Jump to content

Vurderer restaurering av gammel 10" with.


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, jeg en gammel with-jolle. Jeg lurer på om den er en pirat-støp, eller om det er en av seil-jolle-variantene som er ombygd? Det ser ut som at det kan ha vært senkekjøl i gulvet (hvis senkekjøl er hva jeg tror det er) og røret under fremre tofte kan kanskje ha vært brukt til mast?? Båten har ingen form for skilt eller navning noe sted.

Jeg kjøpte båten for 1000kr i ca 1997-98, kjørte den med 6hk en sommer eller to og siden da med 9.9/15hester. Med 15hk går den ganske bra om man er alene i båten. Båten har aldri vært PEN, men nå begynner ting virkelig å gå i oppløsing. Dørken har blitt så råtten nå at jeg spar ut ganske mye pinneved hver gang jeg øser båten, og gulvet gir mer og mer etter og sprekker pga fineren under er helt ødelagt. Den har ingen ting som sørger for oppdrift om den kantrer. Jeg VET den ikke flyter, for jeg fant den liggende på bunn etter en uke ekstrem-regn i sommer :diving:  Jeg har aldri vært helt fornøyd med layoutet om bord heller (bakre tofte er for langt bak, og den burde kanskje hatt styrekonsoll - pr nå må man sitte på dørken når man er alene i båten for å få en grei vekt-fordeling). Ingen rom for oppbevaring av ting og tang er også negativt, og tofta foran er mest til pynt, i praksis funker båten bedre med lite vekt i baugen.

Jeg vurderer derfor å rive ut alt og begynne på nytt. Jeg ser at divinycell er det som anbefalles i bunnen, og at det skaper oppdrift. Men hvor mye av dette stoffet trenger jeg for å få en båt som flyter om den kantrer? Jeg har lurt litt på om man kanskje kan støpe inn oljeflasker (flate 1litere) langs kjølen - det vil jo gi ganske mye oppdrift pr kilo og pr krone. Finnes det noen kalkulator for å regne ut hva som skal til? Og hvor tjukk plate må jeg ha i dørken i forhold til styrke? Er divinycell  sterkt nok til at jeg kan skru styrekonsoll rett fast i det eller må det forsterkes?

Jeg legger ved noen bilder (om noen lurer: motoren overlevde)
 

20210730_174825.jpg.6f2ee55a9f2273e4ac25f6cc440435d6.jpg

 

 

20210807_135959.jpg.3f5c7b2b2405406bbce40e237954242c.jpg


20210807_135807.jpg.f3a4b998145a935b67a1314cc2421171.jpg

 

20210807_135831.jpg.7caecadf9af562512a90505a3ebef913.jpg

Link to post

Jeg tenker litt høyt ang flyte-evne

Vann veier 1 kg pr liter. Summen av båt+motor+flyteelementer må dermed bli med litt margin lettere enn én kilo pr liter. Jeg ser at flyteskumm veier omtrent 40kg pr kubikkmeter, dvs 40 gram pr liter. tomme plast-dunker tipper jeg veier 25 gram pr liter.

Båtmotoren er laget i aluminium, det veier 2.7kg pr liter. Den veier 35kg og fortrenger dermed ca 13 liter vann.
Hvis man trekker fra vekten av tilsvarende mengde vann er det dermed 22kg som må kompenseres for - Da legger vi på en liten margin mtp egenvekt: 25 liter skum/plastflasker etc. Og det er bare motoren. Så for å ta et tall ut av luften kan vi si at båten bør ha 50 liter med flytehjelp (mulig dette er for lite, det kan dere kanskje mene noe om?).

Arealet i bunnen av båten: båten er ca 3 meter lang, og la oss si at den i gjennomsnitt er 1 meter brei. La oss for enkelhets skyld si 2.5m lang og 1m brei.. Hvis jeg da legger i 10mm tykk divinycell: 25dm*10dm*0,1dm= 25 liter. Dermed må jeg ha 15mm plater (37,5 liter skum) pluss det jeg får plass til av flasker på undersiden - da har jeg kanskje en båt som flyter selv ved evt kantring. Men det kommer jo an på hva båt-glassfiber-polyestermix egentlig veier pr liter.

