Jump to content

Er dette normal pris for lagring, service, stoffing og polering på en 18 fot båt?

Knallipadden

Recommended Posts

TideRace skrev 1 time siden:

Det er vel irrelevant? 

Hvis man heller vil tilbringe tiden på golfbanen, hytta eller på sjøen i stedet for å bruke helgene om våren på båtpuss, er dette den prisen man er villig til å betale for fritid. Fritid etter egne ønsker er det mange som er villige til å betale mye for.

Det er relevant hvis man vurderer hva det koster, og deretter velger å betale seg fri for å spille golf eller gjøre noe annet. I alle fall gjør jeg noen slik vurderinger av og til, eksempelvis gjør jeg lite der jeg nå er av den enkle grunn at arbeidskraften er nesten gratis mens den hjemme koster skjorta. Hjemme derimot, prøver jeg å gjøre mest mulig selv da alternativet i all enkelhet er å måtte selge unna en del noe jeg ikke ønsker per i dag!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

TideRace skrev 42 minutter siden:

Det har vel vi som har større båter, og sikkert de fleste her på BP, grundig bevist at man overhodet ikke har skjønt. I så fall ville båten i utgangspunktet aldri vært anskaffet :giggle: .

Og derfor heter det båtpenger og går fra et annet budsjett enn alt annet, men uansett må man jo ha inntektene til å dekke disse utgiftene.:clap:

Så lenge båtpengene ikke hentes opp av sereptas krukke så må mange av oss forholde oss til penger inn - penger ut, selv om båt er gøy.

Egeninnsats er gull verd, for hver time man slipper å sette vekk "sparer" man ca 4 timers jobbing for å betale andre for samme jobben.

Dette er jo OT, men båt ,bil,hus, hage etc blir utrolig mye billigere om man kan ordne opp selv. I dagens samfunn med youtube og internett backup burde det være flere handymenn, men mange havner i kategorien: Lat, blakk & ubrukelig. Alt arbeid  som er kjedelig eller pittelitt komplisert blir satt bort

Knallipadden skrev On 25.8.2021 at 9.07:

Prisen endre på på 48.000 kroner. Han betalte 12.000 på forskudd for lagring, også fikk han regning på 36.000 for resten. Det ble antydet rundt 30.000 for alt. 

Problemet her er vel ikke om det er brukt gaffel til å skrive regningen. Problemet ligger i verkstedets etterlevelse av lov om håndverkstjenester. De anslo 30 000,- loven sier at et anslag kan avvike med inntil 15%. Så kostnaden ut over 34 500,- må verkstedet bære selv, om de ikke har korrigert avtalen og fått aksept hos kunden.

Aileen ll

andersb skrev for 5 timer siden:

kompis (her inne) betaler nesten 200 i året for opplag og klargjøring

denslags er nok i stor grad forbeholdt pappagutter fra Oslo vest med en god arv som startkapital. De som graver grøfter for pengene sine har stort sett ikke muligheter til å prioritere slik, selv om de ville.

Selv synes jeg 50 lapper for opplag og klargjøring av ei jolle på 18 fot høres helt høl i hue ut. Hvor er det f.eks. normalt å legge lista i forhold til vasking og polering av påhengsmotorer? 

En annen ting er polering av vindskjermen. Det er ikke unaturlig å polere opp vindskjermen på disse båtene. Men med tanke på at:

Knallipadden skrev On 25.8.2021 at 9.58:

Båten er også ganske ny og ligger i et naust mesteparten av året.

lurer jeg på om det er normalt, eller om det burde gått på reklamasjon. Hører det er ganske vanlig at vindskjermene på Nordkapp må poleres opp.

Komodo skrev for 4 timer siden:

denslags er nok i stor grad forbeholdt pappagutter fra Oslo vest med en god arv som startkapital. De som graver grøfter for pengene sine har stort sett ikke muligheter til å prioritere slik, selv om de ville.

Selv synes jeg 50 lapper for opplag og klargjøring av ei jolle på 18 fot høres helt høl i hue ut. Hvor er det f.eks. normalt å legge lista i forhold til vasking og polering av påhengsmotorer? 

En annen ting er polering av vindskjermen. Det er ikke unaturlig å polere opp vindskjermen på disse båtene. Men med tanke på at:

lurer jeg på om det er normalt, eller om det burde gått på reklamasjon. Hører det er ganske vanlig at vindskjermene på Nordkapp må poleres opp.

Den er sikkert ikke matt på en så ny båt.

