Jump to content

Har kjøpt min første trebåt. Tips mottaes med stor takk.

Luna III

Recommended Posts

Sorry. Ble noe feil da jeg la inn. Skal prøve å ordne opp i det nå.

Har som sagt kjøpt meg en trebåt. Selger averterte den som Sørlandssnekke, men er ikke sikker.

I alle fall har jeg tenkt å gi den litt etterlengtet stell under vannlinja i høst. Skrape ned og la den tørke i vinter. Tenkte å olje med D1 til våren før grunning og stoffing med litt Farm osv.

Er det skraping som er tingen? Eller er det bedre med sliping under vannlinja?

Innvendig ser det bra ut. Tenker å rengjøre skikkelig der. Børste, støvsuge og vaske. 

Har noen kjennskap til hvilket slag dette er? 

IMG_3067.JPG

IMG_3069.JPG

Redigert av Luna III (see edit history)

Det der er jo en knallbåt!

De ble bygget 'over alt'. Hadde man bedt Wiksten i Larvik å bygge en 20 fot snekke, ville den sett slik ut. Du må vitkelig ned på detaljnivå for å finne forskjeller. Sørensen på Bomansvik bygde et par vindskjermsnekker, var maken.

Skraping under vannlinjen. Ikke lakk innvendig, kun olje (D1). Lakk utvendig. Ikke lakk på begge sider av bordet, vil gi råte. D1 er bra. 

Vi brukte aldri Farm eller annen form for 'båtkitt' på disse båtene. Vi brukte vanlig gult smørefett. Det blir klemt ut uten å gi noen motstand. Dessuten virker fettet impregnerende.

Har jeg svart på alt da?

Honduras skrev 18 minutter siden:

Synes du det var en hyggelig kommentar til en som har kjøpt seg ei fin snekke?

Var ikke slemt ment i det heletatt, skrøyt jo av at den var fin :) etter såpass mange år jeg har her inne, hvor mange trebåt tråder har jeg kommentert i ? Dette er kansje nr 2 eller 3 

Kaller alle trebåter for santhansbål :)

2020 er over, så #krenkapåandresinevegne har gått av moten :) men hvis man først skal være krenka på andre sine vegne så planlegger folk her inne å kaste lecakuler i vannet forann vannscootere, folk har skrivd på åpent forum at de skal spenne en waier 1m over vannet enkelte plasser pga vannscooter(dødsfelle), jeg har fått beskjed om at verden er en bedre plass uten meg som liker noe så horribelt som speedbåt, folk har skrivd at speedbåtfolk fortjener å dø, folk skriver at de vil borre hull i raske båter som ikke har noe på vannet å gjøre for der skal alt gå så stille og roligt, folk klager over unger som koser seg i joller, folk klager over andre som har en kveld med fester i båter. 

så syns ikke det å skryte av at det var ett fint santhansbål var ille i det heletatt :) 

Redigert av Guest (see edit history)
Hulda skrev for 14 timer siden:

Det der er jo en knallbåt!

De ble bygget 'over alt'. Hadde man bedt Wiksten i Larvik å bygge en 20 fot snekke, ville den sett slik ut. Du må vitkelig ned på detaljnivå for å finne forskjeller. Sørensen på Bomansvik bygde et par vindskjermsnekker, var maken.

Skraping under vannlinjen. Ikke lakk innvendig, kun olje (D1). Lakk utvendig. Ikke lakk på begge sider av bordet, vil gi råte. D1 er bra. 

Vi brukte aldri Farm eller annen form for 'båtkitt' på disse båtene. Vi brukte vanlig gult smørefett. Det blir klemt ut uten å gi noen motstand. Dessuten virker fettet impregnerende.

Har jeg svart på alt da?

Ja, i alle fall mye, men nå er det sånn at denne er lakkert over vannlinja og på dekk. Inni tror jeg den er oljet overvannlinja med både D1 og D2 tror jeg. Innvendig er bunnen malt, noe jeg har sett er vanlig på mange av disse, men kanskje ikke så lurt. Jeg hadde en plastbåt en gang med mye teak utvendig og syntes da at olje funket best. Der det skulle være blankt gikk jeg over hver høst med D1 på ei fille for å tette all "solsprekking". Så ett finishlag med D2 på våren. Det funket fint. Får se etter hvert om jeg sliper ned all lakk. Ikke naglene ;) og går over til olje, men først og fremst tar jeg under vannlinja nå.

