.2021 Har slitt med manglende fredrift en stund. Og i kveld fant jeg endelig ut hva problemet er. Akselen spinner rundt i hylsen ved giret. Så er spørsmålet, hva gjør jeg med det? Ser ut som det er en skrue man kan stramme. Er det slik at akselen har er flatt felt på tuppen som gjør at den skruen holder den fast? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
bellen Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 Det er umulig å vite. Men har akslingen spunnet i klemhylsen, så er du nødt å ta ut å sjekke klemhylsen og akslingen. For mest sannsynlig har det nå blitt slitasje mellom desse delene og det vil mest sannsynlig ikke bli mulig å stramme det så mye uten at det vil begynde å slure igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 Synes jeg aner at dette er en klemflens. Som bellen skriver over. Muligheten er at akslingen er så slitt at den ikke vil passe i noen standard klemflens. Og/eller at klemflensen har blitt så slitt at den ikke vil passe i noen standard aksling. Du må nesten plukke greiene fra hverandre for å måle og få oversikt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 På aksler med lite kraft brukes slik skrue noen ganger for å hindre rotasjon og langsgående bevegelse. Da monterer man flensen og borer igjennom hullet med gjengeboret til gjengene i hullet. Deretter skrur man inn en slik settskrue med kon spiss og låser den med locktite. Alternativt setter man bare merke med boret, trekker ut akselen og borer noen millimeter med litt større bor. Hvis det er klemflens og det er slitt slakk kan du prøve med litt tynn shims rundt akslingen og trekke til. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 (redigert) Vår erfaring er som Hulda skriver over her: Aksling ut for inspeksjon sammen med klemflens. Skal så ufattelig lite til av ørsmå grader før du ikke får skikkelige gode flater mot hverandre. Noen har prøvd men har løsnet igjen etter kort tid. Det er snakk om sikkerheten til deg og din familie og da gambler man ikke. Kan nesten være helt sikker på det løsner når du aller minst ønsker det. Redigert 19.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 19.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2021 Sukk, ja dette virker som en jobb for en proff. Jeg får uansett ikke skiftet den på vannet fordi jeg ikke får akselen lenger akterover fordi roret er i veien. PS. Både roret og en sink på akselen hindret akselen i å forsvinne i dypet. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Komodo Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Det er vel ikke veldig stor motor det dreier seg om her? En nødløsning kan være å ta ut set-skruen, og bore et hull tvers gjennom klemflensen og akselen. Så driver du inn en M10 12.9 unbrakoskrue med skive og mutter på baksiden. Dette er noe som kan gjøres med en god drill og et godt bor, også av uproffe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: En nødløsneing kan være å ta ut set-skruen, og bore et hull tvers gjennom klemflensen og akselen. Så driver du inn en M10 12.9 unbrakoskrue med skive og mutter på baksiden. Dette er noe som kan gjøres med en god drill og et godt bor, også av uproffe. En bra nødløsning, ha et par bolter i reserve og en dor til å slå ut bolten hvis du skulle knekke. Hullet må være trangt så det ikke er slakk. . v Har du sjekket at boltene i klemflensen ikke er løsnet? Og kjør fornuftig så du slipper å skifte fra forover til akterover i panikk, da kan bolten ryke Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Flott presiering @Roger jo Videre bør du passe på at L-l (altså det rette partiet før gjengene begynner) går forbi punktet der aksel går gjennom flens. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Og så bør du hone hullet til riktig dia. Etter den operasjonen der, er det i hvert fall sikkert at aksling og flens ikke kan reddes. Men, men, det er ikke min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Etter den operasjonen der, er det i hvert fall sikkert at aksling og flens ikke kan reddes. Men, men, det er ikke min båt. Nå tok du vel hart i. Det er da flere koplinger som har gjennomgående splint. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Nei, jeg tar ikke hardt i. Denne quick fixen har jeg vært borti et par ganger tidligere. En ble taua inn fordi bolten røk utpå, og han drev på land. En annen skulle reparer. Her hadde akslingen fått så mye grader av bolten at det hele var 'sveiset' sammen. Demontering med vinkelsliper og alt nytt. Den du refererer til er en klemflens som fungerer. Om man har kile eller bolt tvers gjennom, blir et valg. For meg er bolt dårlig ingeniørkunst. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.August.2021 Del på Facebook Svart 19.August.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: dårlig ingeniørkunst Ja, men grei nødløsning (som jeg foreslo over). Ved å fjerne grader, ettertrekke, og montere en gjennomgående skrue som jeg foreslo er det god mulighet for at dette vil fungere inntil båten er på land, og han kan gjøre en mer permanent utbedring. Det var jo også en grunn til at jeg spurte om det var stor motor i båten. Hva de har gjort av forarbeid de du har vært borti er jo ikke godt å si. Man kan jo ikke bare stole på en slik skrue. Hulda skrev for 5 timer siden: Og så bør du hone hullet til riktig dia Honing av et 10mm hull irrelevant. Man bør i så tilfelle brotsje. Men brotsjing for å montere en standard skrue har ingen mening, de har verken rundhet eller måltoleranser på leggen (L-l) som tilsier det. Da skal man bruke passbolt eller pinne, sylindrisk eller konisk. Flensen @Roger jo har lagt ut bilde av bruker spennhylser, to inni hverandre. Fordelen med det er at de har en hardhet som gjør at de ikke klippes av som en skrue eller låsepinne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 @Komodo Virkelig lei for at jeg skrev honing i stedet for brotsjing. Kanskje du kan forklare forskjellen. Her har vi mye å lære som er relevant for dette tilfellet. Så kommer vi til @Roger josine spennhylser. Mener vi hadde en del av dette da jeg jobbet med Volvo på 80-tallet. Betingelsen for suksess var at pasningen mellom navets boring og akslingens diameter var innenfor toleransene. Uansett var denne patenten ofte et helvete å ha med å gjøre. Det er slike systemer som kan funke på drifter som kun går en vei. Det var en del demonteringer der vinkelsliper var verktøyet for å akslingen ut av navet. Uansett, om trådstarter går denne veien, er aksling og nav ødelagt for fremtiden. Og 'forsiktig bruk', når man ikke kjenner farvann og bruken, er vel å bryte noen sikkerhetsbarrierer. Og nå har jeg skrevet meg ferdig her. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 (redigert) Hulda skrev 25 minutter siden: Uansett var denne patenten ofte et helvete å ha med å gjøre. Det er slike systemer som kan funke på drifter som kun går en vei. Den vei høna sparker? Var borti den patenten litt på 70 tallet var bare vrien hvis klemflensen var satt på 180 grader feil var, testet alltid med en dor for å finne rette veien, da var det ingen problem, slik boring vil alltid skli ørlite ut av senter, så en bør merke aksel flens. Ps. Akslingen blir ikke blåst av å borre et hul, klenflensen ser blåst ut P.G.A manglende vedlikehold. En får vurdere tilstanden når alt er demontert og ta det derfra. Redigert 20.August.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Hulda skrev 1 time siden: Virkelig lei for at jeg skrev honing i stedet for brotsjing. Kanskje du kan forklare forskjellen. Her har vi mye å lære som er relevant for dette tilfellet. Gjerne. Honing er en bearbeiding av hull med form for sliping med steiner. Brotsjing er bearbeiding av et hull som er boret for å oppnå en bedre toleranse på rundhet, diameter og overflate. Man bruker da en brotsj, som i motsetning til et honeapparat er et skjærende verktøy. Relevansen her er at trådstarter må kjøpe et bor og en brotsj hvis han skal gjøre dette, ikke et bor og en honer. Da går det dårlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.