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Ei 18 fots jolle blir kanskje brukt 15 timer i året. Undrer meg over hva timesprisen blir, alt tatt i betraktning...båtplass , forsikring, bensin, avskrivning,  osv...skal vi gjette kr 5000 i timen. Disse kostnadene bør bli bekjentgjort for folk flest .

Båtplass koster ikke noe, den eier vi selv. Eneste er kostnader til vedlikehold, men det er ikke mange kroner i året. Verditap er vel den største posten, utenom vedlikehold. Forsikring er bare et par hundrelapper i måneden. 

Gladlaxen skrev 5 minutter siden:

Den er sikkert ikke matt på en så ny båt.

Riktig. Ble bare anbefalt å polere den for best mulig sikt, og for å lede bort vannsprut og regn.

Har selv en 18fot med vindskjerm, og den bor på hengeren sin da vi bor etpar mil fra kysten, eller strengt tatt der vi pleier å sette den ut som er neo lenger. (Fri bruk av flott rampe og gratis parkering.)

Jeg vasker og polerer selv, så det blir jo litt kos på vårparten og underveis. Vasker etter hver tur, så ser den ny ut hele tiden. Det er gjort på fem minutter.

Jeg hadde den til vinterlagring hos bondenaboen etpar år, men da han skulle ha plassen til noe annet, kjøpte jeg en 22,5kvm plasthall på Netthandelen. Litt fuktigere, men spart inn etter et drøyt år.. Hallen er overraskende solid og lett å sette opp, i sommer har det stått en veteranbil der, det var egentlig meningen å ta den ned men den står ikke i veien uansett..

Jeg har funnet ut at det er mye enklere å pakke båten hjemme og bare sette ut når vi kommer til båtplassen/slippen, enn faktisk å ha den liggende ute. Det må da ryddes puter og låses skikkelig, på gårdsplassen ligger den med putene på plass under et båtovertrekk fra Biltema. (Holder to-tre sesonger.) Jeg slipper da også alt av bunnstoffjobb. 

Om man bruker konsolltrekk har jeg sett at det blir litt mer merker i vindskjerm, det kan sikkert unngås ved å vaske over før lagring og kanskje legge over et pledd før konsolltrekket som kan være litt stivt. Jeg polerer bare over vindskjermen sammen med det andre som poleres på våren, evt. en ekstra gang utover sommeren.

Ugleseth skrev On 25.8.2021 at 9.39:

Jo mer man spesifiserer jo høyere pris virker det som.

Jepp, desto mer man deler opp fakturaen, desto mer kan man runde av opp til nærmeste time, og desto mer tjener man.

Man får vel raskt tjent opp til en henger for disse pengene og kan gjøre mesteparten selv i ro og mak hjemme i hagen, dersom hytta er 12 timer unna. Om dette er for dyrt aner jeg ikke, siden jeg pleier å gjøre mesteparten selv, nettopp pga. kostnad. Å gjøre ting 100% strøkent tar lang tid, men det må vel til så kundene ikke klager. Jeg pleier å "jukse" og tillate meg at båten ikke er 110% strøken, ellers får jeg den aldri på vannet ...

Kaptein Plast skrev for 7 timer siden:

Jeg polerer bare over vindskjermen sammen med det andre som poleres på våren, evt. en ekstra gang utover sommeren.

Da jeg solgte forrige båt etter 13 sesonger (kjøpt ny) så var vindskjermen like fin, men har faktisk ikke polert den en eneste gang i min eiertid. Ikke med noen av tidligere eide båter, også skjærgårdsjeeper, og båtene har solgt uten problemer og uten noen kommentarer, anmerkninger eller problemer med vindskjermen(e). 

At man selv eier båtplassen hjelper jo, men alternativt kunne jo denne leies ut. Gjorde det selv i sommer (har to plasser) og for en 14 fots jolle var det ikke vanskelig å leie denne bort for 6.000 for sesongen. 

Redigert av Mouche (see edit history)

Vindskjerm i polykarbonat/akryl/lexan eller hva det nå er for noe, kan enkelt poleres med en tube Autosol Acrylpolish og et gammalt håndkle. Kan naturligvis bruke maskin hvis skjermen ser svært ille ut.

Har ikke brukt ett øre i servicetimer på noe som helst på min 10 år gamle 18-fots skjærgårdsjeep. 

Men det er jo delvis fordi den var billig i innkjøp, og delvis fordi jeg ikke har råd til å betale noen ett øre for noe som helst av arbeid. Men tar jo relativt godt vare på båten allikevel. Iallefall motoren.... 

Men er ikke fanatisk (unntatt på anoden da). Impelleren er vel 6-7 år gammel så skal skifte den før neste sesong. Tipper den gamle ser ut som ny.