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Bare et lite obs. siden du er ny med trebåt.

Båten din har kobbernagler som holder bordgangene sammen. Ikke gjør som en annen fersk trebåteier her på BP gjorde for noen år siden. Han slipte ned bordgangene med maskin og slipte like gjerne ned naglehodene når han først holdt på.

Takk. Den har jeg fått med meg. ;)

Hulda skrev 14 minutter siden:

Ikke noe problem at bunnen er malt innvendig så lenge malingen ikke er diffusjonstett.

Det vet jeg ingenting om, men hva slags maling blir brukt da? Eller bør brukes? Kan hende jeg finner ut at det holder med en skikkelig rengjøring med husvask. Ser også at alle blylodda til ballast ligger helt i bunnen. Tror jeg leste en gang at de også burde plasseres i vannlinjen. Det er vel ikke så bra at de ligger og presser på bordgangene? Er en innvendig "hylle" på spantene til å legge ballasten på lurt kanskje? Eller hva er beste løsningen? Men nå må jeg ned i havna og skrape litt. Tar litt hver dag så jeg ikke går helt lei. Har erfaring etter å ha skrapt ren en 33 fots plastbåt en vinter ;)

Nydelig lita snekke! Gratulerer!

Jeg er ikke fra Sørlandet, men ville kalt den ei Sørlandssnekke, helt klart. Alle kjennetegn er til stede. Båten kunne vært bygd i 1947 og sett akkurat slik ut, i 1987, eller som nybygg den gang vi hadde trebåtlinjer i vgs. Ytre tre-ror, buede stevner og buede bakker. Jeg syns den ser helt strøken ut, og om den flyter og ikke har vesentlige sprekker, ville jeg pussa den og ikke skrapa så mye over vannlinja. Kombinasjonen D1 og D2 er helt kurant på alt lakka treverk. 

Under vannlinja skraper du vekk all laus bunnsmøring. Ikke strev voldsomt med å løsne slikt som sitter. Mellom bordgangene er det gjerne tetta med bomullstråd, så ikke skrap inn i sua (sprekken), men bruk heller noe å slipe med, om det er sjenerende. Jeg ser ikke motor, men med propellen indikerer "ordentlig snekkemotor" fra Marna eller FM?    

Om du ønsker å få det glatt og pent kan du prime skroget før nytt bunnstoff. Båten går akkurat så fort som vannlinja tillater om den er dønn glatt eller vagt ruglete, altså 6 knop. Den er stoffa med ordinært kobberstoff og tidligere eier har elska båten sin og laga den obligatoriske hvite linja bein og fin. Garantert godt holdt. Båt for tiåra framover!

PS

Om spydige bemerkninger: Samma det! Totalt ødeleggende, sjølsagt, for et demokrati og i et båtforum der vi alle er "i samme båt" og skal kose oss med hverandres diller og interesser. For oss som stadig er opptatt av trebåt er det deilig å se fine båter som sikres en ny sommer hos nye interesserte eiere. Trebåter høgges i dag "over en lav sko", men det gjør vi minsanten med gamle trehus også - mens det koster skjorta å kjøpe noen kvadratmeter stussligste sortering terrassebord. Det er bare sånn tida er, og da auler det også med tankelause kommentarer. 

Om et års tid, i pinsen eller til 17.mai kommer denne vesle snekka til å gi deg så mye glede og positiv oppmerksomhet at alle advarsler om tidsbruk, svette og tårer, vil forsvinne som dugg for solen!

DS

Redigert av Erik AN (see edit history)
Luna III skrev 1 time siden:

……Men nå må jeg ned i havna og skrape litt. Tar litt hver dag så jeg ikke går helt lei. 