Jeg leste nå et sted at polyester veier ca 1.2kg pr liter, men glassfibrene er kanskje tyngre - glass er jo tungt. La oss si 1.5kg pr liter. Jeg lager to utregninger, én der jeg forventer 1.5kg/l og en der jeg forventer 1,2kg/l:
1.5: De eldste with-jollene veier visst 60kg, så da tar altså båten opp 40 liter i vannet. da er det 20kg vekt som skal kopenseres for - dette går fint innenfor det jeg foreslo lenger opp.

1.2= volum av båten er 50 liter. Det er 10kg som må kompenseres for. Dette går enda bedre.

--------------------

Jeg har forøvrig ingen plan om at båten skal holde seg flytende med hull i bunnen og mennesker oppi - dette er bare snakk om å få den flytende nok til at man slipper å leie dypvannsdykkere for å finne den igjen om uhellet skulle være ute. Den brukes bare i områder med mye båt-trafikk, så om den skulle kantre får man nok hjelp ganske fort.

Da har jeg i hvertfall tenkt igjennom noe av dette og kanskje noe av dette er av verdi for noen andre som har tilsvarende projekt en gang - om jeg skal gjøre dette blir det nok til sommeren - ikke i år. Jeg oppdaterer selvfølgelig tråden når/hvis jeg gjør denne jobben :)

Link to post
46 minutes ago, enslagsgjest said:

Hei, anbefaler å lese denne tråden av @The Saint. Han gjorde mye lignende på sin jolle:

 

Og her i førsteinnlegget er litt om skumbunn og flyteevne:

 


Den første der hadde jeg ikke sett før - det er jo interessant å se hva som er mulig, men det er ikke så mye av dette som er relevant for min båt. Min er nok 50-60 år gammel, uten innerliner og hos meg er det snakk om å rive alt og bygge nytt. Jeg kommer nok ikke til å lage innerliner da det tar fra båten dens beste egenskap - at den er lett nok til å gå bra med liten motor - jeg ønsker å gi båten et minimum av sikkerhet, helst uten å ofre fartsegenskapene. Som han sier i den første tråden der: han får den ikke i plan med en ganske ny 15-hester og 3 voksne. I sommer fikk jeg min i plan med en sliten gammel 15hester, 3 voksne og ett barn. Det var riktignok før drukningen - den veier nok litt mer nå. Men det er et poeng for meg å holde den lett.

Jeg ser i tråd nr2 at han har bygget ny dørk i kryssfinér - det håper jeg også å unngå - jeg tror divinycell er sterkt nok til å lage dørk av, i såfall bør det jo også være sterkt nok til å lage låsbar lagring med plass til bensintank foran i båten, rattkonsoll osv? Dette vil jo også bidra positivt i forhold til flyte-evne.

Link to post

@enslagsgjest Jeg har jo klart meg i 23 år i båt uten flyte-evne, men det handler mer om å gjøre jobben skikkelig når man først gjør den, og å få et godt resultat med så lite vekt som mulig. - Polyuretanplater? ja, hvis de er like garantert som divinycell mot å suge vann? Tror det er fort å spare seg til fant på sånt - det er ikke mange platene det er snakk om  :)

Link to post

@larshans1joda, jeg vet hvordan den er i sjøen - skal ikke mye bølgene til før det blir ganske voldsomt, men veldig gøy båt! Tanken er å beholde denne for de dagene man vil kjenne at man lever :clap: Jeg har vurdert å bytte til en GH11, men slått det fra meg.

Vi planlegger å kjøpe en større båt (15-18fot) med V-bunn for de gangene man vil ha det hyggelig - jeg har en egen tråd om det her : https://baatplassen.no/i/topic/164052-passbåtdaycruiser-15-18-fot-anbefalinger/

Prosessen der har stått litt stille nå en ukes tid, men jeg tar nok tak i det igjen snart :)

 

Link to post
AMelbye skrev 1 time siden:

@larshans1joda, jeg vet hvordan den er i sjøen - skal ikke mye bølgene til før det blir ganske voldsomt, men veldig gøy båt! Tanken er å beholde denne for de dagene man vil kjenne at man lever :clap: Jeg har vurdert å bytte til en GH11, men slått det fra meg.