Bunnstoff har jeg heller aldri kostet på meg, men det funker fint uten. Dvs. idag registrerte jeg at jeg har mistet en knop eller to på toppfarten. Kan være tilfeldig pga. ymse forhold, eller det er kommet litt rur under fordi båten har blitt altfor for lite brukt. Men det er jo lett å fikse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mouche skrev for 15 timer siden:

Da jeg solgte forrige båt etter 13 sesonger (kjøpt ny) så var vindskjermen like fin, men har faktisk ikke polert den en eneste gang i min eiertid. Ikke med noen av tidligere eide båter, også skjærgårdsjeeper, og båtene har solgt uten problemer og uten noen kommentarer, anmerkninger eller problemer med vindskjermen(e). 

At man selv eier båtplassen hjelper jo, men alternativt kunne jo denne leies ut. Gjorde det selv i sommer (har to plasser) og for en 14 fots jolle var det ikke vanskelig å leie denne bort for 6.000 for sesongen. 

Jeg tror en del folk har båt på større plasser, for det er ikke helt likt å ha båtplass der vi har plass i forhold til større plasser. Båten ligger et lite sted på Nordvestlandet, og båtplasser er ikke akkurat mangelvare der. Det er derfor ikke noe marked for å leie ut plass. Det er der i mot et marked for å leie ut hytter med båt til turister som er opptatt av fiske og friluftsliv, men det ønsker ikke vi å gjøre. Foreldrene mine bor sentralt i en storby uten mulighet for å oppbevare en båt hjemme. Vi må også ta minst 5 ferger for å komme til landstedet. Derfor er det mer praktisk å ha båten på landstedet hvor det er et naust den står i. Båten har bare vært på vinterlagring en gang. Det var fordi det var tid for service, også ønsket de å få shinet den litt opp til sesongen. Det var ikke noen som hadde forestilt seg at det skulle bli så dyrt. Med slike priser blir man bare nødt til å gjøre mest mulig selv. Service på motoren må man riktig nok ta på et verksted for å beholde garanti og reklamasjon, men resten får man bare ta seg tid til. Eventuelt sette bort jobben til noen ungdommer som vil tjene seg noe kroner. 

Har en gammel 30 fots westbas som jeg bruker hele året... Har aldri bunnsmurt den kun spylt en gang i året, har aldri polert den, kun vasket den med jif og svamp en gang i året, og båten ser helt ok ut. Hvorfor skal alt skinne hele tiden.. Men pinlig nøye på oljeskift og filter bytte så klart. Viktig å ha et edruelig forhold til dette båtlivet uansett hvilken konto pengene flyr ut fra.... 

Faxen skrev 36 minutter siden:

Jeg hadde 4 Syrere til å ta jobben med stoffing + polering og oljeskift på to maskiner. De var til tider 4 mann. 

Tid brukt ca 10 timer. En var utdannet bilmekaniker. De ba om 3000 kr. Jeg var veldig fornøyd.

Avsluttet med en tur med gutta. :yesnod:

Hvis det var 10 man-timer var det jo en ok avtale, men hvis du mener at 4 mann brukte 10 timer hver gir det en timelønn på 75kr/time. Det er vel ikke ok. 

service på båt er en sånn greie du både trenger tid, og noen som kan hva de holder på med for motor biten. 

Skryte av å underbetale folk svart er ... yeah 

skal du ha jobben gjort skikkelig, av noren som har  norsk lønn, hos folk som igjen kan ha råd til til å bo her, og kanskje ha en båt selv, så koster det som forespeil av TS.

sleivbemerkningene til folk som har råd til å sette det bort forstår jeg ikke @Komodo misunnelse? og i dette tilfellet grovt skivebom da familieanliggende er slik at de ikke arvet noe som helst noen av de. 

Knallipadden skrev for 23 timer siden:

Båten har bare vært på vinterlagring en gang. Det var fordi det var tid for service, også ønsket de å få shinet den litt opp til sesongen. Det var ikke noen som hadde forestilt seg at det skulle bli så dyrt. Med slike priser blir man bare nødt til å gjøre mest mulig selv. Service på motoren må man riktig nok ta på et verksted for å beholde garanti og reklamasjon, men resten får man bare ta seg tid til. Eventuelt sette bort jobben til noen ungdommer som vil tjene seg noe kroner. 

Jeg synes prisen de betalte var veldig høy, men så er det jo noen som synes det er verdt det, samtidig som det jo tar endel timer, så da kan man jo ikke si prisen er feil heller.

