Pime Startet 22.August.2021 Del på Facebook Startet 22.August.2021 Båten ville ikke starte. Holder på å lade med en Ctek fra liten generator. Kan man prøve å starte mens man lader? Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Det går fint. Redigert 22.August.2021 av Euromatic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Det er startbatteriene jeg lader. Så det et altså ok å prøve å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Jepp Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Bare til å starte selv om batteriladeren står på Sitér dette innlegget Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Euromatic skrev 1 time siden: Jepp Det er startbatteriene jeg lader. Så det et altså ok å prøve å starte? pipe skrev 1 time siden: Bare til å starte selv om batteriladeren står på Ser ikke ut som det er nok juice i batteriene. Vil ikke starte. Releet slår inn. Motoren turner for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Kanskje en ide å la den laderen jobbe en dag eller to om ikke batteriene har tatt kvelden fullstendig? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Ja. Utfordringen blir at man må fylle besin på aggregatet hver 4.time eller så…… Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Har du målt spenningen på batteriet før og etter at du begynte å lade? Gammelt batteri uten problem før? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Lars H. skrev 6 minutter siden: Har du målt spenningen på batteriet før og etter at du begynte å lade? Gammelt batteri uten problem før? Jeg mener det var litt over 25V. Kjøpte båten i mars i år. Kjenner ikke alder på batteriene. Alt har virket fint så langt. Har brukt solcelle til lading. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Pime skrev for 5 timer siden: Båten ville ikke starte. Holder på å lade med en Ctek fra liten generator. Kan man prøve å starte mens man lader? Et lite tips til alle som lurer på noe angående motoren sin kan være å skrive hva slags motor man har. Riktig svar kan iblant være litt ulikt på en snekkemotor fra 1950 og en hypermoderne motor full av sårbar elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Pime skrev for 3 timer siden: Ja. Utfordringen blir at man må fylle besin på aggregatet hver 4.time eller så…… Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler hvis motoren din takler det eller evt å bli tauet inn til et sted der det går an å koble seg til stikkontakt. Eller rett og slett ta ut batteriet og ta det med til et sted med 220V for lading? Jeg har selv gitt starthjelp til ei snekke som drev midtfjords med motorstopp og flatt batteri. Satt mitt batteri i snekka og da startet den greit og så satt vi batteriene tilbake der de hører hjemme og begge kunne kjøre videre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Pime skrev for 2 timer siden: Jeg mener det var litt over 25V. Kjøpte båten i mars i år. Kjenner ikke alder på batteriene. Alt har virket fint så langt. Har brukt solcelle til lading. 19 fot skrev 1 minutt siden: Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler kanskje ikke like lett å finne en annen båt med 24volt opplegg og startkabler? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 19 fot skrev for 1 time siden: Et lite tips til alle som lurer på noe angående motoren sin kan være å skrive hva slags motor man har. Riktig svar kan iblant være litt ulikt på en snekkemotor fra 1950 og en hypermoderne motor full av sårbar elektronikk. Det er en Volvo Penta TMD100A Sitér dette innlegget Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Hva kan man si er akseptabel (hvile)spenning på et 24V anlegg? Vha solcelleanlegg har jeg hatt 25-26V på batteriene stort sett hele tiden. Gjerne høyere midt på dagen. Men allikevel klarer ikke batteriene å gi start(turne) på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Da er de batteriene kaputt, eller har du dårlig kontakt et eller annet sted. Sjekk alle poler og koplinger. Regner med at alle kabler er tykke nok? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Faxen skrev 27 minutter siden: Da er de batteriene kaputt, eller har du dårlig kontakt et eller annet sted. Sjekk alle poler og koplinger. Regner med at alle kabler er tykke nok? Jeg skal dobbeltsjekke kontaktene. Kablene er størrelsesorden/minst 16mm2. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 16mm2 til start er vel alt for lite på en så stor motor, selv om det er 24volt….. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Hei. På vår båt er det ein hovudbrytar for nødstart. Ved å vri på brytaren blir forbruks- og startbatteria parallellkopla, og eg kan starta motorane på forbruksbatteria. Ein startkabel mellom pluss og pluss på natteribankane bør gjera same nytta. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Hadde en 70hk med 24 volts anlegg og den hadde 70m2 kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 16mm2 er helt ok på 24V anlegg om ledningene til batteriebe er korte. Det prosentvise spenningstapet blir ganske lite på 24V anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 (redigert) Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen. Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert. Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele. On 8/22/2021 at 11:36 AM, Pime said: Hva kan man si er akseptabel (hvile)spenning på et 24V anlegg? Vha solcelleanlegg har jeg hatt 25-26V på batteriene stort sett hele tiden. Gjerne høyere midt på dagen. Men allikevel klarer ikke batteriene å gi start(turne) på motoren? Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering. Redigert 23.August.2021 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pime Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Vestkystseiler skrev for 8 timer siden: Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen. Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert. Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele. Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering. Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk. Jeg har prøvd RECOND også. Hopper ut av lading ved nest siste symboler på Ctec laderen. Prøvde 2-3 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Pime Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Martin_ skrev for 8 timer siden: 16mm2 er helt ok på 24V anlegg om ledningene til batteriebe er korte. Det prosentvise spenningstapet blir ganske lite på 24V anlegg. Kablene er korte. Det er 16mm2 til converteren. De andre til dynamoene/starter er større, men jeg har ikke eksakt størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Pime skrev 12 minutter siden: Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk. Du må måle direkte på batteripolene, det kan være dårlig kontakt underveis. Jeg målte engang på en bil som ikke ville starte, den hadde full spenning på batteriet og ca 5 volt på polskoene! I så fall er det demontering, pussing og remontering som gjelder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.