Vi planlegger å kjøpe en større båt (15-18fot) med V-bunn for de gangene man vil ha det hyggelig - jeg har en egen tråd om det her : https://baatplassen.no/i/topic/164052-passbåtdaycruiser-15-18-fot-anbefalinger/

Prosessen der har stått litt stille nå en ukes tid, men jeg tar nok tak i det igjen snart :)

 

Veldig enig med deg her AMelbye. jeg har selv en liten With 10 fots kopi. Morsom båt så lenge det ikke er for mye bølger. Elsker den lille jolla mi, og det blir nok den siste båten jeg kvitter meg med. Har også brukt alt for mye penger på den. Super båt om man bare vil ut å fiske litt og kjenne at man lever. :yesnod:

 

Men kjekt å ha noe større om det er bølger. Selv så har jeg en Skibsplast 650cc til røffere bruk. Men blir ikke helt samme kosen med den. Så alt til sitt bruk.

Link to post
AMelbye skrev for 2 timer siden:


Den første der hadde jeg ikke sett før - det er jo interessant å se hva som er mulig, men det er ikke så mye av dette som er relevant for min båt. Min er nok 50-60 år gammel, uten innerliner og hos meg er det snakk om å rive alt og bygge nytt. Jeg kommer nok ikke til å lage innerliner da det tar fra båten dens beste egenskap - at den er lett nok til å gå bra med liten motor - jeg ønsker å gi båten et minimum av sikkerhet, helst uten å ofre fartsegenskapene. Som han sier i den første tråden der: han får den ikke i plan med en ganske ny 15-hester og 3 voksne. I sommer fikk jeg min i plan med en sliten gammel 15hester, 3 voksne og ett barn. Det var riktignok før drukningen - den veier nok litt mer nå. Men det er et poeng for meg å holde den lett.

Jeg ser i tråd nr2 at han har bygget ny dørk i kryssfinér - det håper jeg også å unngå - jeg tror divinycell er sterkt nok til å lage dørk av, i såfall bør det jo også være sterkt nok til å lage låsbar lagring med plass til bensintank foran i båten, rattkonsoll osv? Dette vil jo også bidra positivt i forhold til flyte-evne.

Så koselig at du har vært innom tråden min. Håper på å snart kunne få kommet med noen oppdateringer i den. Må bare bli litt stille på jobben først. Ja innlineren øker dessverre vekten noe. Men den var ikke tyngre enn at jeg løftet den alene. Motoren min derimot er tung... 51kg på hekken merker man. Skal få prøvd den med en liten Yamaha 6hk jeg har liggende for å se hvordan den oppfører seg med den. Litt av grunnen til at jeg ikke kom i plan med tre voksne i båten er nok at jeg ble for tung i baugen. Satt en voksen i baugen på jolla. Har hørt at dette er en ugunstig plassering i disse båtene når man skal opp i plan. Kommer nok til å bytte forgasser og montere trimtabs også. Innbiller meg at dette vil hjelpe en del. Men holder absolutt med deg i at det er viktig å holde båten så lett som mulig. :yesnod:

 

Dørken i båten min er ikke i kryssfiner, det ble bare brukt for å stive av hekken på grunn av motorens tyngde. Er skumm i bunnen som innlineren er limt mot. Men har faktisk vurdert å splitte båten igjen og fylle den med formskjært isopor isteden. Tror det kanskje vil gi bedre flyte evne om jeg skulle kantre. Ønsker også å rette opp gulvet litt og montere en lensepumpe som er forsenket i gulvet. Men regner med at neste del av prosjektet blir å legge Isiteek på dørken. :saint:

Link to post
59 minutes ago, The Saint said:

Så koselig at du har vært innom tråden min. Håper på å snart kunne få kommet med noen oppdateringer i den. Må bare bli litt stille på jobben først. Ja innlineren øker dessverre vekten noe. Men den var ikke tyngre enn at jeg løftet den alene. Motoren min derimot er tung... 51kg på hekken merker man. Skal få prøvd den med en liten Yamaha 6hk jeg har liggende for å se hvordan den oppfører seg med den. Litt av grunnen til at jeg ikke kom i plan med tre voksne i båten er nok at jeg ble for tung i baugen. Satt en voksen i baugen på jolla. Har hørt at dette er en ugunstig plassering i disse båtene når man skal opp i plan. Kommer nok til å bytte forgasser og montere trimtabs også. Innbiller meg at dette vil hjelpe en del. Men holder absolutt med deg i at det er viktig å holde båten så lett som mulig. :yesnod:

 

Dørken i båten min er ikke i kryssfiner, det ble bare brukt for å stive av hekken på grunn av motorens tyngde. Er skumm i bunnen som innlineren er limt mot. Men har faktisk vurdert å splitte båten igjen og fylle den med formskjært isopor isteden. Tror det kanskje vil gi bedre flyte evne om jeg skulle kantre. Ønsker også å rette opp gulvet litt og montere en lensepumpe som er forsenket i gulvet. Men regner med at neste del av prosjektet blir å legge Isiteek på dørken. :saint:


Jeg tror jeg kanskje surret litt - det var nok den andre tråden det ble linket til der nytt gulv var bygget i finér!

