Jump to content

Ankring med baug og hekkanker, bruker du ofte den metoden? Hva er dine erfaringer?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei

Jeg ligger mye på svai, det er for meg den enkleste måten å overnatte i lun havn på. Imidlertid er det av og til for trangt til å svaie helt rundt.  

I det siste har jeg da forsøkt å holde båten med begge anker 

20210825_141102.jpg.aec561b4d11829cf2c5929668b8fea8e.jpg

Her ligger bauganker på veldig grunt vann inn i en bukt. Ca 1 meter dybde

20210825_141133.jpg.b75642ab8d3a605910a7a2c688dec2d4.jpg

Veldig god gjørme med godt feste.

Hekkanker blir lagt ut først, lenger ute. Minst 40 meter. Så siger jeg så langt inn på grunna jeg tør 

20210825_141126.jpg.14caca9df648f59f805326b6f0e9a7c5.jpg

Også her henger anker i god gjørme. 

som dere ser av bildet under er det ikke plass til å svaie rundt.  

20210825_141156.jpg.873d1c3fc403c3100690fd23b901879c.jpg

Dette har vært en grei måte for meg å snike meg langt inn i trange viker,  for å få le av sjenerende vind. 

Hva er deres erfaring med dette?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Jeg har bare prøvd dette en gang, når vi skulle bade i en vik. 

La ut som deg, men det var mye dypere, ca 10 meter. Så fikk ikke fult 3x da hekkankeret ikke hadde mer enn 40meter line. Har mer nå. 

Min erfaring med to ankerer var at båt fikk veldig rar bevegelse. Vinden gikk opp og ned, og båten pendlet tilbake i sundet mens den forsøkte å snu seg 90 grader. Etterhvert så dregget akteranker noen meter, og da snudde baugen seg 180 grader. 

Men var ikke langt unna båten, og båten trakk seg bare lengre ut i hardangerfjorden. ? så ikke noe grunnstøt. 

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Fikk ikke helt tak i hva du mener her..

Men etter båten er ankret opp, kjører en inn akterfortøyning med lettbåt og fortøyer den i land...

Aa, jeg tenkte du rodde inn et anker på grunna med gummibåten. Da kan det være vanskelig å få det opp hvis du ikke kan gå inn dit med båten å trekke det opp med vinsjen.

Men til land er noe annet ja. Da ligger det bra. 

Ulempen med den måten er at det er tidkrevende og krever litt arbeid dersom en må evakuere pga vind økning eller annen vindretning. Jeg slapp bare vinsjen bak, og gikk frem over bauganker. Da kom det opp, så vinsjet jeg meg bakover til bakerste anker. Jeg lå altså med baugen inn mot grunna 

Endelig ble det Bobåt

Vi har ligget med både baug- og akteranker ute flere ganger. Ofte for å kunne ligge tilnærmet parallelt med land, men også for å kunne gå med baugen inn i en relativt trang bukt og "låse" båtens posisjon i bukten. Eller hvis kona vil være sikker på å ha "rumpa" mot solnedgangen.

Selv om vi er fire ombord så ordner jeg dette selv. Slipper akteranker og lar det falle fritt mens jeg siger inn til der jeg vil ha baugankeret og dropper dette. Deretter kjører jeg fast baugankeret før jeg til slutt kjører fast akterankeret. Til slutt kjører jeg inn passe mye både foran og bak, så båten ligger godt med god vinkel på kjettingen forover og blytauet bakover. Vi ligger bare sånn på ganske grunt vann, så vi kan legge ut nok lengde både forover og bakover.

Båten får en annen bevegelse enn om den ligger kun med ett anker ute. Det er som om den beveger seg i et slags åttetall mellom ankrene. Så lenge både kjetting forover og blytau bakover er passe stramt er vår erfaring at det er helt problemfritt å ligge sånn.

