Jump to content

Hurtigruta MS Kong Harald med motorstans på Hustadvika


Midtpinne

Recommended Posts

Det skal bli interessant å se hva årsaken til dette er. Kong Harald har to separate framdriftsmotorer med relativt adskilte hjelpesystemer og stans på den ene motoren medfører ikke automatisk stans på den andre.

 

Dette skipet hadde et stort havari på slutten av 90-tallet der BB framdriftsmotor måtte bygges opp igjen helt fra bunnen. Holdt tilnærmet ruta hele oppbyggingstiden med kun SB motoren i drift og BB akselgenerator (til den skadede motoren) ble benyttet som drivmotor på den sida den havarerte maskinen satt. Slik at man beholdt framdrift med halvert effekt på begge skruene.

Link to post

Bra det gikk bra med folk og skute!  For en beredskap vi har! Etter Viking Sky er nok ting satt litt i perspektiv!

Tenkte da jeg hørte dette, at det ikke var superkjekt å være ombord i kuling regn og mørkt, mens man fremdeles har i tankene hva som skjedde med Viking Sky! om man rekner ut seilt distanse på hurtigrutene så er det jo ganske lite feil! men det har jo vært noen smådings med lufting, diesel osv som har fått litt konsekvenser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Til -morten- :

Ja noe pussig begge maskinene stoppet.

 

På den annen side husker jeg noen år tilbake en konsulent som påstod de solgte en arbeidsbåt med det sikreste fremdriftsmaskineriet i landet. To helt adskilte system.

Alt virket greit til begge tankene ble fylt fra samme plass som i ettertid viste seg å ha mye bunnfall.... :eek:

 

Ellers likte jeg godt at vi har såpass god slepekapasitet tilgjengelig på strekninger hvor det kan være tøft værmessig.

Med sine 350 tonn på kroken var nok "Saltfjord" godt egnet.

Episoden med turistskipet som ble reddet av ankrene like før de traff bunn sørget nok for å påminne de bevilgende til hele tiden ha egnet og nok materiell tilgjengelig.

 

Siden jeg nevnte trekkraft: Mange av de nyere taubåtene som opererer opp og ned langs kysten har gjerne mellom 60 til 90 tonn på kroken. 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

I begge disse hendelsene var tilfeldighetene på plussida.
Viking Sky drev på det eneste "åpne" strekket på Hustadvika hvor det var plass før ankeret fikk feste.
Litt lenger øst eller vest ville den vært i steinene på kort tid.

Samme her, litt forskjellig plassering så kunne det gått mye verre.
Og at det stadig vekk er suppluskip med kapasitet og flinke folk ombord langs disse strekningene, er også en uvurderlig sikkerhetsfaktor.
Det samme gjelder helikopterkapasiteten.
Kanskje man kan kalle det en "synergieffekt" fra oljevirksomheten som ikke kan verdsettes høyt nok nok.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...