Ja, 51kg motor er ganske tungt. Motoren min tror jeg veier 35kg. Det er en '99-modell johnson 9.9 som har forgasseren fra 15hesteren, men ikke byttet reed-ventil, så om den var i god stand ville den kanskje vært 13-14 hester? vanskelig å si egentlig. Den har hatt kjøleproblemer og stoppet av overoppheting mange ganger før jeg fant en endelig løsining på problemet. Jeg er nok heldig om den yter stort mer enn 9.9 hester i dag, tross større forgasser og stort forbruk :p Vektfordeling i båten er viktig. Når jeg hadde 4 i båten i sommer var det meg og en unge bak og to voksne på midten - ingen foran. Båten må komme seg opp av vannet, og det klarer den ikke hvis det er frem-tungt. Jeg er litt i tvil om hvorvidt jeg skal legge inn skumplast i bunnen, eller bare drite i det og heller gå for glassfiber med k-rør (så det foreslått i en annen tråd). evt flasker under som flytemiddel....

Billig flytemiddel er jo tomme oljeflasker (og andre plastflasker) - lav vekt og billig/gratis. Jeg bruker valvoline vr1 på bilen og 1 quart-flaskene er ganske flate og firkantet. Bare man får festet dem så de ikke skrangler ;) Isopor tror jeg ikke er lurt. Det suger vann. divinycell skal visst ikke suge vann, men noen sier at det gjør det like vel, så da blir jeg skeptisk. Dyrt er det også.

Lensepumpe neserst, bakerst er nok lurt, det skal jeg ha :) Hadde jeg hatt det hadde jeg kanskje sluppet å finne den under vann for 3-4 uker siden :lol:

Jeg har ikke prøvd trimtabs - jeg tror det kan funke bra, men lurer på om det også kan være negativt - dromedille-skroget har "vinger" bak som gir noe av samme stabiliseringen i fart, men som også gjør at båten kan skjære ukontrollert til siden i med-bølger. Jeg vil tro trim-tabs kan gi denne effekten på en eldre with, eller på et dromedille-skrog gjøre saken verre....

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
AMelbye skrev 15 minutter siden:

Båten må komme seg opp av vannet, og det klarer den ikke hvis det er frem-tungt. Jeg er litt i tvil om hvorvidt jeg skal legge inn skumplast i bunnen, eller bare drite i det og heller gå for glassfiber med k-rør (så det foreslått i en annen tråd). evt flasker under som flytemiddel....

Billig flytemiddel er jo tomme oljeflasker (og andre plastflasker) - lav vekt og billig/gratis. Isopor tror jeg ikke er lurt. Det suger vann. divinycell skal visst ikke suge vann, men noen sier at det gjør det like vel, så da blir jeg skeptisk. Dyrt er det også.


Jeg har ikke prøvd trimtabs - jeg tror det kan funke bra, men lurer på om det også kan være negativt - dromedille-skroget har "vinger" bak som gir noe av samme stabiliseringen i fart, men som også gjør at båten kan skjære ukontrollert til siden i med-bølger. Jeg vil tro trim-tabs kan gi denne effekten på en eldre with, eller på et dromedille-skrog gjøre saken verre....

Ja det er det jeg har hørt også. Prøvde en tur med to voksne, meg bak og samboeren min foran i baugen. Da kom jeg opp i plan. Men det tok mye lengere tid. Båten føltes også litt ustabil. Dette var i "Ælva" som man helst bør kalle Skiens / Porsgrunns elva for å ikke starte en lang diskusjon. Kjente strømmen i elven godt når jeg hadde vekt i baugen og båten skar fort til sidene.

