Jump to content

Hurtigruta MS Kong Harald med motorstans på Hustadvika

Midtpinne

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 14 minutter siden:

…… vi har fram til nylig hatt skip som har seilt i hurtigrutefart siden 60-tallet med kun en framdriftsmotor.

M/S Lofoten….

men Chiefengineer, en sak jeg lurer på…..

ett fartøy som Emma Mærsk, en av de større containerbåtane i Verden, hun går med en motor, en 14 syl 2-t 

hur vedliker holder man en sånn maskin under gang, går det, eller må båten ligge still ?

eller kan man ta en eller ett par syl ur drift ?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

navid skrev 15 minutter siden:

Takk for oppklarende svar! :thumbsup:

Bare kjekt.:-)

Jeg tenker at det er nok minst tre forhold som Sjøfartsdirektoratet vil komme til å interessere seg for i denne saken.

-Operasjonsprosedyrene til selskapet/skipet vedr. avgang med kun en motor, værforhold etc.

-Vedlikeholdsrutinene (hva førte til at det ikke var oppdaget at denne lenkearmen var slitt og skulle vært byttet)

-Hvorvidt skipet forøvrig oppfylte til klassekrav/myndighetskrav.

Man kan jo også tenke seg til at det også er en kaptein ombord som svært gjerne vil ha svar på fokuspunkt nr. 2 vedr. vedlikeholdsrutinene. Han hadde nok neppe vurdert avgang fra Kr.Sund om han hadde antatt at noe potensielt var pågående med den antatt "friske" maskinen. Her vil nok Sjøfartsdirektoratet typisk be om en gjennomgang av vedlikeholdshistorikken, dokumentasjon og kontrollere hvorvidt denne har vært utført i samsvar med motorprodusentens (MAK)'s anbefalinger.

Det ER meget strenge krav til operasjon og drift av passasjerskip, så korrespondansen mellom rederi og myndigheter er nok ikke avsluttet i denne saken. Potensialet er jo meget stort.

Gunga Din skrev 17 minutter siden:

M/S Lofoten….

men Chiefengineer, en sak jeg lurer på…..

ett fartøy som Emma Mærsk, en av de større containerbåtane i Verden, hun går med en motor, en 14 syl 2-t 

hur vedliker holder man en sånn maskin under gang, går det, eller må båten ligge still ?

eller kan man ta en eller ett par syl ur drift ?

Enkeltsylindere tas kun ut av drift på en slik stor totaktsmaskin i en nødssituasjon da det påfører veivaksel enorme belastninger og kun må utføres etter angitt mønster fra motorprodusent på lav motorbelastning. Man kan i verste fall risikere å knekke veivakselen.

Typisk må man bare legge seg å drive om motorproblemer oppstår til man får løst problemet. Ellers så gjøres alt av planlagt vedlikehold under land.

Maersk opererer med en svært lav driftsbesetning på disse store containeskipene (13 mann på Emma Maersk) og baserer mye av sitt større, tyngre vedlikehold på at såkalte "rooster teams" blir sendt til anløpshavn og kjører på med alt de klarer å få gjort før skipet skal gå igjen. Stempeltrekk osv.  Det blir kun nødreparasjoner samt ordinære driftsrutiner besetningen har kapasitet til å utføre. Overhalinger kun i liten grad og gjerne på utstyr der man har god redundans. F.eks. pumper, kompressorer osv.

Skipene har en svært tight tidsplan og man må derfor pøse på med folk ved liggetiden under land for å ta unna større jobber. Det er konseptet til Maersk og det ser ut til å fungere bra mht. oppetiden på skipene.

51 minutes ago, Chiefengineer said:

Stempeltrekk osv. 

Svigerbroren min reiste ute som maskinist på 70-tallet, husker han fortalte de hadde stempelsjau når de lå ved land og dette skulle gå raskt, så fort toppen var av sto de på stempelet og slipte slitekanter i sylinderen, mens temperaturen enda lå på 60-70C i motoren...

Hørtes ut som en, eh, varm jobb.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

los083 skrev for 4 timer siden:

Hei Chief,

Er den nedsenkbare thrusteren  hydraulisk eller elektrisk (AC) drevet? Med begge hovedmotorene nede så er det vel bare nødgeneratoren(e) som er kraft kilden.

VROS'en er elektrisk drevet gjennom strøm fra hovedtavla.

Kong Harald har et svært fleksiblet framdriftssystem med 5 ulike moder som kan benyttes.

SKipet har to MAK hovedmaskiner tilkoplet hver sitt gear og hver sin store akselgenerator (ca. 3000 kva) til normal kraftproduksjon som også er ansluttet gearene. Man kan kjøre ren mekanisk framdrift eller man kan også kjøre dieselelektrisk/mekanisk framdrift der f.eks. SB drivlinje produserer mekanisk framdrift samt strøm fra SB akselgenerator over til BB akselgenerator som kan benyttes som ren framdriftsmotor (PTI) ved overhalinger/arbeid på BB motor og vica versa.

