Jump to content

Starte motor mens man lader?


Pime

Recommended Posts

Euromatic skrev 1 time siden:

Jepp

Det er startbatteriene

 jeg lader. Så det et altså ok å prøve å starte?

pipe skrev 1 time siden:

Bare til å starte selv om batteriladeren står på

Ser ikke ut som det er nok juice i batteriene. Vil ikke starte. Releet slår inn. Motoren turner for hånd.3CBEA882-3449-4822-929A-A3E7F4F8BC53.jpeg.c8e05d8d71406ab65e66980f7702a550.jpeg

Link to post
Lars H. skrev 6 minutter siden:

Har du målt spenningen på batteriet før og etter at du begynte å lade? Gammelt batteri uten problem før?

Jeg mener det var litt over 25V. Kjøpte båten i mars i år. Kjenner ikke alder på batteriene. Alt har virket fint så langt. Har brukt solcelle til lading.

Link to post
Pime skrev for 5 timer siden:

Båten ville ikke starte.

Holder på å lade med en Ctek fra liten generator.

 

Kan man prøve å starte mens man lader?

Et lite tips til alle som lurer på noe angående motoren sin kan være å skrive hva slags motor man har. Riktig svar kan iblant være litt ulikt på en snekkemotor fra 1950 og en hypermoderne motor full av sårbar elektronikk.

Link to post
Pime skrev for 3 timer siden:

Ja. Utfordringen blir at man må fylle besin på aggregatet hver 4.time eller så……:smiley:

Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler hvis motoren din takler det eller evt å bli tauet inn til et sted der det går an å koble seg til stikkontakt. Eller rett og slett ta ut batteriet og ta det med til et sted med 220V for lading?

 

Jeg har selv gitt starthjelp til ei snekke som drev midtfjords med motorstopp og flatt batteri. Satt mitt batteri i snekka og da startet den greit og så satt vi batteriene tilbake der de hører hjemme og begge kunne kjøre videre.

Link to post
Pime skrev for 2 timer siden:

Jeg mener det var litt over 25V. Kjøpte båten i mars i år. Kjenner ikke alder på batteriene. Alt har virket fint så langt. Har brukt solcelle til lading.

 

 

19 fot skrev 1 minutt siden:

Kunne det være en løsning å få starthjelp med startkabler

 

kanskje ikke like lett å finne en annen båt med 24volt opplegg og startkabler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
19 fot skrev for 1 time siden:

Et lite tips til alle som lurer på noe angående motoren sin kan være å skrive hva slags motor man har. Riktig svar kan iblant være litt ulikt på en snekkemotor fra 1950 og en hypermoderne motor full av sårbar elektronikk.

Det er en Volvo Penta TMD100A

Link to post
Faxen skrev 27 minutter siden:

Da er de batteriene kaputt, eller har du dårlig kontakt et eller annet sted. Sjekk alle poler og koplinger.

Regner med at alle kabler er tykke nok?

 

Jeg skal dobbeltsjekke kontaktene.

Kablene er størrelsesorden/minst 16mm2.

Link to post

Hei. På vår båt er det ein hovudbrytar for nødstart. Ved å vri på brytaren blir forbruks- og startbatteria parallellkopla, og eg kan starta motorane på forbruksbatteria. Ein startkabel mellom pluss og pluss på natteribankane bør gjera same nytta. 

 

Lykke til. 

Link to post

Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen.  Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert.

 

Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele.

 

On 8/22/2021 at 11:36 AM, Pime said:

Hva kan man si er akseptabel (hvile)spenning på et 24V anlegg? 
Vha solcelleanlegg har jeg hatt 25-26V på batteriene stort sett hele tiden. Gjerne høyere midt på dagen. Men allikevel klarer ikke batteriene å gi start(turne) på motoren?

 

Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Vestkystseiler skrev for 8 timer siden:

Ser at du har en "Recond" setting på laderen din. Dersom det er åpne bly/syre batterier det er snakk om (ikke Gel eller AGM), prøv å bruke denne settingen.  Jeg har mistanke om at batteriene dine er sulfatert.

 

Har du forresten prøvd å måle spenningen over batteripolene når du vrir på startnøkkelen ? Dersom denne går under 7-8V, er sannsynligvis batteriet kaputt. I motsatt fall kan det enten være dårlig kontakt et sted, eller feil med starter eller startrele.

 

 

Et 24V bly/syre batteri skal helst ha en float spenning på 26.8 - 27V og bør topplades med 29V av og til for å hindre sulfatering.

Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk.

Jeg har prøvd RECOND også. Hopper ut av lading ved nest siste symboler på Ctec laderen. Prøvde 2-3 ganger.86212E32-7E14-4D0F-A307-77C1DE137DF6.jpeg.d9421a5b728ba833fa15264b0c10a063.jpeg

Link to post
Martin_ skrev for 8 timer siden:

16mm2 er helt ok på 24V anlegg om ledningene til batteriebe er korte. Det prosentvise spenningstapet blir ganske lite på 24V anlegg. 

Kablene er korte. Det er 16mm2 til converteren. De andre til dynamoene/starter er større, men jeg har ikke eksakt størrelse.

Link to post
Pime skrev 12 minutter siden:

Iflg voltmeter på broa dropper spenningen mot 0 ved startforsøk.

 

Du må måle direkte på batteripolene, det kan være dårlig kontakt underveis. Jeg målte engang på en bil som ikke ville starte, den hadde full spenning på batteriet og ca 5 volt på polskoene! I så fall er det demontering, pussing og remontering som gjelder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...