Jump to content

Forsikring av båt over 40 fot

KapteinSG

Recommended Posts

God dagen

Jeg er ny her på forumet og har prøvd å søke opp tråder angående forsikring, men finner ikke så mye matnyttig.

Dere får ha meg unnskyldt om dette er skrevet om i andre tråder.

Vurderer å kjøpe meg båt i +40 fot klassen (Princess, Fairline, Rodman o.l.). Trenger dermed en forsikring til min eventuelle nye båt.

Er det noen selskaper som skiller seg ut i forhold til andre på pris og kvalitet på forsikringen?

Gi meg gjerne tips om hvilke selskaper jeg bør innhente tilbud fra og hvilke jeg eventuelt bør styre unna.

Takker så mye for alle gode tips. 

Som mange skriv, veldig viktig å sjekke vilkåra. Mitt inntrykk er at ulike båtforsikringar har større variasjoner i kriteriene som må være oppfylt for å være dekka enn mange andre forsikringer. Dermed må ein finne ut kva som passer til seg og sin båt. 

Eit eksempel er at fleire selskap krever at det skal være montert stengeventil på alle skroggjennomføringer under vannlinja, og at desse skal være stengt mellom november og mars når båten ikkje er i bruk (dersom den ligg på vatnet). Eg veit at Storebrand, If og Frende har dette vilkåret i allefall. Ikkje alle båter med hekkagregat har ein slik stengeventil på vanninntak mellom drev og motor. Då må ein enten montere dette, leve med risikoen ved å ikkje oppfylle vilkåret, eller velge eit anna forsikringsselskap.

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Har selv erfart gang på gang at det er store variasjoner på både vilkår og pris. Naboen kan ha samme båt i samme selskap til en bedre pris...

Hver gang er det bare å sette seg ned og be om tilbud fra flere. Har gått fra Søderberg til Tryg, til Gjensidige igjen på samme båt med store besparelser hvert år :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...