I tillegg har man to hjelpemaskiner Bergen diesel som også kan sørge for strømproduksjonen f.eks. når man ligger under land med nedstengte hovedmaskiner/stansede akselgeneratorer. Disse forsyner hele hovedtavla og kan kortidssamkjøres med akselgeneratorer under sømløs overføring av last.

Nødgenerator har man naturligvis også i tillegg men den er mye mindre, beregnet for oppstart etter blackout og kan ikke forsyne VROS med power.

Så svaret er at selv ved begge hovedmaskiner nede har man fortsatt to stk. Bergen diesel hjelpemaskiner på totalt ca. 2500-2600 kW å hente energi fra til den nedsenkbare thrusteren på 883 kW.

Chiefengineer skrev 55 minutter siden:

Så svaret er at selv ved begge hovedmaskiner nede har man fortsatt to stk. Bergen diesel hjelpemaskiner på totalt ca. 2500-2600 kW å hente energi fra til den nedsenkbare thrusteren på 883 kW.

Men kan dei ikke i teorien da kunne drive akselgeneratorene via hjelpemotorene, eller kreves det mer kraft for å kjøre desse igang?

Arne Henriksen skrev for 12 timer siden:

Svigerbroren min reiste ute som maskinist på 70-tallet, husker han fortalte de hadde stempelsjau når de lå ved land og dette skulle gå raskt, så fort toppen var av sto de på stempelet og slipte slitekanter i sylinderen, mens temperaturen enda lå på 60-70C i motoren...

Hørtes ut som en, eh, varm jobb.

sikkert en varm jobb på denne ! 
8 stk Nohab diesler V-12……. 96 sylindrer i hovedmaskineriet + hjelpemaskiner

Nå er hun solgt til Middelhavet, nytt navn Ionian Star

image.jpeg.fc4935f0ce5de7ee0d3e52588ab139b5.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

bellen skrev 36 minutter siden:

Men kan dei ikke i teorien da kunne drive akselgeneratorene via hjelpemotorene, eller kreves det mer kraft for å kjøre desse igang?

Jeg tror ikke dette ble lagt inn som mulig modus på disse anleggene da effektforskjellen mellom AG's og DG's (hjelpemaskinene) var såpass stor, de må jo også drive lasta til hotelldelen. Men anlegget fungerer fint som nødløsning "take me home" med VROS. Mener det var ca. 7 knop man klarte kun med VROS under optimale forhold.

Er vel kanskje Polarlys som har den aller mest redundante løsningen av alle hurtigruteskipene med 2 x "father & son" maskiner inn på felles gear på SB/BB side der man således har 4 stk. uavhengige hovedmaskiner å velge mellom. Og 4 x akselgeneratorer, en på hver fri ende av framdriftsmotorene.  I tillegg til VROS'en i hekken som kan benyttes på samme måte som på Kong Harald.

Det skal veldig mye til for at det blir full stans her men er alle uheldige omstendigheter ute så kan jo ting skje.. Man skal huske på at Kong Harald gikk i ordinær rutefart med kun en hovedmaskin operativ i mange måneder mens den andre ble gjenoppbygd på slutten av 90-tallet. Man klarte ikke å holde rutefarten fullt ut og måtte sløyfe anløp innimellom samt også ta ekstra hensyn til vær men det gikk uansett noenlunde greit. Ikke mange tilsvarende skip fra samme årsklasser er rigget for noe slikt.

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Men anlegget fungerer fint som nødløsning "take me home" med VROS. Mener det var ca. 7 knop man klarte kun med VROS under optimale forhold.

Takk for gode og informative innlegg, virkelig nyttig! Disse trådene her inne gir mye mer enn artiklene man leser i avisene (selvsagt helt andre målgrupper).

Du skriver 7 knop under optimale forhold - hvor dårlig vær skal det være for at den ikke klarer å "håndtere" skipet? Var været denne dagen problematisk siden de gikk for anker, eller er anker bare "tryggeste" måte å stoppe situasjonen på?

Så/hørte et intervju med kapteinen. Kapteinen trakk  litt på skuldrene .... det var helt vanlig å seile med en defekt motor, bekreftet at det var full kontroll over skipet da den andre motoren stanset og aldri noen reell fare.  Hvorfor sende ut mayday melding da,  hvor det ble rekvirert helikopter og en masse redningsbåter .En ambulansebåt gikk på skjær og måtte reddes med stor fare for liv og helse. Området ble satt under høy beredskap. Kanskje Chiefengineer kan forklare litt rundt det for oss som ikke har særlig innsikt i sikkerhets tenking innen skipsfart.

Hurtigruta fikk en dyp ripe i lakken da de forsøkte å skjule et koronasmitte utbrudd i et av skipene ifjor.

