tom Cognac Startet 21.August.2021 Del på Facebook Startet 21.August.2021 (redigert) Jeg tror jeg har fått en aversjon mot aluminium. Vinduene på båten min sitter i en alu-ramme med svart gummipakning med butyl mot glassfiber på utsiden, skrudd fast i ren alu-ramme på innsiden. Jeg tror ikke dette er noe spesielt for Flipper, tror det er en ganske vanlig måte å feste vinduer på - i en HT-båt! Jeg har tenkt å lakke/male selve aluprofilene (uten å ta ut glasset/pleksiglasset, maske mot gummipakning) og har fått tips her tidligere om at jeg må bruke etsprimer. Det jeg lurer på er: Kan jeg bruke denne? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-2000042208?gclid=EAIaIQobChMI49bE0ebB8gIVfEaRBR0YFgkJEAQYByABEgIDnPD_BwE Redigert 21.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 altera mulier skrev 44 minutter siden: Jeg har tenkt å lakke/male selve aluprofilene Tror jeg ville tenkt meg om både tre og fire ganger før jeg hadde gjort det. Aluminiumsprofiler av denne sorten er eloksert for at de skal være korrosjonsbestandige. For at man skal ha noen suksess med å lakkere tror jeg elokseringen må bort slik at du kommer inn på ren aluminium. Det vil du aldri klare. Jeg ville nok enten brukt dem slik de er, eller prøvd å få tak i nye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 (redigert) Komodo skrev 8 minutter siden: Jeg ville nok enten brukt dem slik de er, eller prøvd å få tak i nye. Takker for svar SØREN OG (Hva er eloksering? Hva gjør det bortsett fra sitat: "eloksert for at de skal være korrosjonsbestandige.") Redigert 21.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Eloksering er en elektrolytisk prosess der man på en kunstig måte lager en ekstra tykk oksidhinne utenpå aluminiumen. Det er denne hinna som gjør aluen korrosjonsbestandig. Vi har det samme fenomenet med rustfritt/syrefast. Når en massiv profil av rustfritt sages i to, er snittflatene aktivt stål. Når de får ligget i lufta en stund vil det danne seg et oksidskikt ytterst på stålet. Da sier vi at stålet har blitt passivt. Det er denne oksidhinna som gjør at rustfritt er så korrosjonsbestandig. Den samme effekten har vi altså med aluminium, men for å få en tykkere hinne enn den naturlige kan man altså eloksere materialet. Man kan da samtidig få inn et fargepigment, f.eks. svart, brunt, gull, eller blått. Du har sikkert sett det på en rekke andre produkter også. Når man skal male rustfritt og aluminium er det viktig å få vekk oksidskiktet slik at man kommer inn på aktivt metall. I tillegg må man bruke riktig primer for å få heft. Problemet med eloksert alu er at denne hinna er så hard at du ikke har sjans til å fjerne den i alle kriker og kroker. Men det er sikkert flere som har mer peiling på overflatebehandling som kan si noe konstruktivt om dette. Overflatebehandling er ikke mitt fag. I en annen tråd her om dagen fikk jeg imidlertid inntrykk av at @HansH er proff innen frosio? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 (redigert) Komodo skrev 19 minutter siden: Eloksering er en elektrolytisk prosess der man på en kunstig måte lager en ekstra tykk oksidhinne utenpå aluminiumen. Det er denne hinna som gjør aluen korrosjonsbestandig. Vi har det samme fenomenet med rustfritt/syrefast. Når en massiv profil av rustfritt sages i to, er snittflatene aktivt stål. Når de får ligget i lufta en stund vil det danne seg et oksidskikt ytterst på stålet. Da sier vi at stålet har blitt passivt. Det er denne oksidhinna som gjør at rustfritt er så korrosjonsbestandig. Den samme effekten har vi altså med aluminium, men for å få en tykkere hinne enn den naturlige kan man altså eloksere materialet. Man kan da samtidig få inn et fargepigment, f.eks. svart, brunt, gull, eller blått. Du har sikkert sett det på en rekke andre produkter