Jump to content

Er dette normal pris for lagring, service, stoffing og polering på en 18 fot båt?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg synes det ser greit ut, fordi jeg gjør dette selv, og vet hva tid det tar. Timeprisen er ikke dyr heller. Tror de fleste som setter bort opplag, tar med polering under fenderlist, da dette går raskt og få timer. Over list, og oppi, er tidkrevende.

Man må unne andre en anstendig lønn til å leve som seg selv, når man skal ha gjort noe, eller gjøre jobben selv. Selv, kunne jeg ikke hatt båt, om alt skulle settes bort.

Du skriver at komme skulle komme på ca 30k og ender på 36k. Det er ikke ille.  Men summen ble kanskje 36k + moms? Da var det litt været. Synes faktura er godt spesifisert. Noen av linjene virker til å ha brukt litt flere timer enn nødvendig (uten jeg nødvendigvis vet hvor mye jobb det er), men ikke mer enn at du kanskje kan på diskutert sluttsum ned mer en et par tusenlapper. Jeg ville bedt om restene av produktene det er fakturert for. 

Er det noen an linjene du reagerer på, eller du mener ikke var bestilt? F.eks vaks/polering/voks av motor?

Familien min bor 12 timer unna landstedet, så det er ikke så lett å få tid til å ta service og vedlikehold når de bor så langt unna. Da går i så fall mye av tiden med. Det er gjerne andre ting som må gjøres når man først er der. Det er mer enn nok arbeid når man har landsted. Man setter derfor bort det man har mulighet til. Jeg syns i hvert fall prisen er helt vill med tanken på hvor liten båt det er. 

bjorngb skrev 40 minutter siden:

Du skriver at komme skulle komme på ca 30k og ender på 36k. Det er ikke ille.  Men summen ble kanskje 36k + moms?

Prisen endre på på 48.000 kroner. Han betalte 12.000 på forskudd for lagring, også fikk han regning på 36.000 for resten. Det ble antydet rundt 30.000 for alt. 

Jo mer man spesifiserer jo høyere pris virker det som. Polering av vindskjerm , poleringe av motordeksel, polering av akter ...baug ...bb side  sb side ...tapppe olje ..fylle på olje, demontere anoder ..montere anoder hehe...joda prisen gjenspeiler den nye trenden...trippel pris på strøm...dobbelt pris på matrialer osv..det er bare å følge etter...en 18 fots båt polerer man på noen timer med verktøy og pågangsmot.

Vanligvis bruker man en liten båt 10 til 15 timer i sesongen og fullstendig servise er totalt bortkastet, etter mitt syn.

Det stemmer sikkert, men hva er egentlig "over fenderlinje" på denne båten som ikke har overbygg (jeg vet hvor fenderlinja er altså)? Har de polert den innvendig også? Du betaler nesten 15.000 for vask/polering/voks over fenderlinja (inkl mva og over 15 timer arbeid), men bare litt under 6000 for under fenderlinja.

Stemmer sikkert altså, men læringen for både deg og oss andre må være at skriftlig avtalt pris er alfa omega (hadde sikkert gått i samma felle selv).

266771-50a758a07e0ca2ca91f352ba4aa859cd-com-494197-90110fbd13e0e79b34e6aceebbd7c09b.jpg

Det er greit å få visualisert hvor mye man sparer på å gjøre denne typen jobb selv.

Jeg så en som skrev på et forum at han betalte 100 tkr for innendørs vinterlagring av en Fairline SQ58 inkl. polering. Høres ut som om at han får litt mer igjen for pengene med tanke på hvor mye det er å polere/vokse på en slik til sammenlikning.

Chiefengineer skrev 11 minutter siden:

... Jeg så en som skrev på et forum at han betalte 100 tkr for innendørs vinterlagring av en Fairline SQ58 inkl. polering. Høres ut som om at han får litt mer igjen for pengene med tanke på hvor mye det er å polere/vokse på en slik til sammenlikning.

Akkurat det jeg mener også. Hvor mange båter av samme størrelse som mine foreldre sin hadde det fått plass hvis de hadde stablet de ved siden av en SQ58 i lengde, høyde, og bredde. 

Båten er også ganske ny og ligger i et naust mesteparten av året. Det rekker aldri å komme groe på skroget for eksempel siden den ligger ute i så kort tid om sommeren. Det skal derfor ikke være en stor jobb å klargjøre den. 

aroneid skrev 15 minutter siden:

Det stemmer sikkert, men hva er egentlig "over fenderlinje" på denne båten som ikke har overbygg (jeg vet hvor fenderlinja er altså)? Har de polert den innvendig også? Du betaler nesten 15.000 for vask/polering/voks over fenderlinja (inkl mva og over 15 timer arbeid), men bare litt under 6000 for under fenderlinja.

Stemmer sikkert altså, men læringen for både deg og oss andre må være at skriftlig avtalt pris er alfa omega (hadde sikkert gått i samma felle selv).

Godt spørsmål med over fenderlist ?