Nå hadde de  uflaks igjen, men med et heldig utfall da  en av hovedmotorene var stengt ned og var defekt . Motor nr 2 fikk motorstopp pga et totalt utslitt stag. Maskinistene måtte trolig plukke deler fra motor 1 for å redde seg ut av knipa. Dette kan være et resultat av langvarig etterslep i vedlikeholdet eller dårlige vedlikeholdsrutiner. Skipet var uten motorkraft med rundt 300 passasjerer inkl mannskap.  Skipet befant seg i et farlig farvann med en vestlig kuling bare noen hundre meter fra land. Kapteinen ble filmet mens han sendte ut mayday og ble kringkastet. 

Hegnar og Stordalen er vel noen av eierne bak og det skal bli spennende å se om politiet har baller til å skrive ut en klekkelig bot slik de gjør når noen kjører for fort eller mangler redningsvest.

PS en kvinnelig elbil sjåfør gikk tom for strøm på motorveien og fikk bot fra politiet på kr 12000. En vogntogsjåfør hadde overlass og fikk 155000 i bot. En syklist syklet i kollektivfeltet  fikk kr 8500 i bot..   bare for å sette det hele i perspektiv. Korrupt?

Hva mener du Chiefengineer?

Ok.. Men det er ikke ulovlig å spørre om assistanse om enn har motortrøbbel på kysten. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått bot på grunn av motorhavari eller bremsetrøbbel på veien, men jeg vet at om noen kjører bensintom i dei undersjøiske tunellene her som jeg bor, så må vedkommende betale berging og får bot på rundt 10000,-. Dette er vel på høyde med å gå batteritomt på en bil?

Om et skip går tom for bunkers og må ha assistanse til land, så må rederiet betale for assistansen og det vil komme gebyrer i millionklassen. 

Nå skriver ikke jeg om tilfeller der sjåføren kjører bevisst uten bremser eller godkjente dekk. Jeg skriver om tilfeller der det plutselig oppsto en hendelse med bremser eller motor, så lær deg å les før du svarer. 

Nå kjenner jeg ikke til detaljene av hva som skjedde på Hurtigruten, men jeg tviler sterkt på at mannskapet visste at delen på hovedmaskinen var deffekt når dei forlot Kristiansund, ellers hadde dei aldri forlatt havn før den var fikset. 

Ansvarsfraskrivelse har vært gjenstand for mange ulykker opp gjennom tidene og kostet mange menneskeliv, Bellen. Det er dem som baserer mye avvirksomheten  på hendelsesbasert sikkerhet istedenfor risikobasert. Selvsagt er det en risiko å kaste loss med en defekt motor og en som mangler vedlikehold. Nå har de fått erfart det... altså hendelsesbasert. Hadde de praktisert risikobasert ville de ha ventet til motor 2 var oppe å gå.

Ja, du har helt sikkert rett. Men da er det ikke mange skip på kysten som kunne ha seilt om alle skulle ventet på at dei hadde to motorer klare til drift.

Jeg hadde foresten en ganske lignende hendelse for ett par-tre uker siden her ombord som jeg er maskinsjef nå. Da fikk jeg alarm på eksostemperatur på en sylinder på hovedmotoren. Jeg tenkte da kjapt at det mest sannsynlig kan være tre ting som forårsaket denne alarmen. Det var enten deffekt injector, feil på fuelpumpe eller feil på fuelrack. Jeg gikk da umiddelbart og sjekket fuelpumpen og racken, siden dette var noe jeg kunne kontrollere omgående. Da oppdaget jeg at pådragsarmen på fuelpumpen hadde hengt seg opp, så jeg dro denne tilbake for hand når jeg oppdaget dette. Da hadde jeg brukt ca 1,5 minutter fra alarmen gjekk, til jeg kom meg ned i maskinrommet og fikk analysert feilen og rettet den. 

I brukermanualen står det ingenting om at pådragsarmene til fuelpumpene er et smørepunkt, men jeg har likevel smurt desse med ujevne mellomrom, så jeg har faktisk overgått motorprodusentens vedlikeholdsrutiner. Men etter denne hendelsen har vi nå lagt inn i våres rutiner at dette skal smøres med jevne mellomrom slik at dette ikke kan oppstå igjen.

Det hører også med at jeg kontrollerte alle bevegelige deler på rack og fuelpumper bare to dager før denne hendelsen. Så ting skjer uventet uansett hvor godt enn vedlikeholder ting.

• 2 uker senere...

Godt å se at sikkerheten er ivaretatt på sørgående hurtigrute. Begge maskinene er i drift og barrierene mot maskinhavari er tilstede. Skulle det være noe å bemerke burde vel det flotte postflagget med kongekrone vært skiftet ut med postnord. Det ville trolig falt mer i smak hos den yngre generasjonen? Passasjer informasjonen over høytaler går på tysk... heller ikke innafor. Kun engelsk må være kravet 

IMG_20210906_083355.jpg

Redigert av Ugleseth (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...