 

Gamle tom flasker er nok ikke så dumt som flyte middel, og er som du sier gratis. Lønner seg å spare der man kan. Blir fort nok dyrt. Men på min jolle så egner det seg nok ikke siden jeg er avhengig av noe som støtter opp dørken. Isopor var kanskje ett litt dårlig ordvalg i fra min side. EPS suger vann ja. Det jeg har vurdert er XPS 150. Den skal etter hva jeg vet ikke suge vann. Den er også ganske god mot slag og trykk. Tenger å rette opp dørken min litt. Har også vurdert å høre med noen av isolatørene jeg jobber med om de kan fylle nytt flyteskum i bunnen på båten min. Men er ikke så ofte de bruker skum som er egnet siden mye av det jeg jobber med skal under vann. Så da må det i så fall klaffe godt med ny splitting av båten min. Hva det koster har jeg for lengst sluttet å tenke på. Dette er moro båten min og budsjettet er for lengst sprengt uansett... så har rett og slett måtte slutte å regne på hva den koster. :lipseal:

 

Ja du har kanskje litt rett i at flaps kanskje ikke er så egnet på dette skroget. På båten min så har dromedille vingene blitt kuttet vekk. Min er ganske rett i hekken bak. Er jo en kopi, så de gjorde vel dette for å unngå krangel med With produsenten her i Norge. Men bare en måte å finne ut av det på, prøve. Føler at jeg trenger litt mer løft bak for å komme fortere opp i plan. Sikkert en sammenheng av min og motorens vekt til sammen. Men samtidig så håper jeg at det ikke dytter baugen fol dypt ned i vannet.

Link to post

@The SaintTrim tabs er verdt et forsøk og kan nok også være verdt de negative bieffektene. Det er bedre å få den i plan og leve med litt rar respons mot med-bølger enn å ikke få den i plan. Det går jo også an å eksperimentere litt med tilt på motoren for å skape mer løft foran, men på min er det ikke mye tilt som skal til før motoren begynner å miste feste i krappe svinger og liknende, så jeg har den vanligvis i midt-stilling. Før trim-tabs er det sikkert verdt å prøve hydrofoil på motoren. Det bremser nok mer i høy fart, men er billig og lett å reversere :)

XPS 150 kjenner jeg ikke til - i mitt tilfele vil det komme vann i kontakt med hva enn jeg legger der, så jeg er usikker på om jeg vil ta sjansen. Jeg har lest så mye negativt om flyte- skum... Selv om du bruker en 2komponent type og har dyre maskiner er det nesten umulig å få et like godt resultat som med en fabrikkstøpt plate. I fabrikkene har de stålkontroll på luftfuktighet, temperatur og ferskhet på råvarene og produktet kvalitetstestes hyppig. Skal du lage dette selv i garasjen eller på en byggeplass skal du være ekstremt heldig for å få like godt resultat - selv om du får låne det beste utstyret.

Jeg har også lest litt mer. De ferdige platene er 95% tette. Det vil si at 5% av cellene trekker vann, resten ikke. Dette er helt innafor helt til frosten kommer. Da ekspanderer vannet i de 5% og plutselig er bare 90% av cellene tette. Neste vinter er den 10% mettet og når det fryser er plata 80% tett. Så 60%, så 20%, så 0%. Ikke sikkert jeg traff helt på tidslinja her, men dette skjer eksponensielt (avhengig av hvor vått det blir). Når det først har begynt å degradere går det fort utfor og den "vanntette" plata kan bli som en svamp etter bare noen få sesonger. Dette er selvfølgelig worst case scenario, der plata faktisk blir eksponert for vann og ikke er tørr før frosten kommer - i de fleste tilfeller funker plater bra har jeg skjønt.

Ang. budsjett - det koster det det koster - jeg har en gammel porsche der jeg fikser alt selv og har samme filosofi der - gjør det så billig som mulig men samtidig gjør jobben så bra at man ikke trenger å gjøre den to ganger. Spar penger på god research, smarte valg og egeninnsats, ikke på å kjøpe dårlige produkter. Og når noe likevel skal byttes er det ofte riktig tidspunkt for en oppgradering. Dette kan lett overføres til båt :)

Link to post

Vurderte hydrofoil vinge på motoren, men synes det ser for jæ..... ut. Er litt forfengelig av meg også. :giggle: Har prøvd forskjellige tilt innstillinger på motoren. Det som gir best resultat på min er å ha den nesten innerst. Tar jeg den lengre ut så begynner jolla fort å sprette med baugen i vannet. Så er nok ganske bak tung. Så blir nok å prøve syrefaste trimtabs. Da matcher det jo ss propellen jeg har tenkt å ha på etter hvert. Prøver også å finne åregafler i 316. Men det har vert vanskelig. Ufattelig irriterende, for det er det eneste som ikke er i 316 på jolla mi av bling så langt.