Ugleseth skrev 19 minutter siden:

Jo mer man spesifiserer jo høyere pris virker det som. Polering av vindskjerm , poleringe av motordeksel, polering av akter ...baug ...bb side  sb side ...tapppe olje ..fylle på olje, demontere anoder ..montere anoder hehe...joda prisen gjenspeiler den nye trenden...trippel pris på strøm...dobbelt pris på matrialer osv..det er bare å følge etter...en 18 fots båt polerer man på noen timer med verktøy og pågangsmot.

Vanligvis bruker man en liten båt 10 til 15 timer i sesongen og fullstendig servise er totalt bortkastet, etter mitt syn.

Båt og motor var kjøpt fabrikkny, og det var nå tid for første service. Man må følge service for å beholde garanti. 

aroneid skrev 15 minutter siden:

266771-50a758a07e0ca2ca91f352ba4aa859cd-com-494197-90110fbd13e0e79b34e6aceebbd7c09b.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Det er jo veldig lite skrog, og store flater, under fenderlist på sånne båter, så mellom vannlinje og fenderlist, går fort. Blir ikke mye møkk heller.

Over fenderlist er for meg i denne sammenheng, resten av gelcoat innvendig, konsoll, rundt dashbord etc. Det er mye kriker og kroker, kryping og krabbing. Om det skal vaskes grundig, tørkes, polish og voks, ja så tar det tid når man er grundig. Å gjøre min Sting 530 klar om våren hjemme i gården, tar nok omtrent samme tid. Tar nok minst tid for de som aldri har gjort det.

I utgangspunktet virker det nok som en vekker for flere at stell og service av båt tar tid om det gjøres grundig.

I dette tilfellet kan det se ut som at jobben har blitt utført særs grundig (poleringen), men utover det helt normalt...faktisk rimelig timepris. I oslofjorden vet jeg om timesatser fra 720,- til 1580,-. To steder jeg kjenner ca 1100,- og 1350,- eks.mva. 

Poenget er vel å gjøre avtale med utførende innen arbeid bes utført, enten fastpris eller tak på timer. 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Det er vel bare de som har høyere timelønn selv, enn timelønn verksted, som det lønner seg for å sette bort arbeidet.

Med 50% skatt så må du ha minst dobbelt timelønn av hva du betaler noen for at det skal gå i +/- null. Å skulle ut med 50.000 for årlig stell av en høyst normal/vanlig skjærgådsjeep (båtplass og forsikring kommer vel uansett i tillegg) så forsvinner jo 100.000 av lønna bare til dette! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Eika skrev for 17 timer siden:

Setter man alt vekk, så får man bare lukke øya og dra kortet, sånn er det med den saken. 

Akkurat den der kjøper jeg.

Vi hadde kunder som leverte båt og nøkkel om høsten. Adios, sees til våren. Og da skulle båten være i perfekt stand og fungere hele neste sesong. Vi kunne få inn båter som ikke så ut i måneskinn. Eier var innom kontoret om våren, betalte, hentet nøkkel. Adios, sees til høsten. De hadde ikke peiling på hva som var under motordekselet, eller under båten, og det interesserte dem heller ikke. De klaget heller aldri på prisen. Men disse kundene var det langt mellom.

Det som i første rekke forundrer meg her er timeprisen på 660 kroner ex mva. Den virker usannsynlig lav for å være i Norge, eller Monaco for den del. Derfor hadde jeg også kommentaren om at de må skrive timer 'med gaffel' for å få driften lønnsom. Jeg kjenner ikke til et eneste foretak som jobber for 660 kroner timen. Til og med jeg, kun med egen PC som innsatsobjekt, har mer- til og med med utenlandsk oppdragsgiver som opererer fra EU lavkostland. 

Jeg betalte SEK 14 000 for å ha Hulda på land i tre uker. Det kan virke dyrt. Men det er stor løfteredskap som skal holdes i orden, sertifiseres, avskrives. Det er folk som jobber. Jeg hadde forventet meg en regning på SEK 20 000. Tar man den del av regningen som er høytrykksspyling, så har den jobben fastpris, og det tok en snau halvtime. Der haler de naturligvis kroner når prisen er SEK 1 700 inkl. mva.  

Svoger har en tilsvarende båt lagret på egen henger i låven hos en lokal bonde. Verksted tar service på motoren. Tror han betaler 15 000 for service og opplag. Så må han vaske og polere selv. 

Det er i denne konteksten prisen på meg virker ubalansert. 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

En gjør vel ikke slikt i arbeidstiden, men på fritiden. Så lønner seg gjør det nok uansett å gjøre det selv.

Jeg har ikke sagt det ikke lønner seg å gjøre det selv. Derimot, om jeg tjente bedre pr time, enn det kostet på verksted, ville det lønne seg å legge ned de ekstra timene på jobb, i stedet for på båten. Det er vel eneste måten det kan lønne seg å sette bort jobb man kan gjøre selv. 

oberst1 skrev for 6 timer siden:

I oslofjorden vet jeg om timesatser fra 720,- til 1580,-. To steder jeg kjenner ca 1100,- og 1350,- eks.mva. 

