Jump to content

Akselen er løs!


jrewing

Recommended Posts

Har slitt med manglende fredrift en stund. Og i kveld fant jeg endelig ut hva problemet er. Akselen spinner rundt i hylsen ved giret. Så er spørsmålet, hva gjør jeg med det? Ser ut som det er en skrue man kan stramme. Er det slik at akselen har er flatt felt på tuppen som gjør at den skruen holder den fast?

 

20210818_192853.jpg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

På aksler med lite kraft brukes slik skrue noen ganger for å hindre rotasjon og langsgående bevegelse.

Da monterer man flensen og borer igjennom hullet med gjengeboret til gjengene i hullet. Deretter skrur man inn en slik settskrue med kon spiss og låser den med locktite.

Alternativt setter man bare merke med boret, trekker ut akselen og borer noen millimeter med litt større bor.

 

Hvis det er klemflens og det er slitt slakk kan du prøve med litt tynn shims rundt akslingen og trekke til.

Mons

Link to post

Vår erfaring er som Hulda skriver over her: Aksling ut for inspeksjon sammen med klemflens.

Skal så ufattelig lite til av ørsmå grader før du ikke får skikkelige gode flater mot hverandre.

Noen har prøvd men har løsnet igjen etter kort tid.

 

Det er snakk om sikkerheten til deg og din familie og da gambler man ikke.

 

Kan nesten være helt sikker på det løsner når du aller minst ønsker det. 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det er vel ikke veldig stor motor det dreier seg om her? En nødløsning kan være å ta ut set-skruen, og bore et hull tvers gjennom klemflensen og akselen. Så driver du inn en M10 12.9 unbrakoskrue med skive og mutter på baksiden. Dette er noe som kan gjøres med en god drill og et godt bor, også av uproffe. 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

En nødløsneing kan være å ta ut set-skruen, og bore et hull tvers gjennom klemflensen og akselen. Så driver du inn en M10 12.9 unbrakoskrue med skive og mutter på baksiden. Dette er noe som kan gjøres med en god drill og et godt bor, også av uproffe. 

En bra nødløsning, ha et par bolter i reserve og en dor til å slå ut bolten hvis du skulle knekke. Hullet må være trangt så det ikke er slakk.

.

image.png.04c8678ed68f8590681bf39c072ea7b0.pngv 

Har du sjekket at boltene i klemflensen ikke er løsnet?

Og kjør fornuftig  så du slipper å skifte fra forover til  akterover i panikk, da kan bolten ryke

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nei, jeg tar ikke hardt i. Denne quick fixen har jeg vært borti et par ganger tidligere. En ble taua inn fordi bolten røk utpå, og han drev på land. En annen skulle reparer. Her hadde akslingen fått så mye grader av bolten at det hele var 'sveiset' sammen. Demontering med vinkelsliper og alt nytt.

 

Den du refererer til er en klemflens som fungerer. Om man har kile eller bolt tvers gjennom, blir et valg. For meg er bolt dårlig ingeniørkunst. 

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

dårlig ingeniørkunst

Ja, men grei nødløsning (som jeg foreslo over). Ved å fjerne grader, ettertrekke, og montere en gjennomgående skrue som jeg foreslo er det god mulighet for at dette vil fungere inntil båten er på land, og han kan gjøre en mer permanent utbedring. Det var jo også en grunn til at jeg spurte om det var stor motor i båten. Hva de har gjort av forarbeid de du har vært borti er jo ikke godt å si. Man kan jo ikke bare stole på en slik skrue. 

 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Og så bør du hone hullet til riktig dia

Honing av et 10mm hull irrelevant. Man bør i så tilfelle brotsje. Men brotsjing for å montere en standard skrue har ingen mening, de har verken rundhet eller måltoleranser på leggen (L-l) som tilsier det. Da skal man bruke passbolt eller pinne, sylindrisk eller konisk. Flensen @Roger jo har lagt ut bilde av bruker spennhylser, to inni hverandre. Fordelen med det er at de har en hardhet som gjør at de ikke klippes av som en skrue eller låsepinne. 

Link to post

@Komodo

Virkelig lei for at jeg skrev honing i stedet for brotsjing. Kanskje du kan forklare forskjellen. Her har vi mye å lære som er relevant for dette tilfellet. 

 

Så kommer vi til @Roger josine spennhylser. Mener vi hadde en del av dette da jeg jobbet med Volvo på 80-tallet. Betingelsen for suksess var at pasningen mellom navets boring og akslingens diameter var innenfor toleransene. Uansett var denne patenten ofte et helvete å ha med å gjøre. Det er slike systemer som kan funke på drifter som kun går en vei. Det var en del demonteringer der vinkelsliper var verktøyet for å akslingen ut av navet. 

 

Uansett, om trådstarter går denne veien, er aksling og nav ødelagt for fremtiden. Og 'forsiktig bruk', når man ikke kjenner farvann og bruken, er vel å bryte noen sikkerhetsbarrierer. 

 

Og nå har jeg skrevet meg ferdig her.

Link to post
Hulda skrev 25 minutter siden:

Uansett var denne patenten ofte et helvete å ha med å gjøre. Det er slike systemer som kan funke på drifter som kun går en vei.

Den vei høna sparker? 

Var borti den patenten litt på 70 tallet var bare vrien hvis klemflensen var  satt på 180 grader feil var, testet alltid med en dor for å finne rette veien, da var det ingen problem, slik boring vil alltid skli ørlite ut av senter, så en bør merke aksel flens.

 

Ps. 

Akslingen blir ikke blåst av å borre et hul, klenflensen ser blåst ut P.G.A manglende vedlikehold.

En får vurdere tilstanden når alt er demontert og ta det derfra. 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Virkelig lei for at jeg skrev honing i stedet for brotsjing. Kanskje du kan forklare forskjellen. Her har vi mye å lære som er relevant for dette tilfellet. 

Gjerne. Honing er en bearbeiding av hull med form for sliping med steiner. Brotsjing er bearbeiding av et hull som er boret for å oppnå en bedre toleranse på rundhet, diameter og overflate. Man bruker da en brotsj, som i motsetning til et honeapparat er et skjærende verktøy. Relevansen her er at trådstarter må kjøpe et bor og en brotsj hvis han skal gjøre dette, ikke et bor og en honer. Da går det dårlig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...