 

Angående flyte skum så er ikke det noe jeg hadde tenkt å gjøre hjemme. Jeg er mekaniker i petrokjemisk industri hvor mye av det vi leverer går til offshore installasjoner. Så når det kommer til kvalitets kontroll så har vi nok mye høyere standard enn plate produsentene. :giggle: 

Men som sagt, ikke ofte vi produserer ting som ikke er laget for subsea. Så kan bli lenge til isolatørene jeg jobber med blander flyte skum. Så må i så fall times godt. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å vente på det om XPS er godt nok. Båten min er forseglet mellom skrog og innliner. Så det som eventuelt måtte komme av vann i bunnen er kondens. Så ikke ett stort problem på min jolle. Har også montert tappe plugg bak for å kunne tømme skrog før vinter lagring.

 

Men ikke min jolle denne tråden handler om. På din så ser jeg at det kanskje ikke er like heldig siden den er mer eksponert for vann. Samtidig som at båter hvor det har blitt brukt flyteskum. (Som også trekker vann). Gjerne er 30-40 år gamle når vann trukket skum er ett problem. Korriger meg gjerne, finnes folk her på båtplassen som har MYE mer erfaring med gamle båter enn meg. Min båt var en plass rundt 20 år gammel når jeg splittet den. Fukt var ikke ett tema her. Eneste mulighet for å unngå vann er vel å støpe inn alt i epoxy eller bruke plast. Kan jo også dra vakuum plast rundt XPS om man vil være sikker?

 

Jobbet i bil bransjen i nesten 20 år før jeg skiftet yrke. Så biler tar jeg helst ikke i om jeg ikke må. Men en del kan overføres, kostnad x5 når det kommer til båt. :eek:

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post

@The Saintja, skjønner - da har du tilgang på bedre produkter enn så godt som alle andre - kjør på, dette blir nok bra :)
og kondens tror jeg ikke er nok til å velte lasset, det er hvis det blir liggende vann over tid. Min båt er et mer åpent system og vil kreve litt andre løsinger.

Det var en tråd her der en 12 år gammel båt var totalt gjennomtrukket av vann og alt skummet måtte ut - det er nok vanligere jo eldre båten blir, men det kan altså skje relativt raskt.

Vacuum-plast rundt skumplast var en god idé! Da er egentlig hele problemet løst, så lenge det du vacuumpakker med tåler å bli brukt (holder tett). Noe som ikke blir sprøtt og sprekker opp om noen år. Og skal jeg for eksempel lage en sandwitch-konstruksjon og først vakuumpakker skummet som skal i midten er det jo et poeng at det jeg pakker med faktisk tåler polyester (evt epoxy).

Edit: fant dette på et annet forum: "Byggeplast er LD Polyetylene og står imot det meste, inkludert Polyester." så da er det bare å finne en måte å sveise skjøtene samt suge ut lufta...?

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

Ikke mer enn mange her på Båtplassen, du vil bli overasket over hvor mange det er her som jobber i samme bransje eller tilsvarende som meg. :lol:

 

Oi! Den tråden tror jeg ikke jeg har sett. :eek:

 

Ja vakuum pakking er kjekt til så mangt og tror det kan fungere bra i båt. Bare viktig å bruke tykk plast så det ikke går lett hull i den. Byggeplast av god kvalitet tror jeg vil fungere bra. Uten å ha prøvd det til den bruken selv. Gleder meg til å se hvordan det går med prosjektet ditt. 

Link to post

Det blir nok bare planlegging og evt innkjøp i år - jeg bor på østlandet og båten ligger på sørlandet. Det blir ned og ta mål og slikt i løpet av høsten, så kommer oppdateringer her når/hvis jeg kommer i gang med prosjektet ;)

Jeg føler jeg begynner å få kontroll på hva jeg skal gjøre med dørken. Det som gjenstår der er:

  • hvordan få vacuumpakket med byggplast - trenger vel et eller annet som kan både suge luft ut og forsegle samtidig
  • hva/hvordan gjør man med forsterkninger i dørken til styrekonsoll. Legger man lag på lag med glassfiber til det er samme tykkelse som fyllet i resten av dørken?