Jøss, det var friske timesatser, helt opp i 1580,- timen!

Hulda skrev for 3 timer siden:

Jeg kjenner ikke til et eneste foretak som jobber for 660 kroner timen.

Det er mange som jobber for under 660,- timen, men det er jo stor forskjell på om du er omreisende tømrer, eller om det er et bilverksted med oppvarmede lokaler, løftebukk, diverse sertifisert og kalibrert verktøy, og et stadig behov for kursing. Snakket med en på mandag, han leide seg ut for 450,- timen. Men da stilte han vel kun i arbeidsbukse, ikke med så mye som en skiftenøkkel. En advokat derimot kan fort fakturere 3500,- timen. Argumentet er da at han har kompetanse, og det må man betale for. 

Det fremgår vel at 12.000,- er lagring. 28.800,- er hva de tar betalt for service/vedlikeholdsarbeidet. Om resultatet er bra, virker ikke det feil. Staten stakk av med 7.200,- uten å gjøre en dritt. (Tipper de har opplyst om pris uten mva 30.000)

Alle må tjene penger, og de som skrur/vasker

båter er vel ikke de største gribbene. 

Profondo skrev 12 minutter siden:Staten stakk av med 7.200,- uten å gjøre en dritt.

Nå skal ikke jeg gjøre dette til en momsdebatt, men indirekte har de strengt tatt bidratt ved å bygge veier, tilby rimelige helsetjenester og barnehager slik at folk kan komme seg på jobb, import- og handelsavtaler som gir flyt i produktene som brukes osv.

Jeg er ingen tilhenger av høye skatter og avgifter, men det er fort gjort å glemme at hvertfall noe av det gavner fellesskapet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Gullfisk skrev for 10 timer siden:

Jeg har ikke sagt det ikke lønner seg å gjøre det selv. Derimot, om jeg tjente bedre pr time, enn det kostet på verksted, ville det lønne seg å legge ned de ekstra timene på jobb, i stedet for på båten. Det er vel eneste måten det kan lønne seg å sette bort jobb man kan gjøre selv. 

Igjen, du glemmer skatten! Du må jobbe minst to timer for hver time du betaler andre. Men det er bare en del av "sannheten" for du må ha igjen netto før skatt det dobbelte av hva du betaler andre samt at moms kommer i tillegg. Betaler du noen 660 per time pluss moms så må du jo ha en timelønn på 1.650 og UTEN at du har noen utgifter på det arbeidet du utfører! Hvem kan rekke opp hånden og med hånden på hjertet at de har det?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skal en "vanlig" arbeider leie inn en annen "vanlig" arbeider som har tilsvarende lønn er regnestykket ca 1:4.  Man må jobbe 4 dager for å dekke inn lønnen til en dags arbeid for innleid arbeider.

Den største vinneren i dette spillet er staten som håver inn i alle ender.

Skal man unngå sjokkregninger så avtaler man pris for hva som skal gjøres. Verkstedet bør kunne gi en fast pris på stoffing polering etc så snart båten er inspisert ved levering. Samme med motorservice.

Da er det kun evt skjulte feil eller problemer som er joker angående pris.

Ellers er jo kunder særdeles dårlige til å avklare på forhånd hva som ønskes/ forventes, ofte skal de gjøre noe selv, men så ombestemmer man seg dagen før utsett og ber verkstedet ordne dette + monere ditt og datt. Da får man bare dra kortet uten å klage.

Ellers er jo kundens standardbeskjed: Båten skal levers klargjort og servet til neste sesong. Dett kan jo tolkes pittelitt forskjellig..

Mouche skrev for 2 timer siden:

Igjen, du glemmer skatten! Du må jobbe minst to timer for hver time du betaler andre. Men det er bare en del av "sannheten" for du må ha igjen netto før skatt det dobbelte av hva du betaler andre samt at moms kommer i tillegg. Betaler du noen 660 per time pluss moms så må du jo ha en timelønn på 1.650 og UTEN at du har noen utgifter på det arbeidet du utfører! Hvem kan rekke opp hånden og med hånden på hjertet at de har det?

Det ligger jo i det jeg sier, "hadde jeg tjent bedre pr time". Jeg regner ikke skatten som penger jeg tjener. Det sier seg selv, at det er ikke lønsomt før man sitter igjen med mere enn man betaler. Ergo, er det jo svært få det vil være lønnsomt for økonomisk, å sette bort enkle arbeidsoppgaver. Da blir det jo dyrt, når man setter bort enkle, men tidkrevende oppgaver.

Mouche skrev for 4 timer siden:

Det er vel irrelevant? 

Hvis man heller vil tilbringe tiden på golfbanen, hytta eller på sjøen i stedet for å bruke helgene om våren på båtpuss, er dette den prisen man er villig til å betale for fritid. Fritid etter egne ønsker er det mange som er villige til å betale mye for.

Redigert av TideRace (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...