også. Når man skal male rustfritt og aluminium er det viktig å få vekk oksidskiktet slik at man kommer inn på aktivt metall. I tillegg må man bruke riktig primer for å få heft. Problemet med eloksert alu er at denne hinna er så hard at du ikke har sjans til å fjerne den i alle kriker og kroker. Men det er sikkert flere som har mer peiling på overflatebehandling som kan si noe konstruktivt om dette. Overflatebehandling er ikke mitt fag. I en annen tråd her om dagen fikk jeg imidlertid inntrykk av at @HansH er proff innen frosio? Takker for utfyllende svar, vet ikke om jeg ble så mye klokere av det - men det er ikke din skyld, mer min hjerne som har litt tungt for det sånn er det bare men jeg har skjønt at jeg bare får akseptere alu-profilene sånn som de er og ikke gjøre noe med dem Takker for rådet (det sparer jo også meg for en del jobb - og penger ) Et annet sp.mål: (Hvis du gidder?) Forrige eier av båten hadde innvendig gardiner som var festet i en skinne oppe i innvendig ramme - du vet sikkert hva jeg snakker om?! Langs frontrutene hadde han festet borrelås på selve alu-ramma for at gardinene skulle følge "skrå'en" på vinduene og ikke henge rett ned. Da jeg tok av borrelåsen hang det noe igjen: limrester, "skumgummi".....(???) etc. Dette kan jeg kanskje slipe vekk med K...????? papir for å få det litt ok utseendemessig? Eller.........??? Hva tror du? (Ber om unnskyldning for dustete sp.mål) Redigert 21.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Nei, ikke slip vekk limrester fra aluprofilene, da skader du elokseringen ytterligere. Du kan skrape vekk limet med en plastskrape og vaske med aceton eller tynner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Vet ikke hvor varig det ville vært, men Plasti dip blir brukt til å spraye på alt mulig, også bil som steinsprutbeskyttele, har jeg skjønt. Det skal være lett å plukke av igjen, og underlaget er som før. Mulig det kunne brukes på vindusrammer. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Nei, ikke slip vekk limrester fra aluprofilene, da skader du elokseringen ytterligere. Du kan skrape vekk limet med en plastskrape og vaske med aceton eller tynner. Den er grei - takker for rådet Gullfisk skrev 23 minutter siden: Vet ikke hvor varig det ville vært, men Plasti dip blir brukt til å spraye på alt mulig Jeg skal få sjekket det ut litt Jeg har sendt e-post til https://plastidip.online/produkt-kategori/plastidip/ . Blir spennende å se hva de svarer Redigert 21.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 Jeg skrev følgende e-post til Navx Trading (i Sverige) Meddelande Hei. Jeg har en båt hvor vinduene i hard-top'en sitter i en aluminiumsramme med gummipakning. Jeg liker ikke aluminium og har fått et tips om at jeg kanskje kan lakke aluminiumen med Plastidip (farge hvit)? Er dette mulig? Har du noe kjenskap til om det er mulig? - og fikk følgende svar: Navx Trading <info@navx.se> 16:47 (for 1 time siden) til meg Ja det är möjligt! Det är inte ovanligt att göra just det Ola Kvarnström NavX Jeg får gruble litt tenker jeg......................................................... Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
pipe Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 altera mulier skrev for 2 timer siden: Ja det är möjligt! Det är inte ovanligt att göra just det Ola Kvarnström NavX Ja det var jo betryggende Uten sammen ligning forøvrig så har de satt opp en stor plakat ved inngangen på min Maxbo butikk. Her kan du spørre noen som kan det. Så ikke plakaten før jeg kom for å levere tilbake Weber grilltrekket som var minst 2 nummer for lite etter å ha spurt noen som ikke kan det. Hvor den som kunne det var er ikke godt å si. Må si jeg gliste litt for meg selv da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.