Andre felter der jeg står litt blank er:

  • hvordan man gjør det rent teknisk rundt å koble styrekonsoll til motor, hva som passer sammen osv. - hva om man bytter motor til et annet merke senere? (godt mulig det finnes andre tråder på dette - har ikke kommet dit ennå)
  • utskifting av treverk rundt ripa - her ser det ut som at listene er bøyd rundt båten. Dette lærte jeg ikke på sløyden :confused: Materialvalg? (her er jeg ikke like redd for råte altså)

 

Link to post
AMelbye skrev for 2 timer siden:

Det blir nok bare planlegging og evt innkjøp i år - jeg bor på østlandet og båten ligger på sørlandet. 
Det som gjenstår der er:

  • hvordan få vacuumpakket med byggplast.
  • hva/hvordan gjør man med forsterkninger i dørken til styrekonsoll. 
  • hvordan man gjør det rent teknisk rundt å koble styrekonsoll til motor, hva som passer sammen osv. - hva om man bytter motor til et annet merke senere? (
  • utskifting av treverk rundt ripa - her ser det ut som at listene er bøyd rundt båten. 

 

Ja planlegging er viktig. Jeg hadde spart meg for mye om jeg hadde planlagt litt bedre. 

Du har ikke vurdert å ta båten hjem for å kunne jobbe på den da? Merker selv at det er mye lettere å få gjort litt når man har båten lett tilgjengelig. Går veldig mye tid på kjøring og forberedelser. For ikke snakke om at om man har glemt noe så står man fort fast.

 

* En god støvsuger funker bra til å suge vakuum. Kanskje man kan bruke ett gammelt strykejern til å forsegle? (Har ikke prøvd dette selv).

 

*Trenger du å forsterke? Er nok å ha en god dørk å feste det i.

 

*For å koble styrekonsoll til motor så pleier jeg å trekke slanger til å tre viere i. (På samme måte som jeg gjorde det til bensinslangen på jolla mi). Da er det lett å skifte til annen motor senere. Det ser også mye mer ryddig ut.

 

*Treverket rundt ripa ville jeg ha laget i teak eller mahogni.

 

Tre kan man bøye ved å senke det i varmt vann eller dampe det varmt. For så å sette det i spenn til det tørker. Må over spenne litt. Hvor godt det er å gjøre med teak eller mahogni vet jeg ikke. Jeg er ingen tre mann. Her på Båtplassen er det mange dyktige tre båt folk som sikkert kan svare på dette. :saint:

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post

Jeg sitter og regner litt på det her nå:
Hvilken kvalitet glassfiber anbefales (gram/m2) og i hvor mange lag rundt en sandwitch-konstruksjon (dekk)? Jeg har lest både 2 lag og 6 lag...

Og hvordan er egentlig gelcoat å jobbe med? Er det mulig å lage en sandwitch og legge gelcoat på toppen etterpå, eller må gelcoat støpes mot en form?

Link to post
AMelbye skrev 11 minutter siden:

Jeg sitter og regner litt på det her nå:
Hvilken kvalitet glassfiber anbefales (gram/m2) og i hvor mange lag rundt en sandwitch-konstruksjon (dekk)? Jeg har lest både 2 lag og 6 lag...

Og hvordan er egentlig gelcoat å jobbe med? Er det mulig å lage en sandwitch og legge gelcoat på toppen etterpå, eller må gelcoat støpes mot en form?

Jeg liker best å jobbe med 300g pr m2, men det er en smaks sak. Så lenge det er en flat dørk og ikke kanter som du må ta hensyn til så kan du sikkert bruke 450g m2 også. Hvor mange lag du må bruke kommer veldig an på hvilken belastning dørken får. Om det er noe som støtter opp under dørken så kan du komme unna med tynnere dørk. Jeg ville ha prøvd meg litt frem her. Lagt på lag til dørken føles stiv nok. Personlig ville jeg ha sagt at tre lag 300g m2 er ett minimum, Men dette er det folk som kan bedre enn meg her. Vil anbefale deg å se på noen av videoene til denne karen her: https://www.youtube.com/channel/UC0kDqq-pSzdqFUk3oTaHBuA

 

Har lært ufattelig mye om glassfiber, gelcoat og dens egenskaper av ham. Han viser i praksis hvordan man bør gjøre det og noen ganger hva som er godt nok. Ellers så er vel Knude den rette til å svare på slikt her på båtplassen.

 

Gelcoat kan legges oppå etterpå. Men da må du ha på noe som skaper en luft tett hinne så gelcoaten herder. Bruker du topcoat til slutt så slipper du dette. (Gelcoat tilsatt parafinløsning).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...