Under vannlinjen…….var forsiktig om du støter på oransje grunnmaling (under bunnstoffet!) det er med stor sannsynlighet blymønje…….supergiftig…..men veldig bra til å beskytte trebåter ! ser den OK ut, sa la den sitte !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Tidligere, de som ønsket å male, brukte blymønje, Arcanol, Antiparasit (ren impregnering), Sinkromat osv. Felles for disse er vel at de ikke er i handelen lenger av forskjellige grunner, stort sett av miljøhensyn. Personlig brukte jeg tretjære under dørker på åpne båter. Eller ingenting. Shipolin (Jotun) kan neppe betegnes som diffusjonsåpen. Greia er at treverket trenger å bli kvitt kondens/fuktighet som danner seg inne i treverket. Pakker man inn en trebit i diffusjonstett plast, vil trebiten råtne. Derfor. 

Mener jeg skrev over at denne båttypen finnes langs hele kysten fra Egersund til svenskegrensen. Tar du en titt i trebåthavnen i Stavern, så ligger det flere der. Tidligere krydde det av trebåtbyggere. Til og med gårdbrukere bygget båt i ledige stunder. 

Ballast av bly. Du må selv finne ut hvor ballasten skal ligge. Det beror på trim for/akter og stabilitet. Jo lenger ned ballasten ligger, dess mer stabilitet får båten. Båter som er 'overstabile', vil få tiltagende slingring. Da plasserte man gjerne noe ballast ut til borde for å oppnå større treghet. Men ballast i bunnen er det viktigste. Det er greit å legge ballasten slik at den ikke kiler seg fast mellom kjølplanken og kjølbordet. Samtidig må den ligge støtt, slik at den ikke ramler rundt nedi der.

Luna III skrev for 4 timer siden:

Tenk ikke på det. Nett troll finnes overalt. 

Kommentaren var vel ikke spesielt morsom, men at @Eika er et av trollene her på BP blir helt feil å hevde. Tvert imot er han en av de som er hjelpsom overfor de som har spørsmål han kan svare på. Kommentaren var nok rett og slett ment å være humoristisk uten at det traff helt. Det blir litt for billig å stemple ham som et nettroll av den grunn. 

Erik AN skrev for 3 timer siden:

Nydelig lita snekke! Gratulerer!

Jeg er ikke fra Sørlandet, men ville kalt den ei Sørlandssnekke, helt klart. Alle kjennetegn er til stede. Båten kunne vært bygd i 1947 og sett akkurat slik ut, i 1987, eller som nybygg den gang vi hadde trebåtlinjer i vgs. Ytre tre-ror, buede stevner og buede bakker. Jeg syns den ser helt strøken ut, og om den flyter og ikke har vesentlige sprekker, ville jeg pussa den og ikke skrapa så mye over vannlinja. Kombinasjonen D1 og D2 er helt kurant på alt lakka treverk. 

Under vannlinja skraper du vekk all laus bunnsmøring. Ikke strev voldsomt med å løsne slikt som sitter. Mellom bordgangene er det gjerne tetta med bomullstråd, så ikke skrap inn i sua (sprekken), men bruk heller noe å slipe med, om det er sjenerende. Jeg ser ikke motor, men med propellen indikerer "ordentlig snekkemotor" fra Marna eller FM?    

Om du ønsker å få det glatt og pent kan du prime skroget før nytt bunnstoff. Båten går akkurat så fort som vannlinja tillater om den er dønn glatt eller vagt ruglete, altså 6 knop. Den er stoffa med ordinært kobberstoff og tidligere eier har elska båten sin og laga den obligatoriske hvite linja bein og fin. Garantert godt holdt. Båt for tiåra framover!

PS

Om spydige bemerkninger: Samma det! Totalt ødeleggende, sjølsagt, for et demokrati og i et båtforum der vi alle er "i samme båt" og skal kose oss med hverandres diller og interesser. For oss som stadig er opptatt av trebåt er det deilig å se fine båter som sikres en ny sommer hos nye interesserte eiere. Trebåter høgges i dag "over en lav sko", men det gjør vi minsanten med gamle trehus også - mens det koster skjorta å kjøpe noen kvadratmeter stussligste sortering terrassebord. Det er bare sånn tida er, og da auler det også med tankelause kommentarer. 