Vi har aldri hatt problemer med denne metoden, men jeg bruker den bare i så skjermede farvann eller ved så stille forhold at risikoen for at ett eller begge anker skal slippe er minimal. Det skumleste er hvis det blåser på tvers når vi skal gå, for da vil båten naturlig dreie 90 grader så raskt ett av ankrene er oppe. Er det trangt da må jeg være raskt med anker nummer 2. Men som sagt - vi har aldri hatt noen situasjoner som har utviklet seg til noe problem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ulempem er jo at du kan få vind på tvers, men det brukes vel en del der vind og strømretning er forutsigbart. Et alternativ som muligens er bedere er såkalt bahamas-ankring. https://www.anchoring.com/blogs/anchoring/the-bahamian-moor-how-to-set-two-anchors-off-the-bow

Da setter du to anker, 180 grader, men begge er festet fra baugen. Da kan båten svinge, men svairadius er bare litt mer enn  båtens lengde. Har ikke prøv selv, er det trangt legger jeg heller et tau til land, eventuelt med jolla. men det er jo ikke så lett når du er alene.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg hadde noe vind på tvers, kanskje opp mot 5  til 6 ms I kastene. Tror nok at det ble noe slakkere,  men trengte ikke stramme vinsjene. Med andre ord så kunne jeg tålt noe mer vind I siden før det hadde blitt kritisk. Det var en vind dreiing som ikke var meldt. ? har overnattet en gang på denne måten, men da var det vindstille og stabile forhold. 

Endelig ble det Bobåt

Med vinden på tvers så blir både vindfanget stort og belastningen på ankerne mye større enn om man ligger på svai. (Samme gjelder vel om man ligger med landfeste og anker.) Så hvis man kompenserer for dette ved å gjemme seg et trangt sted hvor det ikke blåser er det vel brillefint? Høres mye enklere ut enn å prøve å få landfeste når man er alene. Siden jeg ikke har to ankere er det nok likevel det jeg hadde endt opp med, om jeg ikke skulle ligget på svai. Måtte antagelig droppet hekk-ankeret først og så rodd i land med line. Prøver heller å finne sted hvor jeg kan ligge longside når jeg er alene.

Det var en storing, type rundt 60 fot, som ankret opp slik i nordøst "svingen" rundt Ramsøya i sommer @Bjørn Løvjomås. Huske rikke størrelsen, men den var større enn din storing. Jeg hadde sett deg der et par uker før ankret på samme vis tror jeg.

Han satte først ankeret i baugen, og deretter drog han ut akterankeret med gummibåten. Hadde nok vært enklere å sette det med å slippe foran og bakke akterover og slippe, men kanskje han ikke hadde mer å gi der? Gummibåten slet veldig med å dra ut ankerkjettingen, selv om han hadde rundt 30 hk på den. I ettertid lurte jeg på hvorfor han gjorde det slik. Hva skulle han gjort dersom han hadde dratt akterankeret for langt, slik at han ikke kunne kjøre båten over i "negativt trekk" på ankeret dersom vinsjen ikke hadde fått opp det ene eller andre?

De overnattet slik, men det var stille forhold.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har stort sett positive erfaringer med dette - da har jeg stort sett gått i sakte fart forover, sluppet ut ankeret i hekken, sprunget over i baugen, og så sluppet baugankeret når jeg føler at hekkankeret er i ferd med å sette seg.  Deretter trukket inn ca halvparten av kjettingen til ankeret i akter, for så å stramme opp ankeret forran.

Dette må kun foretas på relativt beskyttede steder og når det ikke er meldt alt for mye vind.  Jeg har ikke opplevd at ankeret har løsnet, men jeg opplevde at festet til hekkankeret ble røsket av båten da jeg prøvde dette trikset i Kattegat (ganske overfylt gjestehavn på Skagen, så jeg prøvde å ankre opp i le av havnemoloen, men ønsket baugen mot storhavet.  Det gikk dårlig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...