Jump to content

Starte motor mens man lader?

Pime

Recommended Posts

Pime skrev for 5 timer siden:

Båten ville ikke starte.

Holder på å lade med en Ctek fra liten generator.

Kan man prøve å starte mens man lader?

Et lite tips til alle som lurer på noe angående motoren sin kan være å skrive hva slags motor man har. Riktig svar kan iblant være litt ulikt på en snekkemotor fra 1950 og en hypermoderne motor full av sårbar elektronikk.

Pime skrev for 3 timer siden:

Ja. Utfordringen blir at man må fylle besin på aggregatet hver 4.time eller så……:smiley:

Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler hvis motoren din takler det eller evt å bli tauet inn til et sted der det går an å koble seg til stikkontakt. Eller rett og slett ta ut batteriet og ta det med til et sted med 220V for lading?

Jeg har selv gitt starthjelp til ei snekke som drev midtfjords med motorstopp og flatt batteri. Satt mitt batteri i snekka og da startet den greit og så satt vi batteriene tilbake der de hører hjemme og begge kunne kjøre videre.

Pime skrev for 2 timer siden:

Jeg mener det var litt over 25V. Kjøpte båten i mars i år. Kjenner ikke alder på batteriene. Alt har virket fint så langt. Har brukt solcelle til lading.

19 fot skrev 1 minutt siden:

Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler

kanskje ikke like lett å finne en annen båt med 24volt opplegg og startkabler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen.  Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert.

Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele.

On 8/22/2021 at 11:36 AM, Pime said:

Hva kan man si er akseptabel (hvile)spenning på et 24V anlegg? 
Vha solcelleanlegg har jeg hatt 25-26V på batteriene stort sett hele tiden. Gjerne høyere midt på dagen. Men allikevel klarer ikke batteriene å gi start(turne) på motoren?

Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Vestkystseiler skrev for 8 timer siden:

Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen.  Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert.

Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele.

Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering.

Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk.

Jeg har prøvd RECOND også. Hopper ut av lading ved nest siste symboler på Ctec laderen. Prøvde 2-3 ganger.86212E32-7E14-4D0F-A307-77C1DE137DF6.jpeg.d9421a5b728ba833fa15264b0c10a063.jpeg

Pime skrev 12 minutter siden:

Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk.

Du må måle direkte på batteripolene, det kan være dårlig kontakt underveis. Jeg målte engang på en bil som ikke ville starte, den hadde full spenning på batteriet og ca 5 volt på polskoene! I så fall er det demontering, pussing og remontering som gjelder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...