Om et års tid, i pinsen eller til 17.mai kommer denne vesle snekka til å gi deg så mye glede og positiv oppmerksomhet at alle advarsler om tidsbruk, svette og tårer, vil forsvinne som dugg for solen!

DS

Motor: Det sitter en 1985 mod Sabb G 10 hk i den. Gått over/overhalt for3-4 år siden. Starter og går som ei klokke. Eller rettere sagt som en ensylindra diesel. ;) Der ut som den er antiparasitbehandlet under vannlinja, men har dessverre funnet noen få sprekker. De fleste er ingen problem, men en er gjennomgående. Hvordan fikser jeg den best uten å måtte bytte hele bordgangen. Dessuten ser det ut for å ha blitt noen hull etter rustne jernnagler. Resten er kobbernagler. Bør disse bare plugges eller? Legger ved ett par bilder og håper på gode tips.

IMG_3079.JPG

IMG_3080.JPG

Luna III skrev for 4 timer siden:

Får se etter hvert om jeg sliper ned all lakk. Ikke naglene ;) og går over til olje, men først og fremst tar jeg under vannlinja nå.

Om du velger å gå så drastisk til verks som å fjerne alt, ville jeg ha skrapet, gjerne kombinert med varmepistol. Ikke slipt. Sliping spiser opp treverket, mens skraping kun tar overflatebehandlingen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, lusing er avansert og fint, men vanligvis ikke nødvendig. Sprekker er helt vanlig, og vil vanligvis trutne att. Sprekker som går fra enden av bordet og veldig langt inn vil kunne svekka bordets evne til å holde formen. Da bør en luse. (skjære ut en lang og bein flis som går på hver side av sprekken, og lage ei ny flis i god furu og lime den inn i stedet - oftest vha epoksy). De sprekkene dine ser ikke ille ut, og jeg ville ha "tetta" dem med "Farm80" før bunnsmøringa, altså ikke lenge før utsetting. Når båten min er tørr er en god del av sprekkene ubehagelig store, men med litt vanning før utsetting forsvinner de helt. Jeg har brukt "blikk" og spikra det på i lange remser, mest for å holde på plass tettestoff. Under remsene sveller borda så mye at det ikke er antydning til sprekker når båten ligger på sjøen.

Om hullene etter jernsaumen er store, med rustfarga kant, og hodet på saumen er borte, vil hullene ha problemer med å trutne igjen. Du kan lage ei flis av tørr og litt fos (splintved) furu og sette den i. Ikke spreng den på plass, men sikre at den sitter med ettelleranna mjukt stoff, feks Farm. Båten min er full av gammal jernsaum, så mye at det ikke er verdt å gjøre noe før jeg må. De blir malt over med primer og bunnstoff og bare "er der". Om det er hull eller rusta saum inni, aner jeg ikke. Er båten tett, er den tett! 

Vi luset aldri klinkbygde båter. Kun kravellbygde båter. Vi kjøpte remser av blyplater (fikk blyet på rull). La smørefett i sprekken og spikret blyplaten over med kobbernudder. Da pleide det å holde tett i svært mange år. Kanskje hele båtens levetid. Er det vanskelig å få fatt i bly, kan også glødd kobber brukes. Kobberet må være så mykt at kobbernuddene holder platen på plass når bordet trutner. Det er platen som skal 'gå', bukle seg. Derfor er bly det beste, og enkleste å forme.

Ja, ved nærmere ettertanke brukte jeg nok bly, Hulda! Jeg brukte asfaltmasse (Farm80, Proof, e.l.) "inni". Fordelen med disse "nye" tettestoffene framfor fett, smør og grease er at malinga og bunnsmøringa sitter vesentlig bedre. Jeg trur remsa sitter av seg sjøl og brukte små "maskinskruer" til feste. Fingra mine er ikke så smidige de en gang var... Lusing har jeg aldri gjort. Jeg er skeptisk til å bruke epoksy til gammalt treverk som er satt inn med ymse stoffer. Det er bilde av det ett eller anna sted i "Vosso-tråden", men jeg er ikke kar om å finne det nå...

Nå ser jeg at jeg tetta på begge sider, med bly og "tacs" på innsida og bly og skruer på utsida.

Her skal de stå beskrevet:

https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/page/7/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...