Jeg antar det som har sviktet er kommunikasjonen om hva som skal gjøres. Når de ønsket å få "shinet den litt opp til sesongen" så kan det jo tolkes på ulikt vis. Alt fra en time til spyling og gni over litt med en klut, til at alt skal gnikkes helt reint og poleres med tilsammen flere dagsverk og dyre produkter.

Noen kan være pirkete på at alle detaljer skal være ordentlige (og villige til å betale for det), mens andre sier det ikke er så nøye og vil ikke betale unødig mye.

Bare sånn til sammenligning så stod jeg en gang i kø foran skranken til en Ford-forhandler. kunden foran meg skulle ha nytt deksel under håndbrekket, mens den ansatte bak skranken slet med å finne ut hvordan dette skulle skaffes. Jeg spurte da kunden om vedkommende hadde sjekket om de kunne ha slikt deksel hos huggeren, for det er sikkert neon Mondeo-er som er blitt kollisjonsskadet og sendt til huggeren uten at dekselet er ødelagt. Svaret var at det var nok ingen vits, for antakelig var det samme typen riper på dekselet på huggerbiler. Problemet var nemlig at det ble riper fra neglene på dekselet, så derfor måtte det byttes ut.

Tilbake til vinteropplag så betaler jeg 1500 kr for 15-fots båten min og 2000 kr for 19-fots båt. Prisene har sikkert økt litt der, men det har alltid vært 1500 kr siden jeg begynte å ha minste båten min der for over 10 år siden, for som han sier så er det det som er prisen for gamle kunder.

Dette er rett og slett et kaldt lagerbygg der båtene står innelåst og tørt under tak, og det er igrunnen det viktige. Jobben med å ta båtene inn og ut gjør jeg selv.

Opptak, service, reparasjoner og annet arbeide har jeg ogs alltid gjort selv siden jeg kjøpte første båten i 2008.

Olje i undervannshus bytter jeg alltid mellom sesongene. Plugger har jeg byttet en sjelden gang iblant (fyller gjerne noen tusen liter bensin mellom hvert pluggbytte) .Impeller har jeg byttet en gang på minste båten. Oljeskift på motor slipper jeg siden det er 2-taktere. Og siden de er utafor garanti så slipper jeg å ta dyre servicer for å bevare denne. Servicer kan jo gjerne komme opp i mer enn motorens verdi etter få år om alt skal settes bort til verksted. Litt glasfiberarbeid er det også blitt (ikke så pent, men tett). Den minste båten har fått et lag med bunnstoff (mens den største kjøpte jeg ifjor vår med bra bunnstoff, så den har jeg ikke stoffet selv enda). Membranen i bensinpumpa byttet jeg på den største, mens den minste har fått  ny impeller.

Da styrevaieren røk på minste båten og jeg måtte bygge om litt fordi jeg ikke fikk tak i makan så sa de på SeaSea at man må være litt mekaniker (eller om de sa Reodor Felgen) om man har gammel båt og ikke skal bruke store summer på verksted. Båtene mine har aldri vært på verksted, jeg har fikset alt selv.

Opptak og sjøsetting av båt gjør jeg selv på egen henger, det tar jo bare 15-20 minutter hvis jeg forter meg litt (har sikkert gjort det 100 ganger, så det blir rutine).

Polering av båt har jeg aldri gjort. Litt vask holder fint. Også har jeg lakket og malt treverk. Jeg vil heller bruke tida på båttuur enn på polering og shining. og jeg bruker heller pengene på bensin enn på å leie inn noen til slikt.

Mens andre bruker båten sin kanskje 10 timer på en sommer og betaler mange tusen for opptak og opplag så bruker jeg båtene mine flere hundre timer hver sommer og slipper unna med småpenger i forhold til hva andre betaler (fordi de kjøper mange tjenester). Da synes jjeg at jeg får mer ut av båten enn de andre, og til en lavere pris også, hvertfall om man ikke regner med bensinen, som nok kanskje kan overgå nedskrivingen på mange andre sine dyre båter.

Selv har jeg kjøpt båten mine brukt og de har en gjennomsnittspris på omtrent det samme som det trådstarters foreldre betaler for et vinteropplag med tilbehør.

Nå ble jeg fornøyd gitt, når jeg leser prisnivået . Jeg har en 17 foter med påhengsmotor og vindskjerm som jeg har hatt i 12 år nå. Jeg har spart  netto  ca kr 425000. Jeg polerer med Biltema polering kr 79...1 boks bunnstoff 139 og en impeller kr 174  hvert 5 år og 1,5 ltr motorolje kr 112.  Jeg har 425000 til overs. Nå forstår jeg enda bedre hvorfor noen må ha en mill i årslønn for å overleve. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...